Connect with us

Marknadsnyheter

VD-brev april 2021

Published

on

Hej aktieägare,

Vi har det senaste året fått många nya aktieägare och antalet uppgår nu till cirka 3400 stycken, vilket är jätteroligt! Jag får ofta frågor från er, både i med- och motgång, vilket jag uppskattar mycket. För att förbättra kommunikationen med er aktieägare har jag för avsikt att mellan varje kvartalsrapport framöver skicka ut ett vd-brev med uppdatering om verksamheten. Slumpen gjorde att detta första vd-brev kom ut första april, men jag kan redan nu meddela att det är ingen idé att ni leter efter aprilskämt i detta brev!

Både bolaget och branschen har nu anpassat sig till det rådande läget i och med Corona. Vi märker av en ökad aktivitet hos kunder, även om det fortfarande inte är samma nivå som innan pandemin. Orderingången ligger just nu på liknande nivå som under det senaste halvåret.

I höstas genomförde bolaget en lyckad kapitalanskaffning som förstärkte kassan med cirka 22 miljoner efter emissionskostnader. Vi gjorde detta för att ha ekonomiska möjligheter att exekvera den strategi som styrelsen antagit. Huvudinriktningen i strategin är att gå från att enbart leverera kamerstabilisering till att även erbjuda hela system av rörliga kameror. Det finns flera anledningar till att ta detta steg. Dels ger det möjlighet att attrahera fler typer av kunder vilket ökar antalet möjliga affärer, och dels ökar priset på den genomsnittliga affären, då vi kan ta en större del av kakan. Dessutom ger denna strategiska förflyttning helt andra möjligheter att leverera på trender i marknaden såsom augmented reality (förstärkt verklighet, där interaktiv grafik i realtid blandas med rörlig broadcast) och motion control (möjlighet att på olika sätt automatiskt styra kameran).

Efter emissionen har vi i ledningen tagit fram en konkret genomförandeplan, som innefattar allt från sälj och marknadsföring till utveckling och organisation. De största fokusområdena det kommande året är:

  • Utveckla bättre, mer välintegrerade helhetslösningar
  • Undersöka och implementera modeller för att öka våra återkommande intäkter
  • Utveckla nya produkter för att öka den adresserbara marknaden
  • Komplettera organisationen för att kunna leverera ovanstående

Tillsammans med partners erbjuder vi idag hela system av rörliga kameror och vi erbjuder också viss integration av våra och andras produkter. Vi har nu initierat en förstudie, där vi tar fram olika koncept för att kunna ge ett mer integrerat erbjudande. Här handlar det till stor del om att tillvarata Newtons centrala position i systemet i syfte att ge hela systemet möjlighet till exempelvis AR, motion control och target tracking. Vi kommer här att börja arbeta med de lösningar som har kortast väg till marknad med förhoppningen att kunna demonstrera för kunder mot slutet av året.

Vi har även påbörjat ett arbete med att undersöka olika sätt att öka våra återkommande intäkter. Det finns flera fördelar med detta, exempelvis att få större förutsägbarhet i intäktsflödet och att få intäkter under hela produktens livslängd, vilket skulle öka intäkterna per produkt totalt sett. Vi ser bland annat på möjligheten att hyra ut eller erbjuda leasing av NEWTON med mål att ha en modell på plats innan sommaren.

En viktig del för att lyckas med genomförandet av strategin är att vi har rätt organisation med rätt medarbetare. Jag är mycket stolt över vår nuvarande personal, som har mångårig kunskap och erfarenhet inom såväl branschen som sina respektive specialistområden, men de behöver bli fler! Vi har därför påbörjat rekrytering av mekanikkonstruktör och mjukvaruutvecklare med inriktning mot reglersystem. Vi lägger stor vikt vid att hitta personer med gedigen erfarenhet som både passar in i och kompletterar teamet. Mekanikkonstruktörstjänsten är nu tillsatt, men vi har fortfarande inte hittat rätt person till tjänsten som mjukvaruutvecklare. Vi har även börjat planera för att tillsätta mer resurser på sälj- och marknadssidan. Coronan påverkar fortfarande branschen, men det är viktigt att vi har rätt resurser på plats när vi kan arbeta mer proaktivt med försäljning igen.

För mig och teamet är det mycket stimulerande att ha påbörjat den strategiska förflyttningen mot hela system. Mycket arbete återstår, men jag är nu än mer övertygad om att vi är på rätt väg.

Linköping 1 april 2021

Henrik Lewander, VD

Continue Reading

Marknadsnyheter

Panattoni sätter spaden i marken i sitt första projekt i Göteborg

Published

on

By

Under 2023 förvärvade Panattoni en fastighet i Landvetter utanför Göteborg, nu är det dags att påbörja byggnationen av en citynära logistik- och industrifastighet med direkt anslutning till riksväg 40 och nära till Göteborg Landvetter Flygplats och Göteborgs Hamn.

I onsdags sattes spaden i marken för att markera starten för byggnationen på brownfield-projektet Panattoni Park Landvetter. Panattoni kommer därav att ersätta den gamla byggnaden och istället uppföra en ny modern och hållbarhetscertifierad logistikfastighet. Fastigheten kommer att ha hög hållbarhetsstandard och certifieras enligt BREEAM Excellent. Detta innebär bland annat att taket är förberett för solpaneler och att parkeringsplatser, laddstationer och uteplatser anpassas efter hyresgästernas behov.

Det lokala entreprenadbolaget MVB Väst är kontrakterade att bygga en anläggning på totalt 14 300 kvadratmeter inklusive entresolplan och konceptkontor. Beräknad inflyttning är under första kvartalet 2025.

På spadtaget hade ett 50-tal personer, däribland representanter från Härryda kommun, potentiella hyresgäster, och ett tiotal från MVB Väst samlats för att fira.

Panattoni har sedan sitt inträde på den svenska marknaden haft ambitiösa målsättningar om att bli marknadsledande på antalet utvecklade kvadratmeter. Bolaget har nyligen färdigställt sitt första projekt i Enköping och ytterligare två projekt står klara i sommar i Rosersberg och Strängnäs. Flera nya projekt är också på gång, både i Sverige och i Danmark där Panattoni etablerade sig under 2023.

– Detta är vårt första projekt i Göteborgsregionen och vårt första brownfield-projekt i Sverige. Att få utveckla en redan bebyggd fastighet i dåligt skick till en mer hållbar och modern anläggning känns extra kul. Vi har redan ett stort intresse från hyresgäster tack vare ett optimalt läge längs riksväg 40 och vi har redan ett flertal dialoger med potentiella kunder, säger Fredrik Jagersjö Rosell, Managing Director på Panattoni Sverige.

– Vi är glada över förtroendet att få fortsätta utveckla attraktiva logistikanläggningar tillsammans med Panattoni. Vi har ett väldigt bra och givande samarbete där vi har stor samsyn på projektets hållbarhetsmål, vilket bäddar för att detta kommer att bli en riktigt fin anläggning, säger Henrik Ljungdahl, VD MVB Väst.

Härryda kommun var också på plats…

– Det är mycket roligt att välkomna Panattoni till Härryda kommun. Jag ser fram emot att följa byggnationen och det företag som sedan flyttar in och får möjligheten att bedriva sin verksamhet här. Det är ett stort tryck på lager och -logistiketableringar i hela Göteborgsregionen, många riktar sina blickar till oss i Härryda kommun med det strategiska läget vi har, säger Helena Alterby Nordström som är Näringslivschef i Härryda kommun.

– Det är glädjande att tidigare detaljplanerad mark nyttjas för nya etableringar som skapar arbetstillfällen i vår kommun och intäkter till välfärden. Vi i politiken har satt som mål att vi skall ha Sveriges bästa företagsklimat och en del i det är ge god service till de företag som etablerar sig här, säger Mikael Johannison vice ordförande i kommunstyrelsen för Härryda kommun.

På plats kommer hyresgäster att erbjudas helt nya och flexibla ytor med hög hållbarhetsstandard från ca 4000 kvm upp till 14 300 kvm (BTA). Den kommer att kunna delas upp på en eller två hyresgäster. Fastigheten som ligger med skyltläge utmed RV 40 kommer att certifieras enligt BREEAM Excellent och blir klar för inflyttning i början av 2025.

För ytterligare information kontakta:

Catharina Gorthon, Head of Marketing & Communication, Nordic, Panattoni,

+ 46 728 55 63 01, cgorthon@panattoni.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

KORRIGERING: Spermosens årsredovisning för 2023 har idag publicerats på bolagets webbplats.

Published

on

By

Årsredovisningen finns tillgänglig på:

 

https://spermosens.com/investors/financial-reports/

 

Bolagets revisor har i sin revisionsberättelse på sidan 1 kommenterat väsentliga osäkerheter avseende antagandet om fortsatt drift.

 

“Vi vill fästa uppmärksamheten på informationen i förvaltningsberättelsen om bolagets fortsatta finansiering och särskilt på uppgifterna under rubriken Likviditet, av vilka framgår att bolagsstämman under mars 2024 godkänt en av styrelsen beslutad nyemission men att det kan finnas en viss risk att teckningsförbindelserna inte infrias i tillräcklig mån för att garantera fortsatt drift under den närmaste 12 månaders perioden. Detta förhållande tyder på att det finns väsentliga osäkerhetsfaktorer som kan leda till betydande tvivel om företagets förmåga att fortsätta verksamheten. Vi har inte modifierat vara uttalanden på grund av detta.”

 

Kommentar från bolaget:

Som framgår av revisorskommentaren genomför bolaget en företrädsemission, vilken är garanterad till 84%.

 

Preliminär tidplan enligt tidigare kommunikation

19 april 2024: Preliminärt datum för offentliggörande av utfallet i Företrädesemissionen

 

 

För mer information vänligen kontakta:

Ulrik Nilsson, CEO

info@spermosens.com

+46 (0) 72 888 28 11

 

 

 

Spermosens AB (publ)

Spermosens mål är att förbättra manlig fertilitetsdiagnostik och behandling genom introduktion av banbrytande produkter. Spermosens första patenterade produkt JUNO-Checked mäter bindningsförmågan mellan spermie och äggcell, vilket är en förutsättning för naturlig befruktning. Resultaten bedöms kunna hjälpa läkare att välja lämplig behandlingsmetod, vilket bidrar till fler lyckade IVF-behandlingar, minskat lidande och ökad livskvalitet. WHO uppskattar att mer än 48 miljoner par är drabbade av infertilitet, varav hälften helt eller delvis orsakas av en manlig faktor. Bolagets aktier är noterade på Spotlight Stockmarket. Aktierna har ISIN-kod SE0015346424 och handlas under kortnamnet SPERM. För mer information, se www.spermosens.com

 

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Transiro avyttrar dotterbolag och kan nu fokusera på kärnverksamheten

Published

on

By

Stockholm 2024-04-18

Transiro Holding AB (“Transiro”) har sålt sitt dotterbolag Wifog Sverige AB (“Wifog”) till Svensk Säkerhetstjänst NET i Sverige AB (“SST NET”)  Köpeskillingen om 2 milj. kronor kommer att regleras kontant på tillträdesdagen. Affären avslutades idag med tillträdesdag den 30 april 2024.

Wifog är ett svenskt telekommunikationsföretag som förnyade mobilabonnemangs- marknaden genom att erbjuda subventionerad service med reklam. Genom att registrera sig i Wifogs lojalitetsplattform kan användare köpa data, samtal och sms med poäng som sponsras av företag som samarbetar med Wifog. I utbyte mot denna subvention går användarna med på att ta emot annonser och marknadsundersökningar på sina smartphones. Denna affärsmodell gör det möjligt för Wifog att erbjuda kostnadseffektiva mobilabonnemang samtidigt som annonsörerna erbjuds en plattform för att effektivt nå potentiella kunder. Wifog grundades 2013 och blev en del av Transiro i januari 2020.

Bakgrunden till att Transiro valt att sälja Wifog är för att framgent fokusera på kärnverksamheten med dess affärssystem. Med SST NET långa erfarenhet av mobiloperatörsverksamhet och med försäljnings- och marknadsföringsresurser bakom sig kommer Wifog fortsätta utvecklas och möjliggöra för fler verksamheter inom SST NET att utnyttja den unika egenutvecklade lojalitets plattformen. 

Wifog omsatte 2,83 milj. kronor 2023 och genererade en förlust på -1,95 milj. kronor.

“Genom försäljningen av Wifog kommer vi kunna mer effektivt fokusera och utveckla vår kärnverksamhet. Vi är samtidigt mycket glada över att Wifog hamnar i en kreativ och framåtlutad miljö som SST NET erbjuder. Efter 6 år känns det bra att det blev SST NET som tog över Wifog och jag är säker på att det här är en win-win affär för båda parter” säger Johan Eriksson VD för Transiro Holding AB

”Att förvärva ett så väletablerat och spännande företag som Wifog ger oss ännu mer styrka i företagets redan goda kompetens inom tjänstesegmentet och vår mobiloperatörsverksamhet. – Det här känns väldigt bra, säger Peter Persson VD för SST NET. Förvärvet avser inte bara en kundstocksökning utan även möjlighet att kunna erbjuda befintliga som nya kunder möjlighet till lojalitetsrabatter. För att kunna ta nästa steg i vår utveckling behövdes något unikt och det får vi nu. Samtidigt erbjuds våra medarbetare större möjlighet till yrkes och karriärutveckling fortsätter Peter Persson.”

För mer information, vänligen kontakta Bolaget på:
VD Transiro – Johan Eriksson
E-post: johan.eriksson@transiro.com

Denna information är sådan information som Transiro Holding. AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom styrelsens försorg, för offentliggörande den 18:e APRIL 2024 12:10 CET

Om Transiro www.transiro.com

Transiro är en ledande leverantör av innovativa affärssystem som möter olika branscher och företags behov. Deras produkter inkluderar Kassanova affärssystem för fackhandeln,Kassanova Garden för trädgårdshandeln, Klartext Bussbokning för bussbranschen och Nova affärssystem för färghandlarkedjor. Kassanova erbjuder användarvänlig kassahantering och smarta funktioner för att effektivisera verksamheten. Klartext Bussbokning är marknadsledande inom planeringssystem för linjetrafik och ökar lönsamhet samt effektivitet. Nova affärssystem är specialiserat för färghandlarkedjor och erbjuder lösningar för lagerhantering, inköp, försäljning, bokföring och kundrelationer. Genom Nova affärssystem kan färghandlarkedjor optimera sin verksamhet och bli effektivare och erhålla en optimerad affärsprocess.

Om SST NET www.sstnet.se

Svensk Säkerhetstjänst (SST) känd för sin ”Till Polisen” nyckelbricka från 1956 vars dotterbolag SST NET erbjuder ett brett utbud av säkerhetstjänster med tillhörande mobilabonnemang genom sin tjänst ”Mobil Frihet”. Genom Mobil Frihet kan kunder välja säkerhetstjänster samt mobilabonnemang som passar deras individuella behov. Befintliga samt presumtiva kunder kan fritt välja bland de olika abonnemangsalternativen som erbjuds inom ramen för Mobil Frihet. Det finns alternativ för både privata användare och företagskunder. Genom att skräddarsy och individanpassa sina tjänster möter man kundernas behov på alla plan och ger dem friheten att välja vad som passar dem bäst.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.