Connect with us

Marknadsnyheter

Uttalande från styrelsen i Rolling Optics med anledning av François-Charles Oberthurs offentliga uppköpserbjudande

Published

on

Styrelsen[1] för Rolling Optics Holding AB (publ) (”Rolling Optics” eller ”Bolaget”) rekommenderar aktieägarna i Rolling Optics att acceptera François-Charles Oberthur SAS:s (“FCO”) offentliga uppköpserbjudande.

Detta uttalande görs av styrelsen för Rolling Optics i enlighet med punkt II.19 i Takeover-regler för vissa handelsplattformar (”Takeover-reglerna”).

Bakgrund

Den 16 januari 2023 lämnade FCO ett kontanterbjudande till innehavarna av stamaktier (”Aktierna”), preferensaktier (”Preferensaktierna”) och teckningsoptioner av serie TO2 (”Teckningsoptionerna”) i Rolling Optics att överlåta samtliga sina Aktier till FCO till ett pris om 0,75 kronor per Aktie, samtliga sina Preferensaktier till ett pris om 2,97 kronor per Preferensaktie, och samtliga sina Teckningsoptioner till ett pris om 0,225 kronor per Teckningsoption (det “Initiala Erbjudandet”). Den 23 januari 2023 offentliggjorde FCO att FCO ingått avtal med aktieägare i Rolling Optics om förvärv av cirka 18,2 procent av antalet utestående Aktier för 1,0 krona per Aktie, och att FCO, som ett resultat av detta, har höjt priset för Aktierna till 1,0 krona per Aktie och priset för Teckningsoptionerna till 0,30 kronor per Teckningsoption (det ”Reviderade Erbjudandet”).

Genom det Reviderade Erbjudandet erbjuder FCO:

  1. 1,0 krona för varje Aktie[2] (det “Höjda Erbjudandevederlaget”). Det Höjda Erbjudandevederlaget innebär en premie om cirka:

 

  • 285 procent jämfört med stängningskursen om 0,260 kronor för Rolling Optics Aktie på Nasdaq First North Growth Market den 13 januari 2023, vilket var den sista handelsdagen före det Initiala Erbjudandets offentliggörande;

 

  • 262 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen för Rolling Optics Aktie på Nasdaq First North Growth Market under de senaste 30 handelsdagarna före det Initiala Erbjudandets offentliggörande; och

 

  • 266 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen för Rolling Optics Aktie på Nasdaq First North Growth Market under de senaste 90 handelsdagarna före det Initiala Erbjudandets offentliggörande.

 

  1. 2,97 kronor för varje Preferensaktie, motsvarande det inlösenbelopp som reserverats av Bolaget i enlighet med Bolagets delårsrapport för perioden januari till september 2022 vilket framräknats i enlighet med villkoren för Preferensaktierna[3], och
  2. 0,30 kronor för varje Teckningsoption, vilket motsvarar det så kallade see through-värdet, beräknat med utgångspunkt i det Höjda Erbjudandevederlaget i enlighet med villkoren för Teckningsoptionerna.[4]

Det totala värdet av det Reviderade Erbjudandet uppgår till cirka 237 miljoner kronor.[5]

Acceptfristen för det Initiala Erbjudandet inleddes den 17 januari 2023 och acceptfristen för det Reviderade Erbjudandet avslutas den 7 februari 2023, med förbehåll för eventuella förlängningar.

Det Reviderade Erbjudandets fullföljande är villkorat bland annat av att det Reviderade Erbjudandet accepteras i sådan utsträckning att FCO blir ägare till Aktier representerandes mer än 50 procent av totalt antal Aktier i Rolling Optics (efter full utspädning) och att samtliga erforderliga tillstånd, godkännanden, beslut och andra åtgärder från myndigheter eller liknande har erhållits, i varje enskilt fall, på för FCO:s acceptabla villkor. FCO har förbehållit sig rätten att, helt eller delvis, frånfalla dessa och övriga villkor för det Reviderade Erbjudandet, inklusive att fullfölja det Reviderade Erbjudandet vid en lägre acceptnivå. Det Reviderade Erbjudandet finansieras genom FCO:s tillgängliga medel och är således inte föremål för något finansieringsvillkor.

FCO har inte framställt önskemål om att genomföra en s.k. due diligence undersökning av Bolaget.

För ytterligare information om det Initiala Erbjudandet och det Reviderade Erbjudandet hänvisas till FCO:s webbplats för erbjudandet, www.fcoro.com.

Styrelsen har anlitat MLT Corporate Finance som finansiell rådgivare och Advokatfirman Delphi som legal rådgivare. Rådgivarna har bistått styrelsen i dess utvärdering av det Reviderade Erbjudandet.

Styrelsens utvärdering av det Reviderade Erbjudandet

I sin utvärdering av det Reviderade Erbjudandet har styrelsen gjort en samlad bedömning av ett antal faktorer som styrelsen anser vara relevanta. Dessa faktorer inkluderar, men är inte begränsade till, Rolling Optics nuvarande strategiska och finansiella position, rådande marknadsförhållanden och operationella möjligheter och utmaningar, kursutveckling, Bolagets förväntade framtida utveckling och därtill relaterade möjligheter och risker. Styrelsen bedömer att intresset för Rolling Optics teknologi och lösningar är stort från olika aktörer. Samtidigt finns det flera omständigheter som pekar på att det kommer att ta längre tid än ursprungligen planerat till kommersiell framgång. Arbetet för att nå kommersiellt genombrott påverkas bland annat av långa och komplicerade inköpsprocesser, negativa effekter av 2019 års patentdom samt den fördröjning som följer av förändrade möjligheter till marknadsföring och försäljning på grund av covid-19. Styrelsen har även beaktat att ägare i Rolling Optics med sammanlagt cirka 18,2 procent av Aktierna har ingått avtal med FCO om att avyttra sina Aktier till priset som motsvarar det Höjda Erbjudandevederlaget.

 

I utvärderingen av det Reviderade Erbjudandet har styrelsen analyserat vederlaget med hjälp av metoder som normalt används för att utvärdera bud på noterade bolag, däribland värderingen av Rolling Optics i förhållande till jämförbara noterade bolag och jämförbara transaktioner.

 

Styrelsen har bedömt att det legat i aktieägarnas intresse att sondera intresset hos andra potentiella budgivare och har således via ombud och rådgivare haft kontakt med relevanta potentiella intressenter i syfte att undersöka huruvida någon part är villig att lämna ett högre erbjudande. Dessa kontakter har inte resulterat i något högre konkurrerande uppköpserbjudande.

 

Styrelsen konstaterar att det Höjda Erbjudandevederlaget samt vederlaget för Teckningsoptionerna har en signifikant premie i förhållande till Aktiens respektive Teckningsoptionens kurs både omedelbart innan offentliggörandet av det Initiala Erbjudandet samt för en period om 30 respektive 90 dagar innan offentliggörandet av det Initiala Erbjudandet. Styrelsen har tagit detta i beaktande i sin utvärdering och analys av Rolling Optics kursutveckling de senaste åren samt i relation till Bolagets förväntade framtida utveckling och därtill relaterade möjligheter och risker. Styrelsen konstaterar att det Reviderade Erbjudandet, förutsatt att det fullföljs, möjliggör för Bolagets aktieägare att inom en nära framtid realisera värdet av sina investeringar i kontanter till en väsentlig premie jämfört med de kurser Aktien respektive Teckningsoptionen nyligen handlats till.

 

Såvitt avser vederlaget för Preferensaktierna konstaterar styrelsen att det erbjudna vederlaget motsvarar det inlösenbelopp som reserverats av Bolaget i enlighet med Bolagets delårsrapport för perioden januari till september 2022, vilket framräknats i enlighet med villkoren för Preferensaktierna.

Styrelsens rekommendation

Styrelsen grundar sin rekommendation på en samlad bedömning av ett antal faktorer, vilka redovisats ovan, som styrelsen ansett vara relevanta vid utvärderingen av det Reviderade Erbjudandet. När styrelsen värderar den sammanvägda potentialen och ställer den mot vederlaget i det Reviderade Erbjudandet drar styrelsen slutsatsen att aktieägarna genom det Reviderade Erbjudandet blir adekvat kompenserade för Bolagets potential, beaktande även den tid det tar att genomföra, och de olika risker som finns att inte fullt ut kunna genomföra, Bolagets affärsplan.

 

Sammantaget och mot ovan bakgrund bedömer styrelsen att det Reviderade Erbjudandet är skäligt och styrelsen rekommenderar aktieägarna i Rolling Optics att acceptera det Reviderade Erbjudandet.[6]

Påverkan på Rolling Optics och dess anställda

Enligt Takeover-reglerna ska styrelsen, baserat på FCO:s uttalande i offentliggörandet av det Initiala Erbjudandet, redovisa sin uppfattning om den inverkan som genomförandet av det nu Reviderade Erbjudandet kan komma att ha på Rolling Optics, särskilt sysselsättning, och sin uppfattning om FCO:s strategiska planer för Rolling Optics och de effekter som dessa kan förväntas ha på sysselsättning och på de platser där Rolling Optics bedriver sin verksamhet. FCO har i pressmeddelandet avseende det Initiala Erbjudandet uttalat följande:

Budgivaren har stor respekt och stort förtroende för Bolagets ledning och anställda och anser att de är en viktig tillgång för Rolling Optics framgent. Fullföljandet av Erbjudandet förväntas inte medföra några väsentliga förändringar avseende Bolagets anställda och ledning (inklusive deras anställningsvillkor) eller avseende den befintliga organisationen och verksamheten, inklusive sysselsättningen och de platser där Bolaget bedriver sin verksamhet.”

Styrelsen utgår från att detta är en korrekt beskrivning och har i relevanta hänseenden ingen anledning att inta en annan uppfattning.

Övrigt

Mot bakgrund av det offentliga uppköpserbjudandet från FCO har styrelsen beslutat att tidigarelägga offentliggörandet av Bolagets bokslutskommuniké för perioden 1 januari – 31 december 2022 till den 31 januari 2023 (tidigare 10 februari 2023).

Svensk rätt ska tillämpas på detta uttalande och uttalandet ska tolkas i enlighet därmed. Tvist som uppkommer med anledning av uttalandet ska exklusivt avgöras av svensk domstol.

Stockholm den 23 januari 2023

Rolling Optics Holding AB (publ)

Styrelsen

För ytterligare information vänligen kontakta:

 

Johan Stern, styrelsens ordförande, +46 709 62 98 44

 

Denna information är sådan information som Rolling Optics Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 23 januari 2023 kl. 09:15 CET.

Om Rolling Optics

Med rötterna i forskning vid Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet i Sverige utvecklar, designar, producerar och säljer Rolling Optics produkter inom visuell autentisering. Genom att ha utvecklat världens mest högupplösta tryckteknologi har bolaget möjliggjort tillverkning av mikrooptiska bilder med oslagbart realistiska rörelse- och 3D-effekter. Rolling Optics erbjuder mikrooptiska säkerhetslösningar inom tre affärsområden; High Security där Rolling Optics mikroteknik integreras i dokument som utfärdas av banker och myndigheter, såsom sedlar, pass och ID-kort; Brand Security för företag som vill skydda sina varumärken mot förfalskning och garantera äkthet genom att använda Rolling Optics mikrooptiska material i eller på sina förpackningar och produkter samt Brand Identity som innefattar de kunder som, utöver ökad säkerhet, vill använda Rolling Optics mikrooptiska effekter som en differentieringsstrategi när det gäller att bygga varumärke och skapa uppmärksamhet. Besök gärna www.rollingoptics.com.

Rolling Optics Holding ABs aktie är upptagen till handel på Nasdaq First North Growth Market under kortnamn RO. Bolagets Certified Adviser är Erik Penser Bank, telefon 08-463 83 00, Email: certifiedadviser@penser.se, www.penser.se.

 

[1] Styrelseledamoten Sorin Chiorescu har valt att lägga ner sin röst i styrelsens beslut avseende rekommendationen till aktieägarna eftersom han inte anser att aktieägarna genom det Reviderade Erbjudandet blir adekvat kompenserade för Bolagets potential. Övriga styrelseledamöter står enhälligt bakom rekommendationen.

[2] Om Rolling Optics betalar utdelning eller genomför annan värdeöverföring till aktieägarna, för vilken avstämningsdagen inträffar före utbetalning av vederlag i det Reviderade Erbjudandet, kommer det Höjda Erbjudandevederlaget att reduceras i motsvarande mån.

[3] Totalt 43 382 TSEK. I tillämpliga fall justerat för att reflektera tidpunkt för utbetalning och valutakurseffekter mellan SEK och euro vilket beror på att den för Preferensaktierna underliggande reversen var utställd i euro. Om Rolling Optics betalar utdelning eller genomför annan värdeöverföring till preferensaktieägarna före utbetalning av vederlag i det Reviderade Erbjudandet kommer det erbjudna priset per Preferensaktie att reduceras i motsvarande mån.

[4] Under förutsättning att det Höjda Erbjudandevederlaget ersätter den volymviktade genomsnittskursen för Aktierna under perioden 22 mars 2023 – 4 april 2023 och att teckningskursen motsvarar 70 procent av det Höjda Erbjudandevederlaget. Det erbjudna vederlaget för Teckningsoptionerna innebär en premie om cirka: 900 procent jämfört med stängningskursen för Teckningsoptionerna den 13 januari 2023, 782 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen för Teckningsoptionerna under de senaste 30 handelsdagarna före Erbjudandets offentliggörande, och 567 procent jämfört med den volymviktade genomsnittskursen för Teckningsoptionerna under de senaste 90 handelsdagarna före Erbjudandets offentliggörande.

[5] Baserat på 189 821 938 Aktier, motsvarande det totala antalet utgivna Aktier i Rolling Optics, 14 609 064 Preferensaktier och 13 333 333 utestående Teckningsoptioner.

[6] Styrelseledamoten Sorin Chiorescu har valt att lägga ner sin röst i styrelsens beslut avseende rekommendationen till aktieägarna eftersom han inte anser att aktieägarna genom det Reviderade Erbjudandet blir adekvat kompenserade för Bolagets potential. Övriga styrelseledamöter står enhälligt bakom rekommendationen.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nacka på prispallen – tredje bäst i Sverige på service till företag bland storkommunerna

Published

on

By

Nacka klättrar i toppen över Sveriges bästa näringslivskommuner, enligt den nationella kvalitetsmätningen Nöjd-Kund-Index (NKI) som SKR publicerar idag. Nacka får återigen bäst NKI-resultat i landet för kommuner som har fler än 100 000 invånare, samt placeringen tredje bäst bland kommuner över 40 000.

Nacka kommun får i år ett mycket högt betyg för sin service till företag, från indexvärde 79 för 2022 till 81 för 2023. Det innebär att Nacka nu har höjt sig till den absoluta toppen i mätningen – från ”högt indexvärde” till ”mycket högt indexvärde” – som genomförs bland företagare som haft ett ärende inom ett eller flera myndighetsområden. Det är flera områden som särskilt utmärker sig och har gått framåt, bland annat bygglov, livsmedelskontroll och markupplåtelse.

Myndighetsservicen är prioriterad i Nacka kommun och en av de vanligaste kontakterna företagare har med sin kommun är genom tillstånd och tillsyn. De områden som mäts är följande (föregående års värde inom parentes): Brandskydd 85 (81), bygglov 77 (75), markupplåtelse 77 (70), miljö- och hälsoskydd 76 (81), livsmedelskontroll 84 (82) och serveringstillstånd 92 (96). Total ranking 81 (79).

– Nacka kommun ska vara en möjliggörare för företagens framgång och jag vill att vi ska vara snabba, enkla och tydliga i vår myndighetsutövning. Därför är det glädjande att se att företagarna återigen ger oss höga betyg. Vi satsar mycket på en levande dialog där en av höjdpunkterna för mig i mitt arbete är de många besöken jag får göra ute hos företagen för att lyssna in behov och förstå deras vardag, säger Mats Gerdau (M) kommunstyrelsens ordförande.

– Nacka ska ha Sveriges bästa näringslivsklimat, vilket ställer höga krav på att vi som kommun ständigt utvecklar oss och ligger i framkant. Under de senaste åren har vi satsat mycket på att digitalisera tillståndsprocesser och beslut och under 2023 blev vi första kommun i Sverige med helt automatiserade beslut.  Det frigör tid för bygglovhandläggarna att arbeta med mer komplicerade ärenden och kvalificerad rådgivning. Årets fina NKI-resultat är något som sporrar oss ännu mer framåt i arbetet, säger stadsdirektör Victor Kilén.

Att företagen ses som livsnerven för samhällets välfärd är ett faktum som näringslivsdirektör Mathias Forsberg gärna lyfter fram som en del av Nacka kommuns framgångsrecept:

– Under det senaste året har vi jobbat strategiskt med att utveckla vår Företagsservice, där vi nu har en dedikerad serviceorganisation på plats med kvalificerade tjänstemän som på bästa sätt kan möta och förstå företagens många gånger komplexa vardag.

– Vi vill rikta ett stort tack till de företagare som tagit sig tid att svara på enkätundersökningen, som inte bara ger oss ett kvitto på att vårt arbete ger goda resultat utan även hjälper oss att förstå och se hur vi kan utveckla servicen ännu mer, säger Mathias Forsberg, näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör.

Om mätningen Nöjd-Kund-Index

Mätningen har genomförts via en enkät där företagen får sätta betyg på den totala upplevelsen av myndighetsärendet men också på hur nöjda de är med bemötande, information, tillgänglighet, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet. De får också göra en helhetsbedömning om kommunernas service. Det är helhetsbedömningen som ligger till grund för måttet ”nöjd-kund-index” (NKI).

Mätningen av Nöjd-Kund-Index har genomförts av Sveriges Kommuner och Regioner i samverkan med Stockholm Business Alliance. Resultaten avser 2023.
Länk till hela undersökningen:
https://skr.se/skr/tjanster/pressrum/nyheter/nyhetsarkiv/fortsattgottbetygatkommunersarbetemedforetagsklimat.81476.html

 

Mer information

Mats Gerdau
Kommunstyrelsens ordförande Nacka kommun
08–718 92 00
mats.gerdau@nacka.se

Mathias Forsberg
Näringslivsdirektör och biträdande stadsutvecklingsdirektör Nacka kommun
08–718 90 12
mathias.forsberg@nacka.se

Helene Andersson
Pressansvarig Nacka kommun
08-718 92 34
helene.andersson@nacka.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

WoodUpp inleder samarbete med EKPR & Kommunikation

Published

on

By

Danska WoodUpp väljer EKPR & Kommunikation som sin samarbetspartner. Tillsammans med byrån vill företaget växla upp och växa sig desto större på den svenska marknaden. WoodUpp startades 2016 av Mads Vesterby som ett skolprojekt med grund för en passion av nordisk design. År 2018 revolutionerade WoodUpp marknaden med lanseringen av den banbrytande Akupanelen, vilket banade väg för deras imponerande tillväxt. Idag finns WoodUpp med i projekt över hela värden, där deras produkter används för att förbättra akustiken i olika typer av miljöer.

– Vi hjälper människor att skapa fantastiska rum genom vår nordiska design. Våra produkter förvandlar både ljud och den visuella upplevelsen i rummet och gör en positiv inverkan på människors liv. Vi har under kort tid växlat upp väldigt fort, men utan att tumma på våra värden om en hållbar produktion och kvalitet. Vi ser fram emot vårt samarbete med EKPR och resan till att expandera och ytterligare på den svenska marknadnen inom flera segment, säger Stine Brorsen, VD WoodUpp Sverige.

Samtliga produkter tillverkas i Ribe, Danmark där företaget är hängivna en hållbar produktion, genom att kombinera kvalitet och design samt säkerställa att varje produkt som lämnar fabriken är av absolut högsta klass.

– WoodUpp är ett smart företag som erbjuder flexibla och moderna lösningar för privatpersoner som företag genom en hållbar produktion. Vi vet alla vikten av att skapa bra akustik och det har WoodUpp lyckats med. Vi ser fram emot vårt kommande samarbete tillsammans, där vi satsar på tillväxt! Säger Madeleine Ek Brentmar, VD EKPR & Kommunikation.

2022 grundades WoodUpp Sweden AB av Stine och Martin Rauschenberg Brorsen tillsammans med WoodUpp Group. Deras långvariga relation med Mads, Mikkel och Troels möjliggjorde etableringen av WoodUpp i Sverige. Stine har en bakgrund som inredningsdesigner och är VD för WoodUpp Sverige och Martin arbetar som Business Developer. Deras gemensamma målsättning är att skapa enastående inredningslösningar och erbjuda WoodUpps kunder den bästa möjliga kundservicen.

EKPR & Kommunikation Telefon: 08-667 22 06 E-mail:info@ekpr.com | Bildbank: www.ekprbildbank.com 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

ABB levererar hybridelektrisk framdrivning till ny färja från MaineDOT som förbinder ösamhälle med fastlandet

Published

on

By

  • ABB:s grid-to-propeller-lösningar ska driva den nya hybridelektriska färjan mellan Lincolnville och ön Islesboro i Maine, USA
  • Ösamhället Islesboro förlitar sig på färjeförbindelsen för att få tillgång till sjukvård och andra viktiga tjänster på fastlandet
  • ABB:s heltäckande lösning kommer att bidra till att minska utsläppen i linje med delstatens mål och samtidigt maximera fartygets tillförlitlighet och drifttid

ABB har valts av Maine Department of Transportation (MaineDOT) för att leverera en omfattande grid-to-propeller-lösning till den nya dubbeländade, hybridelektriska färjan som kommer att tillhandahålla viktiga tjänster mellan staden Lincolnville och ösamhället Islesboro i USA.

Det nya fartyget, som ska ersätta en befintlig dieseldriven färja, kommer att visa att offentligt finansierade organisationer i USA föredrar den höga tillförlitlighet och de lägre utsläpp som kan uppnås med hybridelektriskfartygsteknik. ABB:s leverans omfattar det hybridelektriska framdrivnings- och energilagringssystemet. ABB:s prisbelönta kraftdistributionssystem Onboard DC Grid™ ska säkerställa optimal användning av energikällor, medan ABB Ability™ Marine Remote Diagnostic System ska möjliggöra övervakning av system ombord för att maximera fartygets drifttid.

Det 207 fot (62 meter) långa nybyggda fartyget kommer att transportera upp till 200 passagerare och 40 fordon mellan Lincolnville och Islesboro – cirka tre sjömil från fastlandet. Islesboro är ett så kallat ”Medically Underserved Area”, där cirka 600 åretruntboende är beroende av färjeförbindelser för att få tillgång till sjukvård och andra viktiga tjänster. Färjeprojektet finansieras huvudsakligen av Federal Transit Administration inom ramen för deras Electric or Low-Emitting Ferry Pilot Program och Ferry Service for Rural Communities Program, där det senare även finansierar moderniseringen av färjeterminalerna så att de uppfyller kraven på säkerhet och effektivitet.

Genom att ersätta den 35 år gamla färjan Margaret Chase Smith kommer det nya hybridelektriska fartyget att minska bränsleförbrukningen med uppskattningsvis 450 000 liter per år, vilket motsvarar cirka 1 100 ton i koldioxidutsläpp. Projektet bidrar till Maine Clean Transportation Roadmap, som siktar på koldioxidneutralitet senast 2045.

“Den nya hybridelektriska färjan mellan Lincolnville och Islesboro kommer att ge ett betydande bidrag till våra ansträngningar att minska koldioxidutsläppen från transporter i delstaten Maine”, säger Mackenzie Kersbergen P.E., Senior Project Manager, Multimodal Program – Maine Department of Transportation. “ABB har varit en bra partner för oss under hela designprocessen och vi ser fram emot att se deras system i drift. Med tanke på det kritiska behovet av tillförlitlighet och drifttid för fartygen på den här rutten, har ABB:s serviceutbud och digitala övervakningsfunktioner gjort att de skiljer sig från konkurrenterna i vår sökning efter en systemintegratör.”

“I ett brådskande och växande behov av att minska koldioxidutsläppen från färjetrafik väljs ABB:s integrerade elektriska, automatiserade och digitala lösningar allt oftare av amerikanska operatörer som vill ersätta föråldrade färjor som svar på lagkrav och samhällets förväntningar”, säger Drew Orvieto, försäljningschef för Nordamerika, ABB Marine & Ports. “Vi är hedrade över att arbeta med MaineDOT som systemintegratör för detta viktiga fartyg.”

2021 vann ABB ett kontrakt med Maine-färjeoperatören Casco Bay Lines för att leverera ett hybridkraft- och framdrivningssystem med landladdningskapacitet till en 164 fot (50 meter) dubbeländad passagerarfärja som trafikerar rutten Portland – Peaks Island. Fartyget ska sättas i trafik senare i år och förväntas minska de årliga koldioxidutsläppen med uppskattningsvis 800 ton. På andra håll på den amerikanska färjemarknaden har ABB nyligen varit involverat i ett elektrifieringsprojekt för Washington State Ferries – det största färjesystemet i landet – och levererat kraft- och framdrivningsspaket till de senaste ”Maid of the Mist” Niagara Falls turfärjorna, de första helt elektriska fartygen som byggts i USA.

ABB:s affärsområde Process Automation automatiserar, elektrifierar och digitaliserar industriella processer som tillgodoser ett stort antal grundläggande behov – från energiförsörjning, vatten och material, till produktion av varor och transport av dem till marknaden. Med sina ~20 000 medarbetare, ledande teknik och service hjälper ABB Process Automation kunder inom process-, hybrid- och maritim industri att förbättra prestanda och säkerhet i verksamheten, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. go.abb/processautomation

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com  

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 23 April 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson
Presschef
+46 72 461 20 00
press@se.abb.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.