Connect with us

Marknadsnyheter

Var fjärde förälder: Virala hudvårdstrender påverkar barnen negativt

Published

on

Var fjärde förälder (25 procent) uppger att hudvårdstrender på sociala medier har påverkat deras barn negativt, enligt en ny Sifo-undersökning gjord av Verian på uppdrag av Apotek Hjärtat.


– Det är oerhört bekymmersamt om hudvårdstrender och ideal påverkar ungas psykiska hälsa negativt. Vi vet att ungas förväntningar på det egna utseendet påverkar deras välmående i stor utsträckning. Därför är detta ett viktigt ämne att belysa, säger Mathilda Bergkvist, hudterapeut på Apotek Hjärtat.  

Sifo-undersökningen visar att samtalet om hudvårdsrutiner mellan barn och föräldrar uteblir bland sju av tio föräldrar (68 procent). En orsak skulle kunna vara kunskapsbrist, då tre av tio föräldrar (30 procent) anser att de inte har tillräckligt med kunskap om ämnet.

– Det är fullt förståeligt att man som förälder inte känner att man har kunskap om alla typer av hudvårdsprodukter eller hudvårdstrender. Men en diskussion om detta, och om vad barnen tar del av på nätet, kan öppna upp för flera värdefulla samtal om ideal och normer överlag, säger Mathilda Bergkvist, hudterapeut på Apotek Hjärtat.

Hos apotek, hudläkare eller hudterapeuter kan både föräldrar och barn få rådgivning om sunda hudvårdsrutiner utifrån ens barns hudtyp och hudtillstånd, i stället för trender. Mathilda Bergkvist menar att ansvaret inte enbart vilar på föräldrarna utan att alla involverade aktörer, såsom stora återförsäljare av hudvård, har ett stort ansvar att ta.

Under våren införde Apotek Hjärtat en åldersgräns på så kallad avancerad hudvård för att motverka den osunda och onödiga hudvårdstrenden där barn använder, eller uppmuntras att använda, dessa produkter.

Med vår åldersgräns vill vi få fler att reflektera över sina rutiner och förhoppningsvis i större utsträckning efterfråga rådgivning om sunda hudvårdsrutiner utifrån behov, i stället för de trender och ideal som existerar på sociala medier, säger Mathilda Bergkvist, hudterapeut på Apotek Hjärtat. 

Fakta om Apotek Hjärtats åldersgräns på avancerad hudvård
Tidigare i år införde Apotek Hjärtat en åldersgräns på avancerad hudvård. Apotekskedjan såg det som självklart att tydligt ta ställning vad gäller den växande trenden där barn använder, eller uppmuntras att använda, avancerad hudvård. För att köpa avancerad hudvård behöver kunden ha fyllt 15 år, få sina föräldrars godkännande eller ha ett hudtillstånd som motiverar användning av dessa produkter.

Barn behöver oftast inte avancerad hudvård. För vissa kan puberteten innebära ett ökat behov av hudvård om huden hamnar i obalans. Vid exempelvis akne kan detta innebära avancerad hudvård.

Gensvaret på införandet av åldersgränsen har varit stort och väldigt positivt. Flera andra aktörer inom hudvårdsindustrin har hakat på. Det blev även en rikstäckande diskussion bland experter på området. Initiativet uppmärksammades också av medier världen över. 

Undersökningens resultat i korthet
Nära sju av tio föräldrar med barn som är 18 år eller yngre (68 procent) har inte pratat med sina barn om hudvårdsrutiner. 

Tre av tio föräldrar (30 procent) upplever inte att de har tillräckligt med kunskap om hudvårdsrutiner för att prata med sina barn om ämnet. 

Var fjärde förälder (25 procent) upplever att trender i sociala medier med olika hudvårdsrutiner har påverkat deras barn negativt. 

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på 4334 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 22 juli – 7 augusti 2024.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se

apotekhjartat.se, icagruppen.se

Med omkring 390 apotek runt om i landet, en stadigt växande e-handel och en omsättning på cirka 20 miljarder kronor är Apotek Hjärtat Sveriges största apoteksaktör. Apotek Hjärtat vill ge varje kund bättre hälsa och större välbefinnande genom ett personligt bemötande, ett brett sortiment och relevanta hälsotjänster. Apotek Hjärtat är en del av ICA Gruppen. För mer information, se icagruppen.se och apotekhjartat.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Quartzene® bevisar sin energibesparande effekt i cool roof-ytbehandlingar på byggnader: Vetenskaplig artikel från Högskolan i Gävle publicerad

Published

on

By

Högskolan i Gävles fallstudie om möjlig energibesparing med Quartzene® baserad cool roof-färg, puts och gips, har publicerats. Den nu publicerade artikeln, bekräftar materialets förmåga att minska energianvändningen för byggnader i varmare klimat.

Fallstudien genomfördes och leddes av doktorand Sana Sayadi tillsammans med universitetslektorerna Jan Akander och Abolfazl Hayati från Högskolan i Gävle. Energiprestandan hos en modellbyggnad med olika vägg- och takytbehandlingar simulerades.  Resultatet för byggnaden med ytskikt innehållandes Quartzene® visade på 11% i energibesparingar i varma klimat jämfört med standardbyggnaden. 

 

Svenska Aerogel har tidigare rapporterat om Quartzenes starka prestanda i dessa system som beror på materialegenskaperna vilka möjliggör en kombination av ett mycket högt solreflektansindex (SRI), som har uppmätts till 123 av Research Institutes of Sweden (RISE), och dess isolerande egenskaper i ytskikt. Dessa funktioner gör att Quartzene® både reflekterar solvärme och isolerar, till skillnad från andra tillsatser för cool roof-ytbehandlingar som främst fokuserar på den ena eller andra parametern.

 

Den nu publicerade artikeln belyser materialets potential att minska behovet av energikrävande kylsystem i varma klimat genom användning av Quartzene® i olika ytbehandlingssystem, vilket därmed bidrar till ökad energieffektivitet och hållbarhet.

 

“Tack vare tillgången av innovativa material som Quartzene® har vi kunnat utforska och peka på nya lösningar för att förbättra energieffektiviteten i byggnader. Svenska Aerogels engagemang har varit ovärderligt för att driva den tillämpade forskningen framåt”, säger Sana Sayadi, doktorand vid Högskolan i Gävle.

 

För ytterligare information kan den vetenskapliga artikeln läsas här.

 

Översikt av forskningen

Studien omfattade simuleringar av ett typiskt äldre radhus (1960-70-talets standard), placerat i två olika klimatzoner (i Gävle, Sverige som kallt klimat och Palermo, Italien som varmt klimat), för att undersöka effekten på energibesparingar vid applicering av olika ytskikt med och utan aerogel på byggnadens ytterhölje. Analysen omfattade skikttjocklekar innehållande Quartzene®. Fallstudien indikerade energibesparingar på upp till 11 % i det varma klimatet, där externt applicerade ytskikten innehållandes Quartzene®, med låg värmeledningsförmåga och hög solreflektans, visade sig effektiva för att minska transmissionsförluster genom förbättrad dynamisk tidsfördröjning och dämpningsfaktor i ytterväggar och tak. Studien visar goda energibesparingar i varma klimat och är vägledande, även om besparingarna kommer att variera beroende på byggnadens design och egenskaper.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tor Einar Norbakk, vd. Telefon: 070 616 08 67. E-post: toreinar.norbakk@aerogel.se

 

Om Svenska Aerogel Holding AB (publ)

Svenska Aerogel tillverkar och kommersialiserar det mesoporösa materialet Quartzene®. Svenska Aerogels affärsidé är att tillgodose marknadens behov av nya material som möter globala mål för hållbarhet. Quartzene® är flexibelt och kan skräddarsys i olika applikationer för att tillföra avgörande egenskaper i en slutprodukt. Bolagets vision är att vara den mest värdefulla affärspartnern med banbrytande materiallösningar för en hållbar värld.

 

Svenska Aerogel Holding AB är listat på Nasdaq First North Growth Market. Certified Adviser är FNCA.

 

Gävle 2024-10-30

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioStock: Kraftfulla data driver Alligator Bioscience framåt

Published

on

By

Alligator Bioscience har minst sagt haft ett framgångsrikt 2024, framgår det i bolagets Q3-rapport. Med lovande resultat från ledande läkemedelskandidaten mitazalimab, starka partnerskap och en tydlig strategi för framtiden, är bolaget inställt på att göra betydande framsteg inom cancerbehandling. Alligator fortsätter att investera i förberedelserna för fas III för mitazalimab, med målet att kunna starta en studie under första halvåret 2025, samtidigt som man utvecklar sin pågående dialog med globala läkemedelsbolag för ett potentiellt partnerskap.

Läs artikeln om Alligator Bioscience biostock.se:

https://www.biostock.se/2024/10/kraftfulla-data-driver-alligator-bioscience-framat/

Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capitalhttps://www.biostock.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klarna blir förvald betalmetod hos Worldpays handlare över hela världen

Published

on

By

Läs original

Stockholm, 30 oktober 2024 – Klarna, det AI-drivna globala betalningsnätverket och shoppingassistenten, utökar samarbetet med Worldpay, en av världens största betalningsleverantörer, för att möjliggöra för tusentals nya handlare att erbjuda Klarna till sina kunder.

Genom det fördjupade partnerskapet blir Klarna ett förvalt alternativ i kassan hos Worldpays globala handlarnätverk, parallellt med traditionella kortbetalningar. Worldpay, en av världens största leverantörer av betaltjänster, hanterade transaktioner till ett värde av 2,3 biljoner USD, motsvarande 23 biljoner SEK, under 2023 för över en miljon handlare världen över.

I takt med att konsumenter fortsätter att välja nya betalningsmetoder som passar deras olika köpbeteenden, har Klarna som mål att finnas i varje kassa. Samarbetet med Worldpay är ett steg i att förverkliga detta mål och omvandlar Klarna från ett ”alternativt” betalningsalternativ, som läggs till på begäran av en återförsäljare, till en bekväm standardmetod som återförsäljare förväntar sig.

Samarbetet med Klarna möter efterfrågan på smidiga digitala betalningar från både handlare och konsumenter. Klarna erbjuder flera betalningsalternativ, och 30 procent av alla köp slutförs med direktbetalningar, vilket visar på konsumenternas behov av snabba och enkla betalningssätt.

David Sykes, Chief Commercial Officer på Klarna: ”Vi vill att Klarna ska finnas tillgängligt överallt, i varje kassa, och för alla typer av köp. Vårt fördjupade partnerskap med Worldpay tar oss ett stort steg närmare vårt mål och gör Klarna till en självklar betalningsmetod för hundratusentals handlare.”

Pete Wickes, General Manager EMEA på Worldpay: ”Worldpays unika samarbete med Klarna understryker vårt engagemang för att erbjuda handlare innovation i stor skala för att skapa de bästa betalningsupplevelserna. Klarna ligger i framkant när det gäller att erbjuda nya sätt att betala. Vårt utökade samarbete kommer att stödja Klarnas omvandling till ett förstahandsval för globala handlare som vill förbättra kundupplevelsen och nå sin fulla potential i en konkurrensutsatt digital värld.”

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.