Marknadsnyheter
Vad jag ska göra om jag får punktering
må, okt 16, 2017 11:21 CET
PRESSINFORMATION
2018-10-16
Risken för punktering finns året runt, men när den väl drabbar en så går det faktiskt att minimera skadan. Risken för punktering kan minskas genom att ta väl hand om sina däck och genom att veta var farorna lurar.
Enligt
Emil Sundholm
, Product Manager på
Nokian Tyres Sweden
, är punktering den vanligaste däckskadan. Spikar, muttrar eller vassa stenar på vägen är de mest förekommande skälen till en punktering.
– Du bör köra extra försiktigt genom ett vägarbetsområde där det ofta finns grus på vägen och vassa stenar ökar risken för punktering. Speciellt när det regnar så kan vassa och hala stenar tränga sig in i däcket lika lätt som en varm kniv i smöret och skada däckets stålbälten, varnar Emil Sundholm.
Även för lågt lufttryck ökar risken för punktering. Kör du till exempel in i en kurva med för lågt lufttryck så kan däcket tryckas mot fälgkanten, vilket kan skada däcksidan allvarligt. Risken för däckskador är större på våren och hösten då vägarna är frostskadade.
– Lågt lufttryck gör att däcket är mer elastiskt och däcksidorna är mer utsatta för skador. Om däcksidan skadas så kan däcket inte lagas utan det måste ersättas med ett nytt däck, säger Emil Sundholm.
Hur du kan undvika punktering
Det går förstås inte undvika en punktering helt, men risken kan minskas och skadan minimeras genom att köra lugnt och genom att ha rätt lufttryck.
– Moderna bilar har ett TPMS-system (Tyre Pressure Monitoring System) som bevakar lufttrycket och varnar om trycket minskar i något däcket. Om din bil inte har det här systemet så bör du kontrollera lufttrycket var tredje vecka, rekommenderar Emil Sundholm.
Lufttrycket bör ökas med 0,2 bar utöver det värdet som biltillverkaren rekommenderar. Ett litet övertryck skadar inte däcket utan har många fördelar. Däckets rullmotstånd minskar och därmed även bilens bränsleförbrukning. Däcket blir även mer slitstarkt.
När temperaturen sjunker blir det ännu viktigare att ha koll på lufttrycket. Är det kallt ute och du kör ut i kylan från ett varmt garage så minskar lufttrycket. Varje temperaturminskning på tio grader minskar lufttrycket med 10 kPa.
Lufttrycket ska också ökas när bilen har mycket last. Tung last och för lågt lufttryck gör att däcksidan putar utåt, vilket gör den mer utsatt för skador.
Tekniken Aramid Sidewalls
, som Nokian Tyres har utvecklat för sina SUV-däck, förstärker däcksidorna genom att de innehåller slitstarka aramid-fiber.
Reagera i tid, var förberedd och glöm inte säkerheten
En mindre punktering visar ofta symptom i god tid innan däcket blir så skadat att det inte går att laga. Om bilen känns ostabil och styrningen drar åt ena hållet så kan en punktering vara orsaken till det. Stanna bilen så fort som möjligt och kolla alla däck. Det är mycket vanligt att bilföraren inte märker punktering utan fortsätter att köra och däcket skadas så mycket att det inte längre kan lagas.
Istället för ett reservdäck har många nya bilar en lagningssats med kompressor. Skadan kan lagas temporärt och med hjälp av kompressorn kan lufttrycket ökas i det skadade däcket. Sedan kan du fortsätta att försiktigt köra till närmaste däckverkstad. Ett bra råd är att kolla var i bilen lagningssatsen och kompressorn ligger och lära sig att använda dem.
Kallt väder ställer sina utmaningar om det blir punktering. Det är svårt att säga hur lagningssatsen fungerar i sträng kyla eftersom det inte finns några uppgifter om det. Om bilen har ett reservhjul så är det jobbigt att byta hjul vid vägkanten när vägen är hal och när det är ordentligt kallt. Därför är det värt att kolla däcken innan man åker på en längre resa.
Säkerheten ska gå före allt annat och om du måste stanna bilen vid vägkanten så sätt på varningsblinkers, ta på dig reflexväst och placera varningstriangeln en bra bit bakom bilen. Om läget är allvarligt och du inte kan göra något själv, eller om det skadade däcket ligger mot vägen så är det bäst att ringa efter vägassistans. På vintertid bör du även ha varma kläder med i bilen ifall väntan på hjälp dröjer länge. Nokian Tyres ger sina nya produkter ett Hakkaskydd där även gratis vägassistans ingår.
Kort om punktering
När?
Du kan råka ut för en punktering när som helst, året runt, men mest punkteringar förekommer under sommarsemestern då man kör långa sträckor med bilen och vägbyggen är vanligt förekommande. På våren och hösten kan frosten skada på vägarna. Även dåliga vägar ökar risken för punktering.
Varför?
Punktering är den vanligaste däckskadan. Risken gäller inte bara slitna däck utan även ett nytt däck kan råka ut för punktering om till exempel en vass föremål tränger sig in i däcket. För lågt lufttryck kan orsaka en skada på däcksidan, till exempel om man råkar köra på en trottoarkant.
Hur kan jag undvika punktering?
Ha rätt lufttryck och helst lite högre tryck än vad biltillverkaren rekommenderar. Om bilen är tungt lastad ska lufttrycket ökas ytterligare. Förbygg däckskador genom att köra lugnt, speciellt på dåliga vägar och vid vägbyggen.
Vad ska jag göra?
Om bilen känns ostabil och styrningen drar åt ena hållet, stanna bilen på ett säkert ställe så fort som möjligt. Lär dig i förväg hur du ska använda lagningssatsen för punktering, eller om bilen har ett reservhjul, kolla regelbundet att det har rätt lufttryck och är i bra skick. Vid farliga lägen ska säkerheten gå först och sedan ska du kontakta vägassistans. Ha varma kläder i bilen på vintern.
Nokian Tyres teknik Aramid Sidewall förstärker däcksidorna
Nokian Tyres: hur ska du köra för att undvika punktering
Mer information:
Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64
Twitter
I
YouTube
I
Facebook
I
LinkedIn
Nokian Tyres är världens nordligaste däcktillverkare som främjar och underlättar säker körning i krävande förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter med målen hållbar säkerhet och miljövänlighet under däckets hela livscykel. I koncernen Nokian Tyres tillhör också däckkedjan Vianor med över 1 500 anläggningar i 27 länder. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1,4 miljarder euro år 2016 och antalet anställda är cirka 4 400. Nokian Tyres aktie noteras på Nasdaq i Helsingfors. Mer information finns på
www.nokiantyres.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke