Connect with us

Marknadsnyheter

Uppmärksammade bilderboken Vi går till parken blir utställning

Published

on

Våren i skulpturparken inleds med barnboksillustratören Beatrice Alemagna. I en kombinerad utställning och konstverkstad kan besökare djupdyka i Alemagnas bildvärld med utgångspunkt i boken Vi går till parken med text av Sara Stridsberg, inspireras av Alemagnas  klätterställningar och balansakter och teckna egna figurer som blir en del av ett leklandskap i utställningen. Parallellt under våren finns sista chansen att se Martin Jacobsons storslagna målningar, gjorda för Jonas Gardells föreställning Queen of F*cking Everything, Wanås Konst. Vårutställningen med Beatrice Alemagna har vernissage 5 mars kl. 10 – 16. Invigning med konstnären närvarande kl. 11.00.

Pressvisning: torsdag 3 mars kl. 13.00
Vänligen anmäl er senast 1 mars kl. 13.00 till presskontakt:
Sofia Bertilsson sofia@wanaskonst.se el. 0733 866820. Välkomna!

Vi gr till Parken Institut Sudois 2021 Beatrice Alemagna Sara Stridsberg_Photo Marlene AwaadVoyezvous

Beatrice Alemagna. Ur Vi går till Parken, 2021, Beatrice Alemagna & Sara Stridsberg

Vi går till parken med Beatrice Alemagna
I parken kan vad som helst hända. Ibland händer så mycket att hela världen kantrar. Ibland händer ingenting alls. Det gör inget, vi vill bara gå dit.
Vi går till parken, 2021 (Mirando), text av Sara Stridsberg

Wanås Konst öppnar med en kombinerad utställning och konstverkstad som bjuder in oss till att djupdyka i barnboksillustratören Beatrice Alemagnas bildvärld med utgångspunkt i boken Vi går till parken. På plats får vi uppleva originalteckningarna, läsa och inspireras till att teckna egna figurer som blir en del av utställningen.

Beatrice Alemagna (f. 1973, Bologna verksam i Paris) började teckna på lekplatser i Paris och utifrån det växte ett samtal mellan henne och författaren Sara Stridsberg fram om frihet och drömmar. Samarbetet blev till den uppmärksammade bilderboken Vi går till parken, en poetisk berättelse om lek och vänskap som innehåller storslagna landskap, små myror och lockande klätterställningar. Runtomkring balanserar, klättrar, läser, väntar och vilar barn som uppfinner och upptäcker världen genom sin lek.

Hösten 2020 träffades Beatrice Alemagna och Sara Stridsberg på Wanås Konst för att slutföra arbetet med boken tillsammans med Mirando förlag. I skulpturparken lockar flera av konstverken till lek. En av skulpturerna, Jacob Dahlgrens Primary Structure, 2011, som är många barns favorit, är förlaga till en bild i boken. Genom originalteckningar och en stor väggmålning signerad konstnären, fördjupar sig utställningen i Alemagnas bildvärld.

En första version av utställningen, gemensamt curaterad av Wanås Konst och Svenska institutet, presenterades på Institut Suédois i Paris, hösten 2021. För Wanås Konst fortsätter utställningen utforskandet av bilderböcker som varit en del av programmet sedan 2011.

Utställningen är den första som tar plats i Wanås Konsts nya konstverkstad, inrymd i de tidigare utställningslokalerna där man även hittar entré, shop och det populära caféet. Satsningen befäster pedagogiken som en viktig del av Wanås Konsts kärnverksamhet året runt, understryker vikten av delaktighet och experiment och ger fler möjlighet att delta i någon form av kreativt skapande i samband med sitt besök.

Beatrice Alemagna
Vi går till parken
5 mars–1 maj, 2022
Utställning & konstverkstad
Vernissage: lördag 5 mars kl. 10 – 16. Invigning med konstnären närvarande kl. 11.00.

Program i samband med utställningen: Lek x 3
Wanås Konst, Lunds konsthall och Lunds domkyrka/Råängen arbetar alla just nu med utställningar och projekt som handlar om lek, stads- och landskapsplanering och konst. Utifrån det genomförs ett gemensamt program med tre visningar och ett seminarium.

9 april, kl. 14 – 15.30
Promenadvisning: Skulptur och lek
Wanås Konst
Visning ingår i entréavgift. Plats förbokas på info@wanaskonst.se .
Visningen börjar inomhus i utställningen Vi går till parken och fortsätter i skulpturparken i ett samtal om skulptur och lek, och om konst som lockar till upptäckt och minnen av lek. 

28 april 2022
Seminarium

Lunds konsthall

7 maj
Cykelvisning av lekskulpturer i Lund

Arrangerat av av Lunds konsthall

14 maj
Visning av Hage, Råängen

Brunnshög i Lund

(Mer information om programet kommer under våren på hemsidan.)

Konstprojekt på Wanås Konst 2022 – vår och sommar
Beatrice Alemagna (f. 1973, bor i Paris) har bland annat illustrerat Lotta på Bråkmakargatan och är just nu aktuell med en nyutgåva av Snövit. Hennes innovativa bilderböcker med bilder i en mängd tekniker är översatta till många olika språk och hon är flerfaldigt nominerad till Hans Christian Andersen litteraturpris och Astrid Lindgren Mermorial Award, ALMA-priset – världens två största och mest ansedda barnlitteraturpriser. Hon har också fått en rad prestigefyllda internationella utmärkelse däribland Premio Andersen Award, the New York Times Best Illustrated and New York City Library’s Best Children’s Book, Huckepack Prize, the English Association Book Award, the American Society of Illustrators’ Gold Medal och Grand Prix de L’Illustration samt Prix Landerneau. beatricealemagna.com @beatricealemagna. 5 mars–1 maj, 2022.

Martin Jacobson (f. 1978 bor och verkar i Stockholm) arbetar i dialog med förlagor från konsthistorien som ett sätt att utforska måleriet. Under våren 2022 är det sista chansen att se hans uppskattade installation Queen of F*cking Everything i en av de gamla byggnaderna på Wanås Konst. I utställningen lyfts de väldiga, handmålade kulisserna till Jonas Gardells föreställning Queen of F*cking Everything fram som måleri. I målningarna, fyllda med referenser till populärhistoria, religiösa bilder och barockteater, ses symboliska landskap med motiv som Döden, Svanen, Katedralen. Martin Jacobson är utbildad på Örebro konstskola samt Malmö konsthögskola. Utställningar i urval inkluderar Venedigbiennalen 2009, Sydneybiennalen 2010, separatutställningar på Nordiska akvarellmuseet, 2013, Norrtälje konsthall 2015 och Vandalorum 2019. @jacobsonmartin. 5 mars –19 april, 2022.

Peter Linde Busk (f. 1973, Köpenhamn) har under två år sökt efter efter hållbara alternativ i utförandet av sina arbeten. Från sommaren 2022 och framåt möter vi hans första större utomhusskulptur på Wanås Konst som en del i en säsong där skulpturparken satsar på konstprojekt som driver förändring och materialutveckling. Linde Busks motivvärld är befolkad av figurer som träder fram ur en förtätad bakgrund. Han arbetar med collage, skulptur och målningar och återanvänder ofta material från ett verk i ett annat. Linde Busk är utbildad på Slade School of Fine art, London; Hunter College of Art, New York; Royal Art Academy, London och därefter Kunstakademie Dusseldorf. Efter att ha haft sin bas i Berlin flyttade han sin ateljé till Danmark 2018 och tilldelades The New Carlsberg Art Award 2020. Linde Busk är representerad på Holstebro Museum of Art, Rubell Museum, Miami och Ny Carlsberg Foundation i Danmark. Han har för närvarande ett Artist in Residency i Pietrasanta i Italien. I Sverige har han tidigare ställt ut på Borås konstmuseum 2017. Vernissage 7 maj, 2022.

Numen/For Use gör parallellt med Linde Busk en stor amorf, svävande tejpinstallation, som både fyller och sprider sig ut ur den 50 meter långa logbyggnaden på Wanås, och som beökare kommer att kunna utforska genom att gå in i dess tunnlar och grottlika öppningar. De har i 15 år experimenterat med rep och tejp i intrikata konstruktioner och svindlande former och arbetat för att hitta en hållbar ersättare till materialet. Numen/For Use är en gruppering av industridesigner som består av Sven Jonke, Christoph Katzler och Nikola Radeljkovic. De började arbeta i Kroatien på 1990-talet och är idag baserade i Wien och Zagreb. Under millennieskiftet började de arbeta experimentellt med teater och koreografi och med att ställa ut intrikata installationer av rep och tejp som besökare kan ta del av fysiskt, gå in i och klättra på, och som undersöker andra typer av rumsligheter. Andra projekt i konstsammanhang omfattar bland annat Palais de Tokyo 2014 och arkitekturbiennalen i Venedig samma år. I Sverige gjorde de ett projekt för Open Art Örebro 2013. numen.eu @numenforuse. Vernissage 7 maj, 2022.

Joanna Kotze uppträder i juni som en del av Wanås Konst Live Art, i en föreställning som blir en del av hennes research inför att hon återkommer 2023 som gästcurator dans. Hon är utsedd av Wanås Konsts samarbetspartner Rachel Tess, och hennes residensverksamhet MARC, i fortsättning på den aktiva satsning på live art i programmet som inleddes 2014. Kotze är född i Sydafrika och baserad i Brooklyn, NY, där hon varit del av dansscenen sedan 1998. Hon har nyligen haft premiär för ett nytt verk ‘lectric Eye och en kortfilm med titeln Nothing’s changed except for everything på The Space at Irondale, Fort Green i Brooklyn. Kotze har en lång och uppmärksammade danskarriär men är också aktuell med sitt pandemiprojekt Long distance dialogues, ett utbyte av dialog och rörelse med tolv dansare och koreografer i olika delar av världen. Hennes koreografi har presenterats på bland andra Bates Dance Festival, Stonington Opera House, New York Live Arts, The Wexner Center, Baryshnikov Arts Center, Bard College, Jacob’s Pillow Inside/Out, Dance New Amsterdam, och Movement Research på the Judson Church. joannakotze.com @jrkotze. Juni 2022.

Aktuellt:
Skulpturparken med samlingen

Utomhus öppet dagligen kl. 10 – 17

………………………………………………………..

För mer information vänligen kontakta: Sofia Bertilsson, presskontakt
0733 86 68 20, sofia@wanaskonst.se
Pressrum: https://news.cision.com/se/wanas-konst
Wanås Konst – Stiftelsen Wanås Utställningar/The Wanås Art Foundation
Wanås, SE-289 90 Knislinge

 

Wanås Konst – Stiftelsen Wanås Utställningar
Besök Wanås
Wanås Konst Skulpturpark med samlingen öppen året runt dagligen kl. 10 – 17.
Wanås Konst Konsthall, Shop & Deli, Café öppettider 2022:
5 mar – 1 maj, lör–sön 10 – 16*
7 maj – 2 okt, dagligen 10 – 17**
6 okt – 6 nov, tors–sön 11 – 16***
*Påsklovsöppet 11 – 18 apr, dagl 10 – 16
**Midsommarafton 24 jun, stängt
*** Höstlov även 31 okt–2 nov

 

Wanås Konst Café – fika, smörgås och soppa under konsthallens öppettider. www.wanaskonst.se

Wanås Restaurant Hotel – har öppet för hotellgäster, konferenser och bokade middagsgäster se www.wanasrh.se

 

För mer information vänligen kontakta:   
Sofia Bertilsson, presskontakt
0733-86 68 20, sofia@wanaskonst.se
https://www.wanaskonst.se/sv-se/
Pressrum: https://news.cision.com/se/wanas-konst (här finns fler bilder för nedladdning)

Wanås Konst – Center för Konst och Lärande, producerar platsspecifik internationell samtidskonst utomhus i landskapet runt Wanås i Skåne. Förutom den permanenta samlingen, visas omfattande tillfälliga utställningar utom- och inomhus, med tillhörande program med visningar, konstnärssamtal och workshops för en bred publik.

I skulpturparken och den permanenta samlingen finns ett 70-tal platsspecifika verk i landskapet som skapats särskilt för Wanås Konst av konstnärer såsom Igshaan dams, Nathalie Djurberg & Hans Berg, William Forsythe, Ann Hamilton, Jenny Holzer, Yoko Ono, och Ann-Sofi Sidén mfl. Sedan 1987 har över 300 konstnärer medverkat i utställningar. Skulpturparken omfattar 40 hektar och utforskas till fots. Ett besök där aktuella projekt och den permanenta samlingen i konsthall och skulpturpark ingår, tar 2,5 tim till 4 tim.

Wanås är en plats i världen där konst, natur och historia möts. På Wanås verkar Wanås Konst, Wanås Restaurant Hotel och Wanås Gods AB och det finns även ett medeltida slott. Wanås ligger i Östra Göinge kommun i nordöstra Skåne 1,5 tim från Malmö/Köpenhamn.

Wanås Konst drivs av den fristående ideella Stiftelsen Wanås Utställningar skapad 1994. Marika Wachtmeister grundade verksamheten 1987 och ledde den till 2010. Sedan 2011 leds verksamheten av chefsduon Elisabeth Millqvist och Mattias Givell.
Verksamheten finansieras genom statligt, regionalt (Region Skåne) och kommunalt stöd, egenintäkter samt privata fonder och sponsring. Wanås Konst är medlem av European Land + Art Network (ELAN).

Mer information på www.wanaskonst.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.