Marknadsnyheter
Välgörenhetsorganisationer utvecklar den digitala insamlingen med Klarna


Under 2020 har Klarna inlett samarbeten med fem välgörenhetsorganisationer i syfte att göra det enklare och smidigare att göra donationer och öka bidragen till organisationernas arbete. Med en särskilt utvecklad “Donera”-knapp från Klarna erbjuder nu välgörenhetsorganisationerna sina givare ett enkelt sätt att hjälpa till.
I takt med att majoriteten av alla betalningar blivit digitala har välgörenhetsorganisationer tvingats ställa om och inte bara utveckla sin närvaro online, utan också sättet på vilket de samlar in pengar. Precis som inom e-handeln är det viktigt med så lite friktion som möjligt för att en tänkt donation inte ska avslutas oavsiktligt.
Utöver betalning med kort eller direkt från bankkonto har Klarna utvecklat en tjänst som gör det enkelt att bli månadsgivare till välgörenhetsorganisationer utan att ägna onödig tid åt att fylla i en rad olika formulär.
– Vi söker alltid nya vägar för att underlätta för givare att stötta oss i kampen mot barncancer. Möjligheten som Klarna erbjuder har effektivt ökat konverteringen av enskilda gåvor och månadsgivare i vår digitala marknadsföring, säger Michel Brygiewicz, marknadschef Barncancerfonden.
Under 2020 har Barncancerfonden, Cancerfonden, Hjärnfonden, Milkywire och Läkare utan Gränser valt att börja använda Klarna.
– Att se hur våra produkter ökar konverteringen för våra kunder gör mig alltid glad, men i de här fallen känns det förstås extra bra och jag är stolt över att vi kan vara en liten del i att utveckla de här organisationernas fantastiska arbete. Smidigheten vi är kända för inom e-handeln är numer minst lika viktig för välgörenhetsorganisationer när en växande del av donationerna görs online och jag hoppas att vi kan ansluta än fler organisationer under nästa år, säger Joakim Lundberg, Sverigechef Klarna.
För mer information:
Niklas Gillström
Press- och publicaffairs chef Klarna
niklas.gillstrom@klarna.com
0730-81 73 91
Om Klarna:
Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på drygt 90 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har idag 200 000 anslutna handlare, 3 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke