Connect with us

Marknadsnyheter

Vad kostar det att ladda en elbil?

Published

on

Att ladda en elbil är nästan alltid betydligt billigare än att tanka en bensin- eller dieselbil, men exakt vad det kostar beror på flera faktorer. I den här artikeln svarar vi på frågan “Vad kostar det att ladda en elbil?” och går igenom faktorerna som påverkar kostnaden för att ladda din elbil, både hemma och vid publika laddstationer.

vad-kostar-det-att-ladda-en-elbil.jpg

Kostnaden för att ladda elbil hemma

Har du ställt dig frågan, “vad kostar det att ladda en elbil hemma?”, du är inte ensam. Att ladda elbilen hemma är det mest prisvärda alternativet. Kostnaden beror på ditt elpris, som i Sverige brukar ligga mellan 1 och 3 kr per kWh. För en genomsnittlig elbil med ett batteri på 50 kWh och en räckvidd på cirka 300 kilometer kan en full laddning hemma kosta mellan 50 och 150 kronor. Vill du räkna ut den totala kostnaden för just din elbil? Då använder du enkelt följande formel:

Elbilens batteristorlek (kWh) × Ditt elpris per kWh = Total kostnad för fulladdat batteri

Exempel med Volvo EX30 Single Motor och ett elpris på 2 kr:
51 kWh × 2 kr = 102 kr

Det finns flera fördelar med att ladda elbilen hemma istället för på publika laddstationer, bland annat:

  • Lägre kostnader jämfört med publika laddstationer.
  • Flexibilitet att ladda över natten, eller helt enkelt när bilen inte används.
  • Möjlighet att utnyttja lågpristider om du har ett timprisavtal.

Om du kombinerar din laddning med solpaneler och batterilagring kan kostnaden bli ännu lägre, i vissa fall nära noll under sommarhalvåret. I tabellen nedan kan du kostnaden för en full laddning för några av Sveriges populäraste elbilar, räknat på ett elpris på 2 kr:

Vad kostar det att ladda på en publik laddstation?

Priset på publika laddstationer varierar beroende på operatör och laddningstyp. Generellt sett kostar snabbladdning mellan 4 och 8 kr per kWh. Det betyder att en full laddning kan landa på mellan 200 och 400 kronor för samma 50 kWh-batteri som röäknat på tidigare. Kilowattpriset för offentlig laddning baseras ofta på faktorer som startavgift och laddningshastighet. Olika typer av laddning har ofta olika prissättning, snabbladdning är i regel dyrare än konventionell standardladdning. Faktorer som påverkar priset:

  • Typ av laddstation: Snabbladdare är dyrare än vanliga destinationsladdare.
  • Operatör: Olika aktörer har olika prisnivåer. Kontrollera priser i deras appar.
  • Plats: Laddning i stadsområden eller vid motorvägar är ofta dyrare.

Exempel: Vad kostar det att ladda en elbil på McDonald’s?
Priset för att snabbladda elbilen på McDonald’s ligger i dagsläget på ca. 6 kr/kWh. Priserna ligger ofta i linje med andra publika snabbladdare. Detta gör dem smidiga men ofta betydligt dyrare än att ladda hemma. Det är inte McDonald’s själva som sätter priserna, utan det ansvaret ligger hos deras partners.

Vad kostar det att köra 100 km med elbil?

Kostnaden för att köra 100 kilometer med en elbil beror på bilens energiförbrukning och elpriset. De flesta elbilar förbrukar mellan 1,5 och 2,5 kWh per mil. Med ett elpris på 2 kronor per kWh blir kostnaden för 100 kilometer mellan 30 och 50 kronor. Formeln för att räkna ut kostnaden att köra en elbil 100 km ser ut såhär:

Förbrukningen per mil (kWh) × Distans i mil × Ditt elpris per kWh = Kostnad för 100 km körning med elbil

Exempel:
2,5 kWh/mil × 10 mil × 2 kr/kWh = 50 kr

Så räknar du ut din elbils milkostnad

För att ta reda på din elbils milkostnad är det två siffror du behöver känna till, elpriset vid laddningen samt elbilens förbrukning. I runda tal förbrukar en genomsnittlig elbil ungefär 2 kilowattimmar (kWh) per mil. Så om elkostnaden är 2 kr per kWh får du följande formel för milkostnaden:

Förbrukningen per mil (kWh) × Ditt elpris per kWh = Elbilens milkostnad

Exempel:
2 kWh/mil × 2 kr/kWh = 4 kr

Naturligtvis varierar dessa siffror beroende på ditt elavtal, elbil och var du laddar. Snabbladdning är ofta betydligt dyrare jämfört med privat hemmaladdning. Se till att jämföra priser och hitta det bästa avtalet för dig innan du kopplar upp bilen.

Hur mycket energi är en full laddning?

Ett elbilsbatteri rymmer oftast mellan 40 och 100 kWh, beroende på modell. Mindre elbilar, som Fiat 500e, har batterier kring 40 kWh, medan större SUV:ar ofta har betydligt större batterier, exempelvis Hongqi E-HS9 med ett batteri på 120 kWh. Detta går att jämföra med hur mycket bensin en traditionell bil kan tanka, men med betydligt lägre driftskostnader.

El vs. bensin: Vilket är billigast?

Att köra en elbil är generellt sett mycket billigare än en bensin- eller dieselbil. Med dagens priser kan elkostnaden per mil vara så mycket som 70% lägre än bränslekostnaden för en förbränningsmotor. Baserat på ett elpris på 2 kr/kWh och förbränning på 2 kWh/mil blir milkostnaden för en elbil 4 kr. För en bensinbil med ett bensinpris på 17 kr/liter och en förbränning på 0,83 liter/mil blir milkostnaden lite drygt 14 kr. Här kan du läsa hela vår jämförelse mellan elbilar och dieselbilar.

Vad kostar det att ladda en elbil i månaden?

vad-kostar-det-att-ladda-en-elbil-hemma.jpg

Månadskostnaden för laddning beror på hur mycket du kör. Den genomsnittliga bilägaren kör ca. 1 250 km i månaden och en vanlig elbil förbrukar i snitt 2 kWh per mil, detta blir en total förbrukning på 250 kWh. Med ett elpris på 2 kr per kWh blir månadskostnaden ungefär 500 kr. Här nedan ser du formeln för att räkna ut din egna månadskostnad:

Distans per månad (mil) × Förbrukningen per mil (kWh) × Ditt elpris per kWh = Elbilens månadskostnad

Exempel:
125 mil × 2 kWh/mil × 2 kr/kWh = 500 kr

Hur laddar jag elbilen billigt?

Det finns en handfull knep som drar ned kostnaderna. Det smartaste du kan göra är att investera i en laddbox och installera den i anslutning till din parkering. Alla bilar spenderar större delen av sina livscyklar stillastående i samma ruta. Med en laddbox en armlängd bort, styrd via din smartphone, kan du välja vilka timmar du vill pricka in. Elförbrukningen dippar alltid under nattetid, och så elpriset. Spara pengar på din elbilsladdning genom att pricka in de billiga nattimmarna. Dock är det en förutsättning att du har ett timprisavtal för din el för att effektivt kunna schemalägga din laddning.

Så vad kostar det att ladda en elbil egentligen? Som du förstått vid det här laget är det inte helt svart på vitt. Det finns en hel drös faktorer som påverkar kostnaden, men vi kan konstatera att det är betydligt billigare att ladda en elbil än vad det är att tanka en bränslebil.

Så sparar du pengar på laddning

Att ladda en elbil kan vara allt från mycket billigt till något dyrare beroende på hur och var du lägger din laddning. Genom att förstå de olika kostnadsfaktorerna kan du optimera din laddning och spara pengar i längden.

  1. Ladda hemma: Installera en laddbox och utnyttja lågpristider.
  2. Använd appar: Kontrollera priser innan du laddar publikt.
  3. Solceller och batterilager: Utnyttja egenproducerad el för ännu lägre kostnader.
  4. Timprisavtal: Anpassa laddningen efter elmarknadens priser.

Går du i tankarna att gå över till eldrift? Vi satt ihop en handfull guider för att hjälpa dig i ditt beslut. Vi rekommenderar följande läsning:

Kontakt Hugo Flygare, Brand Manager, +46 (0)76 827 27 05, hugo@elbilsvaruhuset.se

Om Elbilsvaruhuset.se:
Elbilsvaruhuset.se är en ledande aktör inom laddinfrastruktur som gör det enkelt för privatpersoner, företag och bostadsrättsföreningar att ta steget mot en elektrifierad framtid. Vi levererar innovativa lösningar för elbilsladdning och batterilagring, med fokus på hållbarhet och användarvänlighet. Med ett brett sortiment, noggrant utvalda produkter och personlig rådgivning säkerställer vi kvalitet och teknisk spetskompetens i varje projekt.

Vårt fokus är att skapa en smidig och bekymmersfri vardag för alla elbilsägare, för ett skönare elbilsliv helt enkelt

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Published

on

By

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.

Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.

Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.