Marknadsnyheter
Världens största civila sjukhusfartyg på plats i Dakar

På uppdrag av välgörenhetsorganisationen Mercy Ships har Stena RoRo ansvarat för byggnationen av Global Mercy, världens största civila sjukhusfartyg. Fartyget har nu invigts och firats med högtidliga ceremonier i Dakar, Senegal. Samtidigt är besättningen ombord redan igång med fartygets första insats för att stärka afrikansk sjukvård.
Stena RoRo är specialister på att skräddarsy fartyg för särskilda behov. Arbetet med att projektleda byggnationen av Global Mercy har pågått sedan 2013 och har involverat flera europeiska, amerikanska och asiatiska underleverantörer. Byggnationen genomfördes på varvet Tianjin Xingang i norra Kina där Stena RoRo haft ett eget internationellt team på plats för övervakning av byggprocessen.
Per Westling, vd för Stena RoRo, var närvarande vid invigningen av fartyget i Dakar, Senegal.
”För vår del avslutas nu ett stort och mångårigt uppdrag som vi varit mycket engagerade i. För Mercy Ships innebär invigningen början på något nytt. Med Global Mercy i full drift mer än fördubblas organisationens möjligheter att hjälpa fattiga människor i stort behov av vård. De gör ett fantastiskt arbete och vi är stolta och glada över att ha fått medverka till det.”
Mycket speciella krav
Att bygga ett fartyg som ska klara både resor över haven och sjukhusverksamhet i hamn ställer mycket speciella krav. Stena RoRo utgick från ett av sina koncept för RoPax-fartyg, ett passagerar- och fraktfartyg för internationella resor och modifierade det till ett rent passagerarfartyg med sjukhusverksamhet. Både skrovets utformning och inredningens layout är skräddarsydda, ventilationssystemet har specialanpassats och särskild möda har lagts på att minimera vibrationer och ljud.
”Vi tog bort bildäck och byggde istället operations- och sjukhussalar. Sjukhusverksamheten har plats för 200 patienter. I hamn kan fartyget hysa 950 personer och det är utrustat med allt som behövs för både inneliggande patienter och de som arbetar ombord, inklusive skolor och förskolor för volontärernas barn”, berättar Per Westling.
Utbildar lokal vårdpersonal
Global Mercy har också mycket moderna utbildningsfaciliteter. De används redan nu. Förutom att ge kirurgisk och annan vård arbetar Mercy Ships med att utbilda sjukvårdspersonal och stärka infrastrukturen för hälso- och sjukvård i de afrikanska länder som organisationen är verksam i. Invigningsceremonierna för Global Mercy hade inte ens avslutats när besättningen inledde fartygets första insats på den afrikanska kontinenten; att utbilda fler än 260 medarbetare från den senegalesiska hälso- och sjukvården inom bland annat kirurgi och anestesi.
Global Mercy är det första av Mercy Ships fartyg som har designats och byggts specifikt för verksamhetens behov. Det nya fartyget ska tjänstgöra parallellt med Africa Mercy som använts sedan 2007. Nu räknar Mercy Ships med att varje år kunna genomföra fler än 5 000 operationer, hantera fler än 28 000 tandvårdsfall och utbilda fler än 2 800 lokala sjukvårdsanställda.
Ett globalt projekt under svensk ledning
Projektet inleddes redan 2013. Svenska Stena RoRo har haft ansvar för design, kontrakt och genomförande av det unika och globala projektet. Franska Barry Rogliano Salles, BRS, har agerat mäklare, detaljdesign är gjord av finska Deltamarin och byggnationen har genomförts på varvet Tianjin Xingang i Kina. Global Mercy är klassificerat av Lloyd´s Register i Storbritannien, seglar under maltesisk flagg och kommer att tjänstgöra i Afrika.
Ett urval leverantörer i projektet:
ABB Azipod® – Framdrivningssystem och generatorer
Alfa Laval – Kylare
Berg Propulsion – Bogpropeller
Consilium – Säkerhetssystem – brandalarmsystem
Evac – Avfallshantering
MacGregor – Skrovdörrar och landgångar
Scan Marine – Övervakning och inspektion av inredning
Selektope – Bottenmålning
Wärtsilä – Generatormotorer
Fakta om Global Mercy
Global Mercy är 174 meter lång, 28,6 meter bred och har plats för 200 patienter. Ombord finns sex operationssalar, ett laboratorium, allmänna öppenvårdskliniker, en tandvårdsklinik och en ögonklinik. Sjukhusavdelningen täcker en total yta på 7 000 kvadratmeter. Fartyget är också utrustat med mycket moderna utbildningsfaciliteter. När Global Mercy är i full drift kommer hon, dockad i hamn, att kunna hysa upp till 950 personer, inklusive besättningsmedlemmar och volontärer från hela världen.
Längd: 174 meter
Bredd: 28,6 meter
Djup: 6,15 meter
Bruttoton: 37 000 ton
Dödvikt: 5 448 ton
Totalyta interiör: 30 000 kvadratmeter
Bildtexter:
- Global Mercy och Africa Mercy sida vid sida i hamnen i Dakar, Senegal
- Samling på kajen inför välsignelseceremonin i Dakar
- Dr. Juliette Tuakli krossar en vas med blommor mot Global Mercys stäv i samband med välsignelseceremonin.
- Sjukhussal ombord på Global Mercy
- Från Sverige deltog Tomas Fransson, Finance Director på Africa Mercy, Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships och Per Westling, VD Stena RoRo.
- Per Westling, VD Stena RoRo och Don Stephens, grundare Mercy Ships
För mer information, vänligen kontakta:
Per Westling, VD Stena RoRo AB
Tel: +46 31 855154; +46 704 85 51 54
E-post: per.westling@stena.com
Sedan 1977leder Stena RoRo utvecklingen av nya marina RoRo-, last- och passagerarkoncept. Våra produkter består av specialbyggda, såväl som standardiserade RoRo och RoPax fartyg. Bolaget hyr ut ett femtontal fartyg till operatörer världen över, både andra Stenabolag och tredje part. Stena RoRo specialiserar sig framför allt på att använda sin tekniska kompetens till design och produktion av nya fartyg och konvertering av existerande fartyg för att kunna leverera skräddarsydda transportlösningar till sina kunder. Det kallar vi “Stenability”. Med början 2013 har vi ansvarat för design och färdigställande av Mercy Ships nya sjukhusfartyg Global Mercy – världens största civila sjukhusfartyg. Fartyget levererades under 2021.
www.stenaroro.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke