Marknadsnyheter
UNIQLO:s tredje butik i Sverige öppnar i Göteborg, Fredagen den 23 April


23 mars, 2021, Stockholm, Sverige – UNIQLO, den globala japanska retailkedjan, avslöjar idag att de öppnar sin tredje Sverigebutik på fredagen den 23 april på Fredsgatan 12 i Kompassen, Göteborg. I butiken på 1000 m2 kommer besökare hitta UNIQLO LifeWear för män, kvinnor, barn och spädbarn fördelat på två våningar. Dessutom presenterar UNIQLO ihop med Borås Textilhögskola The Upcycling Project – ett gemensamt designprojekt med syfte att inspirera till ett cirkulärt levnadssätt.
Tidigare i år avslöjade UNIQLO planen att öppna en helt ny butik i Göteborg. En butik som blir den tredje i Sverige och fjärde i Skandinavien. Butiken kommer att erbjuda LifeWear, som är kläder designade för att förbättra alla människors vardag. Däribland populära UNIQLO-produkter som Supima cotton t-shirts, AIRism, Chinos, Linen, Extra Fine Merino, Ultra Light Down, Jeans, UT:s (UNIQLO t-shirts) med flera.
UNIQLO inleder också ett partnerskap med Textilhögskolan i Borås för att tillsammans skapa The Upcycling Project, vars syfte är att lyfta fram en mer cirkulär syn på mode. Studenterna får tillgång till gamla och feltillverkade plagg från UNIQLO för att utforska hur överblivet material kan användas kreativt och ge nytt liv till kläder. Studenternas kreationer i The Upcycling Project kommer i april visas upp i hållbarhetsytan på bottenplan i nya Göteborgsbutiken.
”Vi är så glada över att kunna samarbeta med Textilhögskolan och dess studenter inför öppningen av vår nya butik i Göteborg. Hållbarhet är ett huvudområde för UNIQLO och med detta partnerskap hoppas vi kunna lära oss av studenternas perspektiv samtidigt som vi utbildar och inspirerar våra kunder,” säger Nikolina Johnston, COO, UNIQLO Scandinavia
Utöver detta samarbetar UNIQLO också med nyskapande möbelföretaget Modly Studios. Företaget har sin bas i Göteborg och grundades av Ergin Can och Jens Olsson. Hos Modly Studios kan konsumenter enkelt skräddarsy möbler online, innan de tillverkas lokalt och hållbart. De kommer som del i en utställning visa upp sina populära bord i hållbarhetsytan i nya UNIQLO-butiken på Fredsgatan 12.
Innan öppningen av UNIQLO Göteborg kommer delar av personalen stötta lokala välgörenhetsorganisationen Erikshjälpen genom att jobba i en av deras second hand-butiker under en dag. UNIQLO kommer också donera 1000 AIRism munskydd till Erikshjälpen.
Nya butiken:
Namn:
Adress:
Butiksarea: Öppningsdatum: 23e April
UNIQLO Fredsgatan 12
Kompassen, Fredsgatan 12-14 Göteborg 1000 m2 på 2 våningar
Följ UNIQLO:
Instagram: @UNIQLO_se Facebook: UNIQLO_Sweden
För mer information om UNIQLO i Sverige, gå in på www.uniqlo.com/se/fredsgatan12
För förfrågningar, vänligen kontakta: AWB PR Agency
Martin Bundock
martin@awb.se
(+46) 704283717
UNIQLO PR Lotte Skovgaard Nielsen lotte.skovgaardnielsen@uniqlo.eu
Om UNIQLO LifeWear UNIQLOs filosofi LifeWear innebär att skapa kläder som inspirerats av de japanska grundvärderingarna som värdesätter enkelhet, kvalitet och livslängd. Designade av tiden för tiden. LifeWear har designats med en modern elegans och kan därför utgöra grunden för varje individs personliga stil. En perfekt skjorta som alltid strävar efter att bli ännu mer perfekt. Enkel design byggd på eftertänksamhet och moderna detaljer. De bästa passformerna och materialen för att vara tillgängliga och anpassade för alla. LifeWear innebär kläder som alltid förnyas, ger värme, är lätta, väldesignade och som ger en ökad bekvämlighet i det vardagliga livet. Om UNIQLO och Fast Retailing UNIQLO är ett varumärke som tillhör Fast Retailing Co., Ltd., ett ledande japanskt modeföretag som designar, tillverkar och säljer kläder under sju olika huvudvarumärken: Comptoir des Cotonniers, GU, Helmut Lang, J Brand, Princesse tam tam, Theory, och UNIQLO. Med en global försäljning på cirka 1.8619 biljoner yen (vilket motsvarar $16.87 miljarder beräknat på yen i slutet av augusti 2017 till en kurs på $1 = 110.4 yen) är Fast Retailing ett av världens största detaljhandelsföretag, och UNIQLO är Japans ledande klädesföretag. UNIQLO fortsätter att öppna storskaliga butiker i flera av världens mest inflytelserika städer som en del av arbetet att etablera sig som ett sant globalt varumärke. Idag har varumärket över 1,900 butiker i 19 länder världen över, inkluderat Japan, Australien, Belgien, Canada, Kina, Frankrike, Tyskland, Hong Kong, Indonesien, Malaysia, Filippinerna, Ryssland, Sydkorea, Spanien, Taiwan, Thailand, U.K och USA. Utöver detta har Grameen UNIQLO, ett välgörenhetsföretag startat i Bangladesh september 2010 ett antal Grameen UNIQLO-butiker i Dhaka. UNIQLO har en integrerad affärsmodell under vilken design, produktion, marknadsföring och försäljning av moderiktiga samt vardagliga kläder gemensamt ingår. Företaget tror på att riktigt bra kläder ska vara bekväma, vara designmässigt universella, hålla hög kvalitet och ha en bra passform för de olika människor som bär dem. Med en företagsvision fast besluten om att förändra kläder, konventionell visdom och i slutändan världen, är Fast Retailing dedikerade att skapa kläder med nya och unika värderingar som förhöjer livet hos alla människor. För mer information om UNIQLO och Fast Retailing, besök gärna www.uniqlo.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke