Connect with us

Marknadsnyheter

UR klipper om program efter felaktigheter om halloumi

Published

on

Serien Klimatkampen som visats både på SVT Play och UR innehöll missvisande formuleringar kring antibiotikaanvändning i produktionen av halloumi. Efter att det svenska familjeföretaget Fontana uppmärksammat detta har UR valt att klippa om två av avsnitten.

På familjeföretaget Fontana som introducerade halloumi i Sverige är man van att bemöta fördomar som sprids kring Cyperns nationalost. I UR:s serie Klimatkampen kunde man till alldeles nyligen se tävlande kändisar använda sina nyvunna så kallade kunskaper till att säga saker som ”men den som kommer från Cypern har mest antibiotika” åtföljt av uppgiften ”generellt använder Cypern 40 gånger mer antibiotika än Sverige”.

Halloumi innehåller inte antibiotika

Att användningen av antibiotika, framför allt till gris och fjäderfä, är betydligt högre i södra Europa än i Sverige är ingen nyhet, men att koppla ihop antibiotika och halloumi är direkt felaktigt. Problematiken kring överanvändningen av antibiotika på Cypern är inte kopplad till mjölkproduktionen. Efter att Klimatkampen publicerats på SVT Play hörde Fontana av sig till UR. Nu har UR valt att klippa om de avsnitt där man uttryckt sig vårdslöst om halloumi, något som välkomnas av Loizos Papadopoulos, vd på Fontana Food.

– Vi är glada att UR förstod hur problematiska inslagen är, och att de valde att klippa om avsnitten. Naturligtvis behöver man förenkla vissa resonemang kring klimatet för att nå ut, men det finns ingen antibiotika i vår halloumi.

Svar om halloumi på fontana.se

För att öka kunskapen om den cypriotiska grillosten har Fontana samlat svar på de vanligaste frågorna på fontana.se. Här finns också en artikel från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) där fyra veterinärer bidrar till en mer nyanserad bild av den uppskattade grillosten.

För mer information kontakta gärna: Corina Papadopoulou, presskontakt, corina@fontanafood.se

Fontana Food AB är ett svenskt familjeföretag och sedan starten 1978 har familjen Papadopoulos varit ambassadör för mat från Grekland, Cypern och länderna kring Medelhavet i Sverige. Fontana har alltid arbetat för ett hållbart samhälle när det gäller både människa, djur och natur. Detta är något som grundaren Frixos Papadopoulos alltid värnat om, långt innan det hamnat i dagens fokus och samhällsdebatt. Fontana drivs idag i andra generationen med sonen Loizos Papadopoulos i spetsen som VD och dottern Corina Papadopoulou som vVD.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys