Connect with us

Marknadsnyheter

Umida: VD-brev 6 oktober 2020

Published

on

Hej alla aktieägare,

Vi har nu påbörjat slutspurten av 2020 och de första dagarna av det fjärde kvartalet har redan passerat. För oss är det årets mest intensiva kvartal med hög aktivitet på alla fronter. Jag vill här delge er några uppdateringar inom våra tre affärsområden.  

Brands for fans

Inom Brands For Fans väntar vår största lansering för året under det fjärde kvartalet, samarbetet med KISS. Arbetet med KISS löper enligt plan och vi påbörjade förra veckan kommunikationsplanen som kommer att intensifieras fram till lanseringen av produkterna. Vi får många frågor angående avtalet och planerna med KISS vilket gör att jag kommer att återkomma till detta via en separat nyhetsuppdatering helt tillägnad samarbetet med KISS. Men innan dess kan jag meddela er att allt går bra och vi ser inga problem med att lansera båda romprodukterna under det fjärde kvartalet.

Försäljningen av Motörhead går fortsatt stark på de nordiska monopolen. Motörhead rom fortsätter att växa på Systembolaget och distributionen, de antal butiker som produkten finns i, är stabil. Vår nya kund i Norge har fått en bra start och några av Motörheadprodukterna har börjat komma in på butikshyllor hos Vinmonopolet. Exportkunderna i och utanför Europa har det fortsatt svårt med anledning av de restriktioner som satts upp för att minska smittspridningen av Covid-19. Våra prognoser är att detta kommer att hålla i sig en bra bit in på 2021 vilket gör att de nordiska monopolen blir ännu viktigare än tidigare.

Vårt samarbete med KISS har fått spridning inom musikvärlden och vi har fått förfrågningar om nya samarbeten inom Brands For Fans. Vi märker också att rådande pandemi med minskade intäktsströmmar för många artister och band ger oss nya möjligheter och vi ses som en attraktiv partner för att nå sina fans. Som jag tidigare nämnt är vi dock selektiva och har tydliga finansiella riktlinjer för nya samarbeten. Utvärderingar av nya samarbeten är ett arbete som vi gör löpande och en viktig del i vårt innovationsarbete.       

Umidas egna varumärken

En av de viktigaste händelserna under den gånga månaden var att Elin ekologisk cider äntligen kunde fyllas och komma ut till Systembolagets butiker. Elin har snart varit på hyllorna i en månad och vi börjar få en känsla för hur väl vår nya cider kan stå sig mot konkurrensen. Elin har sin garanterade distribution fram till sista maj men börjar utvärderas den första december till sista februari, denna period avgör distribution från första juni 2021 och tre månader framåt så vintern blir viktig för Elin. Vi har inlett de första marknadsföringsaktiviteterna samt gjort första pressutskicken. Resultaten av detta följs upp löpande och kampanjerna modifieras för att nå bästa möjliga utväxling på investeringarna.

Jaguara Premium dark rum har haft sin första utvärderingsperiod, juni till augusti. De historiska resultaten från Systembolagets alla offervinnare är att ca 9 av 10 produkter inte klarar sig kvar efter den garanterade distributionen. Jaguaras försäljning under sin första utvärderingsperiod har resulterat i att Jaguara fortsatt kommer att finnas på Systembolagets hyllor efter den garanterade distributionen löper ut den sista november. Vi är naturligtvis mycket glada över att Jaguara kommer att fortsätta finnas på hyllorna i minst tre månader till. Vi känner oss också positiva till att vi kommer lyckas fortsätta behålla denna position framåt vilket skulle ge Jaguara distribution även under mars till augusti 2021. Distributionen kommer dock att minska då Systembolaget minskat antalet butiker på den position som Jaguara kom in på. Med den information vi har idag vet vi att Jaguara kommer att finnas i minst 73 butiker från första december till sista februari. Vi får mycket positiv respons från konsumenter gällande Jaguaras höga kvalitet och vi hoppas att det fortsätter att ge ringar på vattnet till fler konsumenter. De digitala marknadsföringskampanjerna som vi startat för Jaguara har gett bra resultat och vi monitorerar konstant utfallet för att säkerställa att vi når bra nivåer av avkastning på våra investeringar.

Vi har under den senaste månaden startat vår glöggförsäljning till våra exportkunder. Rådande pandemi ger sig dock tillkänna även här vilket kommer leda till att vår glöggförsäljning till Tyskland kraftigt minskas jämfört med tidigare år. Det råder stor osäkerhet kring om och hur julmarknader ska hållas i Tyskland och detta är vår främsta försäljningskanal. I Sverige kommer vår glögg som vanligt att finnas på både Systembolaget och i dagligvaruhandeln. Hos Systembolaget kommer ni finna Vinfabrikens Äppelglögg 11% och hos dagligvaruhandeln kommer ni finna både Vinfabrikens alkoholfria äppelglögg samt Pluras alkoholfria glögg. Vi beräknar att försäljningen från dessa två kanaler kommer att ligga på samma nivåer som under föregående år. Glöggförsäljningen är fortsatt viktig för oss då försäljningen genererar bra intäkter under en kort tid men i takt med att övriga delar av bolaget växer är vi inte lika känsliga för årsfluktuationer i glöggförsäljningen som tidigare.

Vårt storkökssortiment med varumärkena Blomberg och Monte Flor har fortsatt sin återhämtning enligt plan den senaste tiden och vi hoppas att vi ska kunna nå normala volymer under det fjärde kvartalet. Vi jobbar även kontinuerligt med deltagande på de offerter som kommer ut för Systembolaget och ALKO. Detta är ett arbete som fortlöper hela tiden.   

Umida Partners

Inom affärsområdet Umida Partners fortsätter vi att arbeta aktivt med att utöka portföljen med nya samarbeten och vi är redo att representera och stärka fler varumärken på den svenska marknaden. Vårt första samarbete har gått bra under sommaren men minskat nu till hösten när Le Petit Béret Rosé inte längre finns listad på Systembolaget. Le Petit Béret Chardonnay fortsätter att få positiv feedback och jag hoppas att vi ska lyckas få fler listningar av Le Petit Béret på Systembolaget framåt. Målsättningen för Umida Partners är fortsatt att få in fler varumärken i portföljen. Vi för just nu flera intressanta dialoger och jag hoppas kunna delge nyheter inom kort.

I fredags hade vi extra bolagsstämma där närvarande aktieägare röstade för det incitamentsprogram som styrelsen föreslagit. Jag är glad att programmet röstades igenom då det ger mig och övriga anställda ett än större incitament att arbete för ett högre aktieägarvärde genom möjligheten att öka vårt ägande i bolaget över tid. Vi som team gör vårt yttersta för att Umida ska få en fantastisk resa framåt och vi har det långsiktiga målet högt ställt. Vi bygger bolaget långsiktigt och vi kommer att fortsätta att agera systematiskt och genomtänkt för att säkerställa att vi tar rätt beslut som genererar långsiktig positiv avkastning till alla aktieägare.      

Hösten innebär kallare väder och mörkare kvällar men också högsäsong för konsumtion av mörk rom. För oss på Umida kommer detta bli en väldigt spännande höst och jag med hela teamet är redo att avsluta året på bästa sätt.

 

Stockholm 6 oktober 2020 

Filip Lundquist

VD Umida Group AB (publ)

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.