Marknadsnyheter
VD-brev maj 2019
VD-brev maj 2019
Efter mitt första kvartal på VD-posten kan jag konstatera att den delvis förändrade affärsplanen jag och styrelsen slog fast tidigare i år fortskrider enligt plan. Vi har i denna fem strategiska prioriteringar i fokus, däribland att öka försäljningen av vår egen varumärkesportfölj, att konsolidera den spretiga produktmixen samt att sälja eller avveckla ej lönsamma delar av verksamheten.
Mitt uppdrag från styrelsen är väldigt tydligt: Fullfölja den turn-around bolaget befunnit sig i under en alltför lång tid och som varit mycket kostsam. Dessutom att med kraft och emfas säkerställa att bolaget under innevarande år både når lönsamhet och har en stabil plattform för att kunna generera lönsam tillväxt över tid.
Den största åtgärden vi vidtagit hittills är naturligtvis beslutet att avveckla vår egen produktionsanläggning i Götene vilket ger oss en årlig kostnadsbesparing på ca 11 MSEK netto, det vill säga inkluderat den extra kostnad det innebär för oss att producera våra produkter via externa partners. Vi kan inte längre motivera ägandet av en egen fabrik när vi inte på långa vägar lyckats nå de volymer som krävs för att fabriken skall fungera som eget profit center. Vi har arbetat mycket hårt med försäljning och marknadsaktiviteter och träffat i stort sett alla bolag som har behov av legoproduktion i både Skandinavien och kringliggande länder i norra Europa. Vi kan dock konstatera att överkapaciteten på marknaden gör att det inte finns en tillräcklig volym av externa produktionsuppdrag att komplettera produktionen av våra egna produkter. Som vi tidigare kommunicerat behöver vi ta krafttag för att komma tillrätta med vår bristande lönsamhet. Det känns tråkigt gentemot vår lojala och dedikerade personal att behöva fatta det här beslutet, men styrelsen och jag själv är trygga i att det är rätt beslut för bolagets framtid. Det är i detta sammanhang viktigt att poängtera att nedläggningen av Götene Vin & Spritfabrik kommer inte att påverka bolagets tillväxtmål.
Sedan jag tog över rodret för Umida i början av året har vi haft ett extremt fokus på att sänka vår kostnadsmassa, och att samtidigt behålla vår tillväxt. Detta innebär en ständig balansgång och dagliga prioriteringar. Även om vi nu internt kan se tydliga effekter av detta arbete på båda håll inser jag att det finns en frustration över att inga uppenbart synliga resultat av vårt arbete märktes i den nyligen publicerade Q1-rapporten. Den omställning vi nu genomför har tagit några månader i anspråk och effekterna uppstår inte omedelbart, men jag vill att ni skall vara trygga i att de prioriteringar vi nu arbetar efter har börjat få genomslag och resultatet av dessa kommer synas i våra siffror framåt. Se avvecklingen av vår produktionsanläggning som ett tydligt och konkret exempel på att jag menar allvar med att vi snabbt och resolut agerar kring det som är viktigast för att bolaget skall bli lönsamt.
Låt mig ge även ge en kort statusuppdatering kring våra fem viktigaste prioriteringar.
1: Driva kraftig tillväxt av prioriterade delar av Brands For Fans-portföljen
Tillväxten under första kvartalet är 153% jämfört med 2018 utan att några nya produkter lanserats. I takt med att den breddade Motörheadportföljen nu rullas ut under Q2 och Q3 2019 med två nylanseringar, Bömber Shot och American Whiskey i kombination med att våra nya exportpartners löpande ökar sin försäljning ser jag en fortsatt mycket stark tillväxt i Brands For Fans-portföljen, framförallt under andra halvåret för att sedan fortsätta växa under 2020.
2: Etablera nya strategiska säljsamarbeten
Vi har under året etablerat nya säljsamarbeten i Tyskland, England och Japan, huvudsakligen kopplat till Brands For Fans-portföljen. Målet är att etablera oss i åtminstone tre nya marknader utöver dessa under 2019.
I Finland och Norge har vi nyligen bytt samarbetspartners och vi kommer även byta säljpartner på storkökssidan i Sverige. Dessa åtgärder har ett enda syfte, öka vår försäljningsvolym på dessa marknader.
3: Lansera nya produkter på flera marknader
När våra två nylanseringar som rullar ut under Q2-Q3, Motörhead American Whiskey och Motörhead Bömber Shots, har vi nu en bred och kommersiellt attraktiv Motörheadportfölj som introduceras på ett flertal marknader. Det finns ett stort intresse och god efterfrågan från våra exportpartners på delar av Brands For Fans-portföljen som är vår tillväxtmotor på exportsidan. Dock skall man vara medveten om att det tar tid att ta sig in på nya marknader och etablera våra produkter i konsumenternas medvetande för att skapa både köp och återköp. Men vi skapar nu en långsiktig närvaro på nya marknader som vi skall kunna skörda frukterna av i många år framöver. Vi kommer fortsatt vara noggranna i valet av exportpartners då det är avgörande för vår framgång i respektive marknad.
Innovationsarbetet på glöggsidan har genererat flera offertvinster i Finland och vi räknar även med fler listningar och ökad exponering i dagligvaruhandeln i Sverige än tidigare säsonger.
4: Växa inom vin
Inom vinområdet har utvecklingen i bolaget varit snabb och lyckosam under inledningen av året där vi tecknat ett samarbetsavtal om att lansera det internationellt framgångsrika alkoholfria varumärket Le Petit Béret på de skandinaviska marknaderna, vilket kommer bidra med en omsättning om ca 20 MSEK årligen från lanseringsstart. Vi räknar med att kunna teckna fler distributionsuppdrag av motsvarande dignitet och vi har nu även kompetens och resurser att på allvar kunna vara med och offerera på Systembolagets vinofferter där de riktigt stora volymerna finns.
5: Avveckla alternativt sälja de delar som inte generar tillräcklig volym eller bruttomarginal
Förutom att vi nu avvecklar vår produktionsanläggning i Götene har vi noggrant kartlagt vilka delar av produktportföljen som inte är strategiskt långsiktiga för bolaget och förhandlingar med flera intressenter kring avyttring av dessa pågår, både när det gäller produkter, varumärken samt produktionsutrustning. Ett kostnadsbesparingsprogram har även inletts som en konsekvens av den planerade renodlingen.
Med de strukturella åtgärder vi nu genomför kommer bolaget kraftigt minska sin kostnadsmassa samtidigt som vår försäljningstillväxt fortsätter att vara i fokus och detta sammantaget skall leda till ett positivt kassaflöde från verksamheten under andra halvåret och framgent. Jag kommer återkomma med fler konkreta siffor på vad våra beskriva åtgärder kommer resultera i men låt mig understryka att vi tar krafttag inom alla delar av verksamheten.
Avslutningsvis är det min ambition att fr.o.m. nu publicera VD-brev löpande så att det blir lättare att följa bolaget och jag hoppas att få möta många av er på den kommande årsstämman.
Stockholm 31 maj 2019
Mats Jämterud
För ytterligare information, kontakta:
Mats Jämterud, tf VD, Umida Group AB (publ)
Telefon: +46 (0) 70 663 72 72
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke