Marknadsnyheter
Vad jag ska göra om jag får punktering
må, okt 16, 2017 11:21 CET
PRESSINFORMATION
2018-10-16
Risken för punktering finns året runt, men när den väl drabbar en så går det faktiskt att minimera skadan. Risken för punktering kan minskas genom att ta väl hand om sina däck och genom att veta var farorna lurar.
Enligt
Emil Sundholm
, Product Manager på
Nokian Tyres Sweden
, är punktering den vanligaste däckskadan. Spikar, muttrar eller vassa stenar på vägen är de mest förekommande skälen till en punktering.
– Du bör köra extra försiktigt genom ett vägarbetsområde där det ofta finns grus på vägen och vassa stenar ökar risken för punktering. Speciellt när det regnar så kan vassa och hala stenar tränga sig in i däcket lika lätt som en varm kniv i smöret och skada däckets stålbälten, varnar Emil Sundholm.
Även för lågt lufttryck ökar risken för punktering. Kör du till exempel in i en kurva med för lågt lufttryck så kan däcket tryckas mot fälgkanten, vilket kan skada däcksidan allvarligt. Risken för däckskador är större på våren och hösten då vägarna är frostskadade.
– Lågt lufttryck gör att däcket är mer elastiskt och däcksidorna är mer utsatta för skador. Om däcksidan skadas så kan däcket inte lagas utan det måste ersättas med ett nytt däck, säger Emil Sundholm.
Hur du kan undvika punktering
Det går förstås inte undvika en punktering helt, men risken kan minskas och skadan minimeras genom att köra lugnt och genom att ha rätt lufttryck.
– Moderna bilar har ett TPMS-system (Tyre Pressure Monitoring System) som bevakar lufttrycket och varnar om trycket minskar i något däcket. Om din bil inte har det här systemet så bör du kontrollera lufttrycket var tredje vecka, rekommenderar Emil Sundholm.
Lufttrycket bör ökas med 0,2 bar utöver det värdet som biltillverkaren rekommenderar. Ett litet övertryck skadar inte däcket utan har många fördelar. Däckets rullmotstånd minskar och därmed även bilens bränsleförbrukning. Däcket blir även mer slitstarkt.
När temperaturen sjunker blir det ännu viktigare att ha koll på lufttrycket. Är det kallt ute och du kör ut i kylan från ett varmt garage så minskar lufttrycket. Varje temperaturminskning på tio grader minskar lufttrycket med 10 kPa.
Lufttrycket ska också ökas när bilen har mycket last. Tung last och för lågt lufttryck gör att däcksidan putar utåt, vilket gör den mer utsatt för skador.
Tekniken Aramid Sidewalls
, som Nokian Tyres har utvecklat för sina SUV-däck, förstärker däcksidorna genom att de innehåller slitstarka aramid-fiber.
Reagera i tid, var förberedd och glöm inte säkerheten
En mindre punktering visar ofta symptom i god tid innan däcket blir så skadat att det inte går att laga. Om bilen känns ostabil och styrningen drar åt ena hållet så kan en punktering vara orsaken till det. Stanna bilen så fort som möjligt och kolla alla däck. Det är mycket vanligt att bilföraren inte märker punktering utan fortsätter att köra och däcket skadas så mycket att det inte längre kan lagas.
Istället för ett reservdäck har många nya bilar en lagningssats med kompressor. Skadan kan lagas temporärt och med hjälp av kompressorn kan lufttrycket ökas i det skadade däcket. Sedan kan du fortsätta att försiktigt köra till närmaste däckverkstad. Ett bra råd är att kolla var i bilen lagningssatsen och kompressorn ligger och lära sig att använda dem.
Kallt väder ställer sina utmaningar om det blir punktering. Det är svårt att säga hur lagningssatsen fungerar i sträng kyla eftersom det inte finns några uppgifter om det. Om bilen har ett reservhjul så är det jobbigt att byta hjul vid vägkanten när vägen är hal och när det är ordentligt kallt. Därför är det värt att kolla däcken innan man åker på en längre resa.
Säkerheten ska gå före allt annat och om du måste stanna bilen vid vägkanten så sätt på varningsblinkers, ta på dig reflexväst och placera varningstriangeln en bra bit bakom bilen. Om läget är allvarligt och du inte kan göra något själv, eller om det skadade däcket ligger mot vägen så är det bäst att ringa efter vägassistans. På vintertid bör du även ha varma kläder med i bilen ifall väntan på hjälp dröjer länge. Nokian Tyres ger sina nya produkter ett Hakkaskydd där även gratis vägassistans ingår.
Kort om punktering
När?
Du kan råka ut för en punktering när som helst, året runt, men mest punkteringar förekommer under sommarsemestern då man kör långa sträckor med bilen och vägbyggen är vanligt förekommande. På våren och hösten kan frosten skada på vägarna. Även dåliga vägar ökar risken för punktering.
Varför?
Punktering är den vanligaste däckskadan. Risken gäller inte bara slitna däck utan även ett nytt däck kan råka ut för punktering om till exempel en vass föremål tränger sig in i däcket. För lågt lufttryck kan orsaka en skada på däcksidan, till exempel om man råkar köra på en trottoarkant.
Hur kan jag undvika punktering?
Ha rätt lufttryck och helst lite högre tryck än vad biltillverkaren rekommenderar. Om bilen är tungt lastad ska lufttrycket ökas ytterligare. Förbygg däckskador genom att köra lugnt, speciellt på dåliga vägar och vid vägbyggen.
Vad ska jag göra?
Om bilen känns ostabil och styrningen drar åt ena hållet, stanna bilen på ett säkert ställe så fort som möjligt. Lär dig i förväg hur du ska använda lagningssatsen för punktering, eller om bilen har ett reservhjul, kolla regelbundet att det har rätt lufttryck och är i bra skick. Vid farliga lägen ska säkerheten gå först och sedan ska du kontakta vägassistans. Ha varma kläder i bilen på vintern.
Nokian Tyres teknik Aramid Sidewall förstärker däcksidorna
Nokian Tyres: hur ska du köra för att undvika punktering
Mer information:
Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64
Twitter
I
YouTube
I
Facebook
I
LinkedIn
Nokian Tyres är världens nordligaste däcktillverkare som främjar och underlättar säker körning i krävande förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter med målen hållbar säkerhet och miljövänlighet under däckets hela livscykel. I koncernen Nokian Tyres tillhör också däckkedjan Vianor med över 1 500 anläggningar i 27 länder. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1,4 miljarder euro år 2016 och antalet anställda är cirka 4 400. Nokian Tyres aktie noteras på Nasdaq i Helsingfors. Mer information finns på
www.nokiantyres.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Emmelie Pettersen Uggla vinner Barnradions bokpris 2024
Nu är det klart att ”Drakar och demoner: Uppvaknandet”, skriven av Emmelie Pettersen Uggla, är årets bästa svenska bok för 9–12-åringar. Barnradions bokprisjury, bestående av sjätteklassare från Eklandaskolan i Mölndal, har under veckan diskuterat de nominerade böckerna. Idag, i finalprogrammet i P4, avslöjades vinnaren.
Barnradions bokprisjury med vinnaren. Från vänster: Sebastian Wollter, Jakob Puls, Kasper Axelsson, Emmelie Pettersen Uggla, Ella Jacobsson, Olivia Wistrand. Foto: Meddi
– Just att få barnens eget pris gör att det känns otroligt roligt. Jag känner mig som en rockstjärna!
Att de känner igen sig i karaktärerna betyder ju att jag lyckats att resa tillbaka till tiden då jag var i den åldern, det är det som gör mig gladast.”, säger författaren Emmelie Pettersen Uggla.
Barnjuryns motivering
”Drakar och demoner: Uppvaknandet är den vinnande boken för att varje sida är fylld med spänning. Denna bok passar för nästan alla läsare i vår ålder. Fantasin i boken blandas ihop med lite drama som gör spänningen större och bättre. Drakar och Demoner handlar om vänskap, svek och äventyr. Den är välskriven och har väldigt bra beskrivningar.”
Om ”Drakar och demoner: Uppvaknandet”
För att slippa bli bortgift måste Tamea ut på ett farligt äventyr för att finna sin bror som hon tror kan lösa alla hennes problem. Tidigt på resan får hon motvilligt sällskap av en tjuvaktig och efterhängsen alv. Sakta växer en vänskap fram mellan dem, så som den ofta gör när man måste kämpa mot träskmonster, jättespindlar och orcher.
Boken är inspirerad av världen i rollspelet Drakar och demoner.
De nominerade böckerna till årets Barnradions bokpris var:
– Fake av Astrid Mohlin
– Trådar av Emma Andersson
– Brinn alla hästar av Helena Hedlund
– Drakar och Demoner: Uppvaknandet av E.P. Uggla
– Världens sämsta syster av Elin Lindell
Om Barnradions bokpris
Barnradions bokpris är ett samarbete mellan Sveriges Radio och UR (Utbildningsradion). Priset går till årets bästa svenska barnbok för 9–12-åringar. Det är ett unikt pris där en barnjury läser och bedömer fem nominerade böcker. Prissumman är 30 000 kr. Lärarhandledning finns på UR Play.
Läs mer: https://sverigesradio.se/barnradionsbokpris
Barnradions bokpris har sänts i P4 under läslovet, vecka 44, och är en del av Sveriges Radios och UR:s satsning på barnbokslyssning. Programmen går även att lyssna på i Sveriges Radio Play, i UR Play och sverigesradio.se/barnradion.
Pressbilder: https://sverigesradio.bildbank.nu/sv/delad/qlmgrqtizv
Foto: Meddi
För mer information, vänligen kontakta:
Manuel Cubas, projektledare, producent och programledare
073-632 23 02
Joakim Ohlsson, pressansvarig UR
073-368 62 25
Susanna Mörner, pressansvarig Sveriges Radio
susanna.morner@sverigesrsadio.se
070-083 97 37
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 01.11.2024
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
01.11.2024 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 01.11.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
138 987 |
10,97 |
1 524 409,42 |
XSTO |
110 254 |
10,93 |
1 204 571,89 |
XCSE |
27 153 |
10,96 |
297 507,99 |
Summa |
276 394 |
10,95 |
3 026 489,30 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,6099 och DKK till EUR 7,4595
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 2 766 010 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
ICA återkallar ICA Falukorv 800 gr
ICA återkallar ICA Falukorv 800 gr eftersom små metallbitar har påträffats i några få produkter. Återkallelsen gäller ICA Falukorv 800g med bästföredatumen 30-11-2024, 03-12-2024 och 08-12-2024.
– På ICA gör vi återkommande kvalitetskontroller av alla produkter vi sätter på marknaden. Vi beklagar att vi behöver återkalla dessa produkter och utreder nu tillsammans med leverantören hur detta kunnat ske. För ICA är hög kvalitet och kundens säkerhet det allra viktigaste, säger Lena Sparring, kvalitetschef på ICA Sverige.
Vid återkallelsen stoppas produkterna i kassan och är inte möjliga att köpa. ICA beklagar det inträffade och uppmanar kunder som har köpt produkten att lämna tillbaka produkten till den ICA-butik där den köptes, reklamera via ica.se alternativt kontakta ICA:s kundkontakt på telefon 033-47 47 90. ICAs kundkontakt har öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00.
För mer information:
För kunder: ICAs kundkontakt, telefon 033-47 47 90 (öppet vardagar mellan 9:00 och 15:00) eller via ica.se/kundservice/
För journalister: ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke