Marknadsnyheter
Var fjärde student skäms över sin ekonomi
Var fjärde student skäms över sin ekonomi. Det framgår av en ny Novus-undersökning på uppdrag av Bluestep Bank och Riksförbundet Hjärnkoll. Ekonomisk skam är betydligt vanligare bland unga vuxna än i den övriga befolkningen.
– Det är djupt oroväckande att så många studenter skäms över sin ekonomi. De investerar i sin och samhällets framtid men möts av en otrygg bostadssituation och en hårt pressad ekonomi. Att öka tillgången till studentbostäder och att införa startlån för unga bostadsköpare borde vara politiskt prioriterat, säger Solomona Kahsay, bolåneexpert på Bluestep Bank.
Ekonomisk skam är särskilt utbredd bland studenter, där var fjärde, 26 procent, uppger att de skäms över sin ekonomi. Det är mer än tre gånger högre än genomsnittet för befolkningen på 8 procent. Bland unga vuxna i åldern 18–34 år har 14 procent känt ekonomisk skam under de senaste tre månaderna.
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Bluestep Bank och Riksförbundet Hjärnkoll och syftar till att belysa ekonomiska utmaningar bland svenskarna. Fokus ligger på att skapa medvetenhet om hur dessa utmaningar påverkar psykisk hälsa och framtidstro, samt att främja en diskussion om åtgärder för en mer hållbar samhällsekonomi.
– Kopplingen mellan ekonomisk och psykisk ohälsa är stark. När unga människor skäms över sin ekonomiska situation påverkar det deras välmående, självkänsla och framtidstro. Det är särskilt allvarligt i en tid då samhällets stöd borde vara som starkast, säger Maria Sundström, verksamhetschef för Riksförbundet Hjärnkoll.
Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av Bluestep Bank och Riksförbundet Hjärnkoll under oktober 2024. Totalt deltog 1001 respondenter, representativa för den svenska befolkningen 18-84 år. Datainsamlingen skedde via webbintervjuer och fokuserade på att kartlägga ekonomiska utmaningar och deras koppling till psykisk hälsa och framtidstro.
För mer information vänligen kontakta:
Juan Navas, kommunikationschef, Enity Bank Group
+46 70 306 2245
juan.navas@enity.com
Om Bluestep Bank
Bluestep Bank är en marknadsledande och lösningsorienterad bank med kunder i Sverige, Norge och Finland. Sedan starten 2005 har vi skapat en tryggare ekonomi för tusentals låntagare och sparare. Vi vill vara förstahandsvalet för de människor som av någon anledning inte kan få lån hos de traditionella bankerna. Bluestep Bank är en del av Enity Bank Group (publ) som är ett bankaktiebolag som står under Finansinspektionens tillsyn. Mer information om Enity finns på koncernens hemsida https://enity.com
Marknadsnyheter
Maten Coops kunder söker mest på i januari
Efter flertalet veckor av unnande och firande går många konsumenter nu in i en månad av en restriktivare plånbok och budget. Klassiska varor toppar sökningarna, men en omtyckt frukt trendar allra mest.
Januari månad är knappt en tredjedel in. Årets första storhandling är gjord, och de första matlådorna står redo för årets stundande arbetspass. En tydlig trend senaste åren är att vi förblir vanemänniskor – kaffe, ägg, mjölk, ost bröd och gurka fortsätter år efter år att vara de vanligaste sökorden på coop.se. Ost klättrar en placering på listan till 2024, medan gurka faller två – kanske för att paprika numera tar sig in på topplistan i stället för förra årets tia yoghurt.
– Att ändra sina vanemönster är svårt och matvanor kanske en av de svåraste. Vi har ofta med oss vanorna från barnsben. I januari är det mycket man vill få med, det ska vara både billigt och nyttigt. Jag tror att paprikan kommit upp sig för att den är relativt prisvärd just nu. En perfekt januarirätt som dessutom passar utmärkt för storkok är Chili con carne. Den går förstås att göra både med och utan kött. Den bockar i många boxar, är billig, blir nyttig med mycket grönsaker och bönor och dessutom paprika. Sen blir den bättre dagen efter så en utmärkt matlåda, säger Sara Begner, matkreatör på Coop Sverige.
Varorna som ökar mest är dock gula i färg. Såväl frysta pommes som banan ökar med hela 19% i antal sökningar jämfört med januari 2023. Trendar i sökfältet på coop.se gör även bacon (+17%), mjölk och pasta (+15%) samt paprika, havregryn, lök och tvättmedel (samtliga +14%).
Budgetfavoriten nudlar ligger kvar på samma nivå i antal sökningar som 2023, medan klassiker som färre knappade in under årets ”fattigaste” månad blev krossade tomater, hushålls- och toalettpapper samt crème fraiche.
