Connect with us

Marknadsnyheter

Varför satsar vi inte nog på Sveriges draglok?

Published

on

Utan Göteborg stannar Sverige. Exporten, men också innovationskraften och tillväxten är överlägsen i Sveriges industriella centrum. Det visar SCB:s statistik. Stadens strategiska betydelse för svensk ekonomi och gröna omställning behöver uppvärderas, anser Business Region Göteborg.

– Hela Sveriges konkurrenskraft står på spel, säger Eva-Lena Albihn.

De starka banden mellan de viktiga gröna investeringarna i norr och Stockholm, Sveriges finansiella centrum, är fullt naturliga. Men om Sverige verkligen ska kunna räkna hem satsningar i Norrland så behöver landet investera lika klokt för att stärka sitt industriella centrum: Göteborgsregionen.

– Ingen annan region har en så bred och internationellt stark mix av företag. Många tar fram morgondagens produkter, tjänster och processer just i Göteborg, och flera viktiga är draglok i den gröna omställningen. Vi har över 90 procent av Sveriges branscher representerade, säger Eva-Lena Albihn, vice vd på Business Region Göteborg.

– Men vi behöver bättre järnväg, snabba tillstånd för havsbaserad vindkraft och bättre förutsättningar att locka spetskompetens och fortsätta driva svensk innovation.

Driver svensk innovation

Faktum är att privata företag ofta lägger sin forskning och innovation i Göteborg, där andelen ingenjörer och sysselsatta med naturvetenskaplig eller teknisk utbildning är väsentligt högre än i övriga storstäder. Ingenjör är det vanligaste yrket i Göteborgs Stad.

AstraZeneca och landets två största privata arbetsgivare – AB Volvo och Volvo Cars – satsar allra mest. Men raden av bolag som lägger en stor del av sin utveckling i Göteborg är lång. Här finns företag som Saab, Essity, Ericsson och Einride, vid sidan av klassiska göteborgsbolag som SKF, Mölnlycke och Stena Line. Många utlandsägda koncerner, särskilt inom avancerad teknik och kemi, har valt Göteborg av bland annat samma skäl. Men också svenska tillväxtbolag som Getinge, Heart Aerospace, WirelessCar och Novo Energy.

– Forskningsintensiteten är väsentligt högre än i övriga storstäder, och Sverige som helhet. Göteborgsbolagen investerar dubbelt så mycket per anställd, eller invånare, i framtidens jobb, säger Peter Warda, senior analytiker på Business Region Göteborg.

Och det gäller inte bara storföretagen. Små och medelstora bolag växer ännu starkare och står för över hälften av tillväxten i Göteborgsregionen. Många är starka inom utveckling.

– Den kunskapsintensiva tjänstesektorn drar särskilt nytta av bredden i Göteborg, och har växt fenomenalt de senaste 15 åren, uppåt 5 procent per år. Vi talar om bolag med högt förädlingsvärde, som driver tillväxt på ett sätt som tjänstesektorn i övriga Sverige inte gör, säger Peter Warda.

Tågen i väst måste prioriteras upp

Men dessa välutbildade, kompetenta människor ställer såklart krav. Även om staden Göteborg av många upplevs som grön, trivsam och lagom stor är tåg- och flygförbindelserna inte i nivå med vad andra viktiga internationella industristäder erbjuder.

– Det skadar Göteborgs attraktivitet, vilket i förlängningen äventyrar hela Sveriges konkurrenskraft. Vi talar om människor som väljer mellan Göteborg och andra storstäder, oftast i andra länder, säger Eva-Lena Albihn.

Företagen drabbas också om inte infrastrukturen uppgraderas. Underhållet av landets järnvägar är eftersatt, vilket ofta drabbar affärsresenärer Göteborg-Stockholm. Stambanan förbi Alingsås är en av tåg-Sveriges värsta flaskhalsar, enligt bland annat Trafikverket.

Oslo-Göteborg är en annan försummad järnvägsförbindelse.

– Norge är redan idag en av våra viktigaste handelspartner, och det största ägarlandet i Göteborgsregionen, räknat i antal företag. Göteborgs Hamn är Norges viktigaste länk ut i världen, och många norrmän besöker Göteborg och Västkusten. Den dåliga tågförbindelsen är en hämsko för relationerna mellan Norge och Sverige över lag, säger Peter Warda.

Glädjande dock att en principöverenskommelse nyss nåddes om helt ny stambana mellan Göteborg och Borås, ett av Sveriges fem viktigaste pendlarstråk.

– Den västsvenska kraften inom textil, logistik och design kommer öka drastiskt när förbindelserna förstärks mellan Borås och Göteborg, säger Peter Warda.

Men beslutet återstår att fatta. Det kommer ta minst 15 år innan lösningen är på plats och Landvetter flygplats går att nå med tåg.

Sena tillstånd för vindkraft hotar den gröna omställningen

I den gröna omställningen är transportsektorn central. Dels elektrifieras de flesta transportslag i snabb takt, och här ligger Göteborg i bräschen – även inom flyg, sjöfart, och logistik i stort. En helt ny batteriindustri växer fram i Västsverige, viktig för fordonsindustrin i hela Europa.

Men industrins processer behöver också elektrifieras, och här hamnar Göteborg återigen i fokus. Förutom Volvo-bolagen och Novo Energy behöver annan avancerad tillverkning, hamnen och kemiindustrin och raffinaderierna i Göteborg, Stenungsund och Lysekil stora mängder el för att ställa om. Till el direkt, eller produktion av vätgas som nödvändig fossilfri insatsvara. Preem och ST1 står exempelvis för cirka 70 procent av fordonsbränslet i Sverige.

Industrin och transportsektorn genererar tre fjärdedelar av växthusgasutsläppen i Sverige. Därför är det inte konstigt att viktiga delar av Industrisverige har samlats kring visionen att nå nollutsläpp genom hela värdekedjan i just Göteborg. Ett exempel är projektet Mission Zero där flera storbolag tillsammans försöker hitta nya produktionsprocesser som eliminerar koldioxidutsläpp, med bilen som utgångspunkt.

Huvudproblemet är att Göteborgsregionen behöver addera lika mycket eleffekt som hela Malmö Stad idag konsumerar – inom tio år.

– Sverige har god chans att bli global marknadsledare i många industrier utifrån de ambitioner vi har i omställningen. Men då måste Norrland få behålla sin kraft, och vi snabbt addera lokal elproduktion i Västsverige. För här är vi sårbara. Den gröna vågen är minst lika kraftfull i väst som i norr, säger Björn Gustafsson, nätspecialist och Business Region Göteborgs projektledare för batterifabriken.

– Stora parker havsbaserad vindkraft är den enda lösning som står till buds inom det tidsperspektiv vi har. Tillräckliga projektplaner finns. Men tillståndsprocesserna tar för lång tid. Staten behöver tydligt peka ut havsområden där vindkraft är prioriterat, och leda processen fram till snabba beslut. Att koppla in effekten är inga större problem. Den infrastrukturen har vi i princip. Och kunderna har vi.

På sikt kan kärnkraft bli en viktig resurs, men Sverige hinner inte invänta att ny kärnkraft byggs. Nya industrilösningar behöver driftsättas inom kort, om innovationen alls ska kunna ske i Sverige, menar han.

Sverige behöver ett växande Göteborg

En god livsmiljö är kanske extra viktigt för att locka spetskompetens inom tech och life science. Göteborgsregionen har tio life science-bolag som omsätter över en miljard kronor, men steget upp till AstraZeneca är stort. Fler företag behöver växa rejält.

Positivt är att techsektorn i Göteborg är särskilt stark inom business-to-business, och inom AI. Exempelvis har Volvokoncernen och Daimler trucks valt att utveckla en gemensam plattform, hård- och mjukvara, i Göteborg. Förhoppningen är att genom det nya samägda bolaget i praktiken sätta en världsstandard för digital teknik för tunga fordon.

Men den talang som ska göra jobbet behöver lockas hit. Från hela världen. Göteborgs attraktionskraft måste ses som en angelägenhet för hela Sverige, menar Peter Warda.

– Betänk: Sverige är ett av världens mest innovativa länder, oavsett vilken rankning du tittar på. Men tar du bort Göteborg blir bilden en helt annan. Den polletten måste trilla ner. Vår arbetsmarknadsregion behöver växa. Och då krävs bättre förutsättningar än Göteborg har idag, säger Peter Warda.

Läs rapporten: Så lyfter Västsverige svensk omställning och konkurrenskraft

Fakta: Den privata sektorn står för 75 procent av förädlingsvärdet i Göteborgsregionen. Löneutveckling ligger på samma nivå som i Stockholm. Men varuexporten växer betydligt starkare i Göteborg jämfört med övriga Sverige. Bland storstadsregionerna har Göteborgsregionen också haft den starkaste tillväxten i sysselsättning och bruttoregionalprodukt sedan 2010. Allt enligt statistik från SCB.

Läs vidare i Fakta och statistik

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Belåning av aktieportfölj – Fördelar och nackdelar

Published

on

Mobil med graf

Belåning av aktieportfölj, även känt som marginallån eller värdepapperskredit, innebär att man använder sina aktier och andra värdepapper som säkerhet för att låna pengar från sin bank eller värdepappersföretag. Detta finansiella verktyg har blivit allt mer populärt bland svenska investerare som vill frigöra kapital utan att sälja sina investeringar. Men som med alla finansiella instrument finns det både betydande fördelar och påtagliga risker att överväga.

Vad är belåning av aktieportfölj?

Vid belåning av aktieportfölj lånar investeraren pengar med sina värdepapper som säkerhet. Enligt jämförelsesajten Comparia.se har kreditgivaren vanligtvis en belåningsgrad på 50-70% av portföljens värde, beroende på vilka tillgångar som ingår. Detta innebär att om din aktieportfölj är värd 1 miljon kronor, kan du typiskt låna mellan 500 000 och 700 000 kronor.

Lånet är flexibelt och fungerar ofta som en kreditlinje där du kan dra pengar efter behov, upp till den fastställda kreditramen. Räntan är vanligtvis rörlig och ofta kopplad till styrräntan plus en marginal.

Fördelar med belåning av aktieportfölj

1. Behåller ägarskap och potential för värdeökning

Den främsta fördelen är att du kan frigöra kapital utan att sälja dina aktier. Detta innebär att du fortsatt äger aktierna och kan dra nytta av eventuella framtida värdeökningar och utdelningar. För långsiktiga investerare som tror på sina innehav men behöver likvida medel är detta särskilt attraktivt.

2. Skatteeffektivitet

Genom att belåna istället för att sälja aktier undviker du att utlösa kapitalvinstskatt. Detta kan vara särskilt värdefullt om du har aktier med stora orealiserade vinster. Skatten skjuts upp tills du faktiskt säljer aktierna, vilket kan ge betydande skattefördelar över tid.

3. Flexibilitet i användning

Pengarna från belåningen kan användas till vilket lagligt syfte som helst – köpa fler aktier, investera i fastigheter, starta företag, finansiera större inköp eller täcka tillfälliga kassaflödesproblem. Denna flexibilitet gör belåningen till ett mångsidigt finansiellt verktyg.

4. Gynnsam ränta

Eftersom lånet är säkerställt av värdepapper erbjuder banker vanligtvis lägre räntor än för blancolån. Räntan är ofta konkurrensmässig jämfört med andra kreditformer, särskilt för större belopp.

5. Enkel administration

De flesta banker erbjuder belåning genom internetbanken där du enkelt kan följa din belåningsgrad och dra pengar när det behövs. Administrationen är minimal jämfört med andra lånetyper.

6. Möjlighet till hävstång

För mer sofistikerade investerare kan belåning användas för att skapa hävstång i portföljen genom att köpa fler aktier med lånade pengar. Detta kan potentiellt öka avkastningen, men kommer också med ökad risk.

Nackdelar och risker

1. Marginalkrav och tvångsförsäljning

Den största risken med belåning är att om aktiekurserna faller kraftigt kan du hamna över den tillåtna belåningsgraden. När detta händer kräver banken att du antingen sätter in mer pengar eller säljer aktier för att minska lånet. I värsta fall kan banken tvångsförsälja dina aktier, ofta på en ogynnsam tidpunkt när priserna är låga.

2. Förstärkt risk vid börsfall

Belåning förstärker både vinster och förluster. Om marknaden faller påverkas inte bara värdet på dina aktier negativt, utan du har också ett lån att betala ränta på och potentiellt återbetala. Detta skapar en dubbel exponering mot marknadens rörelser.

3. Räntekostnad

Även om räntan ofta är gynnsam måste du betala ränta på det lånade beloppet oavsett hur dina investeringar presterar. Under perioder med låg eller negativ avkastning på aktiemarknaden kan räntekostnaden äta upp din totala avkastning.

4. Komplexitet och överbelåning

Det kan vara frestande att belåna för mycket, särskilt när marknaden går bra. Många investerare överskattar sin risktolerans och hamnar i en situation där de inte kan hantera om marknaden går ner. Komplexiteten i att hantera belåningsgrader kan också leda till misstag.

5. Psykologisk stress

Att ha lån mot sin aktieportfölj kan skapa betydande psykologisk stress, särskilt under volatila perioder på marknaden. Rädslan för tvångsförsäljning kan leda till irrationella beslut och sömnlösa nätter.

6. Begränsad diversifiering

När aktier används som säkerhet kan det begränsa din möjlighet att diversifiera portföljen eller göra stora ombalanseringar, eftersom vissa aktier kanske inte kan säljas utan att påverka belåningsgraden.

Vem passar belåning för?

Belåning av aktieportfölj passar bäst för:

  • Erfarna investerare med god förståelse för marknadsrisk och volatilitet
  • Investerare med stor portfölj där belåningen utgör en mindre del av totala tillgångarna
  • Långsiktiga investerare som inte planerar att sälja sina aktier inom kort
  • Personer med stabil inkomst som kan hantera räntebetalningar även under svåra perioder
  • Investerare med låg skuldsättning i övrigt

Belåning är inte lämplig för:

  • Nybörjare på aktiemarknaden
  • Personer som redan har hög skuldsättning
  • Investerare som inte kan hantera stress och volatilitet
  • De som ser belåning som ”gratis pengar”

Praktiska råd och strategier

Sätt konservativa gränser

Använd aldrig maximal belåningsgrad. En tumregel är att hålla belåningen under 30-40% av portföljens värde för att ha buffert om marknaden går ner.

Diversifiera säkerheter

Ha en väldiversifierad portfölj som säkerhet. Undvik att belåna mot enskilda aktier eller sektorer som kan vara extra volatila.

Ha likviditetsbuffert

Håll alltid kontanter eller likvida tillgångar tillgängliga för att kunna hantera pressade marginaler utan tvångsförsäljning.

Förstå villkoren

Läs och förstå alla villkor i ditt belåningsavtal, inklusive hur belåningsgrader beräknas och när marginalkrav kan utlösas.

Regelbunden uppföljning

Följ din belåningsgrad regelbundet och var beredd att agera snabbt vid marknadsvolatilitet.

Slutsats

Belåning av aktieportfölj kan vara ett kraftfullt finansiellt verktyg för rätt typ av investerare i rätt situation. Fördelarna med att behålla ägarskap i sina investeringar samtidigt som man frigör kapital är uppenbara.

Men riskerna är verkliga och påtagliga. Tvångsförsäljning vid börsnedgång, förstärkt exponering mot marknadsrisk och den psykologiska stressen som kommer med belåning gör att detta verktyg kräver noggrann övervägning och disciplinerad riskkontroll.

För de som väljer att belåna sin aktieportfölj är nyckeln att vara konservativ med belåningsgraden, ha en väldiversifierad portfölj som säkerhet, och alltid ha en plan för hur man ska hantera marknadsvolatilitet. Som med alla investeringsbeslut bör man överväga att konsultera finansiell rådgivning innan man fattar beslutet att belåna sin portfölj.

Kom ihåg att tidigare prestanda inte är en garanti för framtida resultat, och att alla investeringar innebär risk för förlust. Belåning förstärker denna risk och bör därför endast användas av investerare som fullt ut förstår och kan hantera konsekvenserna.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Published

on

By

Anders Haglund gör teknisk analys

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.

Teknisk analys med Anders Haglund
Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys