Connect with us

Marknadsnyheter

VD brev 14: Uppdatering av våra aktiviteter efter sommaren

Published

on

Bästa aktieägare och övriga intressenter!

Snart är sommaren över och höstmörkret börjar falla. Det har dock varit en sommar full av aktiviteter här på hemmaplan med event runt om i de norra delarna av Sverige. Trysil, Vemdalen, Idre, Grövelsjön har alla varit platser där vi testat och visat upp hur Zoom Uhill kan ta sig fram i tuff terräng. Men det största evenemanget var ”Den långa vandlingen” i juli mellan Östersund och Åre där vi hade 6 personer som körde Zoom de 12,4 milen efter S:t Oloavsleden. Det hela avslutades i Åre med att åka kabinbanan med Zoomarna för att köra runt på toppen av Åreskutan och beundra utsikten.

Tidigare har vi vid flera tillfällen visat upp Zoom Uphill i Lindvallen, bland annat två gånger på SkiStar Winter Games. Vi planerar därför att delta i flera evenemang på skidanläggningar 2025, och håller på med att diskutera det med berörda parter.

Parallellt med detta har vi jobbat intensivt med att sätta upp vårt JV i Shanghai. Vi har anställt en VD och skaffat ett kontor. Det vi gör just nu är att hitta leverantörer av vissa nyckelkomponenter och anställa en kinesisk engelskspråkig ingenjör som ansvarar för det tekniska. Vi håller också på med att se över var vi ska producera Zoomarna, och kommer om ett par veckor åka över för att tillsammans med vår partner i JV:et, Mr Chen, besluta om hur vi gör det på bästa och mest kostnadseffektiva sättet.  

Målet är som tidigare meddelat att kunna bygga de första ”kinesiska” Zoomarna innan årets utgång för att leverera serieproducerade, kvalitetstestade Zoomar under Q1 2025.  

Tyvärr har vi haft problem med den senaste leveransen av batterier från Kina, vilket gjort att vi beställt hem nya. Det har i sin tur gjort att leveranserna av färdiga Zoomar dröjt till våra kunder.

Apropå batterier har vi därför också startat ett projekt att ta fram ”egna” nya batterier med större kapacitet. Det kommer vara specialgjorda för oss och kommer därmed ge oss bättre kontroll över kvaliteten. Då vi har över 1000 Zoom Uphill ute på marknaden, och nära hälften av dem är så gamla att de behöver nya batterier, gör att det kommer vara en viktig del av våra intäkter redan under 2025, och kan till och med bli mer än vad vi säljer Zoomar för idag.

På den negativa sidan finns också att vi inte kunnat leverera våra beställningar till Norge. Detta beroende på ett fel som upptäcktes i det kretskort som togs fram för att uppfylla kraven för EN12184-certifieringen. Det är nu åtgärdat och nästa vecka återupptas delar av leveranserna.

Vad gäller USA så väntar vi fortfarande på svar från FDA. Annars jobbar de på för fullt däröver, och en ny batch med 6 Zoomar, som var beställda under sommaren, är nu på väg över Atlanten. Vi räknar snart med betydligt större ordrar då vi får fler återförsäljare, men också och för att vi ser att den bearbetning med att sälja till State Parks börjar ge resultat. Det finns över 2000 State Parks i USA som alla skulle kunna köpa in Zoomar. 

Vad gäller Italien så händer det intressanta saker. Jag kan dock inte berätta mer om det då det inte är helt klart. 

Jag kan annars meddela att vi håller på att se över vårt övriga återförsäljarnätverk. Det finns flera länder som vi inte är nöjda med. Mer om det kommer vi informera om när det är klart.

Slutligen så kommer vi att genomföra en nyemission, som vi meddelat tidigare. Detta för att kunna ta vara på de möjligheter vi ser att vi har. Kontakter med bland annat olika ”corpfirmor” har skett sedan augusti och vi har flera som är villiga att hjälpa oss. Något beslut om hur vi gör kommer att tas inom ett par veckor.

Den preliminära budget vi har för 2025 visar att vi kommer kunna få ett nära nollresultat. Men det återstår dock att bevisa, trots att vi inte varit alltför aggressiva gällande försäljningsökningen av Zoomar, och utan att vi lagt in någon större ökad försäljning av batterier.

Pehr-Johan Fager, VD

För mer information:
pj@zoomability.com
0709-203961

Om Zoomability Int. AB (publ) 

Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC, från tillverkare som Permobil, Sunrise och Invacare, och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen. 

Zoom Uphill® är registrerad som medicintekniskt hjälpmedel enligt MDR 2017/745 och testad enligt rullstoldirektivet EN12184.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ingredion och Lantmännen bildar strategiskt partnerskap för att accelerera utvecklingen av växtbaserade proteiner

Published

on

By

Avtalet utökar båda företagens kapacitet i en snabbt växande och utvecklande proteinmarknad.

Ingredion Incorporated (NYSE: INGR), en ledande global leverantör av ingredienslösningar för livsmedel, drycker och industriella applikationer, och Lantmännen tillkännager ett nytt långsiktigt samarbete. Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, bioenergi, livsmedel och råvaror. Samarbetet kommer att inledas med att tillgodose den europeiska marknadens behov av konkurrenskraftiga, hållbart framställda och högkvalitativa ärtproteinisolat kombinerat med försäljning, produktinnovation och processförbättring.

Lantmännen kommer att investera 1,2 miljarder kronor i en modern anläggning i Sverige, samtidigt som man samarbetar med Ingredion för att utveckla en differentierad portfölj av växtbaserade proteinisolat baserade på gula ärtor. Byggandet av produktionsanläggningen kommer att slutföras under 2027.

– Genom samarbetet med Lantmännen utökar vi vår närvaro på den europeiska marknaden. Detta markerar en viktig milstolpe i vår strategi att befästa vår position som en global ledare inom den växtbaserade proteinindustrin, säger Mike O’Riordan, Ingredions Senior Vice President of Texture and Healthful Solutions i EMEA.

– Detta partnerskap gör det möjligt för oss att utnyttja våra kombinerade styrkor för att leverera överlägsna, hållbart framställda ärtproteinisolat som möter de föränderliga behoven på den globala marknaden, säger Mike O’Riordan.

– Samarbetet med Ingredion är en milstolpe för vår verksamhet inom växtbaserade proteiner, säger Lars-Gunnar Edh, vice vd för Lantmännens division Energy och vd för Lantmännen Biorefineries.

– Ingredions breda marknadsräckvidd och djupa expertis inom processteknik och produktutveckling kompletterar vår vertikalt integrerade produktionskapacitet på ett mycket bra sätt. Tillsammans är vi redo att revolutionera den växtbaserade proteinmarknaden med innovativa, högkvalitativa ärtproteinisolat, avslutar Lars-Gunnar Edh. 

Mer information om vad som händer framöver inom växtbaserade proteiner finns på mässan Food Ingredients Europe den 19-21 november 2024 i Frankfurt, Tyskland. Träffa Ingredion i monter 3.1H90 och Lantmännen i monter 4.2 H53.

För mer information, kontakta gärna: 

Lantmännens presstjänst  
Tel: 010 556 88 00 
E-post: press@lantmannen.com 

Om Ingredion

Ingredion Incorporated (NYSE: INGR), med huvudkontor i en förort till Chicago, är en ledande global leverantör av ingredienslösningar som betjänar kunder i nästan 120 länder. Med en årlig nettoomsättning för 2023 på cirka 8 miljarder USD förvandlar företaget spannmål, frukt, grönsaker och andra växtbaserade material till mervärdeslösningar för livsmedels-, dryckes-, djurfoder-, bryggeri- och industrimarknaderna. Med Ingredion Idea Labs® innovationscenter runt om i världen och fler än 12 000 anställda skapar företaget tillsammans med kunder och uppfyller sitt syfte att föra samman potentialen hos människor, natur och teknik för att göra livet bättre. Besök ingredion.com för mer information och de senaste företagsnyheterna.

Om Lantmännen

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fabeges Kvarter 1 i Haga Norra vinner Årets Fasad

Published

on

By

”Vi är väldigt stolta över att vinna Årets Fasad i kategorin nybyggnation. Det återbrukade teglet som pryder fasaden har blivit ett lyckat exempel på återbruk, både vad gäller design och hållbarhet. Genom noggrann hantering och ett gediget hantverk tillsammans med BAU, Zengun, Bruksspecialisten och Kovenda har vi lyckats bevara teglets naturliga patina och skiftande kulör som skulle vara svår att återskapa med nytt material, säger John McMillen, Projektchef på Fabege.

Det är tionde året som branschföreningen Mur & Putsföretagen delar ut priset för att uppmärksamma vackra, intressanta och hållbara byggnader med material som står för tidlös kvalitet, god estetik och hållbarhet.

Juryns motivering:
”Med hälsning från grannen Danmark har nu 355 790 tegelstenar används åter till en fasad. Varje tegelsten bär på en historia och ger fasaden en autentisk och beständig känsla. Den stora byggnaden om 27 000 kvm uthyrbar yta har delats upp i mindre volymer med varierande liv och skapar variation i stadsrummet. Det är tegelpilastrar med mönstermurning i relief och djupgröna och bruna terrazzo-omfattningar som markerar husets tre huvudentréer. Teglets egenskaper, som bland annat innebär en lång livslängd och minimalt med underhåll, medverkar till att minska koldioxidutsläpp och fasadens U-värden. Kvalificerat murarhantverk i kombination med lagarbetet mellan alla medverkande, arkitekt, tegelleverantör, entreprenör samt en byggherre med ett långsiktigt tänkande i detta komplexa projekt, har verkligen givit resultat.”

Kvarter 1 i Arenastadens stadskvarter Haga Norra bär på 5 500 kvm tegel och är den största kontorsfastigheten med återbrukat tegel i Sverige just nu.

Teglet bär på en unik historia. Enligt de märkningar vi noterat vid murandet tillverkades mycket av teglet ursprungligen vid Vedstaarups tegelbruk i Danmark år 1973 och har tidigare dekorerat flera byggnader i Danmark.

     

En mötesplats för framtiden

Kvarter 1 är inte bara ett kontorshus, utan blir också en viktig mötesplats i Haga Norra som är Arenastadens stadskvarter. Här kommer man att mötas av en stadsdel som lever dygnets alla timmar, med en noga utvald blandning av restauranger, caféer, kontor och bostäder.

Andra utmärkelser för Haga Norra Kvarter 1

  • Årets vinnare – BREEAM Byggnad 2023 – ett pris som hyllar fastigheter som inspirerar och leder vägen inom hållbarhet.
     
  • Fastigheten har preliminärt certifierats med den högsta betygsnivån ”Outstanding” enligt BREEAM-SE och är för närvarande en av endast tio nyproducerade byggnader i Sverige som har uppnått denna höga standard.
     
  • Kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet,” ett årligt pris inom bygg- och fastighetssektorn.
  • Nominerad till Årets Bygge 2025 (Vinnare utses 18 mars 2025).

Fakta om Haga Norra Kvarter 1

  • Adress: Torfredsplatsen och Mathildatorget i Solna.
  • Storlek: 27 000 kvm.
  • Kontorshyresgäster: JM, Coor och Randstad.
  • Kontorshuset innehåller: Bistro Mathilda, Café Vigor och Joy’s, SATS-gym, konferensanläggning, reception, lounge, ljusgårdar, bobutik, cykelgarage och bilgarage.
  • Totalentreprenör: Zengun.
  • Arkitekt: BAU – Byrån för Arkitektur & Urbanism
Continue Reading

Marknadsnyheter

Fabeges Kvarter 1 i Haga Norra vinner Årets Fasad

Published

on

By

”Vi är väldigt stolta över att vinna Årets Fasad i kategorin nybyggnation. Det återbrukade teglet som pryder fasaden har blivit ett lyckat exempel på återbruk, både vad gäller design och hållbarhet. Genom noggrann hantering och ett gediget hantverk tillsammans med BAU, Zengun, Bruksspecialisten och Kovenda har vi lyckats bevara teglets naturliga patina och skiftande kulör som skulle vara svår att återskapa med nytt material, säger John McMillen, Projektchef på Fabege.

Det är tionde året som branschföreningen Mur & Putsföretagen delar ut priset för att uppmärksamma vackra, intressanta och hållbara byggnader med material som står för tidlös kvalitet, god estetik och hållbarhet.

Juryns motivering:
”Med hälsning från grannen Danmark har nu 355 790 tegelstenar används åter till en fasad. Varje tegelsten bär på en historia och ger fasaden en autentisk och beständig känsla. Den stora byggnaden om 27 000 kvm uthyrbar yta har delats upp i mindre volymer med varierande liv och skapar variation i stadsrummet. Det är tegelpilastrar med mönstermurning i relief och djupgröna och bruna terrazzo-omfattningar som markerar husets tre huvudentréer. Teglets egenskaper, som bland annat innebär en lång livslängd och minimalt med underhåll, medverkar till att minska koldioxidutsläpp och fasadens U-värden. Kvalificerat murarhantverk i kombination med lagarbetet mellan alla medverkande, arkitekt, tegelleverantör, entreprenör samt en byggherre med ett långsiktigt tänkande i detta komplexa projekt, har verkligen givit resultat.”

Kvarter 1 i Arenastadens stadskvarter Haga Norra bär på 5 500 kvm tegel och är den största kontorsfastigheten med återbrukat tegel i Sverige just nu.

Teglet bär på en unik historia. Enligt de märkningar vi noterat vid murandet tillverkades mycket av teglet ursprungligen vid Vedstaarups tegelbruk i Danmark år 1973 och har tidigare dekorerat flera byggnader i Danmark.

     

En mötesplats för framtiden

Kvarter 1 är inte bara ett kontorshus, utan blir också en viktig mötesplats i Haga Norra som är Arenastadens stadskvarter. Här kommer man att mötas av en stadsdel som lever dygnets alla timmar, med en noga utvald blandning av restauranger, caféer, kontor och bostäder.

Andra utmärkelser för Haga Norra Kvarter 1

  • Årets vinnare – BREEAM Byggnad 2023 – ett pris som hyllar fastigheter som inspirerar och leder vägen inom hållbarhet.
     
  • Fastigheten har preliminärt certifierats med den högsta betygsnivån ”Outstanding” enligt BREEAM-SE och är för närvarande en av endast tio nyproducerade byggnader i Sverige som har uppnått denna höga standard.
     
  • Kvalitetsutmärkelsen ”PQi – Utmärkt Projektkvalitet,” ett årligt pris inom bygg- och fastighetssektorn.
  • Nominerad till Årets Bygge 2025 (Vinnare utses 18 mars 2025).

Fakta om Haga Norra Kvarter 1

  • Adress: Torfredsplatsen och Mathildatorget i Solna.
  • Storlek: 27 000 kvm.
  • Kontorshyresgäster: JM, Coor och Randstad.
  • Kontorshuset innehåller: Bistro Mathilda, Café Vigor och Joy’s, SATS-gym, konferensanläggning, reception, lounge, ljusgårdar, bobutik, cykelgarage och bilgarage.
  • Totalentreprenör: Zengun.
  • Arkitekt: BAU – Byrån för Arkitektur & Urbanism
Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.