Connect with us

Marknadsnyheter

Uttalande från styrelsen i Jetpak Top Holding AB (publ) med anledning av budpliktserbjudande från Pak Logistik Intressenter AB

Published

on

Styrelsen för Jetpak Top Holding AB (publ) (”Jetpak” eller ”Bolaget”) rekommenderar aktieägarna i Jetpak att inte acceptera det kontanta budpliktserbjudande som lämnats av Pak Logistik Intressenter AB (”Pak Logistik Intressenter”) den 7 juni 2024.

Detta uttalande görs av styrelsen i Jetpak i enlighet med punkt II.19 i Takeover-reglerna för vissa handelsplattformar antagna av Aktiemarknadens självregleringskommitté och utgivna den 1 januari 2024 (”Takeover-reglerna”).

Bakgrund

Den 30 maj 2024 offentliggjorde Pak Logistik Intressenter, ett bolag som är helägt av Paradeigma Partners AB (”Paradeigma”), att bolaget hade förvärvat 527 042 aktier i Jetpak genom att utnyttja en återköpsrätt avseende tidigare sålda aktier och därigenom uppnått ett med Paradeigma sammanlagt aktieinnehav i Jetpak om 4 182 344 aktier, motsvarande ett totalt innehav om cirka 34,32 procent av det totala antalet aktier och röster i Jetpak. Genom förvärvet av ytterligare aktier i Jetpak uppstod en skyldighet för Pak Logistik Intressenter, enligt Takeover-reglerna, att inom fyra veckor från förvärvet lämna ett offentligt uppköpserbjudande avseende resterande aktier i Jetpak (ett så kallat budpliktsbud).

Den 7 juni 2024 lämnade Pak Logistik Intressenter ett kontant offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Jetpak att överlåta samtliga sina aktier i Jetpak för 93,32 kronor per aktie (”Budpliktserbjudandet”). I samma pressmeddelande angavs att Pak Logistik Intressenter sedan den 30 maj 2024 förvärvat ytterligare 1 700 000 aktier i Jetpak, innebärandes att Pak Logistik Intressenter och Paradeigma tillsammans innehade aktier motsvarande cirka 48,26 procent av det totala antalet aktier och röster i Jetpak per dagen för offentliggörandet av Budpliktserbjudandet. Pak Logistik Intressenter beräknas offentliggöra en erbjudandehandling avseende Budpliktserbjudandet den 15 juli 2024.

Budpliktserbjudandet värderar samtliga 12 187 675 aktier i Jetpak till 1 137 353 831 kronor.

Vederlaget per aktie i Budpliktserbjudandet motsvarar en premie om:

  • cirka 0,89 procent jämfört med stängningskursen om 92,50 kronor för Jetpaks aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market den 7 juni 2024, vilket var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Budpliktserbjudandet, och
  • cirka -0,04 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen om 93,36 kronor för Jetpaks aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market under de sista 30 handelsdagarna fram till och med den 7 juni 2024, vilket var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Budpliktserbjudandet.

Acceptfristen för Budpliktserbjudandet beräknas påbörjas den 16 juli 2024 och avslutas den 13 augusti 2024.

Budpliktserbjudandets fullföljande är villkorat av att samtliga erforderliga godkännanden från relevanta myndigheter för utländska direktinvesteringar erhålls, i varje enskilt fall på villkor som enligt Pak Logistik Intressenters uppfattning är acceptabla.

Den 19 juni 2024 offentliggjorde Goldcup 35626 AB (under namnändring till Notalp Logistik AB) (”Notalp Logistik”)[1] ett frivilligt offentligt uppköpserbjudande till aktieägarna i Jetpak till ett pris om 98,00 kronor kontant per aktie (det ”Frivilliga Erbjudandet”). Med anledning av det Frivilliga Erbjudandet offentliggjorde Pak Logistik Intressenter samma dag att om det Frivilliga Erbjudande accepteras i sådan utsträckning att Konsortiet (vilket alltså inkluderar Pak Logistik Intressenter) blir ägare till aktier motsvarande mer än 90 procent av det totala antalet utestående aktier i Jetpak samt att det Frivilliga Erbjudandet förklaras ovillkorat och fullföljs, kommer vederlaget i Pak Logistik Intressenters Budpliktserbjudande att höjas till 98,00 kronor kontant per aktie för att motsvara vederlaget i det Frivilliga Erbjudandet. Vederlaget i Budpliktserbjudandet kommer även att höjas för att motsvara vederlaget i det Frivilliga Erbjudandet om Notalp Logistik fullföljer det Frivilliga Erbjudandet på en acceptnivå som understiger 90 procent.

För ytterligare information om Budpliktserbjudandet, inklusive hur det förhåller sig till Frivilliga Erbjudandet från Notalp Logistik hänvisas till hemsidan som Pak Logistik Intressenter upprättat: www.logistics-offer.com. För ytterligare information om det Frivilliga Erbjudandet hänvisas till hemsidan som Notalp Logistik upprättat: www.notalp-transportation-offer.com.

Styrelsen har anlitat advokatfirman TM & Partners som legal rådgivare i samband med Budpliktserbjudandet. Med anledning av Budpliktserbjudandet och det Frivilliga Erbjudandet har styrelsen inhämtat ett oberoende värderingsutlåtande (s.k. fairness opinion) från Deloitte AB (”Deloitte”) i enlighet med punkt IV.3 i Takeover-reglerna. Värderingsutlåtandet är bilagt detta uttalande. För värderingsutlåtandet erhåller Deloitte ett fast arvode oberoende av erbjudandevederlagets storlek och anslutningsgraden i Budpliktserbjudandet.

Styrelsens uttalande om Budpliktserbjudandet

Styrelseledamoten Isabel Hummel, som utsågs till ledamot på årsstämman som hölls den 11 juni 2024, har med anledning av sin koppling till bolag inom budgivarkoncernen samt sitt deltagande i det Frivilliga Erbjudandet från Notalp Logistik en intressekonflikt som innebär att hon, enligt punkten II.18 i Takeover-reglerna, inte får delta i styrelsens handläggning av frågor relaterade till Budpliktserbjudandet.

Styrelsen har beslutat att rekommendera aktieägarna i Jetpak att inte acceptera det Frivilliga Erbjudandet om 98,00 kronor per aktie från Notalp Logistik då erbjudandet inte anses reflektera den långsiktiga potentialen eller det underliggande värdet i Jetpak, vilket även stödjs av värderingsutlåtandet upprättat av Deloitte. För mer information hänvisas till styrelsens uttalande avseende Notalp Logistiks Frivilliga Erbjudande som offentliggjordes tidigare idag genom ett separat pressmeddelande och som finns tillgängligt på www.jetpakgroup.com.

Mot ovanstående bakgrund rekommenderar styrelsen aktieägarna i Jetpak att inte acceptera Pak Logistik Intressenters Budpliktsbud.

Inverkan på Jetpak och dess anställda

Enligt Takeover-reglerna ska styrelsen, baserat på vad Pak Logistik Intressenter uttalat i pressmeddelandet avseende offentliggörandet av Budpliktserbjudandet eller i erbjudandehandlingen avseende Budpliktserbjudandet, redovisa sin uppfattning om den inverkan som genomförandet av Budpliktserbjudandet kommer att ha på Bolaget, särskilt sysselsättningen, och sin uppfattning om Pak Logistik Intressenters strategiska planer för Bolaget och de effekter som dessa kan tänkas få på sysselsättningen och de platser där Jetpak bedriver sin verksamhet. Pak Logistik Intressenter har därvid uttalat bland annat följande:

Pak Logistik Intressenters planer för den framtida affärs- och den allmänna strategin omfattar för närvarande inte några väsentliga förändringar avseende de platser där Jetpak bedriver sin verksamhet, eller Jetpaks ledning och anställda, inklusive deras anställningsvillkor.”

Styrelsen utgår från att detta är en korrekt beskrivning och har i relevanta hänseenden ingen anledning att ha en annan uppfattning.

_____

Detta uttalande ska i alla avseenden regleras av och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska exklusivt avgöras av svensk domstol.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Håkan Mattisson, CFO

Tel: 08-5558 52 20

Epost: ir@jetpak.se

Om Jetpak

Jetpak är en logistikkoncern som finns på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa. Jetpak har ett unikt och flexibelt kunderbjudande, normalt baserat på tillgången till cirka 4 000 dagliga flygavgångar samt ett omfattande distributionsnätverk med cirka 950 budbilar. Detta är något som möjliggör för Jetpak att 24/7/365 kunna leverera den snabbaste och mest omfattande sammadagstjänsten. Detta kan kompletteras ytterligare med en unik skräddarsydd nästadagstjänst för systemsatta transporter.

Jetpaks verksamhet är uppdelat i ett Express Air segment, där kundens normalt mycket snabba transportbehov har lösts med hjälp av flygfrakt, samt i ett Express Road segment där kundens transportbehov har lösts med hjälp av en renodlad kurirtransport på mark.

Jetpaks aktier är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm.
Bolagets certified advisor är FNCA Sweden AB.

 

 

 

[1] Notalp Logistik kommer att ägas av ett konsortium som leds av Paradeigma och som vidare inkluderar Pak Logistik Intressenter och Aktiebolaget Tuna Holding (tillsammans ”Konsortiet”).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.