Connect with us

Marknadsnyheter

UMIDA: Lanserar två nya produkter i samarbete med KISS

Published

on

Umida Group AB (publ) har tillsammans med Epic Rights och KISS skrivit avtal om att lansera ytterligare två produkter. Den första produkten är en gin och den andra är en dyrare mörk rom. Produkterna beräknas lanseras under det andra respektive det tredje kvartalet och väntas bidra med totalt ca 8 MSEK i nettoomsättning under 2021.

Umida Group AB (publ) introducerade den 20 oktober KISS Black Diamond Premium Dark Rum, den första produkten i samarbete med det ikoniska amerikanska rockbandet KISS. Produkten blev snabbt en stor framgång och slog försäljningsrekord på Systembolaget. Lanseringen följdes upp av ytterligare en romlansering under samlingsnamnet KISS Rum Kollection. De första två romprodukterna överträffade både Umidas och bandets försäljningsestimat. Produkterna är fortsatt i utrullningsfasen på Umidas exportmarknader och återfinns nu i över 10 länder. De första två romprodukterna har även prisats för sin höga produktkvalitet med guldmedalj vid Las Vegas Spirits Awards samt The Spirits Business Global Spirits Masters. Nu utökas KISS Rum Kollection med en superpremiumrom som blir den dyraste och mest åtråvärda produkten i KISS Rum Kollection. Den nya romen beräknas lanseras under det tredje kvartalet.

Umida Group kommer även under det andra kvartalet att lansera en gin tillsammans med KISS. Detta är en produkt som efterfrågats från fansen sedan Umida annonserade sitt samarbete med KISS. Ginprodukten kommer att bära det legendariska namnet KISS Cold Gin efter sången skriven av Ace Frehley och utgiven 1974. I Sverige har mörk rom segmentet växt kraftigt de senaste åren men trots detta är ginsegment mer än dubbelt så stort. Ginsegmentet uppvisade även en kraftig tillväxt om +45,8% hos Systembolaget under 2020 jämfört med året innan. Även på de europeiska marknaderna är gin ett stort och viktigt segment vilket gör att exportförutsättningarna för denna produkt är mycket goda.    

Mer detaljerad information om produkterna kommer att delges närmare lanseringarna.  

”Nu tar vi nästa steg i samarbetet med KISS. Att få utöka detta redan framgångsrika samarbete känns fantastiskt. Vår kontraktspart Epic Rights liksom bandet är väldigt nöjda med starten vi har haft med de två första romprodukterna. Den tredje romen kommer nu att skapa en full kollektion som inte bara kommer att säljas flaska för flaska utan även som en exklusiv gåvoförpackning innehållande alla tre produkter. Att vi dessutom kommer att lansera en gin känns väldigt spännande. Vi kommer här sträva efter att göra en minst lika internationellt slagkraftig vätska som i våra romprodukter. Ginsegmentet är stort men konkurrensen är också hård. Jag hoppas dock att denna gin kommer att bli en klassiker för alla KISS-fans men även för ginälskare världen över.” säger Filip Lundquist, VD på Umida Group AB (publ)   

För ytterligare information, kontakta:

Filip Lundquist, VD, Umida Group AB (publ), Telefon: +46 (0)76 942 41 21

Denna information är sådan information som Umida Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 mars 2021.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys