Connect with us

Marknadsnyheter

Unikt utbildningsprogram om cirkulär ekonomi – fokus på affärsutveckling och konkreta lösningar

Published

on

I Januari startar en ny utbildning för företag i Finland. Programmet handlar om cirkulär affärsutveckling med fokus på att generera konkreta produkt- och tjänstekoncept. Utbildningsprogrammet Circular Design – a path towards circular economy är unikt, även med internationella mått mätt, och företag i olika storlek är antagna till utbildningen; Stora Enso, UPM ja Mirka, Helkama Velox, Kiilto och Genelec.  

”Några riktigt banbrytande företag deltar i programmet. Det här är början på ett nytt sätt att tänka kring affärer och produkter, och förhoppningsvis kan utbildningen bidra till att få fram nya idéer och metoder inom centrala centrala delar av näringslivet. Programmet är en del av Finlands nationella strategiprogram för cirkulär ekonomi”, säger Taina Nikula, konsultativ tjänsteman vid miljöministeriet.   

Byggsektorn visar stort intresse för cirkulär ekonomi

Många företag i byggbranschen var angelägna om att få gå utbildningen – branschen är ju trots allt en del av den europeiska gröna given (European Green Deal) och branschorganisationen har arbetat aktivt med att främja cirkulär ekonomi. Även företag inom textilindustrin var ivriga att ansöka till programmet. Sammanlagt var det 71 företag som ansökte, varav 50 valdes ut. 

Projektet, som är ett samarbete mellan Design Forum Finland och Ethica, leds av Saija Malila och Anne Raudaskoski. I urvalsprocessen letade de efter deltagare som var genuint motiverade, hade resurserna som krävs för utvecklingsarbete och var intresserade av en ny typ av utbildning som kombinerar cirkulär ekonomi och design. ”Vi ville inte utesluta någon bransch eller något företag på grund av till exempel deras storlek eller omsättning.”     

Kiilto kommer att representeras av alla affärsområden inom B2B; bygg, industrilim och flamskydd samt professionell hygien.   

”När det gäller produkt- och tjänsteutveckling tycker jag att det är oerhört viktigt att tänka på hela värdekedjan. Det krävs också förmågan att utforma produkter så att de överensstämmer med modellerna för den cirkulära ekonomin. Vi känner våra produkter och kunder väl, och det ger oss ett mentalt kapital som vi kan utnyttja för att skapa nya och hållbara affärer. Jag är säker på att programmet kommer att ge oss nya insikter i det här arbetet, säger Oili Kallatsa, Research, Development and Innovation Director på Kiilto. 

”När vi lär oss mer om mervärdet av cirkulär ekonomi i olika sektorer, är det också viktigt att kommunicera det på ett effektivt sätt. På så sätt kan goda verksamhetsmetoder utnyttjas optimalt”, fortsätter Olli Kallatsa. 

Källa: https://circulardesignsuomi.fi/

För miljöns bästa 

Ett av målen för den cirkulära ekonomin är att hitta lösningar som förbättrar miljön i stället för att minimera de negativa effekterna. Affärsutveckling enligt principerna för cirkulär ekonomi innebär att produkter och tjänster inte ska utvecklas för en enda slutanvändare i åtanke. I stället utformas nya lösningar tänkta att fungera i större sammanhang, och som producerar mervärde genom flera livscykler och användare. För företagen innebär detta nya affärsmöjligheter och kanske till och med en förändring av hela verksamhetsmiljön. 

Tomi Takala, Business Area Director of Industrial Adhesives and Fireproofing, är entusiastisk över utbildningsprogrammet och ser främjandet av den cirkulära ekonomin som en viktig del i att uppnå miljömålen. 

”Vi har satt upp ambitiösa mål för att minimera vår miljöpåverkan och vara föregångare inom vår sektor när det gäller hållbarhet. Det här kräver att vi samarbetar i hela värdekedjan och har ett gemensamt tankesätt kring cirkulär ekonomi, och vi är mycket glada över att få delta i det här utbildningsprogrammet för att få nya idéer och verktyg att nå våra mål”, säger han. 

”Det är viktigt att ha en varierad grupp av företag kring bordet, eftersom ingen enskild part kan genomföra cirkulär ekonomi på egen hand. Effekterna kommer inte bara att märkas hos de deltagande företagen utan i första hand hos våra kunder och i samhället i stort. Den cirkulära ekonomin kan hjälpa oss att hitta helt nya sätt att göra saker på ett mer hållbart sätt”, säger Takala.  

Bakgrundsinformation: 

  • I oktober öppnade ansökan för företag från olika sektorer, programmet vänder sig till företag som vill utveckla sin verksamhetsmodell och produkt- och tjänstedesign mot en koldioxidneutral cirkulär ekonomi.  
  • Affärsutveckling enligt principerna för cirkulär ekonomi hjälper företag att utveckla sin verksamhet för att möta framtida behov och öka sin konkurrenskraft. Det nya utbildningsprogrammet stöder företagen i detta och gör Finland till en föregångare inom cirkulär ekonomi. 
  • Ansökningarna granskades utifrån fyra urvalskriterier som de sökande fick veta i förväg. Urvalet baserades bland annat på om företaget eller dess bransch var engagerade i handlingsplanen för cirkulär ekonomi enligt EU:s gröna giv, och om företaget hade möjlighet att involvera den högsta ledningen och även annan nyckelpersonal i programmet. Planen var också att se till att pilotgruppen representerade olika branscher och utvecklingsaspekter.  
  • Utbildningsprogrammet är en del av det strategiprogrammet för att främja en cirkulär ekonomi i Finland. Det genomförs under miljöministeriets överinseende via Design Forum Finland, en institution som främjar den finländska indust

Källa: Petri Antila, Circular Economy Kick Off Event

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lammhults Design Group genomför nyemission av samt återköper C-aktier inom ramen för incitamentsprogram

Published

on

By

 

Lammhults Design Group AB meddelar idag att styrelsen har beslutat att genomföra en nyemission av 7 950 C-aktier samt därefter omedelbart återköpa samtliga C-aktier inom ramen för det långsiktiga aktierelaterade incitamentsprogrammet LTI 2023/2026 som beslutades av årsstämman den 3 maj 2023. Nyemissionen och återköpet genomförs med stöd av årsstämmans bemyndigande.

 

Danske Bank A/S, Danmark, Sverige Filial kommer att teckna samtliga C-aktier till en kurs om 10 kronor per aktie, motsvarande aktiens kvotvärde. Samtliga C-aktier kommer därefter, i enlighet med styrelsens beslut, att återköpas för samma pris. C-aktierna beräknas levereras till berättigade deltagare först efter årsstämman 2026, och kommer dessförinnan att omvandlas till B-aktier.

 

Syftet med återköpet är att säkerställa leverans av prestationsaktier i enlighet med LTI 2023/2026. C-aktierna saknar rätt till vinstutdelning och ger rätt till en röst vardera. Bolaget har inte några utestående C-aktier sedan tidigare.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Susanna Hilleskog, VD och koncernchef

Tel: +46 709 55 13 37

 

Om Lammhults Design Group

 

Lammhults Design Group är en svensk möbelkoncern som utvecklar produkter för inredning av offentliga miljöer och kontor. Verksamheten är organiserad i två affärsområden, Office Interiors och Library Interiors. Koncernen skapar lönsam tillväxt genom långsiktigt ägande av möbel- och inredningsföretag. Grunden för verksamheten ligger i design, innovation, hållbarhet och kundinsikt. I portföljen finns några av Skandinaviens starkaste varumärken och produkterna utvecklas tillsammans med branschens främsta formgivare. Lammhults Design Group är noterat på Nasdaq Stockholm Small Cap.

 

Läs mer på www.lammhultsdesigngroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Orexo AB:s årsstämma den 26 april 2024

Published

on

By

Val av styrelse och revisor

Årsstämman i Orexo AB (publ) den 26 april 2024 beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av fem ledamöter utan suppleanter. Till styrelseledamöter omvaldes James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers. James Noble valdes till styrelseordförande. Ernst & Young Aktiebolag omvaldes som revisor.

 

Ersättning till styrelsen och revisorn

Årsstämman beslutade även om styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag. Styrelsearvodet ska uppgå till 2 650 000 kronor att fördelas med 900 000 kronor till ordföranden och 300 000 kronor vardera till övriga styrelseledamöter och sammanlagt 400 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i revisionsutskottet, så att utskottsordföranden erhåller 200 000 kronor och 200 000 kronor fördelas i lika delar till övriga ledamöter, samt sammanlagt 150 000 kronor att fördelas mellan ledamöterna i ersättningsutskottet i lika delar mellan ledamöterna i utskottet, och att arvodet till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

 

Årsstämman beslutade vidare om utökat styrelsearvode i enlighet med valberedningens förslag till de oberoende styrelseledamöterna James Noble, Staffan Lindstrand, Fred Wilkinson, Christine Rankin och Robin Evers om 850 000 kronor villkorat av att (i) styrelseledamoten förvärvar aktier i Orexo för hela det utökade styrelsearvodet (efter skatt) så snart som möjligt efter årsstämmans beslut och utbetalningen av det utökade styrelsearvodet, och (ii) styrelseledamoten åtar sig att inte sälja aktierna under styrelseledamotens hela mandattid vid styrelsen i Orexo. Det utökade styrelsearvodet ska fördelas enligt följande: 450 000 kronor till styrelsens ordförande och 100 000 kronor till vardera av de övriga oberoende styrelseledamöterna.

 

Valberedning

Årsstämman beslutade om en valberedningsprocess inför årsstämman 2025 enligt i huvudsak samma tillvägagångssätt som föregående år.

 

Fastställande av resultat- och balansräkningar, resultatdisposition och ansvarsfrihet

Årsstämman fastställde balans- och resultaträkningarna för moderbolaget och koncernen för räkenskapsåret 2023. Det beslutades även, i enlighet med styrelsens förslag, att ingen utdelning ska utgå för 2023 och att resultatet ska balanseras i ny räkning. Årsstämman beviljade även styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.

 

Emissionsbemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, mot kontant betalning eller mot betalning genom kvittning eller med apportegendom, eller annars med villkor, besluta om emission av nya aktier, dock att sådana emissioner inte får medföra att bolagets registrerade aktiekapital eller antal aktier i bolaget ökas med mer än totalt 20 procent. Bemyndigandet syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital eller breddning av ägarkretsen.

 

Återköps- och överlåtelsebemyndigande

Årsstämman beslutade att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om förvärv av så många egna aktier att bolagets innehav vid var tid inte överstiger 10 procent av samtliga aktier i bolaget. Vidare beslutades att bemyndiga styrelsen att fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, fatta beslut om överlåtelse av egna aktier.

 

Bemyndigandet att förvärva egna aktier syftar till att ge styrelsen ökat handlingsutrymme i arbetet med bolagets kapitalstruktur, skapa flexibilitet beträffande bolagets möjligheter att distribuera kapital till aktieägarna och användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram. Bemyndigandet att överlåta egna aktier syftar till att möjliggöra företagsförvärv, produktförvärv eller samarbetsavtal, anskaffning av rörelsekapital, breddning av ägarkretsen eller användas inom ramen för bolagets incitamentsprogram.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för maximalt 130 anställda i Orexo-koncernen, LTIP 2024. LTIP 2024 motsvarar i huvudsak LTIP 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Långsiktigt incitamentsprogram LTIP Stay-on 2024

Årsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att anta ett nytt prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram för cirka 13 anställda i Global Management Team och i US Leadership Team inom Orexo-koncernen, LTIP Stay-on 2024. LTIP Stay-on 2024 motsvarar i huvudsak LTIP Stay-on 2023, ett prestationsbaserat långsiktigt incitamentsprogram som antogs av årsstämman 2023.

 

Fullständiga förslag avseende årsstämmans beslut enligt ovan samt presentation från verkställande direktörens anförande från årsstämman finns tillgängliga på Orexos hemsida, www.orexo.se.

 

Styrelsen

 

 

 

För ytterligare information vänligen kontakta:

Orexo AB (publ)

 

Lena Wange, IR & Communications Director

 

Tel: 018 780 88 00

 

email: ir@orexo.com

 

 

Om Orexo

Orexo är ett svenskt läkemedelsbolag med mer än 25 års erfarenhet av att utveckla förbättrade läkemedel baserat på egenutvecklade formuleringsteknologier och som möter stora medicinska behov. På den amerikanska marknaden erbjuder Orexo innovativa behandlingslösningar för patienter som lider av opioidberoende och närliggande sjukdomar. Produkter som riktar sig till andra terapiområden utvecklas och kommersialiseras världen över i samarbete med ledande partners. Total nettoförsäljning uppgick 2023 till SEK 639 miljoner och antal anställda till 116. Orexo är noterat på Nasdaq Stockholms huvudlista och finns tillgänglig som ADR på OTCQX (ORXOY) i USA.

 

För mer information om Orexo, besök www.orexo.se. Du kan också följa Orexo på X, LinkedIn och YouTube.

 

Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024, kl 17.30 CET.

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RÄTTELSE: Kommuniké från Vasakronans årsstämma 2024

Published

on

By

Rättelsen avser Val av styrelse där även Kia Orback Pettersson omvaldes till styrelseledamot.

Den 26 april hölls årsstämma i Vasakronan. Årsstämman hölls i Stockholm. Samtliga beslut fattades av stämman enhälligt.

Beslut om fastställande av räkenskaper och vinstdisposition

Stämman fastställde de framlagda resultat- och balansräkningarna för bolaget och koncernen avseende räkenskapsåret 2023.

Stämman beslutade vidare att årets resultat disponeras enligt styrelsens förslag i årsredovisningen.

Ansvarsfrihet

Styrelseledamöterna och vd beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
 

Val av styrelse och revisor

Till styrelseledamöter omvaldes Kristin Magnusson Bernard, Ann-Sofi Danielsson, Niklas Ekvall, Ulrika Francke, Eva Halvarsson, Hannes Hasselrot, Staffan Hansén, Magnus Meyer och Kia Orback Pettersson.

Till styrelseordförande omvaldes Ulrika Francke.

Till ny revisor valdes KPMG AB som revisionsbolag med Johanna Hagström Jerkeryd som huvudansvarig revisor.

För ytterligare information hänvisas till Vasakronans Års- och hållbarhetsredovisning 2023.

För mer information, vänligen kontakta:

Rebecca Liljebladh Thorell
Kommunikationschef
Tel: 072-222 15 09
E-post: rebecca.liljebladh-thorell@vasakronan.se

Vasakronan är Sveriges ledande fastighetsbolag med ett fastighetsbestånd värderat till cirka 175 miljarder kronor. Inriktningen är centralt belägna kontors- och butiksfastigheter i tillväxtregionerna Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö. Inom cityhandel är Vasakronan störst i samtliga regioner. Fastighetsbeståndet omfattar 167 fastigheter med en total area på cirka 2,4 miljoner kvadratmeter. Företaget ägs till lika delar av Första, Andra, Tredje och Fjärde AP-fonden. Vårt uppdrag är att leverera en långsiktigt hög och stabil avkastning. Men aldrig på bekostnad av människor och miljö. Läs mer på www.vasakronan.se

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.