Connect with us

Marknadsnyheter

Vartannat hus i Sverige har brister i badrummets fuktskydd

Published

on

Anticimex husbesiktningar visar att många husägare i Sverige har bristande fuktskydd i badrummet, som kan leda till fukt- och vattenskador. 48 procent av de besiktade villorna och fritidshusen under 2022 fick anmärkningar på fuktskyddet i badrummet. Bristerna innebär även en risk för att husförsäkringen inte gäller fullt ut. Det finns dock flera saker husägare kan göra både för att förhindra och upptäcka en skada i tid.

Under 2022 besiktade Anticimex 90 855 villor och fritidshus runt om i hela Sverige för att bland annat identifiera risker för fukt- och vattenskador i badrummet. Det visar sig att 48 procent av småhusen hade problem med fukt eller vattenläckage i badrummet. Om bristerna inte åtgärdas finns det risk för en större fukt- eller vattenskada.

Många av bristerna beror på att badrummen är gamla och utslitna, men även på undermåliga renoveringar. I och med att försäkringsbolag ofta ställer krav på att badrum är fackmässigt byggda och följer monteringsanvisningar samt alla branschregler som gällde vid tillfället för installationen eller renoveringen, kan det innebära att husförsäkringen inte gäller fullt ut.

– Kraven på hur badrum ska byggas har höjts de senaste årtiondena för att minska antalet vattenskador, säger Johanna Lindström, expert på husbesiktningar och byggnadsmiljö på Anticimex. Vi rekommenderar husägare att anlita hantverkare med rätt kunskap vid en badrumsrenovering. Som privatperson kan det vara svårt att hålla koll på alla regler, och om man drabbas av en vattenskada som inte täcks av försäkringen blir det kostsamt.

Flest brister på golvet och vid golvbrunnen

Tre fjärdedelar av alla anmärkningar på badrummet rörde golvet och golvbrunnen. Vanliga brister i golvet är otäta rörgenomföringar och genomföringar på fel plats eller av fel typ. Vanligaste problemet med golvbrunnarna är en bristande anslutning av golvets tät- och ytskikt. Många husägare har även kvar icke godkända golvbrunnar eller gamla gjutjärnsbrunnar som har rostat.

– Husägare vinner mycket på att regelbundet kontrollera hur ens badrum mår, säger Johanna Lindström. På golvet ska man exempelvis vara observant på sprickor i kakel och klinker eller om plastmattan har spruckit, lossnat eller missfärgats. Säkerställ att vattnet rinner ned ordentligt i golvbrunnen och rensa den med jämna mellanrum för att undvika översvämning.

Dyrt och tidskrävande att renovera badrummet

När en fukt- eller vattenskada uppstår rekommenderas oftast en helrenovering av badrummet för att vara säker på att få ett bra försäkringsskydd. Hur mycket det kostar beror på många faktorer, men exempelvis kostar en renovering av ett normalstort badrum med klinker och kakel uppskattningsvis mellan 200 000 och 240 000 kronor exklusive inredning.

– Man ska inte vänta för länge på att åtgärda brister eftersom en renovering både är dyr och tidskrävande, säger Johanna Lindström. Det finns metoder för att renovera enbart den del av badrummet som är skadad, som får ner både kostnaden och miljöpåverkan. Vid en sådan här delrenovering bör man kontakta sitt försäkringsbolag och säkerställa att ens försäkring gäller om en ny skada skulle uppstå.

Så kontrollerar du ditt badrum:

  • Kontrollera ventilationen och att fukten sugs ut från badrummet. En unken lukt kan bero på bristfällig ventilation eller kvarliggande fukt mellan plattor och tätskikt utanför dusch och badkar.
  • Undersök golv och väggar regelbundet. Kontrollera att plastmattan är hel och inte har spruckit, lossnat eller missfärgats.
  • Var uppmärksam på sprickor i kakel och klinker. Risken är stor att också tätskiktet under är skadat.
  • Håll koll på fogarna. Missfärgade eller mörka fogar utanför dusch- och badutrymmet är ett tecken på bakfall.
  • Var vaksam för fuktfläckar. Fuktfläckar på väggar, golv eller tak i angränsande rum är tecken på fuktskada. Även fuktfläckar på fasaden på ytterväggen utanför badrummet är tecken på skada.
  • Håll koll på och täta skruvhål. Täta också infästningar och där rör går igenom väggar och golv för att minska risken att fukt tränger in.
  • Rensa golvbrunnen ett par gånger per år. Dålig avrinning innebär en risk för översvämning och läckage. Säkerställ att det finns en klämring och att den sitter fast ordentligt.
  • Säkerställ att tätskiktet är korrekt skuret. Brunnsmanschetten i golvbrunnen ska vara hel och inte sticka fram under klämringen.

Så renoverar du ditt badrum:

  • Vid misstanke om fukt- eller vattenskada, kontakta en fackman för undersökning. Exempelvis ska du anlita en mattläggare för att åtgärda mattsläpp om du har plastgolv eller en plattsättare för att åtgärda sprickor och trasiga fogar om du har kakel eller klinker.
  • Anlita alltid hantverkare som har rätt kunskaper. Ta gärna referenser och använd kvalitetssäkrade hantverksförmedlingar.
  • Tänk på att skador som inte åtgärdas kan leda till stora konsekvenser då skadorna förvärras över tid och därmed också blir mer kostsamma.

Vid en renovering, se till att: 

  • Byt ut gamla tätskikt och icke godkända golvbrunnar.
  • Gör inte hål i tätskiktet i golvet annat än för avlopp och golvbrunn. På väggarna i anslutning till duschen får enbart genomföring för blandare finnas.
  • Säkerställ en välfungerande ventilation i våtrummet som drar ut fukten.
  • Följ gällande branschregler och monteringsanvisningar. Det är viktigt för att husförsäkringen ska gälla fullt ut.

Läs Anticimex Badrumsrapport här

För mer information, kontakta:

Johanna Lindström, husexpert Anticimex, 070-819 00 31, johanna.lindstrom@anticimex.se
My Edlund, pressansvarig Anticimex, 073-248 59 75, my.edlund@anticimex.se

Om Anticimex
Anticimex är det moderna serviceföretaget inom skadedjurskontroll, matsäkerhet, fuktkontroll, husbesiktningar och brandskydd. Genom förebyggande åtgärder, ny teknik och hållbara lösningar skapar vi hälsosamma miljöer för både företag och privatpersoner runt om i världen.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.