Connect with us

Marknadsnyheter

Unga kvinnor oroas och engageras mest i klimatfrågan

Published

on

to, mar 01, 2018 06:15 CET

Nästan hälften av svenskarna tänker varje vecka eller oftare på klimatet som de pekar ut som den tredje viktigaste samhällsfrågan efter terror (46 procent) samt konflikter och krig (43 procent). För varannan ung kvinna mellan 16-29 år ligger klimatet i topp och var tredje känner sig olycklig på grund av klimathotet. Många gör klimatsmarta förändringar i sin vardag och vill att politikerna agerar tuffare. Det visar en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Världsnaturfonden WWF.

Många uppger att de har shoppat mer klimatsmart (4 av 10), åkt mindre bil (3 av 10), dragit ner på köttkonsumtionen (drygt 3 av 10) och minskat sina flygresor (2 av 10) enligt undersökningen. 9 av 10 intervjuade tycker att det är viktigt att leva klimatsmart – bland unga kvinnor är siffran 97 procent.

– Det är hög tid att vi alla lägger in en högre växel för klimatet. Sverige har ett av de högsta koldioxidfotavtrycken i världen med 11 ton per person och år. Vi behöver snabbt vända trenden och mer än halvera fotavtrycket till 2030. Politiker, företag och vi som privatpersoner kan alla göra skillnad. Det här uppmärksammar vi inte minst inför Earth Hour lördagen 24 mars, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

Unga kvinnor mellan 16-29 år sticker ut mest  63 procent av dem oroar sig för klimatförändringarna jämfört med drygt 30 procent bland befolkningen i stort. Nästan en femtedel av svenskarna uppger att de känner sig oroliga/olyckliga på grund av framtida klimatförändringar  –  medan en tredjedel av de unga kvinnorna mellan 16-29 år känner samma sak.

Hälften av svenska folket tror att klimatförändringarna kommer att påverka deras liv negativt om 20 år. Drygt 3 av 10 lyfter fram sjukdomar, vattenbrist, smältande glaciärer, stormar, extremväder och risk för att djurarter dör ut som negativa effekter av ett förändrat klimat.

Drygt en tredjedel av de intervjuade kan tänka sig en flygskatt som gör det dubbelt så dyrt att flyga jämfört med 44 procent som är emot.

76 procent uppger att de tycker att det är viktigt att det parti de röstar på satsar på klimatfrågan. En klar majoritet tycker att våra politiker och våra beslutsfattare borde göra mycket mer för att begränsa klimatförändringarna.

– För att klara FNs och Parisavtalets klimatmål måste vi gå mot en fossilfri värld så snabbt som möjligt och senast 2050 nå nära nollutsläpp av växthusgaser. Som rikt land med goda förutsättningar bör Sverige gå mot nollutsläpp betydligt tidigare än så, säger Ola Hansén, klimatexpert på WWF.

Förhållandevis många har gjort förändringar i sin livsstil under det senaste året för att leva mer klimatsmart. En tredjedel uppger att de har åkt mindre bil. En femtedel har valt bort flygresor. Runt 40 procent har shoppat eller konsumerat mer klimatsmart och en fjärdedel har energieffektiviserat sina hem.

———————————————————————-

Fakta: I år äger Earth Hour rum lördag 24 mars. Förra året deltog 83 procent av landets kommuner. WWF vill inspirera privatpersoner, företag, skolor och organisationer att göra kloka klimatsmarta val och påverka politikerna att agera kraftfullt i klimatfrågan.

För mer information, kontakta 

Ola Hansén, klimatexpert WWF, 070-280 80 33

Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF, 0705-654 515

Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 070-629 10 77, marie.vonzeipel@wwf.se

Läs mer om Klimatbarometern på wwf.se/pressrum

Fakta om undersökningen

Undersökningen genomfördes i Sifo/Kantars webbpanel under januari/februari 2018 på uppdrag av Världsnaturfonden WWF. Enkäten är riksrepresentativ för Sverige med hänsyn till kön, ålder och geografiska regioner. 1000 personer i åldrarna 15-74 år ingår i undersökningen. WWF har gjort årliga opinionsundersökningar om klimatet sedan 2013. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 7/25 – Last day of trading in Zoomability Int AB’s BTU

Published

on

By

Last day of trading in the company’s paid subscribed unit, ZOOM BTU,  is January 14, 2025.

Information about the paid subscribed unit:
Shortname: ZOOM BTU
ISIN: SE0023287073
Orderbook-ID: 364604
CFI: MCMUXR
FISN: ZOOMABILIT/UT 1 AK + 1 TO
Last day of trading: January 14, 2025

Stockholm January 10, 2025

Spotlight Stock Market
08-511 68 000 

backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Market Notice 6/25 – Nilsson Special Vehicles AB will be listed on Spotlight Stock Market on January 14, 2025

Published

on

By

Trading in Nilsson Special Vehicles AB’s shares will take place from January 14, 2025 and the short name for the share is NILS.

Information about the share:
Short name: NILS
Share name: Nilsson Special Vehicles
ISIN-code: SE0007702949
Orderbook-ID: 379350
CFI: ESVUFR
FISN: NILSSONSPE/SH
Organisation number: 556649-5734
LEI: 549300ZBVSV0IYTW2B15  
First day of trading: January 14, 2025
Par Value: 1 SEK

Number of shares: 4 693 207
Share capital: 4 693 207 SEK
Market Segment: SPSE

MIC code: XSAT
Tick table/liquidity band #: 2 (Shares and depositary receipts)

Stockholm January 10, 2025

Spotlight Stock Market
08-51168000 
backoffice@spotlightstockmarket.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kalmar-ledare utses till Årets Unicoach

Published

on

By

Under de senaste åren har Festim Pasho, via sin roll som föreningsutvecklare i Kalmar FF, på ett förtjänstfullt sätt visat både spelare och tränare vägen framåt. För det utses han till Årets Unicoach under 2024.

Utmärkelsen Årets Unicoach har sedan 2020 årligen delats ut till ledare som gjort ett ambitiöst och engagerat arbete med att utbilda klubbens unga spelare, och därmed förtjänar att uppmärksammas. Bakom priset står Svensk Elitfotboll och Unibet.

2024 riktas strålkastarljuset mot 39-årige Festim Pasho, som är inne på sin andra sejour i Kalmar FF. Han har tidigare varit ungdomsansvarig, akademitränare och analytiker i klubben, men är idag verksam som föreningsutvecklare.

Festim är bland annat ansvarig för ett regionalt samarbetsprojekt, som utökats successivt och numera rymmer tio klubbar från Kalmar-området. Inom projektets ramar hålls bland annat träningspass på veckobasis ute hos berörda föreningar men också regelbundna fortbildningar och utbildningar riktade mot tränare.

Motiveringen till Årets Unicoach lyder:
”Festim Pasho har under två års tid arbetat med Kalmar FF:s Regionala Talangprojekt (RTP), där fokus har legat på att utveckla spelare och tränare i Kalmar-området. Här har såväl Festim som KFF varit en förebild för andra elitklubbar i landet genom att ta ansvar för sin regions fotbollsutveckling.

Festim har med sitt stora engagemang och sin kunskap varit starkt bidragande i att utveckla detta projekt. Han utses därför till årets Unicoach under 2024.”

Fakta kring årets Unicoach-priser:
Utmärkelserna delas ut inom ramarna för Unicoachnätverket. Juryn består av Thomas Hasselgren och Svante Samuelsson, akademiutvecklare respektive sportchef på Svensk Elitfotboll, samt David Tezera, sponsorchef på Unibet.

Utöver Årets Unicoach har priser även delats ut till Årets målvakt, back, mittfältare, forward och klubb.

Tidigare pristagare, Årets Unicoach:
2020: Johan Lindholm (tidigare Bergström), Halmstads BK
2021: Magni Fannberg, AIK
2022: Mikael Dahlberg, Helsingborgs IF
2023: Roberth Jacobsson, Skövde AIK

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.