Connect with us

Marknadsnyheter

Utmärkt lagarbete och kommunikation säkerställde framgångsrik lansering av Docol 1500M-EG

Published

on

on, feb 14, 2018 11:15 CET

SSABs team som arbetar med Docol förvandlade ett av de mest komplicerade produktutvecklingsprojekten till ett av de smidigaste och snabbast genomförda. Hur var det möjligt?

Vi börjar med att ta en titt på själva produkten. Docol® 1500M-EG är ett kallvalsat, elektrogalvaniserat avancerat höghållfast stål för tillämpningar i bilar med stränga krav på låg vikt och hög energiabsorption där det även behövs skydd mot korrosion.

Den nya produkten lanserades förra året och har blivit en succé. Många har varit inblandade i projektet vilket krävde noggrann planering, ett tätt samarbete och tydlig kommunikation i den globala projektgruppen.

Krävande process

1500M-EG utvecklades med en stor, global biltillverkare i åtanke, och skulle samtidigt användas i flera olika bilmodeller i Kina, Korea, Europa och Nordamerika.

– Det som var speciellt krävande med Docol 1500M-EG var utvecklingsprocessens karaktär, berättar Jacky Li, Regional Sales Manager Automotive China, SSAB Europe, som hade den viktiga uppgiften att tydliggöra projektets tidsschema och bygga upp förtroende hos kunden. – Produktkraven i sig var komplicerade och tidtabellerna snäva. Dessutom skulle både förserier och serietillverkning av bilarna starta i Kina före de andra geografiska områdena, medan biltillverkarens huvudkontor som skulle godkänna produkten, låg i USA. Och till råga på allt skedde produktionen av stålet i Borlänge i Sverige.

Det här är inget unikt när man utvecklar produkter för fordonsindustrin. När SSAB börjar utveckla en ny sort av ultrahöghållfast Docol stål är processen mer komplicerad än man kan tro. Det är många människor inblandade, ofta i olika delar av världen, som arbetar tillsammans med ett snävt tidsschema. Forskning och utveckling på SSAB är ett sömlöst samarbete mellan teknisk personal och medarbetare från olika funktioner såsom marknadsföring, försäljning och produktion.

– Eftersom Docol 1500M-EG är en strategiskt viktig produkt som ska göra det möjligt för oss att uppnå vår tillväxtstrategi var lanseringen jätteviktig. Vi bildade en global projektgrupp enbart för att hjälpa till med den formella kommersialiseringen. SSABs interna arbetsgrupp hade medlemmar från Kina, Sydkorea, USA och Europa. Det var av avgörande betydelse att vi alla hade en tydlig gemensam bild av mål, roller, timing och vårt beroende av varandra, förklarar José Puente Cabrero, Product Manager Cold Rolled Products, SSAB Europe, som också var projektledare och samordnare.

– Alla processer och rutiner såsom överföring, legobeläggning och spaltning till slutlig leveransstorlek måste finnas på plats och kommuniceras genom hela kedjan för att garantera hög kvalitet och hög framgångsgrad på marknaden. Den tekniska personalen i USA var tvungna att ta hänsyn till tidsplanen i Kina när de utförde godkännandeprocessen för att säkerställa leverans enligt plan, säger Bruce Wilkinson Area Technical Manager SSAB Automotive, som ansvarade för det globala godkännandet av materialen.

Produkten godkändes före deadline

Inom fordonsindustrin är det vanligt att den faktiska produktionen av bilarna föregås av en period på 6–12 månader när man producerar en förserie. Det var viktigt att stålet godkändes av biltillverkaren innan arbetet med prototyper och provserier började.

Det visade sig att Docol 1500M-EG blev färdigt och klart för godkännande i tid, till och med i mycket god tid – allt var klart ett par månader före deadline. Detta berodde främst på mycket tydlig kommunikation och ett rationellt arbetssätt inom organisationen.

– Anledningen till att vi kunde genomföra ett utvecklingsarbete och kommersialisering av den här karaktären på ett så effektivt sätt är tack vare SSAB One, vår LEAN-baserade ledarskapsfilosofi. Detta trots att både vår arbetsgrupp och kunden var utspridda över hela världen. Den andra viktiga faktorn var entusiasmen och engagemanget hos medlemmarna i arbetsgruppen, förklarar José Puente Cabrero.

Användningen av martensitiskt stål med hållfasthetsnivå över 1500 MPa i kombination med korrosionsskydd (elektrogalvanisering) var en utmaning. Förutom den tekniska utmaningen skulle vi även övertyga kunden.

– Vi måste komma ihåg att det här projektet löpte parallellt med många andra projekt. För att säkerställa att alla projekt löpte smidigt enligt plan använde vi en Stage-Gate-modell för tvärfunktionella processer, en process som liknar den våra kunder använder, fortsätter José Puente Cabrero.

Ett typiskt exempel på tillämpning för Docol 1500M-EG är tröskelbalken. Här i rullformat stål, formgiven för att motstå höga krafter och frontala krockar, trots sin låga vikt.



Goda möjligheter för tillväxt

– Under projektets gång utvecklade vi helt nya metoder och verktyg för att utvärdera produkten. De kan nu fungera som en mall för framtida produktutvecklingsprojekt och tekniska utmaningar som kan uppstå, säger Marcus Folmerz, Product Development Specialist, som var teknisk ledare för projektet.

– Docol 1500M-EG är ett tydligt bevis på att produkter av elektrogalvaniserat ultrahöghållfast stål kan användas i säkerhetstillämpningar som till exempel tröskelbalkar. Framgången med lanseringen visar att vi kan hjälpa stora biltillverkare och leverera komplexa lösningar globalt med snäva tidsramar – och utan att kompromissa med vår höga kvalitet, förklarar José Puente Cabrero. – Det öppnar dessutom för nya affärsmöjligheter tack vare att vi nu genomför materialgodkännande även med andra globala företag.

Tidigt engagemang är nyckeln till framgång

Att engagera kunden i projektet i ett tidigt skede var en viktig faktor för projektets framgång – och det skapade förtroende. Efter att ha sett hur vi arbetade och att vi öppet delade med oss av all information kunde kunden lita på oss – och vi fick trovärdighet, förklarar Jacky Li.

Docol 1500M-EG är för närvarande godkänt och i bruk, och intresset för produkten växer inom fordonsindustrin. Dess utvecklingshistoria är ett perfekt exempel på det värde som Docols varumärke kan ge både till biltillverkare och liknande kunder. Projektet har satt nya standarder för framtida lanseringar av SSAB:s produkter. Särskilt tack vare att vi kan upprätta normer internt och externt samt att vi kan identifiera globala partners inom legobearbetning, som uppfyller eller överträffar de standarder som SSAB ställt upp, tillägger Bruce Wilkinson.

FAKTARUTA
Docol fordonsstål
Som pionjärer inom avancerade höghållfasta stål (AHSS) är SSAB en pålitlig partner till fordonsindustrin. Vi levererar Docol-märkta produkter och tjänster som gör bilar säkrare och mer miljövänliga. SSAB levererar många Docol-stålsorter som uppfyller VDA- och OEM-standarder.

https://www.ssab.com/products/brands/docol

https://www.ssab.com/products/brands/docol/applications

https://www.ssab.com/products/brands/docol/products/docol-1500m

Läs mer:
Forsknings- och utvecklingsarbete som stöd för strategin
https://www.ssab.com/globaldata/news-center/2017/10/04/08/25/research-and-development-work-to-support-the-strategy

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.