Januari 2023, flest sökningar på coop.se
- Kaffe
- Ägg
- Mjölk
- Gurka
- Ost
- Bröd
- Kyckling
- Tomat
- Pasta
- Yoghurt
Januari 2024, flest sökningar på coop.se
- Kaffe
- Mjölk
- Ägg
- Ost
- Bröd
- Gurka
- Kyckling
- Tomat
- Pasta
- Paprika
Ökar mest januari 2024 jämfört med januari 2023:
+19% fler sökningar på pommes samt banan
+17% bacon
+ 15% mjölk samt pasta
+14% paprika, havregryn, lök samt tvättmedel
+ 13% bröd, juice, falukorv samt vitlök
+12% majs samt köttfärs
Kvar på samma nivå: nudlar
Minskar i antalet sökningar: krossade tomater, hushållspapper, toalettpapper, crème fraiche
Smakfulla recept med pommes, banan och bacon:
Saftig banankaka | Recept – Coop
Bananpannkakor – allra godaste receptet! – Coop
Krämig baconpasta | Recept – Coop
Makaronipudding | Recept – Coop
Krämig kycklinggryta med bacon – Coop
Om coop.se
Coop.se är en av landets mest populära sajter för recept och inhandling av mat. På coop.se kan du även hitta bra erbjudanden samt se dina medlemspoäng. Vi gör din vardag godare!
För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Fortinova tecknar hyresavtal med Norconsult Sverige AB
Fortinova har tecknat ett treårigt hyresavtal med Norconsult Sverige AB avseende kontorsytor om 600 kvm inom fastigheten Färgaren 10 i Varbergs kommun. Norconsult satsar nu för framtiden och flyttar till nya lokaler i Varberg och samordnar sina verksamheter. Detta för att skapa en plats med fler möjligheter för kunder och ökad efterfrågan. Lokalerna kommer att anpassas enligt hyresgästens önskemål och planerad inflyttning är den 1 maj 2025.
”Vi ser fram emot vårt nya samarbete med Norconsult. Det är ett spännande bolag och vi är väldigt glada att ha en ny stark hyresgäst till ett av Varbergs bästa kontorslägen”, säger Richard Jande, kommersiell förvaltare på Fortinova.
”Uthyrningen till Norconsult visar återigen på den fortsatt starka marknaden för lokaler i Varberg”, fortsätter Richard Jande.
För mer information, vänligen kontakta:
Richard Jande, kommersiell förvaltare
Telefon: +46 340 59 25 05
E-post: rj@fortinova.se
Ida Dahlbäck, Avdelningschef kommunikation
Telefon: +46 70 248 10 28
E-post: ida.dahlback@norconsult.com
Om Norconsult Sverige AB
Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Bolaget har cirka 6 500 medarbetare på närmare 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland och erbjuder specialistkompetens inom bygg och fastighet, infrastruktur, arkitektur, energi, vatten och avlopp, industri, miljö och digitalisering.
Om Fortinova
Fortinova är ett växande fastighetsbolag vars affärsidé sedan starten 2010 har bestått av att förvärva, utveckla och förvalta främst bostadsfastigheter vilka, enligt Fortinovas bedömning, har dokumenterade positiva kassaflöden. Koncernen har en målsättning att generera positiv avkastning över tid, oberoende av marknadens utveckling. Fortinova har ett geografiskt fokus på tillväxtkommuner i västra Sverige som Bolaget bedöms ha en god tillväxtprofil och är attraktiva orter att bo, arbeta och leva i. Bolaget är beläget i Varberg och grundades av Fortinovas nuvarande VD Anders Johansson och vice VD Anders Valdemarsson. Per den 30 september 2024 ägde Fortinova fastigheter till ett värde om cirka 4,8 miljarder kronor, varav bostadsfastigheter utgör cirka 73 procent. Resterande del utgörs av samhällsfastigheter och kommersiella fastigheter. FNCA Sweden AB är utsedd Certified Adviser.
Marknadsnyheter
2024 års certifiering av Allsvenskans och Superettans akademier – hela listan
Malmö FF står kvar som ensam klubb med maximala sju stjärnor när resultatet av 2024 års certifiering av klubbarnas akademiverksamhet blir officiell. AIK står ensam på sex stjärnor. Fem stjärnor har fem klubbar fått varav Helsingborgs IF tar klivet upp dit igen. Här är hela resultatet av 2024 års certifiering.
Klubbarna som certifieras är de 32 elitfotbollsklubbarna inom Unicoachnätverket samt de klubbar från Ettan Fotboll som anmält intresse. Modellen är framtagen av Svensk Elitfotboll tillsammans med klubbarna själva i syfte att göra svensk fotboll mer internationellt slagkraftig på sikt. Det viktigaste är inte att utse den bästa akademin utan snarare att varje akademi ska få ett mått på sin egen verksamhet och en referenspunkt på vad klubben ska försöka förbättra till kommande säsonger.
– Certifieringen kravställer klubbarna i syfte att klubben ska utveckla sig själv hela tiden. Tanken är också att certifieringsmodellen hela tiden ska ta nya steg. Inför detta år höjde vi kraven på en rad punkter, så även om några klubbar går bakåt poängmässigt så har de gått framåt ändå. För att förbättra sig poängmässigt krävs att man som klubb tar steg och utvecklar sig kontinuerligt. Det gynnar svensk fotboll på alla plan, säger Thomas Hasselgren, akademiutvecklare på Svensk Elitfotboll.
Totalt granskas tio olika verksamhetsområden i certifieringen. Jämfört med föregående år så är det i år 13 SEF-klubbar som får högre antal poäng varav fyra stycken också får en extra stjärna, nämligen Helsingborgs IF, GAIS, Trelleborgs FF och Västerås SK. Precis som tidigare så är det bara en enda klubb som får maximala sju stjärnor – Malmö FF.
– Det krävs ett aktivt jobb i hela föreningen för att uppnå ett bra resultat i certifieringen år efter år. Vi följer upp många olika delar i verksamheten, och det ställs krav på efterlevnad i den dokumentation som föreningen skickar in till oss. Vi önskar att certifieringen skall ses som en möjlighet att utveckla sig och bli bättre över tid, menar Thomas Hasselgren och fortsätter.
– Förutom att akademierna utbildar framtidens elitspelare, ser vi fler tränare på elitnivå som kommer från våra akademier. Vilket vi tycker att jättepositivt att man ger fler unga och ambitiösa tränare chansen. Några av akademins tränare har lyfts upp under året, vilket i sig har påverkat årets kortsiktiga certifieringsresultat negativt då man ej ersätt personalen med nya personer.
Svensk Elitfotbolls akademisatsning möjliggörs av elitfotbollens huvudpartner Unibet.
– Certifieringen spelar en avgörande roll för att lyfta fram den höga kvalitet som finns inom elitfotbollens akademiverksamheter. Svensk fotboll har stor potential att bli ännu mer slagkraftig internationellt och vi är stolta över att kunna bidra till den resan. Genom att årligen avsätta omkring 18 miljoner kronor kan vi ge klubbarna resurser att ytterligare professionalisera sitt arbete med att utveckla framtidens stjärnor, säger David Tezera, Sponsorchef på Unibet.
Certifierarna bedömer klubbarna djupgående och utifrån ett brett perspektiv. Syftet med certifieringen av klubbarna är fortfarande att kvalitetssäkra klubbarnas arbete med spelarutbildning, att identifiera klubbarnas egna utvecklingsområden samt att framhålla vikten av ledarutbildning. Ett viktigt delområde är spelarnas steg från akademin till klubbens herrlag. Det genomförs ett certifieringsbesök vartannat år över två dagar ute i klubbarna, där certifieraren får svar på om klubbens dokumentation av verksamheten faktiskt överensstämmer med verkligheten. I tillägg genomförs ett digitalt certifieringsmöte efter säsongen varje år.
Certifieringens maxnivå är 10 000 poäng.
Resultat Svensk Elitfotbolls certifiering 2024:
Klubb | Total poäng | Nivå |
Malmö FF | 9347 | 7 |
AIK | 8285 | 6 |
IF Brommapojkarna | 7874 | 5 |
Hammarby IF | 7334 | 5 |
IFK Göteborg | 7300 | 5 |
IFK Norrköping | 7039 | 5 |
Helsingborgs IF | 7028 | 5 |
Djurgårdens IF | 6355 | 4 |
BK Häcken | 6051 | 4 |
Mjällby AIF | 5834 | 3 |
IF Elfsborg | 5696 | 3 |
Landskrona BoIS | 5666 | 3 |
Kalmar FF | 5610 | 3 |
GIF Sundsvall | 5399 | 3 |
Östers IF | 5328 | 3 |
IK Sirius | 5319 | 3 |
Halmstad BK | 5313 | 3 |
Västerås SK | 5259 | 3 |
Trelleborgs FF | 5240 | 3 |
Degerfors IF | 4886 | 2 |
Skövde AIK | 4731 | 2 |
Örebro SK | 4242 | 2 |
IK Brage | 4222 | 2 |
GAIS | 4207 | 2 |
Varbergs BoIS | 4029 | 2 |
Örgryte IS | 3533 | 1 |
Östersunds FK | 3129 | 1 |
IFK Värnamo | 3046 | 1 |
Utsiktens BK | 2976 | 1 |
Sandvikens IF | 2919 | 1 |
Fakta Certifieringen:
Varje år utför Svensk Elitfotboll (SEF) en certifiering av medlemsklubbarna som ingår i Unicoach och deras akademier. Samtliga föreningars ungdomsverksamhet genomlyses och poängsätts i syfte att utveckla svensk elitfotboll.
Det är SEF:s akademiutvecklare Thomas Hasselgren och certifierare Jimmy Högberg, Stefan Olofsson, Thomas Westerberg, Hans Lindbom och John Wall som besöker klubbarna och deras ungdomsakademi.
Certifieringen är ett långsiktigt arbete där elitklubbarnas ungdomsverksamhet utvärderas årligen. Arbetet med certifieringen startade 2010, med idéer från Elitprojektet, att inrikta sig på klubbens verksamhet för spelare 10–19 år. Det övergripande målet med projektet är att skapa framtida elitspelare till svenska elitklubbar. Sedan 2014 har även klubbar utanför SEF erbjudits deltagande. 2022 förändrades certifieringen till dagens modell där en förening maximalt kan få 10 000 poäng och sju stjärnor.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke