Marknadsnyheter
Var tredje svensk orolig för att lämna ut personlig data
ti, jul 03, 2018 11:13 CET
Stockholm; 3 juli, 2018 – Svenska företag riskerar att gå miste om tillväxtmöjligheter till följd av bristande förtroende hos konsumenter – detta visar siffror från Accentures globala rapport Consumer Pulse Research 2018. 49 procent av svenskarna säger att de skulle vara intresserade av digitala tjänster i hemmet, som exempelvis en tjänst som fyller på tvättmedel eller meddelar när varor håller på att ta slut. Samtidigt säger var tredje svensk att man är orolig för att lämna ut personlig data och 86 procent anser det kritiskt att data hanteras på rätt sätt.
I den trettonde upplagan av Accenture Strategy Global Consumer Pulse Research tar man tempen på konsumenternas attityder och förväntningar kring mer personliga och tekniskt drivna kundupplevelser. Undersökningen baseras på svar från över 25 000 respondenter över hela världen. I samband med att fler organisationer strävar efter att bli så kallade “levande företag”, det vill säga företag som är extra lyhörda och snabba på bollen när det gäller att tillgodose kunders behov, ökar även vikten av ett högt förtroende hos kunderna för att få tillgång till den information som behövs för att ta fram skräddarsydda kundlösningar.
”Då tekniker som artificiell intelligens, maskininlärning och digitala assistenter blir mer sofistikerade och används i allt högre utsträckning, kan företag skapa fler kanaler, erbjudanden och tjänster som på ett intelligent sätt kan förutse och anpassa sig efter kundernas behov och på så vis förse kunderna med hyperrelevanta lösningar. De företag som lyckas med detta kommer att belönas med ett ökat förtroende från konsumenterna, då dessa delar med sig av personlig information i utbyte mot ökat värdeskapande och en försäkran om att den data man delar med sig av är i tryggt förvar.”, säger Peter Ekdahl, Managing Director, Accenture Strategy i Norden.
Svenskarnas intresse för skräddarsydda lösningar
En fjärdedel av svenskarna säger att de föredrar företag som alltid erbjuder skräddarsydda lösningar, givet att de har förtroende för företaget i fråga. Samtidigt skulle en femtedel uppskatta tjänster som på ett intuitivt sätt lär sig konsumenters behov och tar fram skräddarsydda produkter, innehåll och förslag på tjänster.
Lägre krav på personlig service bland svenskar
Endast 6 procent av svenskarna säger att de förväntar sig att digitala tjänster ska känna igen deras personliga preferenser, vilket kan jämföras med 30 procent globalt. Svenskar förväntar sig även i mindre utsträckning särbehandling om de är en större kund hos ett företag. 17 procent förväntar sig bättre och snabbare service om de anser sig själva vara en viktig kund, motsvarande knappa hälften av den globala siffran på 48 procent.
Totalt sett säger sig endast 14 procent av svenska respondenter ha högre förväntningar på sina kundupplevelser idag jämfört med för 12 månader sedan. Denna siffra är mer än dubbelt så stor globalt (33 procent). 69 procent av respondenterna, såväl globalt som i Sverige, anger att de ökade förväntningarna främst är kopplade till ökad tillgänglighet av tjänster. 58 respektive 61 procent svarar även att man förväntar sig att en större del av kundservicen görs tillgänglig via digitala lösningar.
Risker med bristande tillit
Bristande tillit kan vara en barriär för företag som vill erbjuda skräddarsydda lösningar. 86 procent av svenskarna i undersökningen säger nämligen att de tycker att det är mycket viktigt att företag skyddar personlig information om sina kunder och 74 procent tycker att det är frustrerande med företag som inte gör det. En tredjedel säger dessutom att de är rädda att intelligenta tjänster ska känna till för mycket om dem.
Att bygga digital tillit
“Att bygga upp förtroende avseende användandet av personlig information i samband med digitala lösningar kommer att bli allt mer utmanande då företagen försöker få tag på nya typer av kunddata, som exempelvis biometriska data, geo-lokalisering och genomiska data. Konsumenter kommer oundvikligen att bli mer försiktiga, därför är det viktigt att företag kan säkerställa hög datasäkerhet och är transparanta med hur kunddatan används.”, säger Peter Ekdahl, Managing Director, Accenture Strategy i Norden.
Hyper-relevance – förmågan att skapa dynamiska digitala kundupplevelser som anpassar sig efter konsumenternas föränderliga behov – utgör nästa tillväxtvåg för företag som riktar sig mot konsumentmarknaden. Denna förmåga kan dock inte uppnås utan förtroende från konsumenterna. Företag som vill utveckla hyper-relevance bör ha följande i åtanke:
• Ge konsumenterna ökad kontroll över data – Då konsumenterna kräver större kontroll över hur företag använder sig av personliga data, måste företag bli mer transparanta. Konsumenterna måste få full tillgång till och kontroll över sin egen data, vilket kommer påvisa att företagen tar ansvar och har en etisk värdegrund. Företag måste även se till att de har tillgång till effektiva säkerhetsåtgärder för att skydda data.
• Skapa nya värden för konsumenten– Företag som kännetecknas av hyper relevance, tänker utanför boxen. De prioriterar områden där de kan vara dynamiska och tillhandahålla utökat kundvärde genom att ta tillvara på konsumentens behov vid rätt tidpunkt
• Investera i information – Företag med hög hyper relevance investerar i prediktiva analysmetoder, utnyttjar kompetens hos samarbetspartners för att hålla sig uppdaterade om konsumenters behov och analyserar data utifrån nya aspekter för att förstå konsumenten ytterligare.
Metod
Den trettonde årliga upplagan av Accenture Strategy Global Consumer Pulse Research (GCPR) tillfrågade mer än 25 000 konsumenter världen över om deras intresse för mer skräddarsydda kundupplevelser. Den internetbaserade undersökningen inkluderade svar från respondenter i: Argentina, Australien, Belgien, Brasilien, Kanada, Kina, Tjeckien, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Indien, Indonesien, Irland, Italien, Japan, Malaysia, Mexiko, Nederländerna, Norge, Filippinerna, Polen, Ryssland, Singapore, Sydafrika, Sydkorea, Spanien, Sverige, Thailand, Turkiet, Förenade Arabemiraten, Storbritannien och USA. Undersökningen utfördes mellan juni och juli 2017.
Om Accenture
Accenture är ett ledande globalt företag med verksamhet inom strategi, konsulttjänster, digitalisering, IT och verksamhetsoptimering. Genom branschledande erfarenhet och specialistkunskap inom olika branscher och affärsfunktioner hjälper vi våra kunder att förbättra sina resultat och skapa långsiktigt hållbara värden. Vi jobbar i gränslandet mellan IT och affär, och har över 442 000 medarbetare och kunder i drygt 120 länder. Genom innovation strävar vi efter att göra världen till en bättre plats. Besök oss gärna på https://www.accenture.com/se-en/
För mer information, vänligen kontakta:
Anna Markelius
Marknadschef, Accenture
Tel: +46 (0) 73 051 34 52
E-post: anna.markelius@accenture.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke