Connect with us

Marknadsnyheter

Ugandiskt premiumkaffe får exklusiv premiär på Coop

Published

on

Idag har premiumkaffet Uganda Farming Odyssey exklusiv premiär i ett urval av Coop Butiker & Stormarknaders butiker. Lanseringen markerar en milstolpe och kommersiell startpunkt för ett projekt som inleddes 2021 och som har förenat Konsumentföreningen Stockholms hållbara marknadstänk, We Effects biståndskompetens, Lykke Kaffegårdars expertis och nyskapande produktion hos 2 500 lokala kaffebönder från bergssluttningarna i västra Uganda.

Ett framgångsrikt biståndsprojekt ger nu konkret resultat i form av ett premiumkaffe exklusivt i Coops butikshyllor. Från och med idag, måndag 13 november, finns nya Uganda Farming Odyssey i hyllorna hos följande 20 Coop-butiker i Stockholm; Arninge (Täby), Bagarmossen, Bondegatan, Bromma, Daglivs (S:t Eriksgatan), Danderyd, Engströms Livs (Bromma), Farsta C, Gröndal, Hagastaden, Hammarby Sjöstad, Kärrtorp, Liljeholmen, Mariatorget, Odenplan, Rådhuset, Skeppet (Lidingö), Värmdö, Västberga och Östgötagatan. Priset för 250 gram färdigmalet är 89 kronor varav fem kronor går tillbaka till We Effect och deras arbete med  kaffebönderna i Uganda.

Uganda Farming Odyssey är ett fylligt och balanserat kaffe med smaktoner av oraffinerat rörsocker, torkade vinbär och tranbär. En påse på 250 gram malet kostar 89 kronor varav fem kronor går tillbaka till We Effect och därmed till projektet.

– Att få möjlighet att erbjuda Uganda Farming Odyssey exklusivt till våra medlemmar och kunder i våra butiker är den yttersta markören och kopplingen till vårt kooperativa ursprung. Samtidigt är detta ett lysande exempel på ett samarbete från jord till bord, denna gång långt utanför Sveriges gränser, för de mångas goda. Att Uganda Farming Odyssey dessutom är ett fantastiskt kaffe går hand i hand med vår ambition om att sprida matglädje till de många, säger Meta Persdotter, vd Coop Butiker & Stormarknader.

Projektet som visar hur företag och biståndsaktörer kan samverka för att skapa ekonomisk utveckling, startade 2021 i samverkan mellan Sveriges största Coop-förening Konsumentföreningen Stockholm (KfS), biståndsorganisationen We Effect och kaffeproducenten Lykke Kaffegårdar. Målet var att skapa förutsättningar för de över 2 500 lokala kaffebönderna i bergsområdet Rwenzori, även kallat Mountains of the Moon, i västra Uganda att försörja sig på sitt kaffe. Med ny kunskap och nya metoder kan bönderna nu odla hållbart med tekniker som ger kaffet den kvalitet som krävs för att det ska klassas som premiumkaffe. Samarbetet har också banat väg till en global marknad och tillsett att bönderna får rätt betalt för sina kaffebönor.

– För oss är det en viktig del av vårt hållbarhetsarbete och vårt medlemserbjudande att kunna erbjuda produkter som är etiskt och ekologiskt hållbara. Därför gick vi in och gav ett lån till projektet. Eftersom det nu har resulterat i en konkret produkt som vi kan marknadsföra i våra butiker, hoppas vi att medlemmarna kommer att omfamna den så att vi kan fortsätta att engagera oss i liknande projekt, säger Lars Ericsson, vd Konsumentföreningen Stockholm.

– En central del i projektet har varit att stärka jämställdheten. Kaffeodling är traditionellt kontrollerat av män, men här har hälften av de kaffescouter vi har utbildat varit kvinnor, vilket har stärkt kvinnornas roll i kooperativen. Detta projekt har verkligen visat att det finns potential i att samordna företags och biståndsorganisationers kompetenser för att skapa gemensam nytta, säger Anna Tibblin, generalsekreterare på We Effect.

– Vi når en milstolpe genom att äntligen lansera vårt första Lykke-kaffe från Uganda. Det är ett proof of concept och representerar allt som Lykke står för. Vi har utmanat normer, byggt en bearbetningsstation, anställt hundratals människor, inlett samarbete med över 2 500 kaffeproducenter, en välgörenhetsorganisation och kvinnliga kooperativ, stöttat, bemyndigat, utbildat, skördat och bearbetat – allt i hållbarhetens namn. Med andra ord hela vår affärsidé kondenserad i ett och samma projekt, säger Lars Pilengrim, kaffeexpert och delgrundare av Lykke Kaffegårdar.

Fakta om projektet: https://www.kfstockholm.se/om-oss/globalt-engagemang/kaffeodling-i-uganda/

För ytterligare information, kontakta:

Bernd Schmitz
PR & kommunikation
Coop Butiker & Stormarknader AB
076-116 80 99
bernd.schmitz@coop.se

Mer information

Coop Butiker & Stormarknader https://news.cision.com/se/coop-butiker—stormarknader
Konsumentföreningen Stockholm https://www.kfstockholm.se/
We Effect https://weeffect.se/
Lykke Kaffegårdar https://www.lykkegardar.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.