Marknadsnyheter
VD-brev – Oktober 2022

Bästa aktieägare och andra intressenter i Zoomability!
Sommaren är över och vi går mot mörkare tider. Detta både bildligt och bokstavlig talat i dessa orostider och med annalkande höstmörker. Ja, det är tuffa tider med inflation, valutakurser och räntehöjningar. Och kriget i Ukraina verkar eskalera genom rysk massmobilisering.
Givetvis påverkar allt detta också Zoomability på flera sätt, men det positivt är att intresset för vår Zoom Uphill hela tiden ökar. Vi kan nu också ut och resa igen och delta i olika mässor då de coronarestriktioner som varit i flera år tagits bort i de flesta länder, med Kina som undantag.
Nu i september kunde vi delta på den internationella mässan RehaCare i Düsseldorf tillsammans med vår tyska distributör Elchtec by Volaris. Det var första gången sedan 2019 som den annars årliga mässan kunde genomföras. Vi kunde notera ett stort intresse för Zoom Uphill, och samtidigt att det fortfarande inte finns någon riktigt stark konkurrent.
I början av september deltog vi också i Fokus Hjälpmedel på Malmömässan, och vi kommer vara på motsvarande mässa i Örebro i slutet av oktober.
Som jag nämnt mång gånger tidigare så är det av största vikt att synas på olika mässor. Var vi än visar upp Zoomen får vi mycket positiv feed-back både från potentiella kunder och distributörer, och tänk, även från kollegor på andra företag med mobilitetshjälpmedel.
Vi är väldigt trygga i att vi fortfarande har ett unikt erbjudande till rullstolsburna personer, vad gäller att enkelt och säkert komma bortom asfalten och ta del av naturens läkande krafter. Också positivt är det faktum att vi utökar vårt återförsäljarnätverk i världen hela tiden, nu senast med Irland.
Värt att nämnas är också vårt inofficiella världsrekord för elrullstolar den 10 augusti när vi åkte med två specialbyggda Zoom Uphill den 94 km långa sträckan i cykelvasaleden mellan Sälen och Mora på 8 h och 49 min. Detta utan att byta batterier. En av Zoomarna kunde också köras de sista dryga 3,5 milen med ett punkterat bakhjul. Ytterligare ett bevis på den robusta och tillförlitliga konstruktionen.
I veckan som föregick detta var vi också med på ”Den långa vandringen” med 4 Zoomar. De körde samma sträcka, men med dagsetapper på 10-15 km och övernattning i tält eller stugor. Vi hade också kopplat en dragkärra till en av Zoomarna för att få med extra utrustning.
Nu när vi fått bättre ordning på processer och logistik, för att öka produktionstakten, är det marknad och sälj som gäller. Förutom vår större fysiska närvaro hade vi en helsida v37 i SVDs bilaga Innovation. Som uppföljning kommer vi ha en till helsida v41 i bilagan ”Morgondagens Företag”. Under oktober och november syns vi också med en helsida i Gate Report, en tidning som finns tillgänglig utan kostnad på alla flygplatser i Sverige.
Parallellt med annonseringen jobbar vi här i Sverige med att kontakta kommuner kring hyra eller leasing av Zoomar. Detta för att likt Höganäs kommun erbjuda rullstolsburna invånare möjlighet att komma ut på olika naturleder. Vi hjälper också till att inventera vandringsleder för att klassificera dem efter tillgänglighet för olika typer av rullstolar.
Tyvärr har vi problem med att komma in via regionernas upphandlingar. Vi har nu efter sommaren försökt vara med i Region Jönköpings, men tyvärr kommer vi inte vidare då de har ”skall krav” vi inte uppfyller. Krav som är gammalmodiga och inte har med prestanda och säkerhet att göra utan med främst design och gammal teknik. Samma sak var det med Region Stockholm och ”Sjuklövern”. Givetvis gör vi vad vi kan för att ändra på detta så att övriga regioner i landet, likt Region Kalmar, kan erbjuda Zoom Uphill.
Så några andra saker som säkert är av intresse, dvs Zoom-Stick, JV i Kina och testningen mot elrullstolsdirektivet EN12184. För er som följer oss vet att det dragit ut på tiden.
Det viktigaste för oss i närtid är EN12184 då det öppnar den norska marknaden. Mekanik och körsäkerhetstestningen var klar redan i slutet av juni. Nu efter sommarsemestrarna har RISE genomfört elsäkerhetstestning och ”vattentest”, som också gått bra, efter några enklare modifieringar på de Zoomar som testats. Kvar är EMC-testning, vilket kommer ske i början av oktober.
När det gäller vårt JV så har vi haft flera kontakter efter sommaren, men inte kommit vidare med något konkret. Förra veckan presenterade jag Zoomability och vår affärsplan kring ett JV på ett stort symposium i Kina, ”Sweden Technology Matchmaking Meeting”, via videolänk, med ett hundratal personer på plats i Ningbo, och ca 1100 on-linebesökare. Vi väntar nu på återkoppling. I Kina verkar dock alla vänta på att den 20:e partikongressen, som börjar 16 oktober, ska vara klar. Efter den kan det eventuellt komma nya direktiv som påverkar oss i positiv eller negativ riktning.
Vad gäller Zoom-Stick hade vi räknade med att ha prototyp 3 klar nu, men det kommer att dröja ett tag till beroende på leveransproblem av komponenter, vilket meddelats tidigare.
Hur som helst, vi står och faller inte med något av dessa ”projekt”. Vi har ändå möjlighet att växa snabbt de närmaste åren då vi har stor utvecklingspotential med Zoom Uphill på de marknader vi redan finns på idag.
För övrigt så förvarnade vi i vår Q2 rapport om en eventuell nyemission. Styrelsen har arbetat vidare med frågan och vi återkommer i ett PM när vi har något konkret att komma med.
Om vi verkligen ska kunna ta vara på de möjligheter som finns för Zoomability krävs nu mer resurser och fokus. Länder som USA, Kanada, Italien och Norge, förutom Sverige, kan de kommande 6-12 månader bidra till en betydligt snabbare utveckling och god lönsamhet av Zoomability. Vi har redan investerat en hel del för detta, och snart är det dags att skörda.
Det viktigaste för oss resterande delen av året är därför att intensifiera säljarbetet både här i Sverige och i prioriterade länder, men vi får inte glömma bort något av de andra 16 länder vi finns representerade i.
Vi vet att vi har en mycket konkurrenskraftig produkt som fyller ett stort behov med många nöjda kunder. Det är givetvis främst rullstolsburna, men även andra har upptäckt vilket effektivt transportmedel Zoomen är vare sig om man har gångsvårigheter eller inte.
Önskar alla att bli ”A Free Mind In Motion” /Pehr-Johan Fager, VD
Om Zoomability Int. AB (publ)
Zoomability har utvecklat och säljer en terränggående elrullstol Zoom Uphill®, anpassad för personer med funktionsnedsättning i de nedre extremiteterna, men som också passar alla som vill ha en häftig körupplevelse. Den har rönt stor uppmärksamhet främst i USA, men även i Sverige och övriga Europa. Det är en hybrid mellan traditionella eldrivna rullstolar-PWC (såsom konkurrenterna Permobil, Otto Bock och Pride) och fyrhjulingar-ATV. Zoom Uphill® har funktionaliteten och de ergonomiska kvalitéerna som en PWC och körkapacitet och stabiliteten som hos en ATV. Den är unik i sin design då den tack vare sin patenterade bottenplatta är både lätt och smidig såväl som stark och stabil och lämpar sig därför både för tuff terräng och urbana miljöer. Zoom Uphill® möjliggör ett friare liv för personer med begränsad rörelseförmåga. Det kan vara människor med olika typer av funktionshinder, lungkapacitet eller styrka i kroppen.
Marknadsnyheter
RaySearch fördjupar samarbetet med P-Cure


RaySearch Laboratories AB (publ) är glada att meddela att samarbetet med P-Cure fördjupas. Syftet är att effektivisera arbetsflödet i P-Cures protonbehandlingssystem genom integration med RaySearchs system RayStation®* och RayCare®*.
Det utökade samarbetet kommer att göra det möjligt för användare av P-Cures protonbehandlingssystem att använda RayStation och RayCare i en sömlöst integrerad miljö. P-Cures system är ett protonsystem utan gantry, med patienten i sittande postion, utformat för att passa in i vanliga bunkrar för linjäracceleratorer. Systemet har nyligen godkänts av FDA och används kliniskt av Hadassah Medical Center i Jerusalem – den enda protonanläggningen i Mellanöstern – för att behandla cancer i CNS, huvud och hals, bröst och bukspottkörteln.
Partnerskapet är en fortsättning på det befintliga samarbetet, vilket redan resulterat i en integration av RayStation i en studie genomförd vid P-Cures utvecklingscenter som drivs kliniskt av Hadassah Medical Center.
Partnerskapet kommer att möjliggöra för användare av P-Cures protonbehandlingssystem att också dra nytta av automatiseringen och arbetsflödesstödet i RayCare samt funktioner för adaptiv strålbehandling i RaySearchs system.
Dr. Michael Marash, vd, P-Cure: ”Vårt partnerskap med RaySearch, världsledande inom dosplanering, kommer att spela en viktig roll i våra banbrytande insatser för att kunna erbjuda fördelarna med protonbehandling till en betydligt större, global patientpopulation. Jag är glad att vi nu har tagit vårt partnerskap till nästa nivå och jag tror att våra kombinerade teknologier har mycket stor potential.”
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Vi är stolta över att samarbeta med ett företag som spelar en avgörande roll i en ny era inom protonbehandling. P-Cure är en pioinjär i utvecklingen av upprätt strålbehandling och möjligheten att erbjuda ett protonsystem som kan integreras i befintliga linjäracceleratorsrum har stor potential att expandera protonbehandling.”
För mer information vänligen kontakta:
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ)
Tel: +46 (0) 8 510 530 00
johan.lof@raysearchlabs.com
Om P-Cure
P-Cure Ltd., ett företag med bas i Israel, utvecklar och levererar den mest kompakta lösningen för protonbehandling, riktad behandling av cancer med strålning. Sedan år 2007 har P-Cure utvecklat en omfattande protonbehandlingslösning med fokus på patienten, med både kliniska och ekonomiska fördelar. P-Cures mission är att erbjuda protonbehandling med ökad behandlingsprecision, förbättrade kliniska resultat och utökade behandlingsalternativ. Genom att avsevärt minska kapital- och driftskostnader utökar P-Cure tillgängligheten av protonbehandling för alla cancerbehandlingsinrättningar och nya anläggningsutvecklare över hela världen. P-Cures åtagande är att alltid sätta patienten i första rummet. För mer information: p-cure.com.
Om RaySearch
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation.
Programvara från RaySearch har sålts till drygt 900 kliniker i över 40 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com.
Om RayStation
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen.
Om RayCare
RayCare®* onkologiinformationssystem (OIS) är utformat som ett stöd för alla de komplexa logistiska utmaningar som uppstår på moderna cancerkliniker. RayCare är nära integrerat med RayStation och ger en smidig tillgång till alla de kraftfulla planeringsverktyg som finns i RayStation och RayCommand. Systemet koordinerar effektivt de olika aktiviteterna inom strålbehandling och erbjuder avancerade funktioner för automatisering av det kliniska arbetsflödet och adaptiv strålbehandling. RayCare möter klinikernas krav på ett mer användarvänligt och arbetsflödesfokuserat informationssystem som stödjer framtidens cancervård.
* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.
Taggar:
Marknadsnyheter
Blick Global Group AB (Publ) skriver ned goodwilltillgångar som ett led i den strategiska översynen.
Som ett resultat av den tidigare kommunicerade strategiska översynen av bolagets verksamheter har styrelsen idag fattat beslut om att skriva ned bolagets tillgångar i Goodwill.
Efter försäljning av Spelstudion, OMI samt inkråmet och plattformen i Wiget Group AB och tidigare gjorda nedskrivningar (Q2) av osäkra kundfordringar i Brand Legends International AB, skriver nu bolaget ned Goodwill tillgångar om totalt 81 566 260 kr. Goodwill värderas med det, i utgången av årets tredje kvartal till, 10 752 945 kr.
-Styrelsen-
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Ahlberg, VD
E-post: erik@blickglobal.com
Telefon:+46 72 503 35 35
Denna information är sådan information som Blick Global Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-10-01.
Om Blick Global Group AB (publ):
Blick Global är en bolagsgrupp som idag innefattas av två helägda dotterbolag, Blick Wi AB och Brand Legends International AB. Bolagets nuvarande affärsområden återfinns inom digital marknadsföring respektive organisk sökoptimering. Fokus för koncernen är att utveckla sina affärer på bästa sätt för våra aktieägare.
Marknadsnyheter
Fiskarskoncernen har slutfört förvärvet av Georg Jensen
Fiskars Oyj Abp
Pressmeddelande
1.10.2023 kl. 11.15 EEST
Fiskarskoncernen har slutfört förvärvet av Georg Jensen
Fiskarskoncernen har idag, den 1 oktober 2023 slutfört förvärvet av det välrenommerade danska lyxlivsstilsvarumärket Georg Jensen genom att förvärva 100 % av aktierna i Georg Jensen Investment APS. Fiskarskoncernen meddelade om förvärvet den 14 september 2023.
Köpeskillingen var 155 miljoner euro[1] (165 miljoner USD) på en kontantfri och skuldfri basis (enterprise value), med förbehåll för justering efter avslut på basis av rörelsekapitalnivån samt kassa och skulder i den förvärvade verksamheten vid avslutningsdagen. Förvärvets enterprise value (EV) motsvaras av en EV/EBITDA (rullande 12 månader) multipel om 9.5x på fristående basis och 4.7x med förväntade kostnadssynergier på cirka 18 miljoner euro beaktade och netto av integrationskostnader. Transaktionen finansierades med lån.
Fiskarskoncernen kommer att konsolidera Georg Jensen i sin finansiella rapportering, under verksamhetsenheten Vita, fr.o.m. den 1 oktober 2023. Fiskarskoncernens nuvarande prognos för 2023, som publicerades den 5 juli 2023, beaktar inte transaktionens inverkan på bolagets jämförbara EBIT för 2023. Fiskarskoncernen genomför en översyn av Georg Jensens redovisningsprinciper och kommer att färdigställa förvärvsallokeringen nu när transaktionen är slutförd. Eventuell inverkan på Fiskarskoncernens prognos för 2023 kommer att meddelas så snart en välgrundad uppskattning kan göras. Fiskarskoncernen förväntar sig dock att förvärvsallokeringen kommer att ha en negativ inverkan på nuvarande prognos.
FISKARS OYJ ABP
Nathalie Ahlström
Verkställande direktör
För ytterligare information:
Mediekontakter: Medierelationer, press@fiskars.com, tfn +358 40 553 3151
Investerare- och analytikerkontakter: Essi Lipponen, investerarrelationsdirektör, tfn +358 40 829 1192
Kort om Fiskars Group
Fiskars Group (FSKRS, Nasdaq Helsinki) är ett globalt hem för designdrivna varumärken för inomhus- och utomhusbruk. Våra varumärken är bl.a. Fiskars, Gerber, Iittala, Royal Copenhagen, Moomin Arabia, Waterford och Wedgwood. Våra varumärken finns tillgängliga i över 100 länder och vi har cirka 350 egna butiker. Vi har nästan 7 000 medarbetare och 2022 uppgick vår omsättning till 1,2 miljarder euro.
Vi är enade bakom vårt gemensamma syfte: att göra vardagen extraordinär genom nyskapande design. Sedan 1649 har vi designat tidlösa, funktionella och vackra produkter, samtidigt som vi driver innovation och hållbar tillväxt.
Läs mera: fiskarsgroup.com/sv
[1] I detta meddelande har enterprice value (EV) 165 miljoner USD konverterats till euro baserat på USD/EUR på 1,0647, som var kursen den 22 september 2023. Förändringar baserade på valutafluktuationer var säkrade.
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter7 månader ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients