Connect with us

Marknadsnyheter

UNIQLO presenterar de officiella kläderna för de svenska olympiska och paralympiska trupperna inför spelen i Tokyo i sommar

Published

on

19 maj, 2021, Stockholm UNIQLO, den globala japanska klädkedjan, presenterade idag en ny LifeWear-kollektion, framtagen för att möjliggöra för de svenska trupperna att leverera sina bästa möjliga prestationer under de olympiska och paralympiska spelen som hålls i Tokyos tryckande sommar. Den nya kollektionen, designad i samarbete med de olympiska och paralympiska atleterna själva, kommer se till att de förblir bekväma och snygga under hela sin vistelse i Tokyo under tävling, officiella ceremonier, träning, resor och vila.

I januari 2019 tillkännagav UNIQLO att de skulle vara Huvudpartner och Officiell klädleverantör för de svenska olympiska och paralympiska trupperna. Under partnerskapet kommer UNIQLO att tillhandahålla sina LifeWear-kläder till Sverige idrottare och tjänstemän i fyra år, inklusive OS 2020 i Tokyo, Paralympiska spelen och vinterspelen i Peking 2022.

På tal om dagens avslöjande, säger Tadashi Yanai, ordförande, VD och koncernchef för Fast Retailing, ”Jag är väldigt nöjd med att kunna stödja Sveriges idrottare med våra kläder. Genom att föra samman vår expertis i att skapa kläder för globala varumärkesambassadörer och kunskapen från de svenska olympiska och paralympiska kommittéerna, en nation med en lång historia av hållbarhet, har vi kunnat producera en LifeWear-kollektion som är mer hållbar, samtidigt som vi erbjuder ännu högra kvalitet. Vi ser alla fram emot att se idrottarna bära UNIQLO i Tokyo.”

Sedan tillkännagivandet av partnerskapet har UNIQLO, Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) och Sverige Paralympiska Kommitté (SPK) samarbetat för att utveckla kollektionen. I linje med UNIQLOs engagemang för kvalitet, innovation och hållbarhet arbetade UNIQLO nära med Sveriges olympiska och paralympiska atleter och skapade en unik kollektion för att hjälpa dem nå absoluta toppresultat vid de kommande olympiska och paralympiska spelen i Tokyo, ett ögonblick de har dedikerat sina liv förbereda sig för. Kollektionen kombinerar enkelhet, kvalitet, komfort och funktionell skönhet i enlighet med LifeWear-konceptet, att erbjuda kläder för ett bättre liv och ett bättre samhälle.

Peter Reinebo, Verksamhetschef på SOK, säger: ”Klimatet i Sverige och Tokyo är väldigt olika. Insikter från svenska idrottare som inte är vana vid Tokyos höga luftfuktighet hjälper våra olympier att prestera som bäst. Vi är glada över att kunna avslöja de officiella kläderna som vi har utvecklat med UNIQLO sedan vi inledde vårt partnerskap. Jag är övertygad om att våra idrottare kommer att dra enorm nytta av UNIQLOs funktionella och bekväma kläder under spelen.”

Åsa Llinares Norlin, Ordförande för SPK, säger: ”Jag är mycket glad att tillkännage avslöjandet av våra officiella kläder för Tokyo, som utvecklades med våra idrottare. Jag ser fram emot att se dem göra sitt bästa klädda i UNIQLO under spelen, genom vilka vi strävar efter att utnyttja LifeWear-engagemanget för bättre levnad, sociala framsteg och sportens kraft att främja mer aktiva och hälsosamma livsstilar.”

Kvalitet
UNIQLOs partnerskap med SOK och SPK handlar om att nå den högsta nivå tillsammans inom sport och klädinnovation. UNIQLO fick direkt input och teståterkoppling från Sveriges olympiska och paralympiska atleter och kommittémedlemmar, medan golfaren Adam Scott och andra UNIQLO Global Brand Ambassadors hjälpte till och testade kläderna. Dessa insikter användes för att optimera både tyger och silhuetter samt rörelsefrihet genom design. UNIQLO anlitade även externa testexperter för att reproducera Tokyos temperatur- och fuktförhållanden i ett konstgjort väderlaboratorium vid det nya Basic Research Institute vid UNIQLOs kontor i centrala Tokyo. Detta arbete möjliggjorde att kartlägga värme, svett och rörelsezoner på människokroppen under träning och för specifika sporter. Ett sådant fokus på detaljer tillät skapandet av högpresterande kläder av hög kvalitet som sitter bekvämt.

Innovation
Kombinationen av UNIQLOs avancerade material och funktioner kommer att möjliggöra toppresultat under de Olympiska och Paralympiska spelen. Atleterna kommer dra nytta av DRY-EX, vilket avlägsnar fukt från huden och torkar snabbt, och Ultra Stretch, som erbjuder stretch i alla riktningar för optimal komfort. I kollektionen ingår även AIRism, ett material som andas och håller bäraren sval och torr, och UV Blocking, vilket skyddar mot solen. Dessutom genomförde UNIQLO R&D gällande färger som ser och känns svalare, inklusive toner av Sveriges nationella färger blått och gult, samt ljusgrått.

Hållbarhet
UNIQLO använde polyester från återvunna plastflaskor och polyesterfibrer härrörande från förnybar biomassa. UNIQLO använde också miljövänliga material och tekniker, såsom fluorfria vattenavvisande medel och stickprocesser för att minimera materialförluster.

Sportkläder för tävlingskategorier
Bågskytte, badminton, boccia, kanot, fotboll (damer), golf, rodd, segling, skutte, skateboard (herrar), simning, bordtennis och tennis.

De officiella bilderna på kläderna finns att ladda ner på: https://sok.mediaflowportal.com/

Som en del av förberedelserna inför spelen i Tokyo utfärdade UNIQLO, SOK och SPK ett gemensamt uttalande i juli 2020 med titeln ”Together for the Future”. Uttalandet representerar ett gemensamt åtagande att använda sport och kläder för att främja hållbara, aktiva och hälsosamma livsstilar och därmed bidra till bättre levnad och sociala framsteg. Det fullständiga uttalandet finns på: www.fastretailing.com/eng/group/news/2007221600.html

For media queries, please contact

Fast Retailing Global Corporate PR

Gary Conway Gary.Conway@fastretailing.com or Aldo Liguori Aldo.Liguori@fastretailing.com

AWB, presskontakt Sverige

Martin Bundock martin@awb.se 

About UNIQLO LifeWear
Apparel that comes from the Japanese values of simplicity, quality and longevity. Designed to be of the time and for the time, LifeWear is made with such modern elegance that it becomes the building blocks of each individual’s style. A perfect shirt that is always being made more perfect. The simplest design hiding the most thoughtful and modern details. The best in fit and fabric made to be affordable and accessible to all. LifeWear is clothing that is constantly being innovated, bringing more warmth, more lightness, better design, and better comfort to people’s lives.

About UNIQLO and Fast Retailing
UNIQLO is a brand of Fast Retailing Co., Ltd., a leading Japanese retail holding company with global headquarters in Tokyo, Japan. UNIQLO is the largest of eight brands in the Fast Retailing Group, the others being GU, Theory, Helmut Lang, PLST (Plus T), Comptoir des Cotonniers, Princesse tam.tam and J Brand. With global sales of approximately 2.0088 trillion yen for the 2020 fiscal year ending August 31, 2020 (US $19.06 billion, calculated in yen using the end of August 2020 rate of $1 = 105.4 yen), Fast Retailing is one of the world’s largest apparel retail companies, and UNIQLO is Japan’s leading specialty retailer.

UNIQLO continues to open large-scale stores in some of the world’s most important cities and locations, as part of its ongoing efforts to solidify its status as a global brand. Today the company has more than 2,200 stores in 25 markets including Japan. In alphabetical order, the other markets are Australia, Belgium, Canada, China, Denmark, France, Germany, Hong Kong, India, Indonesia, Italy, Malaysia, Netherlands, Philippines, Russia, Singapore, South Korea, Spain, Sweden, Taiwan, Thailand, U.K. U.S. and Vietnam. In addition, UNIQLO established a social business in Bangladesh together with the Grameen Bank in 2010, and today there are several Grameen-UNIQLO stores in Dhaka.

With a corporate statement committed to changing clothes, changing conventional wisdom and change the world, Fast Retailing is dedicated to creating great clothing with new and unique value to enrich the lives of people everywhere.  For more information about UNIQLO and Fast Retailing, please visit www.uniqlo.com and www.fastretailing.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.