Marknadsnyheter
Veeam befäster sin ledande position på marknaden för Cloud Data Management med en ökning på 26% för årligen återkommande intäkter under andra kvartalet 2019
Tvåsiffrig ökning av årligen återkommande intäkter påvisar att prenumerationsmodellen blir allt mer populär och att Veeam som företag lyckas bra i sin fortsatta utveckling
Baar, Schweiz: 25 juli, 2019: Veeam® Software, det ledande företaget inom backup-lösningar för Cloud Data Management™, meddelar nu resultatet för andra kvartalet 2019. Veeam, som nyligen passerade 1 miljard i dollar i årlig försäljning, ökar med 26 % för årligen återkommande intäkter jämfört med samma period förra året. Resultatet visar att den prenumerationsmodell som Veeam introducerade för alla nya produkter, inklusive för Veeam Availability Suite™ 9.5 Update 4 tidigare i år, uppskattas av kunderna. Veeam Availability Suite U4 är en av företagets hittills viktigaste lanseringar och närmar sig 350 000 nedladdningar sedan i januari då produkten släpptes.
– Vi fortsätter att investera i utveckling, marknadsföring och i våra partners, säger Ratmir Timashev, medgrundare och Executive Vice President (EVP) för Sales & Marketing. Samtidigt ser vi att Veeams prenumerationsmodell fungerar bra över hela världen. Samtliga geografiska områden visar tillväxt vilket visar att nästa steg i företagets utveckling, där vi fokuserar på hybrida molnlösningar, är framgångsrik. 72 procent av alla organisationer planerar att ta till sig Cloud Data Management * och ändrar sina strategier mot att bli mer molninriktade. Vi ser fram emot att hjälpa dem med detta.
– Vår samverkan med strategiska teknikpartners har aldrig varit starkare och mer efterfrågad, fortsätter Ratmir Timashev. Vi planerar att ingå fler partnerskap under andra halvåret så att vi kan möta våra partners efterfrågan på att kombinera Veeams mjukvara för backup och dataskydd med marknadens ledande hårdvara, lagringslösningar och hyperkonvergerade lösningar. Vårt nya “with Veeam”-program, är ett exempel på hur Veeam kommer att utveckla lösningar och samverka med teknikpartners på ett sätt som ger kunderna heltäckande lösningar som är så flexibla som de önskar.
Några höjdpunkter under andra kvartalet:
- Veeam Backup for Microsoft Office 365, är den snabbast växande produkten i Veeams historia och ökade med 270 procent jämfört med förra året. Veeam Backup for Microsoft Office 365 har laddats ned av fler än 75 000 organisationer för fler än 8 miljoner mejlkonton. Veeam släppte version 3 av produkten i början av andra kvartalet och tack vare den kan verksamheter uppnå 30 ggr snabbare backup, ökad säkerhet och bättre transparens och analysfunktioner.
- Veeams Cloud & Service Provider (VCSP) program omfattar fler än 23 500 partners, av vilka 4,100 också är certifierade för att erbjuda Cloud Backup & DRaaS med Veeam Cloud Connect.
- Veeams partnerskap med Hewlett Packard Enterprise (HPE), Cisco, NetApp och Lenovo medförde en transaktionsökning på 327 procent och en försäljningsökning på 123 procent jämfört med förra året.
- Veeam uppmärksammades som HPE 2019 Global Technology Partner of the Year.
- Veeam lanserade partnerprogrammet “with Veeam”, där Veeam samverkar med ledande lagringsföretag för att erbjuda kunder heltäckande lösningar för sekundärlagring. Lösningar har redan lanserats tillsammans med ExaGrid och Nutanix och de planeras vara tillgängliga under andra halvåret 2019.
För mer information, se gärna https://www.veeam.com.
Citat relaterade till rapporten
– Veeam visar fortsatt stark försäljning på en tuff marknad. Det är utmanande att byta från en licensmodell till en prenumerationsmodell, men Veeam tycks ha klarat det bra. IDC research visar att mer än 90 procent av företagen tänker använda hybrida och/eller multi-cloud-lösningar för att skydda sina data inom de kommande 12 månaderna. Det är just denna marknad som Veeam satsar på. — Phil Goodwin, Research Director, IDC
– Veeams Cloud Data Management-plattform gör det möjligt för oss att ta backup på, och att återskapa, data på rekordtid. Det är en viktig hörnsten i vår digitaliseringsresa. Med Veeam blir vi mer snabbrörliga, vilket kommer våra kunder tillgodo. Vi kan snabba på tiden som det tar att introducera ny mjukvara på marknaden. — Christoph Buchstätter, Head of Computing & Platform Services på Porsche Informatik
– Veeam ser till att våra tjänster är tillgängliga över hela verksamheten så att vi kan fokusera på att optimera servicen för våra fans och kunder. Allt från biljettmaskiner till Wi-Fi och kassasystem är alltid tillgängligt tack vare Veeam. Dessutom kan vi nu garanterat alltid hantera hotellbokningar, restaurangreservationer och betalningar. Veeam har den skalbarhet, pålitlighet och de funktioner för Cloud Data Management som vi tidigare saknade.— Bryce Hollweg, Director of IT på Vancouver Canucks
– Veeams lösning är så snabb och enkel att använda att den ger oss mer tid för innovation och kan tillföra mer värde till verksamheten. Om det inte vore för Veeam, skulle vi behöva anställa en person på heltid för att hantera backup. Om man kombinerar den kostnaden med det vi sparar på support blir det ungefär 200 000 dollar per år. För första gången i Ducks Unlimited Canadas historia, är IT en intäktskälla direkt relaterad till vår verksamhet. — Raj Perumal, Chief Information Officer at Ducks Unlimited Canada
Om Veeam Software
Veeam är ledare inom Backup-lösningar som erbjuder funktioner för Cloud Data Management. Veeam Availability Platform™ är den mest kompletta backup-lösningen för att hjälpa kunder att framgångsrikt klara de 5 stadierna för Cloud Data Management. Veeam har fler än 355 000 kunder världen över, inklusive 82 procent av alla Fortune 500-företag och 67% av alla Global 2000-företag, och en kundnöjdhet som ligger 3,5 gånger högre än branschens genomsnitt. Veeams globala ekosystem omfattar 66 000 kanalpartners; Cisco, HPE, NetApp och Lenovo som exklusiva återförsäljare och fler än 23 500 moln- och tjänsteleverantörer. Huvudkontoret ligger i Baar, Schweiz och Veeam har kontor i fler än 30 länder. För mer information, se gärna https://www.veeam.com och Twitter @veeam.
###
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke