Marknadsnyheter
Utfall av utnyttjandeperiod för Redwood Pharmas teckningsoptioner av serie 2022/2023:1 (TO4)
Utnyttjandeperioden avseende de teckningsoptioner av serie 2022/2023:1 (”TO4” eller ”Teckningsoptioner”) som Redwood Pharma AB (publ) (”Redwood Pharma” eller ”Bolaget”) emitterade i samband med en företrädesemission av units under november 2022 (”Företrädesemissionen”) är nu genomförd. Redwood Pharma tillförs cirka 0,92 MSEK före emissionskostnader genom utnyttjande av Teckningsoptionerna.
Under november 2022 genomförde Redwood Pharma en företrädesemission av units. Varje (1) unit bestod av åtta (8) nyemitterade aktier och två (2) nyemitterade teckningsoptioner av serie 2022/2023:1 (TO4). Teckningskursen uppgick till 1,60 SEK per unit, motsvarande 0,20 SEK per aktie. TO4 gavs ut vederlagsfritt i samband med Företrädesemissionen där varje (1) TO4 medförde rätt att teckna en (1) ny aktie i Redwood Pharma till ett lösenpris motsvarande 0,20 SEK per aktie. Företrädesemissionen tecknades till cirka 45,5 procent och antalet TO4 som emitterades uppgick till 18 866 116. Bolaget beslutade även om en riktad emission av units till garanter i samband med Företrädesemissionen, varvid ytterligare 1 160 000 TO4 emitterades.
Den 8 mars 2023 avslutades utnyttjandeperioden för TO4. Totalt utnyttjades 4 607 767 Teckningsoptioner, motsvarande en utnyttjandegrad om cirka 23,0 procent av samtliga utestående Teckningsoptioner, för teckning av lika många aktier i Redwood Pharma till en teckningskurs om 0,20 SEK per aktie. Genom Teckningsoptionerna tillförs Redwood Pharma därmed cirka 0,92 MSEK före emissionskostnader.
Antal aktier och aktiekapital
Genom utnyttjandet av Teckningsoptionerna ökar antalet aktier i Redwood Pharma med 4 607 767 aktier, från 100 843 235 till 105 451 002 aktier. Utspädningen för befintliga aktieägare som inte utnyttjat några Teckningsoptioner uppgår till cirka 4,37 procent. Aktiekapitalet ökar med 230 388,35 SEK från 5 042 161,75 till 5 272 550,10 SEK.
För ytterligare information
Martin Vidaeus – VD, Telefon: 070-232 29 29
E-post: martin.vidaeus@redwoodpharma.com
Om Redwood Pharma
Redwood Pharma AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: REDW) utvecklar nästa generations behandlingar mot ögontorrhet. Fler än 300 miljoner människor lider av torra ögon och dagens standardbehandling ger endast tillfällig lindring och kan behöva appliceras upp till tio gånger om dagen. Redwood Pharmas projekt bygger på IntelliGel – en patentskyddad och unik formulering av polymerer och vatten som har vattendroppens konsistens när den droppas i ögat, där den omedelbart bildar en viskös, skyddande och smörjande hinna som stannar kvar under en längre tid. Bolaget driver för närvarande två utvecklingsprojekt: RP501 som en lättillgänglig medicinteknisk produkt för behandling av lindrig ögontorrhet, samt läkemedelskandidaten RP101 som innehåller östrogen för behandling av kvinnor som drabbas av torra ögon efter klimakteriet. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank AB, Box 7405, SE-103 91 Stockholm (+46 8 463 80 00, certifiedadviser@penser.se). För mer information, besök www.redwoodpharma.se
Marknadsnyheter
BioStock: BiBBInstruments vill revolutionera diagnostiken av bukspottkörtelcancer
För närvarande upptäcks bukspottkörtelcancer alldeles för ofta i ett sent skede, vilket väsentligt bidrar till den höga dödligheten. Medicinteknikbolaget BiBBInstruments utvecklar världens första CE-märkta eldrivna ultraljudsstyrda endoskopiska biopsiinstrument, EndoDrill. Produkten kan bli ett användbart verktyg för att diagnostisera bukspottkörtelcancer tidigare i sjukdomsförloppet. För BioStock berättar vd Fredrik Lindblad om produkten och dess potential inom denna indikation.
Läs intervjun med BiBBInstruments vd Fredrik Lindblad på biostock.se:
Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capital. https://www.biostock.se
Marknadsnyheter
Bilarna som är billigast att försäkra


Suzuki, Saab och Skoda. Det är de tre bilmärken som är billigast att försäkra. Det visar en genomgång av drygt 30 000 försäkringar som tecknats via jämförelsetjänsten Zmarta (tidigare Insplanet) under det gångna året. Dyrast är BMW följt av Mercedes och Audi.
Helförsäkring är den vanligaste bilförsäkringen för personbilar och kostade i genomsnitt 5 700 kronor under 2022. Det visar Zmartas jämförelse av försäkringspremierna för de 25 vanligaste bilmärkena i Sverige.
Suzuki hade den billigaste snittpremien av alla. Den som tecknade en helförsäkring för det japanska bilmärket betalade i genomsnitt drygt 3 700 kronor i fjol. Det svenskgrundade bilmärket Saab placerar sig som nummer två på listan med en snittpremie på drygt 3 800 kronor. Tredje billigaste helförsäkringen tecknade ägare till den tjeckiska biltillverkaren Skoda (drygt 4 100 kronor).
– Vilken bil- och årsmodell du kör är de faktorer som kanske har störst inverkan på vilken premie du får betala för bilförsäkringen. Men det kan skilja en hel del i pris mellan de olika försäkringsbolagen. Därför är det viktigt att jämföra och se till så att du får en bilförsäkring som möter just dina behov, säger Åsa Hauer, affärsområdeschef på Zmarta.
Tyska bilmärken har dyraste bilförsäkringarna
Topptrion över de bilar som är dyrast att försäkra består enbart av tyska varumärken. Den högsta snittpremien har BMW-ägarna fått betala: närmare 7 200 kronor. Tvåa på dyraste-listan för helförsäkringar är Mercedes följt av Audi (se samtliga snittpriser i tabellen nedan).
Avgörande för billig bilförsäkring
Det finns en rad faktorer som påverkar priset på bilförsäkringen som till exempel årsmodell, försäkringstagarens ålder och bostadsadress. Bilförsäkringens omfattning spelar också in på priset (trafik-, halv- eller helförsäkring samt tilläggsförsäkringar). Allt handlar i slutänden om hur stor risken för skador och olyckor är i försäkringsbolagens ögon. Statistiskt sett är exempelvis unga och mer oerfarna förare inblandade i fler trafikolyckor än vad äldre är. Därför är premien för förare under 25 år också högre. Stöld- och skaderisken är som störst i storstäderna och bor du i ett särskilt olycksdrabbat område blir försäkringen också dyrare. Läs mer om hur du kan sänka priset på bilförsäkringen här
Bilarna som är billigast att försäkra:
Bilmärke | Snittpremie |
Suzuki | 3 751 kr |
Saab | 3 850 kr |
Skoda | 4 152 kr |
Renault | 4 208 kr |
Hyundai | 4 343 kr |
Opel | 4 532 kr |
Citroen | 4 542 kr |
Honda | 4 590 kr |
Peugeot | 4 733 kr |
KIA | 4 760 kr |
MINI | 4 907 kr |
Subaru | 4 925 kr |
Ford | 4 930 kr |
Seat | 4 960 kr |
Toyota | 5 114 kr |
Mazda | 5 129 kr |
Volvo | 5 142 kr |
Nissan | 5 285 kr |
Mitsubishi | 5 288 kr |
Fiat | 5 342 kr |
Volkswagen | 5 494 kr |
Chevrolet | 5 530 kr |
Audi | 7 458 kr |
Mercedes | 7 572 kr |
BMW | 8 187 kr |
*Snittpriser på helförsäkringar som tecknats via Zmarta 2022, för 25 vanligaste personbilarna.
För mer information, vänligen kontakta:
Åsa Hauer
Affärsområdeschef på Zmarta Försäkringar
+46 (0)73–098 10 37
Om Zmarta
Zmarta erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat bolån, konsumentlån, försäkringar och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group.
Marknadsnyheter
Lågkonjunkturen får fler att vilja sluta röka

Med skenande priser på mat och kraftigt höjda räntor kämpar många hushåll med att få ekonomin att gå ihop. En ljuspunkt i den dystra ekonomin vi lever i nu är att allt fler väljer att fimpa för gott. Att sluta röka motsvarar en lika stor kostnadsbesparing som prisökningen av mat för en familj med två tonårsbarn.
En färsk undersökning från Yougov visar att två av tre rökare är villiga att fimpa för gott. Rådande lågkonjunktur är en tydligt bidragande orsak eftersom priset är den främsta anledning till att rökarna vill sluta. “En bra knuff att sluta röka” tipsar sparekonomen Christina Sahlberg.
Positiv effekt av lågkonjunktur: Två av tre rökare vill fimpa för gott
För en rökare som röker ett paket om dagen innebär det en årsbesparing på omkring 25 900 kronor att sluta. Det motsvarar enligt Matpriskollen* prisökningen av mat för en familj med två tonårsbarn.
Enligt Yougov-undersökningen är det 62 procent av svenska rökare som är villiga att sluta röka helt, med kostnadsbestparingen som främsta anledning. Mest benägna att sluta röka helt är de i åldern 35-50 år (72%) och minst de över 65 år (51%).
– Maten har alltid varit en stor utgift framförallt för en stor familj. Och nu med den snabbt stigande inflationen då vi har sett priserna på mat stiga med över 18 procent har det blivit extra tufft. Vi kan dock inte påverka inflationen eller matpriserna, men vi kan se över alla ”trevliga att ha” utgifter och prioriterar bland dessa. De flesta som röker vill ju egentligen inte röka, och då blir det tuffa ekonomiska läget en bra knuff till att sluta, säger Christina Sahlberg, sparekonom på Compricer.
Skadligt och dyrt för både individ och samhälle
Rökare löper ungefär 25 gånger större risk att dö av lungcancer och varje år dör cirka 12 000 svenskar i sjukdomar relaterade till rökning. Men det är röken människor blir dör av, inte själva nikotinet.
– På tio år har andelen som röker dagligen nästan halverats. En viktig orsak till detta är övergången till snus, nikotinportioner och vejp. För många har dessa produkter varit en väg bort från rökningen. Även om lågkonjunkturen är något vi gärna vill slippa finns det åtminstone en positiv effekt i att många fimpar för gott och slutar helt med nikotin eller går över till andra mindre skadliga nikotinalternativ, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget.
Att byta från att röka ett paket cigaretter om dagen till att använda en dosa nikotinportioner om dagen kan innebära en besparing omkring 13 800 SEK per år.
* I en studie gjord av Matpriskollen har en genomsnittlig matkasse för en familj med två tonårsbarn ökat med 2 139 kronor per månad (från 11 762 kr till 13 901 kr), vilket motsvarar en ökning med 25 668 kr per år.
Mer om undersökningen
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Snusbolaget Norden AB och genomfördes bland rökare i Sverige, Norge, Tyskland, Schweiz, Storbritannien och USA.
Markus Lindblad
Informationschef
Telefon: 0708-15 39 83
E-post: markus.lindblad@snusbolaget.se
Snusbolaget är Sveriges största snusbutik, 1 av 5 snusare handlar hos Snusbolaget. Snusbolaget har störst utbud av snus – fler än 600 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Snusbolaget säljer snus som levereras till ditt närmsta utlämningsställe, direkt till dörren med bud eller helt enkelt rätt ner i brevlådan med Snusbolagets prenumeration. Snusbolaget har årligen 280 000 kunder. Var annan av Snusbolagets kunder är en tidigare rökare, då var annan rökare dör i förtid, så har Snusbolaget bidragit till att 75 000 liv räddats!
Taggar:
-
Analys från DailyFX7 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter5 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström