Connect with us

Marknadsnyheter

Uppdatering från VD januari 2018

Published

on

må, jan 29, 2018 10:30 CET

Jul- och nyårsfirandet är avklarat och årets första månad är snart till ända. Normalt sett är januari en lugn månad innan allt har kommit igång på allvar, men för oss har det nya året rivstartat. För SpiffX och alla våra vänner ser 2018 ut att bli ett mycket spännande år.

Allmänt

Sedan min senaste uppdatering har arbetet varit fortsatt fokuserat på integrering av våra spel hos befintliga samarbetspartners och ett intensifierat säljarbete.  

Vad gäller säljarbetet intensifierar vi det nu än mer då intresset är stort från många intressanta aktörer både i Europa och globalt. Vi har därför stärkt vår säljorganisation och anställt en säljare till med placering i Storbritannien.

Det faktum att vi har fått in flera plattformar med många kunder i vårt nätverk underlättar säljarbetet och gör steget från initiala diskussioner till leverans mycket kortare. Vi för just nu parallella diskussioner med ytterligare två intressanta aktörer – en plattform och en operatör – som vi tror kommer att landa i avtal inom kort.

Längst i integreringen bland befintliga samarbetspartners, som vi har berättat tidigare, har Cheza Gaming kommit längst och som från och med torsdag i förra veckan kör våra produkter skarpt på Helabet.com i Kenya och Burundi via plattformen BetConstruct.

Det här betyder i sin tur att vi tekniskt sett når och kan erbjuda våra Take5-produkter till BetConstructs över hundratalet kunder som besår av operatörer av olika slag. Det enda som behöver göras är att anpassa produkterna till respektive operatörs önskan vad gäller färg och form. Bearbetningen av dessa operatörer sker enligt en gemensam strategi tillsammans med BetConstruct och vi har ett möte bokat för planering på ICE-mässan i början av februari.

Näst i tur att generera skarpa transaktioner med Take5 är Supabets. Vi väntar nu på ett lanseringsdatum.

Det här betyder att vi sammantaget har en bra grund för att få ut våra B2B-produkter Take5 på marknaden. Produkten finns i ett flertal versioner och kan varieras för att passa olika operatörer och kundgrupper. Vi fortsätter att utveckla Take5 för att ha fler versioner framme till sommarens fotbolls-VM. Vi tittar även på andra marknader utöver fotbollen.

Spellicenser

Sedan årsskiftet har vi en licenssituation som gör att vi har tillgång till en stor del av världsmarknaden. Vi har förutom vår Maltalicens nu även licenser i UK och Curacao. Med UK-licensen kan vi erbjuda brittiska operatörer våra B2B-produkter och vi kan också bedriva sportsbokaktivitet om vi vill.  På de marknader som inte är reglerade och som inte berörs av vår Maltalicens har vi nu en Curacaolicens. Det betyder att vi har det som behövs för att kunna möta licenskraven från den globala marknaden.

Vi kommer också att migrera vår Maltalicens Klass 3 till en Klass 4-licens som har ett bredare användningsområde vad det gäller våra B2B-produkter.

Mässor

En viktig del av vårt säljarbete sker vid de stora mässor som riktar sig till spelbranschen. Nästa stora event är ICE-mässan i London i början av februari. Där vi har ett stort antal möten med operatörer och plattformar inbokade och vi hoppas och tror på att det ska leda till nya avtal och samarbeten.  Vi har också möten med de aktörer som vi redan har avtal med för att skynda på integration och produktionsstart.

Vi har också bokat in oss på Betting on Football-mässan 20-23 mars på Stamford Bridge i London, där vi ska visa upp våra produkter för operatörer inför Fotbolls-VM. Mässan har tidigare visat sig vara mycket effektiv för att möta nya kunder.

Våra samarbeten

Här nedan kommer en uppdatering för respektive samarbete:

Cheza Gaming

Cheza Gaming har som jag skriver om ovan gått igång skarpt och har genomfört de första riktiga transaktionerna med Take5 på Helabet.com, som är deras varumärke, via plattformen BetConstruct. De första marknaderna är Kenya och Burundi. Därefter kommer Tanzania och Kongo(DRC).

BetConstruct

BetConstruct är en av världens största spelplattformar med ett hundratal kunder kopplade till sig. I och med att integration med en av BetConstructs kunder – Cheza Gaming – är klar kan vi nu serva också BetConstructs övriga kunder med Take5-produkter. Vi har ett möte inbokat på ICE-mässan för att diskutera framtiden.

Supabets

Supabets integration är klar, gränssnittet är testat, vi har gjort skarpa transaktioner och vi är klara för produktion. Vi väntar nu på att Supabets ska bestämma ett lanseringsdatum.

Tecnalis

Tecnalis är en plattform i Spanien som har varit framgångsrik de senaste åren.

Vi har skrivit ett sekretessavtal och har utbytt API-information. Vi var i Madrid i förra veckan och mötte Tecnalis och några av deras kunder. Vi kommer att integrera med deras plattform och också gemensamt bearbeta den spanska och latinamerikanska marknaden. Vi har sedan tidigare intresse från fyra av Tecnalis kunder. Integrationen med Tecnalis är troligtvis färdig inom en fyraveckorsperiod.

Bede

Bede är en UK-baserad plattform som vi skrev avtal med i höstas. Så fort vi har avtal med en av deras kunder kommer vi att starta den tekniska integrationen. Vår B2B-licens i UK var en förutsättning för detta.

Optima

Spanska Golden Park, som vi skrivit avtal med, ville från början vara i produktion före årsskiftet. Det blev dock försenat då plattformen Optima, som Golden Parks är kopplad till, hade uppgraderingsproblem i december. Vi väntar på en ny slot-tid för integration.

Bravio/Mobimedia

Bravio/Mobimedia fortsätter att arbete med målet att ha ett färdigt koncept under det första kvartalet. Arbetet är fokuserat på att forma och anpassa Take5-produkten för telekommarknaden och själva integrationen är okomplicerad. Möte är inbokat under ICE-mässan i London, 5-8 februari.

AlegriBet

I december skrev vi avtal med Alegribet.com som har Brasilien som huvudmarknad, men som även finns i andra länder i Latinamerika. AlegriBet vill komma igång så fort som möjligt och integration har inletts.

Intressant 2018

Som ni ser av ovanstående är det mycket på gång såväl på integrationssidan hos befintliga kunder som på nyförsäljningssidan, där vi nu har byggt upp en mycket intressant ”pipeline” och med ett annalkande fotbolls-VM är det mycket som talar för ett intressant år för SpiffX.

Stockholm 2018-01-29

Lennart Gillberg

För ytterligare information se www.spiffx.se

Kontaktperson:

Lennart Gillberg, tillförordnad VD och styrelseledamot

tel: 076-010 17 61, lennart@spiffx.com

Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som SpiffX AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:smarknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 januari 2018. kl. 10:30 CET.

SpiffX utvecklar och marknadsför konsumentinriktade spelapplikationer för mobila plattformar. Bolaget driver även en handelsplattform med en optionsmarknad och en darkpool (orderböcker med dolda handelsvolymer) för handel i sportodds till marknadsledande pris via webbplatsen www.spiffx.com. Den operativa verksamheten bedrivs i dotterbolaget SpiffX Malta Ltd med licens nr LGA/CL3/851/2012 utfärdad av Malta Gaming Authority den 26 april 2013.

SpiffX AB är marknadsnoterat på Nasdaq First North och GW Fondkommission är bolagets certified advisor.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nästa generations affärssystem för hantverksbranschen – Robert Hellgren

Published

on

By

Robert Hellgren entreprenör och uppfinnare av nästa generations affärssystem mot Hantverksbranschen – TimeFlow

Robert Hellgren: Uppfinnaren bakom nästa generations affärssystem för hantverkare

Robert Hellgren, entreprenör och innovatör, har tagit sig an en ambitiös utmaning – att revolutionera hantverksbranschen med hjälp av avancerad teknologi. Genom att använda designverktyget Figma har Hellgren ritat upp och utvecklat TimeFlow, ett modernt affärssystem som bygger på AI, maskinlärning och den senaste programmeringstekniken. Målet? Att spara tid, öka effektiviteten och förbättra branschens rykte.

TimeFlow: Ett nytt kapitel för hantverkare

Med TimeFlow vill Robert Hellgren digitalisera hantverksbranschen och skapa en plattform som inte bara är skalbar och modulär, utan också användarvänlig och lätt att implementera. Hellgren beskriver TimeFlow som ett system som ligger långt före andra lösningar på marknaden. Han säger:

”Vi har skapat ett system som inte bara möter hantverkarnas behov idag, utan som också är redo att möta framtidens krav. Med TimeFlow kan hantverksbranschen äntligen börja använda IT och data som effektiva verktyg för att förbättra sina företag och tjänster.”

TimeFlow är designat för att vara både kraftfullt och intuitivt. Med hjälp av AI kan systemet automatisera tidskrävande uppgifter och ge företag insikter som hjälper dem att fatta bättre beslut. Det handlar om att eliminera ineffektivitet och ge hantverkare mer tid att fokusera på det som verkligen räknas – deras hantverk.

Export och internationell expansion

TimeFlow är inte bara avsett för den svenska marknaden. Hellgren har stora planer för att introducera systemet i andra länder som USA, England, Tyskland och resten av Norden. Den globala expansionen är en naturlig följd av systemets skalbarhet och förmåga att anpassas till olika marknaders behov.

”Vi vill sätta en ny standard för hur hantverkare driver sina företag, oavsett var i världen de befinner sig,” säger Hellgren.

Han framhäver också att TimeFlow inte bara är en teknologisk innovation utan också en kulturell förändring. Med systemet hoppas han att hantverksbranschen ska få ett mer professionellt och modernt rykte, något som kan attrahera nya talanger och öka kundernas förtroende.

Utmaningar på vägen

Som med alla stora innovationer har resan inte varit utan hinder. Hellgren berättar att utvecklingen av TimeFlow har krävt oräkneliga timmar av arbete, teknisk problemlösning och ett stort mått av uthållighet.

”Det är ett mycket seriöst och gediget projekt vi har skapat. Självklart har det funnits många hinder och motgångar, vilket alltid är fallet när man skapar något nytt och går ut i det okända.”

Trots dessa utmaningar har visionen varit tydlig – att skapa ett system som verkligen gör skillnad. Och nu, med TimeFlow redo för lansering, ser framtiden ljus ut.

Framtidsutsikter: 2025 och framåt

För 2025 och åren som följer ser Hellgren en ljus framtid för TimeFlow. Han välkomnar alla hantverksföretag som vill ta steget in i en mer digitaliserad och effektiv era.

”Vi är bara i början av vad TimeFlow kan åstadkomma. Med rätt verktyg kan hantverkare inte bara förbättra sina verksamheter, utan också bidra till en positiv utveckling av hela branschen.”

En vision för en modern hantverksbransch

Robert Hellgrens bakgrund inom byggbranschen har gett honom en unik insikt i hantverkarnas behov och utmaningar. Det är den erfarenheten, kombinerad med en stark teknisk vision, som ligger till grund för TimeFlow.

”Hantverksbranschen är redo för en förändring, och jag är stolt över att vara en del av den resan,” avslutar Hellgren.

Med TimeFlow står hantverksföretagen inför möjligheten att ta klivet in i framtiden, och Robert Hellgren visar att innovation och teknik kan gå hand i hand med traditionellt hantverk.

Continue Reading

Marknadsnyheter

VD brev till aktieägarna i Zoomability Int AB december 2024

Published

on

By

Så har snart ännu ett år gått, och det kan var på sin plats att summera 2024. Det har nog varit det mest omvälvande år vi haft sedan jag tog över VD rollen i januari 2018. Och då både på ett negativt och positivt sätt.  

Det började redan i november 2023 med en misslyckad företrädesemission där vi bara fick in 2,9 MSEK av de 8 MSEK vi sökte. Och av det var det 1,4 MSEK från våra aktieägare och 1,5 MSEK från Unidaco, som tecknade utan företräde. Från det gick det direkt bort 0,6 MSEK i emissionskostnader.

Vi trodde att Unidaco skulle bli vår ”räddning” då vi i januari skrev på ett övergripande MoU (Memorandum of Understanding) kring finansiering, samt produktion och försäljning i Indien och Malaysia. Unidaco tecknade sig också för 8 MSEK i en riktad emission i maj.

Tyvärr blev det inga 8 MSEK eller vidare samarbete då de inte kunde fullfölja sina åtaganden. Detta beroende på att deras finansiärer backade ur. Allt avbröts sedan helt när de två styrelsemedlemmarna från Unidaco, som valts in på årsstämman 5 juni, lämnade styrelsen efter sommaren.

Det som räddade oss var den riktade emission vi genomförde 30 maj på 3 MSEK till Niclas Granér med bolag, som först lånat ut 1,5 MSEK, som han  konverterade till aktier, och sedan tecknade aktier för 1,5 MSEK till. Niclas är nu huvudägare med ca 23 % av Zoomability.

Med det hela gjorde ändå att vi var tvungna att dra ner på takten, och den expansion vi hade planerat under 2024 läggas på is.

Varför satsa på marknadsföring om vi inte hade pengar att producera och leverera en ökad efterfrågan? Vi fick ändå orders som droppade in hela tiden, men tyvärr inte i den omfattning vi annars skulle kunna fått.

Trots de finansiella problemen jobbade vi målmedvetet på då vi vet att vi har en mycket konkurrenskraftig patenterad produkt på en mångmiljardmarknad. Någon gång måste ”korken gå ur” så vi ska kunna kapitalisera på det vi investerat i tid och kapital de senaste åren.

Ett steg var att vi fortsatte våra ansträngningar med att bilda ett JV i Kina, efter ett misslyckande tidigare under året. Ett JV blev också registrerat i Shanghai i början av augusti.

Det möjliggör nu en helt ny affärsmodell då vi kommer kunna köpa färdiga Zoomar från JV:et. På så vis slipper vi ligga ute med pengar för insatsvaror och ansvara för produktionen. Zoomability har också två av tre representanter i styrelsen och innehar VD-posten, och på vis god kontroll på vad som sker.

Vi i Sverige kan istället fokusera på marknadsföring, och ge support till våra distributörer runt om i världen. Men vi kan också framöver se till så nya versioner av Zoom Uphill och andra eldrivna fyrhjuliga produkter kan utvecklas i vårt JV. Och det utan att vi behöver ta kostnaden direkt hos oss.

Det finns därför mycket som talar för en god utveckling under 2025. Förutom vårt JV är det utvecklingen i USA, Norge och Italien, men också i Sverige, där vi har mycket på gång nästa år. Men det finns en hel del andra positiv ”triggers” också. 

Hade vi fått in mer kapital i den företrädesemission vi nyligen avlutat hade vi kunnat vara ännu mer offensiva i marknadsföringen. Men de 3,1 MSEK (2,6 SEK netto), av de 6 MSEK vi sökte, gör att vi ändå räknar med en klar försäljningsökning 2025 mot 2024.

Emissionen är för övrigt i skrivande stund under registrering hos Bolagsverket. Förhoppningsvis är allt klart senast i mellandagarna.

Jag skrev i ett pressmeddelande när vi redovisade resultatet av emissionen att vi skulle behöva gå ut och hitta mer kapital för att genomföra vår tillväxtplan. Det skulle också vara det bästa. Vårt ”window of opportunity” att lyckas som bolag står fortfarande öppet, och den som vill investera får gärna höra av sig. 

Mer kapital skulle kunna ge en kraftigare ökning av vår försäljning framöver, och produktionen räknar vi med är säkrad via vårt JV. Ett tillskott på 3 MSEK skulle i dagsläget också ge ett ägande uppåt 15 % i ett bolag, som har en klar potential att omsätta 100 MSEK om ett par år.

Från julafton till efter trettondagen är det ganska lugnt här i Sverige, men i Kina jobbar man på för fullt med att kunna visa upp en ”Kina-Zoom” när vi kommer besöka Shanghai i mitten av januari för en närmare inspektion.

Önska all en God Jul och ett Gott Nytt år!

Pehr-Johan Fager
VD Zoomability Int AB, Zoomability AB, Zoomability Inc

En bild som visar himmel, utomhus, text, moln Automatiskt genererad beskrivning

                                                     

Zoom Uphill tar dig till platser du annars aldrig når – här på toppen av ett av kalfjällen  i Idre!

 

 

 

 

 

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.

Zoomability Int AB äger 100 % av Zoomability AB som har ett helägt dotterbolag i USA och ett samägt företag (JV) i Kina där vi äger 51 %.

Continue Reading

Marknadsnyheter

God sömn främjar lyckat åldrande, visar studie

Published

on

By

En studie från Wenzhou Medical University visar att stabila sömnvanor ökar chansen för ett hälsosamt åldrande. I studien analyserades över 3 300 äldre kineser, och de som bibehöll normala sömnmönster hade bättre fysisk och mental hälsa samt socialt engagemang. Däremot hade de med kortare eller ökande sömnvanor lägre odds för att åldras framgångsrikt.

medicalxpress.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.