Connect with us

Marknadsnyheter

Uttalande från styrelsen i Jetpak Top Holding AB (publ) med anledning av höjning av frivilligt kontant uppköpserbjudande från Notalp Logistik AB

Published

on

Styrelsen för Jetpak Top Holding AB (publ) (”Jetpak” eller ”Bolaget”) rekommenderar aktieägarna i Jetpak att acceptera budet.

Detta uttalande görs av styrelsen i Jetpak i enlighet med punkt II.19 i Takeover-reglerna för vissa handelsplattformar antagna av Aktiemarknadens självregleringskommitté och utgivna den 1 januari 2024 (”Takeover-reglerna”).

Bakgrund

Den 19 juni 2024 offentliggjorde Notalp Logistik AB (namnändrat från Goldcup 35626 AB) (”Notalp Logistik” eller ”BidCo”)[1] ett frivilligt kontant uppköpserbjudande till aktieägarna i Jetpak att överlåta samtliga sina aktier i Jetpak till ett pris om 98,00 kronor kontant per aktie (”Erbjudandet”). Den 6 september 2024 offentliggjorde BidCo en höjning av vederlaget i Erbjudandet till 104,50 kronor kontant per aktie (det ”Höjda Erbjudandevederlaget”). I samband med att BidCo offentliggjorde det Höjda Erbjudandevederlaget förlängdes även acceptperioden för Erbjudandet fram till och med klockan 19.00 (CEST) den 20 september 2024. BidCo meddelade även att BidCo varken kommer att höja vederlaget i Erbjudandet eller förlänga acceptperioden ytterligare. I samma pressmeddelande offentliggjordes även att (i) BidCo ingått ett oåterkalleligt och ensidigt optionsavtal med Cidro Förvaltning AB om förvärv av cirka 12,09 procent av det totala antalet aktier och röster i Jetpak (”Optionen”), och (ii) BidCo, direkt eller indirekt, kontrollerar 89,67 procent av det totala antalet aktier och röster i Jetpak inklusive Optionen samt de aktier som lämnats in i budpliktserbjudandet (se nedan för ytterligare information om budpliktserbjudandet).

Det Höjda Erbjudandevederlaget värderar samtliga 12 187 675 aktier i Jetpak till cirka 1 274 miljoner kronor.

Det Höjda Erbjudandevederlaget motsvarar en premie om:

  • cirka 11,17 procent jämfört med stängningskursen om 94,00 kronor för Jetpaks aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market den 19 juni 2024, som var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet,
  • cirka 13,01 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen om 92,47 kronor för Jetpaks aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market under de sista 20 handelsdagarna fram till och med den 19 juni 2024, som var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet,
  • cirka 12,03 procent jämfört med den volymviktade genomsnittliga betalkursen om 93,28 kronor för Jetpaks aktie på Nasdaq First North Premier Growth Market under de sista 30 handelsdagarna fram till och med den 19 juni 2024, som var den sista handelsdagen före offentliggörandet av Erbjudandet, och
  • cirka 11,98 procent jämfört med priset om 93,32 kronor i det budpliktserbjudande som Pak Logistik Intressenter offentliggjorde den 7 juni 2024 (se nedan för ytterligare information om budpliktserbjudandet).

Aktieägare som redan har lämnat in sina aktier i Jetpak för 98 kronor kontant per aktie kommer automatiskt att få ta del av det Höjda Erbjudandevederlaget om 104,50 kronor kontant per aktie om Erbjudandet förklaras ovillkorat och fullföljs och behöver således inte acceptera Erbjudandet på nytt.

Erbjudandets fullföljande är villkorat bland annat av att Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att Notalp Logistik tillsammans med övriga medlemmar i Konsortiet blir ägare till mer än 90 procent av det totala antalet aktier i Jetpak. Notalp Logistik har förbehållit sig rätten att helt eller delvis frånfalla dessa och övriga fullföljandevillkor.

Den 7 juni 2024 offentliggjorde Pak Logistik Intressenter, en medlem av Konsortiet och ett bolag som är helägt av Paradeigma, som också är en medlem av Konsortiet, ett budpliktserbjudande till aktieägarna i Jetpak att överlåta samtliga sina aktier i Jetpak till Pak Logistik Intressenter till ett pris om 93,32 SEK kontant per aktie (”Budpliktserbjudandet”). För ytterligare information om Budpliktserbjudandet, inklusive hur det förhåller sig till Erbjudandet, hänvisas till www.logistics-offer.com.

Notalp Logistik offentliggjorde en erbjudandehandling avseende Erbjudandet den 19 juni 2024. Med anledning bland annat av det Höjda Erbjudandevederlaget offentliggjorde Notalp Logistik ett tillägg till erbjudandehandlingen den 9 september 2024. Notalp Logistik har tidigare offentliggjort tillägg till erbjudandehandlingen den 9 juli 2024 respektive den 28 augusti 2024. För ytterligare information om Erbjudandet hänvisas till erbjudandehandlingen och nämnda tillägg, samt www.notalp-transportation-offer.com.

Med anledning av det Höjda Erbjudandevederlaget har styrelsen inhämtat ett nytt oberoende värderingsutlåtande (s.k. fairness opinion) från Deloitte AB (”Deloitte”) i enlighet med punkt IV.3 i Takeover-reglerna. För värderingsutlåtandet erhåller Deloitte ett fast arvode oberoende av utfallet i Erbjudandet. Värderingsutlåtandet är bilagt detta uttalande. Styrelsen har anlitat advokatfirman TM & Partners som legal rådgivare i samband med Erbjudandet.

Styrelsens uttalande om Erbjudandet

Isabel Hummel är styrelseordförande i Tuna Holding, en medlem i Konsortiet, och är sedan årsstämman den 11 juni 2024 styrelseledamot i Jetpak. Följaktligen har Isabel Hummel en intressekonflikt enligt punkten II.18 i Takeover-reglerna. I enlighet med Takeover-reglerna har Isabel Hummel därför inte deltagit i, och kommer inte att delta i, Jetpaks handläggning av eller beslut avseende Erbjudandet.

Vid utvärderingen av det justerade Erbjudandet har styrelsen tagit en rad faktorer i beaktning, däribland Bolagets strategi och affärsplan, Bolagets nuvarande finansiella ställning, rådande marknadsförhållanden och utmaningar på de marknader där Bolaget bedriver verksamhet, Bolagets förväntade framtida utveckling och möjligheter samt risker relaterat till detta, värderingsmetoder som normalt används för att utvärdera offentliga uppköpserbjudanden avseende noterade bolag, inklusive hur det Höjda Erbjudandevederlaget värderingsmässigt förhåller sig till värdet på jämförbara noterade bolag och jämförbara transaktioner samt aktiemarknadens förväntningar på Bolaget.

Vid sin utvärdering av Erbjudandet har styrelsen även beaktat det nya oberoende värderingsutlåtandet som Deloitte utfärdat med anledning av det Höjda Erbjudandevederlaget. Enligt värderingsutlåtandet är Deloittes uppfattning att det Höjda Erbjudandevederlaget, med förbehåll för de förutsättningar och antaganden som anges i utlåtandet, är skäligt ur ett finansiellt perspektiv för aktieägarna i Jetpak.

Styrelsen noterar dessutom att BidCo uttalat att om BidCo förvärvar aktier motsvarande mer än 90 procent av samtliga aktier i Jetpak kommer BidCo att påkalla tvångsinlösen av resterande aktier i Bolaget och i samband därmed även verka för att aktierna i Jetpak avnoteras från Nasdaq Firth North Premier Growth Market. Styrelsen konstaterar att BidCo, i enlighet med vad som anges ovan, har möjlighet att kontrollera 89,67 procent av samtliga aktier och röster i Jetpak. Styrelsen vill därför framhålla att likviditeten i Bolagets aktie kan komma att bli begränsad och det kan bli svårt för aktieägare i Jetpak att omsätta sina aktier i Bolaget. Om aktierna blir föremål för tvångsinslösenförfarande kan det dessutom ta lång tid för aktieägarna att få ersättning för sina aktier. BidCo har därtill offentliggjort att priset i Erbjudandet inte kommer att höjas ytterligare vilket begränsar aktieägarnas möjligheter att erhålla ett högre pris för sina aktier.

Mot bakgrund av det ovan anförda rekommenderar styrelsen Bolagets aktieägare att acceptera det höjda Erbjudandet.

Inverkan på Jetpak och dess anställda

Styrelsens inställning vad avser Erbjudandets inverkan på anställda och sysselsättning i enlighet med vad som uttalades i styrelsens utlåtande avseende Erbjudandet som publicerades den 5 juli 2024 har inte ändrats till följd av det Höjda Erbjudandevederlaget.

_____

 

Detta uttalande ska i alla avseenden regleras av och tolkas i enlighet med svensk rätt. Tvist i anledning av detta uttalande ska exklusivt avgöras av svensk domstol.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Håkan Mattisson, CFO

Tel: 08-5558 52 20

Epost: ir@jetpak.se

Om Jetpak

Jetpak är en logistikkoncern som finns på fler än 170 orter runt om i Norden och Europa. Jetpak har ett unikt och flexibelt kunderbjudande, normalt baserat på tillgången till cirka 4 000 dagliga flygavgångar samt ett omfattande distributionsnätverk med cirka 950 budbilar. Detta är något som möjliggör för Jetpak att 24/7/365 kunna leverera den snabbaste och mest omfattande sammadagstjänsten. Detta kan kompletteras ytterligare med en unik skräddarsydd nästadagstjänst för systemsatta transporter.

Jetpaks verksamhet är uppdelat i ett Express Air segment, där kundens normalt mycket snabba transportbehov har lösts med hjälp av flygfrakt, samt i ett Express Road segment där kundens transportbehov har lösts med hjälp av en renodlad kurirtransport på mark.

Jetpaks aktier är noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market i Stockholm. Bolagets certified advisor är FNCA Sweden AB.

 

 

 

[1] Notalp Logistik är för närvarande helägt av Paradeigma Partners AB (”Paradeigma”), och kommer vid ett fullföljande av Erbjudandet att ägas av ett konsortium som leds av Paradeigma, som i sin tur är helägt av Paradigm Capital Value Fund (Sicav), och som vidare inkluderar Pak Logistik Intressenter AB (”Pak Logistik Intressenter”) och Aktiebolaget Tuna Holding (”Tuna Holding”) (tillsammans ”Konsortiet”).

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.