Marknadsnyheter
”Vår personalstyrka är det viktigaste vi har!”


När Salt & Sill växte ur sin organisation och personalen kämpade, blev en kompetensplan genom Business Region Göteborgs tillväxtprogram lösningen.
Salt & Sill ligger på Tjörns gamla fiskeläge Klädesholmen och har drivits av de nuvarande ägarna, Susanna och Patrik Hermansson, sedan 1999. Det startade som en sommarrestaurang, och expanderade 2008 till en året runt-verksamhet när Hermanssons byggde till Sveriges första flytande hotell på havsytan utanför. Fem år senare utökade de ytterligare med 300 kvadratmeter konferenscenter.
Som så många andra företag med snabb tillväxt och dubblerad omsättning växte Salt & Sill ur sin organisation utan att hinna reflektera över att det skedde.
– Bokningar, gäster och omsättning ökade utan att vi tänkte på att matcha det med personalstyrkan. Det var kul att det hände mycket och att vi hade massor att göra, men vi insåg också med tiden att vi måste mäkta med allt. Vi var lika många som skulle göra så mycket mer, säger Jonas Espefors, som är VD på Salt & Sill sedan 2017.
Fick hjälp av en företagsrådgivare
En slitande pandemi på det och man började gå på knäna. Ledningsgruppen blev uppmärksammad på den pressade situationen och stannade upp för att se över sin organisation.
– Det var då vi valde att ta hjälp av Business Region Göteborgs tillväxtprogram och fick kontakt med en företagsrådgivare. Tillsammans med henne gjorde vi en analys på var vi var och vad vi ville bli för arbetsplats – och satte sedan upp en kompetensplan för att nå dit, berättar Jonas Espefors.
Kompetensplanen har fungerat som en långsiktig strategi för hur de ska ta hand om sin nuvarande personal, attrahera nya medarbetare och genomföra ett bra avslut för kollegor som slutar.
– Vi vill ju att våra anställda ska stanna hos oss, att säsongsarbetarna fortsätter komma tillbaka och att medarbetare som slutar blir våra ambassadörer. Vår personalstyrka är det viktigaste vi har, och det går inte att dölja om de inte trivs. I dag är det väldigt svårt att hitta bra personal, det känner hela branschen av. Och här ute på Tjörn är det ännu svårare.
Har skapat en bättre modell
Var och en i ledningen har ansvarat för sin del i kompetensplanen och företagsrådgivaren har funnits med som stöd hela vägen. Efter engagerat arbete under snart två års tid har mycket genomförts.
– Det här sättet har funkat väldigt bra, att ledningsgruppen under lång tid skapat en bättre modell och jobbat under radarn med att förändra.
I dag får till exempel varje nyanställd en ordentlig introduktion med schema och arbetskläder på plats från första dagen, en fadder att vända sig till och informationsmaterial och frågesport att ta del av för att lära känna företaget. Ledningsgruppen har infört korta, regelbundna 1:1-samtal med alla medarbetare och fyra–fem frågor mejlas med jämna mellanrum ut för att ta tempen på hur de mår.
– Vi har även börjat med fredagsfika, vi satsar på att utbilda personalen, har satt upp en plan för hur vi håller kontakten med våra säsongsarbetare under året och har exitsamtal med de som slutar. Vi har dessutom en rekryteringsplan för sommaren som startar redan i november. Vår arbetssituation är så oerhört olika beroende på säsong. Organisationen som vi nu har skapat klarar den ökningen, säger Jonas Espefors.
– Och vi märker att personalen trivs bättre. I slutändan kostar det inte mer för att folk ska må bra på jobbet, det handlar om att ta hand om de man har, tillägger han.
Jobba vidare med strukturerna
Allt som gjorts har dokumenterats sedan starten och sammanställs just nu av hotellchefen. Men det slutar inte där.
– Vi är inte färdiga med vårt arbete, nu ska vi sätta strukturerna vi har skapat – på alla avdelningar. Detta ska vara för alltid! Och sedan kommer det hela tiden att tillkomma nya saker längs vägen, säger Jonas Espefors och fortsätter:
– Den största utmaningen blir att inte glömma av det vi infört när vardagen kommer och vi har det stressigt. Men det kommer att fastna till slut och bli en naturlig del. Vårt nästa steg blir även att ta tag i internkommunikationen så att den funkar åt alla håll, och att bli bättre på employer branding. Vi ska bli duktigare på att berätta om hur vi är som arbetsplats – den bästa i Sverige.
Funderar du på att arbeta med kompetensstrategier? Här är Jonas Espefors fyra tips:
1. Börja med att fastställa nuläget och få ner på papper: Här är vi nu, och hit vill vi komma.
2. Ta hjälp av en rådgivare utifrån. När vardagen kommer glöms de satta målen lätt bort. Anlitar du en rådgivare som besöker er regelbundet visar du dels för personalen att frågan är viktig, dels ser du till att göra hemläxan. Du vill inte komma till nästa möte och säga att inget har hänt sedan sist.
3. Gör det inte större än vad ni mäktar med. Sätt upp rimliga mål för att kunna nå dem – det är viktigt, annars lägger ni bara ner.
4. Se till att alla är med på tåget och är engagerade. En person kan inte genomföra förändringarna själv.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke