Marknadsnyheter
Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur presenteras i historisk satsning
Regeringen har beslutat om en proposition med historiskt stora satsningar på transportinfrastrukturen i Sverige. Utgångspunkten är att underhållet för det svenska väg- och järnvägsnätet måste stärkas samtidigt som det behövs investeringar i ny infrastruktur. Propositionen bygger på en överenskommelse mellan Sverigedemokraterna, Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna.
– En väl fungerande infrastruktur är avgörande för att Sverige ska fungera och tillväxten öka. Regeringen satsar stort på underhåll av vägar och järnvägar, men också på nya investeringar. Det bidrar till ett robust och effektivt samt långsiktigt hållbart transportsystem där människors vardag fungerar och företagen kan fortsätta att driva och utveckla sin verksamhet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Stora satsningar på infrastrukturen i Sverige
Propositionen Vägen till en pålitlig transportinfrastruktur – för att hela Sverige ska fungera innehåller stora satsningar, både för att vårda det transportsystem vi har och för att investera i ny och samhällsekonomiskt effektiv infrastruktur i hela landet.
Regeringen föreslår att den ekonomiska ramen för transportinfrastrukturen ska uppgå till 1 171 miljarder kronor för åren 2026–2037.
För att förbättra kostnadskontrollen och bättre budgetdisciplin flyttas 59 miljarder kronor som i tidigare infrastrukturpropositioner har ingått i den totala ekonomiska ramen och som nu fortsättningsvis kommer att hanteras i Trafikverkets förvaltningsanslag. Vid en jämförelse mellan den gamla ekonomiska ramen för planperioden 2022–2033, där dessa förvaltningsmedel ingick, och den nya ramen för planperioden 2026–2037 tillsammans med de nu utflyttade medlen, blir den totala ökningen 262 miljarder kronor, eller 27 procent.
– Detta innebär att Trafikverkets förvaltningskostnader inte längre kommer att belasta infrastrukturramen. På det sättet ökar transparensen och kostnadskontrollen förbättras utifrån den översyn som gjorts av Trafikverkets finansiella styrning, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Till den ekonomiska ram som föreslås i propositionen tillkommer även medel från till exempel trängselavgifter och banavgifter. Sammantaget ger detta en total satsning på transportinfrastrukturen på 1 315 miljarder kronor.
Vårda det transportsystem vi har och prioritera underhåll
Drift och underhåll av vägar och järnvägar är en förutsättning för att säkra den statliga transportinfrastrukturens funktion och tillförlitlighet och är därmed viktigt för såväl medborgare som näringsliv.
Regeringen föreslår därför att medel till drift och underhåll av järnvägen blir 210 miljarder kronor. Medel till underhåll av vägar föreslås bli 354 miljarder kronor. I detta ligger en stor satsning på att återta eftersatt underhåll.
Med de föreslagna satsningarna kan allt eftersatt underhåll på vägsidan tas igen under planperioden. På järnvägen tar det längre tid att komma till rätta med det eftersatta underhållet, men medlen räcker till att återta så mycket underhåll som Trafikverket bedömt vara möjligt att hinna med under perioden.
Investeringar i ny infrastruktur med fokus på arbetspendling och godstrafik
Samtidigt som ett utökat underhåll är prioriterat krävs investeringar i ny och samhällsekonomiskt effektiv infrastruktur. Förutsättningar för resor till arbete och utbildning samt näringslivets transporter ska prioriteras vid nyinvesteringar i vägar och järnvägar.
I infrastrukturpropositionen föreslår regeringen att medel till utveckling av transportinfrastruktur blir 607 miljarder kronor.
Mer infrastruktur för pengarna
Det är av stor vikt att de medel staten tilldelar infrastrukturområdet används effektivt och på bästa sätt. Arbetet med att verka för ökad produktivitet och innovation i anläggningsbranschen bör intensifieras och regeringen fortsätter att arbeta med frågor som gäller effektivitet och god kostnadskontroll.
Nya möjligheter till alternativ finansiering ska också prövas under kommande planperiod, under förutsättning att de kan leda till snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler projekt än vad som annars hade varit fallet kan genomföras inom en viss tidsram.
Beslut om nationella planen planeras till 2026
Förslagen i propositionen sätter ramarna för den kommande nationella planen för transportinfrastrukturen. När riksdagen har fattat beslut om infrastrukturpropositionen fortsätter arbetet i nästa steg med den så kallade åtgärdsplaneringen. Då identifieras de åtgärder som bör prioriteras in i den nationella planen. Beslut om ny nationell plan planeras sedan till 2026.
Genvägar
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Komplettering: Rättelse: Årsredovisning för tiden 1 september 2023 – 31 augusti 2024
I pressmeddelandet igår hade bilagda Årsredovisningen och Revisionsberättelsen fallit bort.
Årsredovisning för tiden 1 september 2023 – 31 augusti 2024
Igrene offentliggör Årsredovisningen för perioden 1 september 2023 – 31 augusti 2024 samt Revisionsberättelsen för den tid som revisionen omfattar.
Årsredovisningen och Revisionsberättelsen finns tillgängliga på Igrenes hemsida liksom på Spotlight Stock Markets hemsida och mailas till aktieägare som så begär och anger sin e-mailadress.
I revisionsberättelsen finns ett uttalande beträffande värderingen av bolagets anläggningstillgångar, vilka är beroende av att bolaget får rätt att omhänderta naturgas för att producera vätgas och karbon.
Annette Blyhammar, vd
annette@igrene.se
+4670 301 60 14
Om Igrene
AB Igrene har tidigare prospekterat efter kolväten i Dalarna. Bolaget är noterat på Spotlight Stockmarket och har cirka 3 300 aktieägare. Igrene har upptäckt gasfyndigheter på flera platser i Siljansringen. Ett stort antal provborrningar har genomförts, och i flertalet av dessa hål förekommer kraftiga flöden av ren metangas. Borrhålen är nu avstängda, men Bolaget avser att omvandla metanet till karbon och vätgas utan att koldioxod uppstår m h a pyrolysteknik som utvecklats av SEID AS (ColdSpark®).
Se: www.igrene.se
Marknadsnyheter
Robert Hellgren, visionär inom hantverksbranschen och digitalisering
Hantverksbranschen behöver digitaliseras för att kunna förbättra produktiviteten och minska arbetsplatsolyckor. Robert Hellgren, bidrar till den utvecklingen med TimeFlow
Robert Hellgren driver digitaliseringen av hantverksbranschen med TimeFlow
Robert Hellgren är en banbrytande innovatör inom hantverksbranschen, med över 30 års erfarenhet som grund för sitt arbete. Han har dedikerat sig till att utveckla och implementera digitala lösningar som ökar produktiviteten, minskar arbetsplatsolyckor och ger företagen i branschen verktyg för att optimera sina verksamheter. Genom sitt senaste projekt, TimeFlow – ett affärssystem skräddarsytt för hantverksyrken – leder Hellgren branschen in i en ny digital era.
Effektivitet och säkerhet med TimeFlow
TimeFlow erbjuder en omfattande lösning med 21 moduler som hjälper företag att få total kontroll över sina processer. Från att hantera projekt och personal till att effektivisera administration och kalkylering, erbjuder systemet ett övergripande stöd för hela verksamheten. Med den mobila appen TimeFlow Go kan personalen enkelt hantera funktioner direkt på arbetsplatsen.
Hellgren lyfter fram att företag som implementerar TimeFlow och digitaliserar sin administration kan spara mellan 15 och 20 procent av sin arbetstid. ”Det ökar lönsamheten och minskar risken för olyckor”, säger han. Genom att använda AI och avancerade datasystem tar TimeFlow fram lösningar som effektiviserar arbete och kvalitetssäkrar processer – ett steg mot en säkrare och mer produktiv bransch.
AI som förändrar hantverksyrken
Hellgren ser en enorm potential för AI och robotteknik inom hantverksbranschen. Ett exempel är ett AI-verktyg som TimeFlow utvecklar för att kalkylera projekt, som skolor eller sjukhus, på bara tre minuter med hög precision – en process som tidigare kunde ta veckor. Dessutom har TimeFlow utvecklat funktioner som förenklar produktidentifiering genom att rikta en kamera mot en produkt, vilket ger omedelbar information om fabrikat, tillgänglighet och lagerstatus.
”Vi ser kontrollsystem som varnar för kvalitets- och säkerhetsrisker. En olycka som den i Sundbyberg hade kunnat förhindras med TimeFlow,” säger Hellgren. Genom att säkerställa att alla steg i processen – från dokumentation till inspektion – är korrekt utförda och signerade med Bank-ID, erbjuder TimeFlow en lösning som eliminerar potentiella säkerhetsbrister.
Prognoser och framtidsvisioner
TimeFlow tar också hjälp av AI för att skapa prognosverktyg som analyserar företagets projekt och ekonomi. Dessa verktyg varnar om risker för ekonomiska eller operativa problem, vilket gör det möjligt för företagen att agera innan situationer blir kritiska. ”Vi ser början på en spännande utveckling där AI hjälper hantverksyrkena att hantera data och skapa lösningar som inte var möjliga tidigare,” säger Hellgren.
En framtid med digitala möjligheter
Robert Hellgren är övertygad om att digitaliseringen av hantverksbranschen kommer att förändra yrkena i grunden. Han ser TimeFlow som en central del i denna utveckling. ”Vill man spara tid och öka lönsamheten är det dags att börja använda system som TimeFlow,” avslutar han. Med sitt engagemang och sin vision är Hellgren en nyckelperson i omvandlingen av hantverksbranschen till en modern, digital och säker industri.
Taggar:
Marknadsnyheter
Kungl. Örlogsmannasällskapet – Sveriges Maritima Akademi – kommenterar försvarsbeslutet
Kungl. Örlogsmannasällskapet – Sveriges Maritima Akademi – har offentliggjort en studie med kommentarer på Försvarsbeslutet 2025 – 2030. Akademiens arbete med analys och rekommendationer har sin utgångspunkt i Försvarsberedningens rapport ”Stärkt försvarsförmåga – Sverige som allierad”.
Studien innehåller en strategisk översikt, utförliga analyser inom områdena taktik och operationer, personalfrågor, teknikutveckling samt sjöfartsutveckling. Utifrån analyserna har akademiens rekommendationer utformats. Arbetet kan i sin helhet läsas via akademiens hemsida: https://www.koms.se/forsvarsbeslutet-2025-2030-kraven-pa-okad-operativ-effekt-bradskar/
Niklas Granholm som varit redaktör för studien kommenterar:
– Vi har nu fått ett försvarsbeslut som tar hänsyn till den starka dynamiken i omvärldsutvecklingen, men vi ställde frågan vad man göra utöver det. KÖMS ledamöter har bidragit med en bred palett av förslag för att öka den operativa effekten.
Kungl. Örlogsmannasällskapet – Sveriges Maritima Akademi – har till syfte att följa och aktivt verka för maritima domänen i stort. Genom studier och analyser av marina och maritima utvecklingar bidrar akademien till utformningen av sjöförsvar och sjöburen handel.
– Det är min förhoppning att vi bidrar med konkreta tankar om hur den operativa effekten kan stärkas snabbare – där vi är som svagast – i det korta perspektivet. Uppbyggnaden är lite av plug and play för våra beslutsfattare att ta ställning till, säger konteramiral (PA) Odd Werin, ordförande för Kungl. Örlogsmannasällskapet.
För ytterligare information:
För koordination: Mårten Granberg, ledamot, Kungl. Örlogsmannasällskapet, tel. mobil. 070 7640100 eller
E-post: marten.granberg@koms.se
Besök även: www.koms.se alt följ oss på X: @orlogsman
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke