Marknadsnyheter
Världens största onlinereseföretag summerar resandet 2023

Nu summerar eDreams ODIGEO, världens ledande reseabonnemangsplattform och ett av de största e-handelsföretagen i Europa, resandet 2023 och blickar framåt mot 2024. Rapporten ”A Year in Travel”, som släpps idag, visar att storstäder som London, Paris, Bangkok och Barcelona ligger i topp för bokade semestrar bland svenskar nästa år. Wellness- och soloresor har varit stora trender under året och sociala medier har visat sig spela en viktig roll vid valet av resmål.
När onlinereseföretaget eDreams ODIGEO, där varumärket Travellink som är stort i Sverige ingår, summerar 2023 års resande visar det sig att resor till kontinenten är det som lockar allra mest. 3 av 4 svenskar (76%) väljer det och i topp ligger städer som London, Stockholm, Paris, Barcelona och Amsterdam. Var tionde svensk reser interkontinentalt.
Statistiken visar även att spontanresandet är stort. Bland svenskar bokar 42 procent max 15 dagar innan avresan. Bara var femte svensk (20%) bokar två månader i förväg eller mer.
Sociala medier påverkar i allt större utsträckning vart man väljer att resa. TikTok förväntas bli den mest inflytelserika sociala medieplattformen för resenärer, 60 procent uppger att de är intresserade av att besöka en ny plats som de har sett på TikTok.
Trender 2023
Kortare resor har varit populära under 2023. Ungefär 6 av 10 svenskar stannar borta i upp till en vecka, men 36 procent nöjer sig med 3-4 dagar. Nästan var fjärde svensk (24%) unnar sig en semester på 1-2 veckor.
Att resa solo har varit en trend under 2023. Att få bestämma själv vad man vill göra, att lära känna sig själv eller att helt enkelt våga testa att resa på egen hand, är de största drivkrafterna till en resa på egen hand*.
Även wellnesresor är en het trend globalt. 73 procent av alla resenärer planerar en resa för att öka välbefinnandet. För vissa handlar det om träning, andra om yoga, mental avkoppling eller detox från jobb, partner eller ohälsosamma mat- och dryckesvanor.
TV och film har allt mer tagit över rollen som reseinspiratör. Många är nyfikna på platser de har kommit att älska på skärmen. eDreams ODIGEO:s data visar en ökning av så kallad set-jetting efter Oscarsgalan 2023; efter Fabelmans lansering såg man till exempel en 110 procentig ökning av bokningar från italienare som reste till Los Angeles, och efter lanseringen av Tár i Storbritannien, rusade bokningarna till New York City med 228 procent jämfört med samma period föregående år.
Fler turister till Stockholm
Även Sverige är attraktivt bland turister och framför allt är det våra storstäder och naturen som lockar. 17 procent av turisterna som kommit till Sverige i år är tyskar, följt av fransmän (12%), spanjorer (11%) och engelsmän (10%). Turismen till Stockholm har ökat med 12 procent under 2023 jämfört med året innan och ligger nu på 14:e plats bland de destinationer som ökat mest globalt.
Trender för 2024
Resandet ser ut att bli lite annorlunda 2024. De mest bokade destinationerna bland svenskar hittills, för nästa år är London, Paris, Bangkok, Barcelona och Gran Canaria. Tittar man på vad folk söker mest på just nu är det mer långväga resmål som Bangkok, Phuket, Tokyo, New York och Krabi som lockar.
Under 2024 spår eDreams ODIGEO att många kommer besöka något av de stora internationella eventen som arrangeras. Detförutspås att sportturismen kommer att öka med 17,5 procent till år 2030 och nästa år bjuder på många internationella sportevenemang, som t ex OS, Paralympics, Grand Prix och European Championships, vilka redan skapar intresse bland resenärer.
Resenärerna vill även besöka platser där kulturen står i centrum med färgsprakande karnevaler och musikfestivaler eller matevents. 2024 blir Bodø I Norge the European Capital of Culture och resedata visar redan en ökning bland sökningar hit med 72 procent globalt jämfört med 2023.
Dana Dunne, VD för eDreams ODIGEO:
– Vår research visar att resor fortsätter att vara en mycket viktig del av människors liv. När vi tittar på den globala resekartan för 2023 förblir traditionella hotspots som Paris, Barcelona och London favoriter. Men vi har också sett långdistansdestinationer som Bangkok, Las Vegas och New York växa i popularitet i år. Det är riktigt spännande eftersom det visar hur resenärer omfamnar den stora mängden valmöjligheter, information och inspiration som är tillgänglig för dem tack vare ny teknik som AI och sociala medieplattformar som Tik Tok.
– Om vi tittar på nästa år ser det ut som resenärerna tar chansen att upptäcka nya destinationer, med hjälp av det enorma utbud de har till hands. Återigen, medan Paris och London står för de flesta bokningarna hittills, ser vi kunder som även söker efter platser i Nordamerika, Europa, Asien och Australien. 2024 kännetecknas också av en fullspäckad sportkalender och vi ser redan att det har stor inverkan – sökningar efter Paris ökade till exempel med 41 % under OS jämfört med samma period förra året. 2023 har varit ett hektiskt och spännande år för globala resor. Sammantaget visar uppgifterna att det över hela världen fortsätter att finnas en djup vandringslust och passion för resor.
Ta del av hela rapporten ”A year in travel” här. Ett urval av statistiken:
Mest bokade destinationer bland svenskar 2024
- London
- Paris
- Bangkok
- Barcelona
- Gran Canaria
- Amsterdam
- Malaga
- Kiruna
- Stockholm
- Alicante
Mest bokade destinationer bland svenskar under 2023
- London
- Stockholm
- Paris
- Barcelona
- Amsterdam
- Malaga
- Berlin
- Alicante
- Gdansk
- Rom
Antal resdagar, 2023
- 2 dagar 14%
- 3-4 dagar 36%
- 5-6 dagar 13%
- 7-13 dagar 24%
- 14-20 dagar 6%
- 21+ dagar 7%
Om rapporten
Här tar du del av hela rapporten “A Year in Travel”
eDreams ODIGEO 2023 A Year in Travel Report har sammanställts med hjälp av flygbokningsdata från företagets onlineresebyråvarumärken (eDreams, Opodo, GO Voyages och Travellink). Datan täcker perioderna från 1 januari till 31 oktober 2023 jämfört med samma datum 2022. Resedatumen är: 1 januari till 31 december 2023 som jämförts mot samma datum 2022, liksom 1 januari 2024 till 31 januari 2024.
* Enkät genomförd av One Poll för eDreams ODIGEO där 10 000 respondenter från USA, Storbritannien, Frankrike, Spanien, Italien, Tyskland, Portugal och Sverige har deltagit. Enkäten genomfördes mellan 27 juni 2023 och 5 juli 2023
Om eDreams ODIGEO
eDreams ODIGEO är världens ledande reseprenumerationsplattform och en av de största e-handelsföretagen i Europa. Under de fyra kända varumärkena för onlineresebyråer – eDreams, GO Voyages, Opodo, Travellink och metasökmotorn Liligo – betjänar den mer än 20 miljoner kunder per år på 44 marknader. eDreams ODIGEO är noterat på den spanska aktiemarknaden och samarbetar med nästan 700 flygbolag. Prime, den första prenumerationsprodukten inom resesektorn, har toppat 5 miljoner medlemmar sedan lanseringen 2017. Varumärket erbjuder de bästa kvalitetsprodukterna inom reguljärflyg, lågprisflyg, hotell, kombinationer av flyg och hotell, kryssningar, biluthyrning och reseförsäkring, som ska göra resandet enklare, mer tillgängligt och ge bättre värde för konsumenter över hela världen.
Om Travellink
Travellink är den ledande online resebyrån i Norden med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Vi är marknadsledande och en del av Europas största online resekoncern, eDreams ODIGEO. Travellink har den snabbaste och mest kraftfulla bokningsfunktionen på marknaden, med det största utbudet av flyg, hotell, biluthyrning och kombinationer av flyg och hotell. Travellink samarbetar med över 700 flygbolag och över 2,1 miljoner hotell. Alltid till bästa möjliga pris, högsta kvalitet och bästa servicen. Travellink är en del av eDreams ODIGEO-gruppen, ett av världens största online reseföretag, med 20 miljoner kunder.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke