Marknadsnyheter
Vad kostar det att ladda en elbil?

Att ladda en elbil är nästan alltid betydligt billigare än att tanka en bensin- eller dieselbil, men exakt vad det kostar beror på flera faktorer. I den här artikeln svarar vi på frågan “Vad kostar det att ladda en elbil?” och går igenom faktorerna som påverkar kostnaden för att ladda din elbil, både hemma och vid publika laddstationer.
Kostnaden för att ladda elbil hemma
Har du ställt dig frågan, “vad kostar det att ladda en elbil hemma?”, du är inte ensam. Att ladda elbilen hemma är det mest prisvärda alternativet. Kostnaden beror på ditt elpris, som i Sverige brukar ligga mellan 1 och 3 kr per kWh. För en genomsnittlig elbil med ett batteri på 50 kWh och en räckvidd på cirka 300 kilometer kan en full laddning hemma kosta mellan 50 och 150 kronor. Vill du räkna ut den totala kostnaden för just din elbil? Då använder du enkelt följande formel:
Elbilens batteristorlek (kWh) × Ditt elpris per kWh = Total kostnad för fulladdat batteri
Exempel med Volvo EX30 Single Motor och ett elpris på 2 kr:
51 kWh × 2 kr = 102 kr
Det finns flera fördelar med att ladda elbilen hemma istället för på publika laddstationer, bland annat:
- Lägre kostnader jämfört med publika laddstationer.
- Flexibilitet att ladda över natten, eller helt enkelt när bilen inte används.
- Möjlighet att utnyttja lågpristider om du har ett timprisavtal.
Om du kombinerar din laddning med solpaneler och batterilagring kan kostnaden bli ännu lägre, i vissa fall nära noll under sommarhalvåret. I tabellen nedan kan du kostnaden för en full laddning för några av Sveriges populäraste elbilar, räknat på ett elpris på 2 kr:
Vad kostar det att ladda på en publik laddstation?
Priset på publika laddstationer varierar beroende på operatör och laddningstyp. Generellt sett kostar snabbladdning mellan 4 och 8 kr per kWh. Det betyder att en full laddning kan landa på mellan 200 och 400 kronor för samma 50 kWh-batteri som röäknat på tidigare. Kilowattpriset för offentlig laddning baseras ofta på faktorer som startavgift och laddningshastighet. Olika typer av laddning har ofta olika prissättning, snabbladdning är i regel dyrare än konventionell standardladdning. Faktorer som påverkar priset:
- Typ av laddstation: Snabbladdare är dyrare än vanliga destinationsladdare.
- Operatör: Olika aktörer har olika prisnivåer. Kontrollera priser i deras appar.
- Plats: Laddning i stadsområden eller vid motorvägar är ofta dyrare.
Exempel: Vad kostar det att ladda en elbil på McDonald’s?
Priset för att snabbladda elbilen på McDonald’s ligger i dagsläget på ca. 6 kr/kWh. Priserna ligger ofta i linje med andra publika snabbladdare. Detta gör dem smidiga men ofta betydligt dyrare än att ladda hemma. Det är inte McDonald’s själva som sätter priserna, utan det ansvaret ligger hos deras partners.
Vad kostar det att köra 100 km med elbil?
Kostnaden för att köra 100 kilometer med en elbil beror på bilens energiförbrukning och elpriset. De flesta elbilar förbrukar mellan 1,5 och 2,5 kWh per mil. Med ett elpris på 2 kronor per kWh blir kostnaden för 100 kilometer mellan 30 och 50 kronor. Formeln för att räkna ut kostnaden att köra en elbil 100 km ser ut såhär:
Förbrukningen per mil (kWh) × Distans i mil × Ditt elpris per kWh = Kostnad för 100 km körning med elbil
Exempel:
2,5 kWh/mil × 10 mil × 2 kr/kWh = 50 kr
Så räknar du ut din elbils milkostnad
För att ta reda på din elbils milkostnad är det två siffror du behöver känna till, elpriset vid laddningen samt elbilens förbrukning. I runda tal förbrukar en genomsnittlig elbil ungefär 2 kilowattimmar (kWh) per mil. Så om elkostnaden är 2 kr per kWh får du följande formel för milkostnaden:
Förbrukningen per mil (kWh) × Ditt elpris per kWh = Elbilens milkostnad
Exempel:
2 kWh/mil × 2 kr/kWh = 4 kr
Naturligtvis varierar dessa siffror beroende på ditt elavtal, elbil och var du laddar. Snabbladdning är ofta betydligt dyrare jämfört med privat hemmaladdning. Se till att jämföra priser och hitta det bästa avtalet för dig innan du kopplar upp bilen.
Hur mycket energi är en full laddning?
Ett elbilsbatteri rymmer oftast mellan 40 och 100 kWh, beroende på modell. Mindre elbilar, som Fiat 500e, har batterier kring 40 kWh, medan större SUV:ar ofta har betydligt större batterier, exempelvis Hongqi E-HS9 med ett batteri på 120 kWh. Detta går att jämföra med hur mycket bensin en traditionell bil kan tanka, men med betydligt lägre driftskostnader.
El vs. bensin: Vilket är billigast?
Att köra en elbil är generellt sett mycket billigare än en bensin- eller dieselbil. Med dagens priser kan elkostnaden per mil vara så mycket som 70% lägre än bränslekostnaden för en förbränningsmotor. Baserat på ett elpris på 2 kr/kWh och förbränning på 2 kWh/mil blir milkostnaden för en elbil 4 kr. För en bensinbil med ett bensinpris på 17 kr/liter och en förbränning på 0,83 liter/mil blir milkostnaden lite drygt 14 kr. Här kan du läsa hela vår jämförelse mellan elbilar och dieselbilar.
Vad kostar det att ladda en elbil i månaden?
Månadskostnaden för laddning beror på hur mycket du kör. Den genomsnittliga bilägaren kör ca. 1 250 km i månaden och en vanlig elbil förbrukar i snitt 2 kWh per mil, detta blir en total förbrukning på 250 kWh. Med ett elpris på 2 kr per kWh blir månadskostnaden ungefär 500 kr. Här nedan ser du formeln för att räkna ut din egna månadskostnad:
Distans per månad (mil) × Förbrukningen per mil (kWh) × Ditt elpris per kWh = Elbilens månadskostnad
Exempel:
125 mil × 2 kWh/mil × 2 kr/kWh = 500 kr
Hur laddar jag elbilen billigt?
Det finns en handfull knep som drar ned kostnaderna. Det smartaste du kan göra är att investera i en laddbox och installera den i anslutning till din parkering. Alla bilar spenderar större delen av sina livscyklar stillastående i samma ruta. Med en laddbox en armlängd bort, styrd via din smartphone, kan du välja vilka timmar du vill pricka in. Elförbrukningen dippar alltid under nattetid, och så elpriset. Spara pengar på din elbilsladdning genom att pricka in de billiga nattimmarna. Dock är det en förutsättning att du har ett timprisavtal för din el för att effektivt kunna schemalägga din laddning.
Så vad kostar det att ladda en elbil egentligen? Som du förstått vid det här laget är det inte helt svart på vitt. Det finns en hel drös faktorer som påverkar kostnaden, men vi kan konstatera att det är betydligt billigare att ladda en elbil än vad det är att tanka en bränslebil.
Så sparar du pengar på laddning
Att ladda en elbil kan vara allt från mycket billigt till något dyrare beroende på hur och var du lägger din laddning. Genom att förstå de olika kostnadsfaktorerna kan du optimera din laddning och spara pengar i längden.
- Ladda hemma: Installera en laddbox och utnyttja lågpristider.
- Använd appar: Kontrollera priser innan du laddar publikt.
- Solceller och batterilager: Utnyttja egenproducerad el för ännu lägre kostnader.
- Timprisavtal: Anpassa laddningen efter elmarknadens priser.
Går du i tankarna att gå över till eldrift? Vi satt ihop en handfull guider för att hjälpa dig i ditt beslut. Vi rekommenderar följande läsning:
Kontakt Hugo Flygare, Brand Manager, +46 (0)76 827 27 05, hugo@elbilsvaruhuset.se
Om Elbilsvaruhuset.se:
Elbilsvaruhuset.se är en ledande aktör inom laddinfrastruktur som gör det enkelt för privatpersoner, företag och bostadsrättsföreningar att ta steget mot en elektrifierad framtid. Vi levererar innovativa lösningar för elbilsladdning och batterilagring, med fokus på hållbarhet och användarvänlighet. Med ett brett sortiment, noggrant utvalda produkter och personlig rådgivning säkerställer vi kvalitet och teknisk spetskompetens i varje projekt.
Vårt fokus är att skapa en smidig och bekymmersfri vardag för alla elbilsägare, för ett skönare elbilsliv helt enkelt
Taggar:
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 13.02.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
13.02.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 13.02.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
128 919 |
11,83 |
1 524 686,34 |
XSTO |
102 102 |
11,81 |
1 205 577,80 |
XCSE |
25 188 |
11,83 |
297 858,65 |
Summa |
256 209 |
11,82 |
3 028 122,80 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,2942 och DKK till EUR 7,4590
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 5 649 759 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Invent Medic publicerar bokslutskommuniké för 2024
Styrelsen för Invent Medic Sweden AB presenterar idag bolagets bokslutskommuniké för 2024, inklusive resultat för det fjärde kvartalet 2024.
Under kvartal fyra hade Efemia kontinensstöd sitt starkaste kvartal i produktens historia. Under året 2024 ökade försäljningen av Efemia kontinensstöd med 46%. Samtidig gick marknaden för menskoppar ner väsentligt under året vilket medförde att bolagets tillväxt blev 10%.
1 oktober – 31 december (jmf kvartal 4, 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 2 056 (2 015) KSEK
- Resultat före skatt uppgick till -2 458(-2 230) KSEK
- Resultatet per aktie uppgick till -0,04 (-0,06) SEK
1 januari – 31 december (jmf samma period, 2023)
- Nettoomsättningen uppgick till 7 345 (6 707) KSEK
- Resultat före skatt uppgick till -7 652 (-8 532) KSEK
- Resultatet per aktie uppgick till- 0,11 (-0,21) SEK
- Likvida medel per den 31 december uppgick till 1 248 (1 547) KSEK
Tf. VD Helena Liljedahl kommenterar:
– Efemia kontinensstöd fortsätter att leverera enligt målsättningen att öka försäljning. Kvartal fyra blev det bästa kvartalet hittills och ökningen blev 46% för helåret 2024. Den största delen av ökningen har skett på befintliga marknader, men även nya marknader bidrar. Under kvartalet levererades också vår största order hittills av FlowCup till en icke-statlig organisation (NGO).
Kontakt: Helena Liljedahl, t.f.VD
mail: helena.liljedahl@inventmedic.com
Invent Medic Sweden AB (Invent Medic) är ett svenskt bolag som skapar möjlighet till ett aktivt liv för alla kvinnor genom att erbjuda ett brett sortiment av värdeskapande produkter inom kvinnohälsa till hälsovården, icke-statliga organisationer samt direkt till konsument. Bolagets produkter fokuserar på kvinnlig inkontinens samt menstruell hälsa. Till hälsovårdens aktörer i ett flertal länder erbjuds den egenutvecklade produkten Efemia Bladder Support, ett CE-märkt och patenterat medicintekniskt hjälpmedel mot kvinnlig ansträngningsinkontinens. Dessutom är Invent Medic exklusiv distributör i Sverige för det kvinnliga uridomet UriCap. Via den egna e-handelskanalen www.flowcup.com samt genom samarbeten med icke-statliga organisationer erbjuder bolaget egenutvecklade, säkra och hållbara mensskydd som menskoppar och menstrosor samt tillbehörsprodukter. Invent Medics aktier är listade på Spotlight Stock Market under förkortningen IMS, och aktiens ISIN-kod är SE0007603402. Mer information finns på www.inventmedic.com och www.spotlightstockmarket.com.
Marknadsnyheter
Eckerö Linjen utsett till Bästa rederi 2025


Eckerö Linjen vann på torsdagskvällen, för andra året i rad, utmärkelsen ”Sveriges bästa rederi” under prisgalan Grand Travel Award, som gick av stapeln på Grand Hôtel i Stockholm. En storslagen galakväll som samlar aktörer inom reseindustrin.
Eckerö Linjen var en av fem nominerade rederier som tävlade om den prestigefyllda titeln ”Sveriges bästa rederi 2025″ under den årliga prisgalan Grand Travel Award som arrangeras av Travel News, Nordens största affärstidning för reseindustrin. De övriga nominerade i kategorin var Destination Gotland, Stena Line, Tallink Silja och Viking Line. VD Tomas Karlsson och Marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio representerade Eckerö Linjen och fick äran att motta priset från kvällens konferencier, Joachim Bergström.
– Detta pris går till personalen och allt det gedigna arbete vi gjort tillsamman i hela organisationen. Att erbjuda våra gäster en guldkant i vardagen genom en god ombordupplevelse är alltid i fokus för oss. Oberoende om man väljer en resa för att uppleva Åland eller en dagskryssning med vänner. Jag ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med vårt fantastiska gäng för att skapa ännu fler minnesvärda upplevelser för de som reser med oss, säger Eckerö Linjens VD Tomas Karlsson.
– Att vinna Grand Travel Award för andra året i rad är en enorm ära och ett bevis på vårt fortsatta engagemang för att leverera enastående upplevelser till våra gäster. Vår personal är hjärtat i vår verksamhet, och det är deras outtröttliga insatser som gör detta möjligt. Vi är oerhört stolta och tacksamma för deras engagemang och förtroendet från våra gäster, säger marknadsdirektör Maria Hellman-Aarnio.
Grand Travel Awards arrangerades i år för 33:e gången. Vinnarna tas fram genom en stor undersökning bland Sveriges privat- och affärsresenärer samt anställda på Sveriges resebyråer. Frågan de ställts är ”Till vilken grad skulle du kunna rekommendera detta företag till din vän eller kollega?” Skalan var 1-10 och där fick Eckerö Linjen högst NPS, (Net Promoter Score). Undersökningen görs av undersökningsföretaget Nordic Bench.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Hellman-Aarnio, Marknadsdirektör Eckerö Linjen
Telefon: +358 (0)40 579 5762
Eckerö Linjen trafikerar den kortaste vägen över Ålands hav, båtresan tar endast två timmar per väg. Förutom kryssningsverksamheten med fartyget M/S Eckerö är Eckerö Linjen en stor arrangör av turistiska resepaket från Sverige till Åland för både privatpersoner och grupper och man förmedlar de flesta hotell, gästhem och cirka 300 stugor på Åland. Eckerö Linjen har cirka 268 anställda och årsomsättningen uppgår till cirka 810 miljoner kronor (2023). Eckerö Linjen är en del av Eckerökoncernen, som bedriver verksamhet inom sjöfart och turism. I koncernen ingår även Eckerö Shipping, Eckerö Line och Williams Buss.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke