Connect with us

Marknadsnyheter

Unibet förnyar samarbete med National Hockey League i Sverige

Published

on

Kindred Group plc, under sitt flaggskeppsvarumärke Unibet, har meddelat att man ingått ett flerårigt samarbetsavtal med National Hockey League (NHL) i Sverige. Samarbetet ser till att Unibet även fortsatt blir den ledande oddsmakaren för hockeybetting i Sverige och ger NHL ökade möjligheter att fortsätta nå ut till sin avsevärda supporterbas i Sverige.

Som officiell partner till NHL kommer Unibet fortsatt att ha tillgång till en uppsjö av marknadsföringsrättigheter i Sverige, inklusive digitalt förstärkta sarger (DEDs). Samarbetet kommer även fokusera på att engagera fans genom skräddarsytt material avsett att förhöja upplevelsen av hockeybetting för de svenska kunderna.

”Vi är oerhört stolta att kunna förlänga vårt samarbete med NHL. Tillsammans kommer vi fortsätta sprida den energi och glädje som karaktäriserar ligan, allt för att ta fansen närmare sporten. Den här säsongen blir en alldeles särskild sådan ur ett svenskt perspektiv, i och med att NHL genomför en internationell turnering samt att 2025 års IIHF Världsmästerskap i ishockey går av stapeln i Sverige och Danmark. Vi räknar med ett ökat intresse bland fansen och vi är glada över att kunna vara med på den här resan”, sade Philip Lagström, General Manager för Kindred Group Sweden.

”Unibet har varit en dedikerad partner till oss i arbetet med att öka vårt engagemang och interaktion med de passionerade hockeyfansen i Sverige. Vi är oerhört nöjda över att kunna förlänga samarbetet och ser fram emot deras aktiveringar i samband med de internationella turneringar vi har framför oss”, sade NHL:s Vice President of NHL Business Development and Partnerships International, John Lewicki.

För ytterligare information:
Jamie Abbey, Head of Corporate Communications
press@kindredgroup.com

Om Kindred Group
Kindred Group är ett av världens ledande nätbaserade spelbolag med verksamhet i Europa och Australien. Kindred Group erbjuder underhållning i en säker, trygg och hållbar miljö för över 30 miljoner kunder via något av de 9 varumärken som ryms inom koncernen. Bolaget har cirka 2.500 medarbetare globalt, är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap och är medlem av European Gaming and Betting Association (EGBA), samt medgrundare av IBIA (International Betting Integrity Association). Kindred Group är granskat och certifierat av eCOGRA för överensstämmelse med EU:s rekommendation om principer för konsumentskydd och spelansvar från 2014 (2014/478/EU). La Francaise des Jeux är majoritetsägare i Kindred Group plc sedan den 11 oktober 2024. Läs mer på www.kindredgroup.com.

Nasdaq Stockholm, KIND-SDB  

Continue Reading

Marknadsnyheter

Många bostadsägare som tänkt sälja – avvaktar

Published

on

By

Fler än tre av fyra (78 procent) bostadsägare som har tänkt sälja sin bostad har valt att avvakta med försäljningen. Nästan sex av tio (58 procent) tror att priset på deras hus/lägenhet kommer att stiga det kommande året. Det är fler än under våren 2024, då 41 procent uppgav detta. Samtidigt är det allt fler som klarar av ökade kostnader. Det visar Nordeas senaste Boendebarometer som Verian genomfört.

Svenskarna tror även på sjunkande räntor under året. Fler än åtta av tio (83 procent) tror på sjunkande boräntor. Det är betydligt fler än under våren 2024, då 52 procent uppgav detta. Hälften (49 procent) kommer välja rörlig ränta på bolånet och endast 14 procent tänker binda delar eller hela bolånet under året. Av de som tror på sjunkande räntor är det ändå 18 procent som avser att binda räntan.

– Vi ser att många binder räntan trots att de tror på lägre räntor framöver. Det kan bero på att de bundna boräntorna är lägre än de rörliga just nu, vilket är ovanligt, säger Anders Stenkrona privatekonom på Nordea.

Sex av tio (61 procent) svenskar uppger att de skulle klara av en ökad månadskostnad på mer än 6 000 kronor. Det är en ökning från våren 2024, då 53 procent uppgav detta. Det finns också regionala skillnader. Hushållen i samtliga regioner har fått en starkare ekonomi men i Småland är det fortfarande tuffast. Där uppger 36 procent att de inte skulle klara av en ökad månadskostnad på mer än 6 000 kronor, medan Stockholmsområdet klarar sig bättre då endast 23 procent uppger detta.

– Det är betryggande att allt fler klarar av ökade kostnader. Lågkonjunkturen tycks ha bottnat och elpriser, bränslepriser och nu även boräntor har sjunkit och många svenskar har lägre kostnader.

Minst optimistiska över sin bostads värdestegring är bostadsägare i Norra Mellansverige. Under de senaste åren har andelen som tror på stigande bostadspriser varit högre i Norra Mellansverige än i Stockholmsområdet. Den trenden har nu vänt under 2024.

Läs mer om vad svenska bostadsägare tror om sin framtida ekonomi och ta del av hela undersökningen nedan.

 

 

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd av Verian den 23 september – 1 oktober 2024. Undersökningen genomfördes bland 1 067 män och kvinnor 18-65 år som äger sitt boende i Sverige på uppdrag av Nordea via Sifopanelen. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

 

För ytterligare information:

Anders Stenkrona, privatekonom, tel. 073-883 54 88

Henrik Devell, presstalesperson, tel. 073-574 59 58

 

Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Handelsbankens delårsrapport januari – september 2024

Published

on

By

tredje kvartalet 2024
(andra kvartalet 2024)

  • Rörelseresultatet ökade till 9 061 mkr (8 511)
  • Räntabiliteten på eget kapital steg till 15,6% (15,2)
  • Resultat per aktie ökade till 3,64 kr (3,43)
  • K/I-talet förbättrades till 38,3% (41,5)
  • Kreditförlustnivån uppgick till -0,02% (-0,02)
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,8% (18,9)
  • Anteciperad utdelning uppgick till 3,95 kr per aktie, motsvarande 109% av kvartalets resultat

Januari – september 2024
(januari – september 2023)

  • Rörelseresultatet uppgick till 25 839 mkr (27 265)
  • Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 14,8% (16,2)
  • Resultat per aktie uppgick till 10,41 kr (11,04)
  • K/I-talet uppgick till 40,7% (36,8)
  • Kreditförlustnivån uppgick till -0,02% (0,01)
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,8% (19,4)
  • Anteciperad utdelning uppgick till 9,20 kr per aktie, motsvarande 88% av periodens resultat
     

Förbättrat resultat med ökad effektivitet och högre räntabilitet
Intäkterna ökade, kostnaderna minskade och kreditförlusterna bestod återigen av nettoåterföringar i kvartalet. K/I-talet förbättrades till 38,3%. Räntenettot var stabilt. Provisionsnettot ökade främst till följd av en fortsatt stark utveckling inom sparaffären. I kvartalet var marknadsandelarna av nettoinflödena in i bankens fonder i Sverige och Norge dubbelt så höga som marknadsandelarna av utestående fondvolym. Pågående effektiviseringsåtgärder bidrog till lägre kostnader. Under kvartalet reducerades den totala bemanningen, det vill säga anställda och externa resurser, med 286 personer, eller 2%, utöver reduktionen med 155 anställda och externa resurser under föregående kvartal.

Nöjda kunder och ökande rådgivningsaktivitet
Oberoende undersökningar visade även detta år att Handelsbanken har nöjdare kunder än jämförbara konkurrenter i hemmamarknaderna, både bland privat- och företagskunder. Banken utsågs även till Årets Affärsbank
i Sverige och, för 13:e året i rad, till Sveriges småföretagsbank. Rådgivningsaktiviteten på kontoren gentemot privat- och företagskunder har ökat under året. Banken fortsätter även att stärka den lokala tillgängligheten till specialister på kontor, exempelvis inom Private Banking och tjänstepension. 

Robust finansiell ställning
Återigen erhölls utmärkelsen som en av världens 5 säkraste banker, vilket återspeglar bankens stabila affärsmodell, låga risktolerans och starka kapitalposition. Stabila finanser är en grundförutsättning för affärstillväxt och långsiktiga kundrelationer. Under kvartalet anteciperades en utdelning motsvarande 109% av kvartalets vinst och kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 18,8%, motsvarande 4 procentenheter över myndighetskravet. Banken uppskattar att dag 1-effekten vid införandet av Bankpaketet den 1 januari 2025 innebär en marginell minskning av riskexponeringsbeloppet. 
 

    

 *Jämförelsestörande poster består av valutakurseffekter samt engångsposter och särskilda poster, vilka framgår av tabellerna på sidorna 5 och 7.

Information om press- och telefonkonferens

En presskonferens arrangeras den 23 oktober 2024 klockan 08.30.

 
Pressmeddelande, presentationsmaterial, faktabok och inspelning av presskonferens finns tillgängligt på handelsbanken.se/ir.

Ytterligare information lämnas av:

Michael Green, VD och Koncernchef

telefon 08-22 92 20

 

Carl Cederschiöld, CFO

telefon 08-22 92 20

 

Peter Grabe, Head of Investor Relations

telefon 070-559 11 67, peter.grabe@handelsbanken.se

 

 

Denna information är sådan information som Handelsbanken är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2024 klockan 06.30 CET.

 

För mer information om Handelsbanken hänvisas till handelsbanken.com

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Novus och TV4 har tecknat ett samarbetsavtal

Published

on

By

Novus och TV4  har tecknat ett samarbetsavtal om delad första publiceringsrätt till Novus politiska undersökningar. Avtalet löper vid sidan av det som sedan tidigare tecknats av Göteborgs-Posten, vilket innebär att flera Novusundersökningar publiceras samtidigt i GP och TV4.

Novus, Sveriges mest kända undersökningsföretag, och TV4 har återigen formaliserat ett samarbete gällande publicering av politiska undersökningar. Avtalet innebär att TV4 har första publiceringsrätt av Novus regelbunda undersökningar, inklusive den månatliga Väljarbarometern. TV4 har bland annat publicerat Novus EU väljarbarometer, den undersökning som kommit närmast valresultatet i de fyra senaste EU-valen.

Med detta samarbete är Novus tillbaka där det en gång började – med politiska undersökningar i TV4. Väljarbarometern och Novus andra regelbundna politiska undersökningar som TV4 kommer publicera är värdefulla indikatorer på synen på våra folkvalda och demokratin.

”Samarbetet mellan ett oberoende undersökningsföretag och en nyhetsredaktion med hög integritet är en avgörande komponent i en stark demokrati. Tillsammans säkerställer vi att folkets röst blir hörd och att makthavarna håller sig efter det demokratiska mandatet. Många svenskar tar demokratin för givet, men samtidigt anser 35 % av befolkningen att politikerna underminerar den. Situationen behöver förändras, och det kan inte göras utan ett nära samarbete mellan en nyhetsredaktion och ett oberoende undersökningsföretag som Novus”, säger Torbjörn Sjöström, VD Novus.

”Vi är väldigt glada att Novus är tillbaka hos TV4. Detta kommer ge oss ytterligare en dimension i vår starka politiska bevakning”, säger Fredrick Malmberg, Nyhetschef TV4.

Detta samarbetsavtal löper tills vidare och vid sidan av det som sedan tidigare tecknats av Göteborgs-Posten, vilket innebär att flera Novusundersökningar publiceras samtidigt i GP och TV4.

Om TV4:

TV4 är Sveriges ledande tv-kanal och främsta tv-hus. År efter år har TV4 levererat engagerande nyheter, storslagen underhållning, direktsänd sport och högklassigt drama. Från hela Sverige. Till hela Sverige.TV4:s nyhets- och samhällsbevakning sker ur ett riksperspektiv, med hela Sverige och världen som bevakningsområde. 17 rikskorrar på 10 orter i Sverige, och via korrar och stringers i världen. TV4:s nyhets- och samhällsjournalistik är oberoende och obunden. Den står fri från politiska partier, organisationer samt näringsliv och har varken ledarsida eller politisk färg.

www.tv4.se

Om Novus:

Novus är Sveriges mest kända undersökningsföretag och arbetar inom alla branscher. Vi bidrar med kunskap via undersökningar för affärs- och verksamhetsutveckling inom både privat och offentlig sektor och bidrar med offentlig statistik och forskning. Vårt huvudkontor finns Stockholm men vi gör undersökningar i över 50 länder i världen, främst för nordiska kunder. Via huvudägaren Gallup Nordic är Novus Sveriges medlem i Gallup International. Vi är även listat på Spotlight Stock market.

Läs mer på Novus hemsida: https://novus.se/om-novus/

Torbjörn Sjöström

VD
08-128 196 00
info@novus.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.