Connect with us

Marknadsnyheter

VATTENFALLS RAPPORTERING OM BIOLOGISK MÅNGFALD BÄST I EUROPA

Published

on

Ecogain Biodiversity Index (EBI) har i år granskat hur närmare 400 av Europas största företag rapporterar om biologisk mångfald. Svenska Vattenfall toppar listan. På andra plats kommer franska Engie och finska Stora Enso OYJ, följt av Louis Vuitton.

Förra året granskades enbart de nordiska och baltiska länderna. Även då tog Vattenfall hem förstaplatsen. Företaget har fortsatt sitt arbete för biologisk mångfald både genom direkta åtgärder och med forsknings- och utvecklingsprojekt. Företaget strävar efter att uppnå en nettopositiv påverkan på biologisk mångfald till 2030 och har integrerat bedömningar av biologisk mångfald i sina affärsprocesser.

– Att vara i toppen av årets biologiska mångfaldsindex är verkligen ett erkännande av långsiktigt och ihärdigt arbete av många Vattenfall-kollegor. Det är av högsta prioritet att fortsätta att minska vårt fotavtryck för biologisk mångfald genom att uppfylla våra klimatmål och genom att skapa positiva effekter genom våra biodiversitetsprojekt och FoU-investeringar. Energiomställningen är avgörande för att stoppa förlusten av biologisk mångfald och vi gör vårt yttersta för att våra investeringar görs i samexistens med naturen, säger Anna Borg, VD på Vattenfall.

Det finns en stark tendens att branscher som har en direkt påverkan på biologisk mångfald har högre EBI-poäng än branscher där påverkan är längre bort i värdekedjan. Men i år har fler än 50 % av de granskade företagen inom dagligvarubranschen satt mål för biologisk mångfald. Till exempel återfinns svenska Essity högt upp på listan.

– För denna typ av företag är påverkan och beroende av biodiversitet mindre uppenbart än för företag med direkt markpåverkan, till exempel inom skogs- eller gruvindustrin. Den relativt höga siffran vi nu ser inom konsumentvaror vittnar därför om att dessa företag har identifierat biologisk mångfald som en viktig faktor i sin värdekedja. Alla organisationer har någonstans i sin verksamhet beroenden av och påverkan på biologisk mångfald. Att identifiera och kartlägga dessa är det första steget mot att kunna sätta en strategi för sitt arbete med biologisk mångfald. Det innebär att man också kan vidta åtgärder för att långsiktigt säkra sin affärsmodell, säger Fredrik Höök, VD på Ecogain.

Trenden uppåt för biologisk mångfald inom näringslivet fortsätter svagt men stadigt uppåt. I 2020 års rapport hade inga av de granskade svenska företagen satt konkreta mål i linje med vetenskapen för biologisk mångfald. I år ligger den siffran på 10% för svenska företagen och för hela Europa något högre på 14%.

Processen med att införliva biologisk mångfald inom verksamheterna är fortfarande långsam. 31% av de företag som granskats inför årets Ecogain Biodiversity Index har inte nämnt biologisk mångfald i sina hållbarhetsredovisningar över huvud taget.

 I höst expanderar rapporten till att även inkludera USA:s största företag.

Hela rapporten finns att ladda ner på Ecogains webbplats:

https://www.ecogain.se/biodiversitetsindex

För mer information och ytterligare kommentarer kring analysen kontakta:
Fredrik Höök, vd Ecogain, tfn: +46 (0) 10-405 90 07, e-post: Fredrik.hook@ecogain.se

Bilder för fri publicering:
Emelie Ousbäck, marknadsansvarig Ecogain, tfn: +46 (0)10 405 90 03, e-post: 
emelie.ousback@ecogain.se

https://www.ecogain.se/ 

Ecogain har närmare 20 års erfarenhet av att tillsammans med näringslivet skapa möjligheter för samhälls- och affärsutveckling i samklang med naturen. Det har givit Ecogain anseende som ett av landets skarpaste kunskapsföretag inom ekologi, arter och ekosystem. Ecogain arbetar vertikalt, från strategi på executive-nivå till att planera och utföra direkta insatser på marken och i vattnet. Det är Ecogains unika arbetssätt. Några av Ecogains kunder är LKAB, Vattenfall, Boliden, Södra, OX2, Holmen Energi, Systembolaget och Svenska kraftnät. Ecogain driver även det svenska företagsnätverket Business@Biodiversity Sweden

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.