Marknadsnyheter
Världspremiär på digital näsa för effektivare städning på köpcentrumet Allum

Köpcentrumet Allum som ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Ström är först i världen med att testa en digital näsa på kundtoaletterna. Allum har cirka 5 miljoner besökare årligen. Den digitala näsan som kommer lära sig vad som luktar gott respektive inte så gott. För Allum är det viktigt att kunderna upplever miljön inklusive toaletterna rena, lättillgängliga och fräscha. Essity har anlitats på uppdrag av Shopping Center Manager Albert Aguilar i arbetet med att utveckla verksamheten och digitalisera städningen.
– Den digitala näsan har potentialen att addera ytterligare en nivå av data för att hjälpa oss att städa ännu smartare, hushålla med resurser, spara kemikalier för att nå högre kvalitetsnivåer för våra besökare. Vi är först i världen med den digitala näsan vilket känns väldigt roligt. Jag vi hoppas att våra gäster kommer fortsätta uppskatta Allum och våra toaletter, säger Albert Aguilar som blev kontaktad av Essity med idén om en digital näsa.
– Vårt system Tork Vision Cleaning för datadriven städning har sensorer i pappers- och tvåldispensrarna. Med hjälp av dessa sensorer tillsammans med besöksräknare hjälper vi städpersonal att mer effektivt utnyttja sin tid till att städa ännu mer behovsbaserat. Vi letar alltid efter sätt att utveckla systemet och den digitala näsan hos Allum är ett sådant exempel. Vi vet att luft och lukt är en viktig del av den totala upplevelsen. Kanske kan man då initiera städning då man får en signal om dålig lukt? säger Håkan Lindström, Global Technical Innovation Manager på Essity.
Så fungerar den digitala näsan
Den digitala näsan innebär att en modern sensor vilken mäter flyktiga organiska ämnen, allmänna föroreningar i inomhusluft (VOC*). Det kan vara allt från fisar till allmänt dålig lukt har installerats. Genom att be toalettbesökarna markera på knappar upplevd doft registreras detta och med hjälp av statistik jämförs dofterna som sensorn i den digitala näsan registrerat med hur besökarna markerat på knapparna.
Målet med allt är sedan att koppla ihop den upplevda känslan med de uppmätta värdena för att lära sensorn via AI vad som luktar bra och vad som luktar dåligt.
Under sommaren kommer två elever från Chalmers att gå igenom alla mätvärden och sammanställa ett resultat som företaget sedan kan använda på andra platser.
– När sensorn memorerat vad som är dåligt lukt skickas ett meddelande från toaletten till städpersonalens Ipads att “nu behöver jag städas”. Med hjälp av tekniken kan städningen effektiviseras, säger Albert Aguilar.
– Den digitala näsan är fortfarande på testnivå. Kan vi koppla den upplevda känslan med den uppmätta känslan? Det är det vi håller på och testar. Sen hoppas vi det kommer fungera för att all offentlig miljö ska upplevas fräschare där en stor del av upplevelsen kan kopplas till dofter. Många vill att det ska lukta fräscht men inte parfymerat och då tror vi detta kommer vara ett fantastiskt hjälpmedel, säger Håkan Lindström.
* Flyktiga organiska ämnen eller VOC (Volatile Organic Compounds på engelska) är ett samlingsnamn för gasformiga ämnen som kan vara skadliga för miljön och människors hälsa. Ett traditionellt användningsområde för VOC är som lösningsmedel och komponenter i industriella produkter och processer.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Albert Aguilar, Shopping Center Manager Allum, Steen & Ström
e-post: albert.aguilar@steenstrom.com
tel: +46 739 44 42 01
Håkan Lindström, Global Technical Innovation Manager,
Iteam New Services Essity Hygiene and Health
e-post: hakan.lindstrom@essity.com
tel: +46 706 36 76 16
Allum ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Ström med 10 shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Allum svarar för fem miljoner. Steen & Ström ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa.
Företagets portfölj värderas till 19,8 miljarder euro den 31 december 2022 och omfattar stora köpcentrum i mer än 10 länder i Centraleuropa som tillsammans tar emot hundratals miljoner besökare per år. Klépierre finns representerat i CAC Next 20- och EPRA Euro zone-indexen samt i andra etiska index, t.ex. CAC SBT 1.5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120, samt på CDP:s ”A-lista”. Dessa utmärkelser bekräftar koncernens engagemang för en proaktiv politik för hållbar utveckling, Act4Good, och det globala ledarskapet i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Steen & Ström inklusive Allum arbetar nu för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030. www.steenstrom.com www.klepierre.com
Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, TOM Organic, Tempo, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.se.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke