Connect with us

Marknadsnyheter

UPS GÅR ÖVER TILL SMART ELNÄT I LONDON

Published

on

ti, mar 20, 2018 09:36 CET

– Laddar sina eldrivna fordon. Banbrytande driftsättning av fordon med avancerad teknik och laddning minskar beroendet av förbränningsmotorn
– Innebär början på slutet av ett beroende av lastbilar med traditionella förbränningsmotorer

Ett konsortium lett av UPS har i London tagit i drift en ny radikal laddteknik som övervinner utmaningen att parallellt ladda en hel flotta av elfordon utan att behöva uppgradera elnätet till stora kostnader. Genombrottet innebär början på slutet av ett beroende av lastbilar med traditionella förbränningsmotorer. UPS ökar antalet elfordon vid den centrala Londonanläggningen från den nuvarande maxgränsen på 65 till samtliga 170 lastbilar som är stationerade där. Detta stora framsteg – troligen den första gången i världen dessa system har driftsatts i denna skala – är resultatet av projektet ”Smart Electric Urban Logistics (SEUL)” i samarbete med UK Power Networks och Cross River Partnership där man säkerställt finansieringen med hjälp av Office for Low Emission Vehicles i Storbritannien.

– UPS menar att man är först i världen, mitt i storstadens hjärta. Vi använder ny teknik för att kringgå en del stora hinder för driftsättning av elfordon och går i bräschen för en ny generation av hållbara urbana leveranstjänster både här i London och i andra storstäder runt om i världen. Elfordon är en integrerad del av UPS flotta med alternativa bränslen och avancerad teknik. Vårt samarbete med UK Power Networks och Cross River Partnership innebär en avgörande vändpunkt i den kostnadseffektiva driftsättningen av elfordon och detta kommer i sin tur att spela en central roll i att säkerställa att den globala trenden mot urbanisering blir hållbar. Vi tillämpar ny teknologi för att göra laddprocessen smartare och våra leveranstjänster renare, säger Peter Harris, chef för hållbarhet på UPS Europe.

Tack vare det här projektet menar UPS att, tillsammans med de framsteg företaget tillkännagav så sent som förra månaden om att minska kostnaden för elfordon, den dagen närmar sig då investeringskostnaden för att få ut elfordon på vägarna, inklusive att strömförsörja dem, kommer att vara lägre än motsvarande kostnad för dieselfordon. Den här utvecklingen kommer att bli avgörande för att driftsätta elfordon i stor skala i världens storstäder – en viktig komponent när man ska tackla utmaningarna med luftkvaliteten i dessa urbana miljöer.

– Denna banbrytande lösning har gjort det möjligt för UPS att utvidga sin flotta med elfordon utan att behöva uppgradera sitt elnät, något som banar väg för framtida elektrifiering av transportfordon i städerna. Vi är glada över att kunna samarbeta med UPS och våra övriga partners för att utforma, leverera och driva denna hållbara lösning som bygger på smarta elnät. Projektet kommer att betyda mycket när det gäller att förbättra luftkvaliteten för Londonborna och kommer att bidra till UPS anseende inom hållbarhet, säger Ian Smyth på UK Power Networks Services.

En viktig del i detta projekt är användningen av energilagring i form av batterier på plats. Även om nya batterier används i denna fas bedömer man att man i framtiden ska kunna återanvända batterier som redan har använts i elfordon hos UPS. Tillsammans med smarta elnät kommer detta att bana väg för en infrastrukturstrategi för elfordon hos UPS som dynamiskt kan använda sig av konventionella uppgraderingar av elnätet, smarta elnät, lagring på plats och – i många fall – lokal elproduktion som solkraft och andra alternativa energikällor.

– Vårt tidigare arbete med eltransportfordon visar att begränsningarna i den lokala elnätsinfrastrukturen är ett av de största hindren för en ökad användning av elfordon. Vi behöver hitta smartare lösningar för laddning av elfordon om vi ska kunna dra nytta av de stora fördelar dessa fordon ger vad gäller luftkvalitet och miljö rent generellt – och vi menar att detta är en sådan lösning, säger Tanja Dalle-Muenchmeyer, programchef för eltransportfordon vid Cross River Partnership.

UPS har använt sig av elfordon länge: de introducerades i flottan redan på 1930-talet och återinfördes i form av moderna elfordon 2001. UPS har i dagsläget över 300 elfordon och närmare 700 elhybrider i drift i Europa och USA. Företaget beställde nyligen 125 nya helt eldrivna trailerdragare som ska byggas av Tesla under 2019, en av de största förbeställningarna hittills. Dessutom tillkännagav UPS i september att man blir den första kommersiella kunden i USA som ska börja använda tre medeltunga elfordon från Daimler Trucks med varumärket Fuso eCanter.  

Förnybar energi 

Dessa projekt kommer att hjälpa UPS att nå målet att ett av fyra nya fordon som köps in per 2020 ska drivas med alternativt bränsle eller ha avancerad teknologi. Företaget har utfäst sig att 25 procent av den el man förbrukar ska komma från förnybara energikällor per 2025 och ersätta 40 procent av allt brännbart bränsle som ligger under markytan med andra energikällor än konventionell bensin och diesel, en ökning från 19,6 procent under 2016.

UPS har en av de största privatägda flottorna som drivs med alternativa bränslen och avancerad teknik i USA. Man har nu fler än 9 000 fordon i världen och flottan innefattar helt eldrivna fordon, elhybrider, hydrauliska hybrider samt fordon drivna på etanol, naturgas (CNG och LNG) samt propan. 

Laddutmaningen 

Att ladda en flotta med elfordon kan bli extremt dyrt eftersom detta ofta innebär att man måste uppgradera det externa elnätet, något som inte är attraktivt för flertalet företag eller åkerier. Med det här systemet kan UPS öka antalet elfordon vid den centrala Londonanläggningen från den nuvarande maxgränsen på 65 till samtliga 170 lastbilar som är stationerade där – utan att man behöver göra den här typen av uppgradering. Detta uppnås med hjälp av ett smart elnät som använder sig av en central server som är ansluten till varje laddstolpe liksom till elnätet samt till energilagring i form av batterier på plats.

Systemet använder sig av en ”intelligent” laddstrategi genom att fördela laddningen över natten så att byggnaden har tillgång till den energi som behövs för logistikverksamheten (belysning, sorteringsmaskiner och IT) och säkerställer att alla elfordon är fulladdade när de ska tas i drift på morgonen, men att man samtidigt aldrig överskrider den maxström man har tillgång till från elnätet.

Som ett resultat av det här projektet och de lärdomar man dragit av tillhörande investeringar kan UPS nu skräddarsy den lägsta kostnaden byggnad för byggnad och beräkna hur man bäst ska införa och ladda en helt eldriven flotta. Detta utförs genom att man kombinerar olika lösningar inklusive konventionella uppgraderingar av elnätet, smarta elnät, energilagring i form av batterier på plats samt lokal elproduktion (exempelvis solkraft som genereras på anläggningens tak).  

Mer information om UPS hållbarhetsprojekt finns på www.ups.com/sustainability.  

Hedvig Armand, Kommunikationschef, UPS Norden
e-post: harmand@ups.com
Tel: 46 (0)8 799 8131

Om UPS
UPS är en global ledare inom logistik som erbjuder ett brett utbud av lösningar för transport av gods och som arbetar för att underlätta internationell handel. UPS arbetar också med att utveckla avancerad teknik för att stötta näringslivet. UPS, med huvudkontor i Atlanta, är aktiva i mer än 220 länder och områden över hela världen. UPS kan hittas på webben på ups.com eller på pressroom.ups.com. Företagets blogg kan hittas på longitudes.ups.com. För att få nyheter direkt från UPS, vänligen besök och följ @UPS_News på Twitter.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.