Connect with us

Marknadsnyheter

Under 2019 skapade Paulig en grund för långvarig framgång

Published

on

Pauligs mål är att bli en hållbar branschledare och ett av de snabbast växande bolagen inom livsmedelsindustrin i Europa. Under 2019 förnyade Paulig sin verksamhetsmodell och organisationsstruktur samt arbetssätt för att kunna erbjuda kunderna ett ännu större utbud på samtliga företagets marknader. 2019 var för Paulig ett år av förnyelser och under året ökade omsättningen jämfört med föregående år med 1,4 procent till 921,4 miljoner Euro. 


 

”Pauligs tillväxtstrategi innebär att vi siktar på internationell tillväxt och detta söks särskilt i Tex Mex- och växtproteinkategorierna. Den nya verksamhetsmodell som infördes 2019 samt våra ambitiösa hållbarhetsmål och vårt produktutbud, som svarar mot efterfrågan och trender på lång sikt inom livsmedelsindustrin, är hörnstenarna för vår framtida framgång”, säger koncernchef Rolf Ladau

Pauligs nya verksamhetsmodell, som infördes i juni 2019, syftar till att att säkerställa verksamhetens närhet till kunder och konsumenter. I stället för den tidigare divisionsuppdelningen organiserades koncernen i geografiska affärsområden och affärsfunktioner. De geografiska affärsområdena är Finland och Baltikum, Skandinavien och Centraleuropa samt Ryssland med omgivande länder. Det fjärde affärsområdet fokuserar på handelns egna varumärken.  

”Målet med de nya, centraliserade funktionerna Marketing och Supply Chain & Sourcing är att göra Pauligs varumärkesutbud allt mer internationellt, utvidga samarbetet med kunder, förbättra produktiviteten och säkerställa att de bästa förmågorna används i hela koncernen”, berättar Rolf Ladau. 

”Dessutom definierade vi under 2019 Pauligs syfte, det vill säga anledningen till vår existens: For a life full of flavour. För mig betyder det att våra produkter är en del av små och stora stunder i vardagen. Vi ger dessa stunder mervärde och gör det vanliga speciellt i våra konsumenters liv. På detta sätt vill vi skapa bestående positiva minnen som i sin tur odlar kärleken till våra varumärken”, säger Rolf Ladau. 

Tillväxt genom intressanta produktnyheter  

Familjeägda Paulig har bakom sig en framgångsrik historia på över 140 år och för närvarande har bolaget cirka 2 000 anställda i 13 länder. Till Pauligs sortiment hör kända varumärken såsom Paulig, Santa Maria, Poco Loco, Risenta och Gold&Green. Pauligs produkter säljs i över 70 länder. Av koncernens omsättning kommer 54 procent från de nordiska länderna och 46 procent från andra länder. 

”Den viktigaste tillväxtkategorin är Tex Mex, där Paulig är det ledande företaget i Europa. I fjol ökade Tex Mex-kategorin med i genomsnitt 6 procent. En annan viktig kategori är kaffe, där vi lyckades behålla vår marknadsställning trots den hårdnande konkurrensen och öka försäljningen av premiumkaffe med 10 procent. Dessutom lyckades vi lansera vårt växtprotein Gold&Green Pulled Oats på nya internationella marknader som har en utmärkt tillväxtpotential”, säger Rolf Ladau.  

Under 2019 lanserade Paulig många intressanta nyheter på marknaden, såsom Paulig Cold Brew Sparkling-drycker, Paulig City Coffee-sortimentet med kalla kaffedrycker samt Paulig Café Moscow. Det största kaffevarumärket, Jubileums Mocca, firade sin 90-åriga historia med en känslomässig kampanj i Finland.  

För varumärket Santa Maria fokuserade man framgångsrikt på att få Tex Mex-kategorin att växa. Tillväxten främjades av en ny mer hållbar tortillaförpackning, vars klimatpåverkan är 35 procent mindre än med den tidigare förpackningslösningen. Även Santa Marias kokosmjölksförpackning förnyades. Aluminium ersattes med kartong vilket betydligt minskar förpackningens påverkan i form av växthusgaser. Också inom handelns egna varumärken fortsatte Tex Mex-kategorin att växa.  

Paulig satsar också på att få den växtbaserade produktkategorin att växa och Gold&Green Pulled Oats har en enorm tillväxtpotential. Pulled Oats hade en lyckad lansering i Holland under 2019. Risenta-varumärket uppdaterades 2019 och förnyelsen blir synlig för konsumenterna under 2020. Produktvarumärket förväntas också visa vägen mot framtida tillväxt med ett hälsosamt växtbaserat utbud som är hållbart för miljön. 

År 2019 i nyckeltal 

Koncernbokslutet för 2019 var det första som Paulig-koncernen tog fram enligt de internationella IFRS-standarderna. Fram till den räkenskapsperiod som utgick 2018 upprättade koncernen sitt bokslut enligt de finländska bokslutsstandarderna (FAS). 

  • Omsättningen uppgick till 921,4 miljoner euro (908,2) 
  • Rörelsevinsten uppgick till 75,4 miljoner euro (73,9), vilket utgör 8,2 procent av omsättningen (8,1) 
  • Nettovinst för räkenskapsåret var 51,6 miljoner euro (54,3) 
  • Koncernens soliditet var 64 procent (64,4) 
  • Personal i genomsnitt 2 115 (2 140) 

Omsättningens utveckling 

År 2019 uppgick Paulig-koncernens omsättning till 921,4 miljoner euro, dvs. den ökade med 1,4 procent från föregående år. Andelarna av koncernens omsättning för nya affärsområden var 

  • Finland och Baltikum 301,7 miljoner euro (310,6) 
  • Skandinavien och Centraleuropa 276,6 miljoner euro (283,3) 
  • Handelns egna varumärken 267,4 miljoner euro (251,3) 
  • Ryssland med omgivande länder 62,6 miljoner euro (53,1) 

Räkenskapsperiodens resultat 

Koncernens rörelsevinst var 75,4 miljoner euro (73,9), och rörelsevinstprocenten 8,2 (8,1). I koncernens resultat för räkenskapsperioden, 51,6 miljoner euro (54,3), ingick 15,1 miljoner euro realisationsvinster från försäljningen av fastigheter som erhölls vid försäljningen av mark på det tidigare rosteriområdet i Nordsjö.  

Avskrivningarna och nedskrivningarna uppgick till sammanlagt 61,8 miljoner euro (43,5), av vilket 5,6 miljoner euro utgjorde avskrivningar av goodwill och andelen för nedskrivningar av anläggningstillgångar utgjorde 11,2 miljoner euro. Förutom nedskrivningar påverkades även koncernens resultat negativt av poster av engångskaraktär som gällde ändringar av koncernens affärsmodell. Intressebolagets (Fuchs Group) inverkan på koncernresultatet var -1,7 miljoner euro (1,3).  

Pauligs årsberättelse för 2019 och hållbarhetsrapport har publicerats i PDF-format på www.pauliggroup.com

Mediakontakter
Kaisa Lipponen  
SVP, Communications & Sustainability  
 
Tfn: +358 40 6201 576  
kaisa.lipponen@paulig.com 

 

Om Paulig 
Det familjeägda företaget Paulig grundades år 1876 när Gustav Paulig inledde sin affärsverksamhet i Helsingfors. Idag erbjuder Paulig kaffe, matkoncept, kryddor, växtbaserade produkter och snacks. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Gold&Green och Poco Loco. Paulig har verksamhet i 13 länder och omsättningen 2019 var 921 miljoner euro. Koncernen har cirka 2 100 anställda. www.pauliggroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.