Connect with us

Marknadsnyheter

Värderingsuppdatering – analyser, täckningsbidrag och framtida värdering

Published

on

Fyra analyser har gjorts på Absolicon den senaste tiden. De belyser den marknad som Absolicon arbetar på och gör olika uppskattningar av bolagets värde. Värderingarna baseras på antaganden om marginaler. Täckningsbidraget för leveransen av produktionslinan till Egypten uppskattas idag bli 56%.

Värmeproduktionen från solfångarfältet hos Carlsberg överensstämmer mycket exakt med den teoretiskt beräknade prestandan hos solfångarna.

IEA och IRENA har beräkningar för installationer av solfångare inom industrin. Med antaganden om Absolicons andel av den volymen kan en uppskattning av Absolicons framtida värde beräknas.

Analyser av Absolicon publicerade första kvartalet

Affärsvärlden (2023-01-18) gör en lättläst analys som belyser bolaget från flera håll. Madeleine Lundberg konstaterar att det är inte helt lätt att hitta en rättvis värdering för denna typ av bolag. Men i ett scenario där Absolicon når omsättningsmålet på 100 Mkr får aktien en låg värdering, P/S runt 2,8x. I ett framtida optimistiskt scenario, där ett eller flera avtal med stora multinationella livsmedelsjättar kommit igång, kanske bolaget kan omsätta runt 200 Mkr. Analysen spekulerar i att marknaden kan betala 5 gånger omsättningen för ett sådant bolag vilket skulle ge ett bolagsvärde på 1000 miljoner.

Analysguiden (2023-03-13) som produceras av Aktiespararna med analytiker Joakim Kindahl menar att med dagens stora fokus på energisäkerhet och koldioxidbesparingar ligger Absolicons produkt rätt i tiden. Analysguiden konstaterar att om Absolicon rider på den framgångsvåg man skapat under senare delen av 2022 ser framtiden ljus ut. Analysguiden justerar sitt basscenario som en konsekvens av högre ränteläge samt förväntad utspädning i den nyemission som pågår för tillfället från 165 kr per aktie till 150 kr per aktie men upprepar att uppsidan är mycket stor i ett positivt scenario med upprepade försäljningsframgångar av produktionslinor. Analysen ingår i paket med tjänster från Aktiespararna som Absolicon betalar för.

Kalqyl (2023-02-22) menar att försäljningen av två produktionslinor i fjärde kvartalet 2022 är mycket positivt finansiellt och ett viktigt bevis för Absolicons produkt. I sin analys gör analytiker Erik Lundberg en detaljerad analys av intäkter 2023 och 2024 med antagna marginaler för försäljning av produktionslinor, material till solfångare och licensintäkter. I huvudscenariot blir aktiekursen 140,9 kr. Analysen är en del av de tjänster som Absolicon betalar för som listad på premiumsegmentet Spotlight NEXT.

Tradevenue (2023-03-13) menar att försäljningen av två produktionslinor om 86 MSEK är ett styrkebesked och bådar gott inför framtiden. I snabbanalysen gör Tradevenue antaganden om tre försålda och levererade linor under 2024 och fyra linor under 2025. Det ger P/S år 2024 om 1,8. Analysen konstaterar att även om prognoserna för 2024 och framför allt 2025 måste betraktas med betydligt större osäkerhet framstår värderingen som mycket låg speciellt i relation till det stora antalet bolag i energibesparingssektorn. Detta är en betald analys på uppdrag av Absolicon.

Uppskattning av täckningsbidrag för sålda produktionslinor

Analytikerna har antagit ca 50% täckningsbidrag för sålda produktionslinor. Högt täckningsbidrag på de robotiserade produktionslinorna som levereras tillsammans med ABB är en av grundbultarna i Absolicons affärsidé. Just nu är det beräknade täckningsbidraget för leveransen av produktionslina till Egypten 56% vilket är i linje med vad som tidigare rapporterats.

Prestanda på leverans av solfångare till de multinationella bolagen

En utgångspunkt för värderingarna är naturligtvis att Absolicons teknik håller vad den lovar. Historiskt har teknikbolag inom miljötekniksektorn inte alltid lyckats uppfylla högt ställda förväntningar på de produkter som levereras.

Absolicon har dock lång erfarenhet med solvärmeinstallationer som nu varit i drift i mer än 10 år med god överenstämmelse mellan producerad energi och prognos.

Absolicons Solar Thermal Park i Härnösand, som nyligen blev märkt med Naturskyddsföreningens ”Bra miljöval”, levererar värme till fjärrvärmenätet. Installationen har levererat inom några procent från beräknad energiproduktion.

För solfångarfältet på Carlsbergs bryggeri i Grekland har tester uppmätt utfallet av producerad värme mycket exakt i överensstämmelse med den teoretiska prestandan på solfångarna. Installationen hos Peroni i Italien är just nu under driftsättning.

Marknad och värdering av Absolicon i framtiden

De internationella energiorganen IEA och IRENA har båda gjort uppskattningar om vilken volym av solfångare som bör installeras inom industrin om vi skall klara 1,5 graders målet. IRENA har i sin rapport ”1,5 degree pathway” antagit att 1272 miljoner kvadratmeter solfångare installeras till år 2030 vilket motsvarar investeringar om ca 4000 miljarder kronor. Investeringarna kan upplevas halsbrytande, men om de fossila bränslena skall ersättas med utrustning för förnyelsebar energi blir det ofrånkomligen dessa enorma investeringar.

Absolicon är idag det enda bolaget i världen med ett koncept för snabb global utrullning av produktionskapacitet för koncentrerande solfångare som kan leverera värme och ånga till industrier. Solfångare och produktionslina är skyddad av 86 patent sökta eller beviljade i 12 patentfamiljer där 69 patent redan är beviljade. År 2024 räknar Absolicon med att ha över 100 patent sökta eller beviljade.

Med antagande att den globala installationsvolymen av solfångare ett år i början av 2030-talet är 100 miljoner kvadratmeter och med det försiktiga antagandet att Absolicon tagit 10% av den volymen skulle det innebära 100 sålda produktionslinor i drift, där var och en producerar 100 000 m2 solfångare per år.

De 100 sålda produktionslinorna skulle ha inbringat 4 till 5 miljarder i försäljningsintäkter. Den löpande leveransen av material till solfångarproduktionen skulle vara ca 10 miljarder per år där Absolicon kan stå för drygt 30%. Licensintäkterna från produktionslinorna skulle vara mellan 500 och 1000 miljoner per år.

En värdering skulle baseras på framtida täckningsbidrag och den andel av affären som Absolicon kommer att ta vilket är mycket svårt att uppskatta idag. Men med intäkter om 4 miljarder och ett P/S om 5 skulle Absolicon vid den tidpunkten värderas till 20 miljarder kronor.

Länkar till analyser
https://www.affarsvarlden.se/analys/absolicon-solig-start-pa-2023
https://www.aktiespararna.se/analysguiden/nyheter/analys-absolicon-forsta-tva-linor-salda
https://tradevenue.se/artiklar/absolicon-analys-3316
https://kalqyl.se/sites/default/files/2023-02/Absolicon_Rapportkommentar%20Q4.pdf

Länk till IRENA World Energy transition outlook – 1,5 degree pathway (sidan 76)
https://irena.org/publications/2022/Mar/World-Energy-Transitions-Outlook-2022

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.