Marknadsnyheter
Veg of Lund AB: Delårsrapport januari – september 2022
Juli–september 2022
• Nettoomsättningen uppgick till 349 TSEK (610).
• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA, uppgick till -5 143 TSEK (-5 933) och EBIT uppgick till -5 195 TSEK (-6 061).
• Resultatet efter skatt uppgick till -5 446 TSEK (-6 178).
Januari–september 2022
• Nettoomsättningen uppgick till 1 873 TSEK (1 269).
• Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar, EBITDA, uppgick till -34 147 TSEK (-13 513) och EBIT uppgick till -34 302 TSEK (-13 875).
• Resultatet efter skatt uppgick till -34 628 TSEK (-14 035).
Väsentliga händelser juli–september 2022
• Styrelsen utsåg Fredrik Carling till ny VD för Veg of Lund. Han tillträdde den 19 september 2022.
• Styrelseledamot Magnus Nordin lämnar Veg of Lunds styrelse på egen begäran.
• Veg of Lund genomför riktad nyemission av aktier för konvertering av bryggfinansiering samt beslutar om tilldelning av aktier med anledning av en långivares utnyttjande av teckningsoptioner.
• CFO Emma Källqvist kommer att lämna sin tjänst som CFO i Veg of Lund under november månad.
• Veg of Lund tecknade avsiktsförklaring avseende produktion och försäljning i Sydostasien.
Väsentliga händelser efter rapportperiodens utgång
• Veg of Lund beslutar om tilldelning av aktier med anledning av långivares utnyttjande av teckningsoptioner.
• Veg of Lund lanserar DUG Smoothie på den svenska marknaden
• Styrelsen i Veg of Lund beslutar om företrädesemission av aktier om cirka 30,9 MSEK samt kallar till stämma för bl.a. styrelseval och ändring av bolagsordningen.
Koncernens nyckeltal i sammandrag
TSEK |
Q3 2022 | Q3 2021 | Q1-Q3 2022 | Q1-Q3 2021 | Helår 2021 |
Nettoomsättning | 349 | 610 | 1 873 | 1 269 | 2 573 |
Bruttomarginal, % | 30 | 21 | 19 | 24 | 26 |
EBITDA | -5 143 | -5 933 | -34 147 | -13 513 | -22 500 |
EBITDA-marginal, % | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. |
Rörelseresultat (EBIT) | -5 195 | -6 061 | -34 302 | -13 875 | -23 641 |
Rörelsemarginal (EBIT-marginal), % | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. |
Resultat efter skatt | -5 446 | -6 178 | -34 628 | -14 035 | -23 754 |
Vinstmarginal, % | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. | Neg. |
Resultat per aktie, före och efter utspädning, kr | -0,42 | -0,54 | -2,74 | -1,28 | -2,10 |
Soliditet, % | -28 | 76 | -28 | 76 | 75 |
Eget kapital per aktie, kr | -0,18 | 2,18 | -0,18 | 2,18 | 1,60 |
Balansomslutning | 9 121 | 34 791 | 9 121 | 34 791 | 25 971 |
Kassaflöde från den löpande verksamheten | -6 164 | -8 172 | -26 348 | -17 928 | -31 484 |
Medelantalet anställda | 9 | 6 | 9 | 4 | 5 |
Denna rapport samt övrig ekonomisk information och pressmeddelanden finns på bolagets webbplats, ir.vegoflund.se |
VD har ordet
Att Veg of Lund har forskning och patenterade produktkoncept med global kommersiell relevans i en starkt växande marknad är bekräftat. Många aktörer slåss om plats på butikshyllorna, erkännande av branschen och uppmärksamhet i marknaden. Få har lyckats så bra som Veg of Lund, som med varumärket DUG® fått bred listning i detaljhandeln, erkännande av branschen i form av en rad utmärkelser och uppmärksamhet som få kan mäta sig med.
Det är nu tid att steg för steg omvandla ovan framgång till resultat som driver tillväxt och långsiktigt tar bolaget mot lönsamhet.
Den strategiska riktningen är rätt
Den uppdaterade strategiska riktning som bolaget stakat ut och kommunicerat nyligen ger den flexibilitet som bolaget behöver framöver. Olika marknader och produkter ger olika möjligheter som kommer kräva olika affärsmodeller för att nå konsumenter på ett framgångsrikt sätt. Vi kallar den Veg of Lunds hybridmodell.
Storbritannien och Sverige kommer fortsatt vara länder där vi som organisation vill ligga nära marknaden. Idag använder vi oss av en kombination av egen organisation och/eller närstående externa partners i den taktiska implementeringen av strategin. Det ger oss möjlighet att få detaljerad insikt i utväxlingen av de val vi gör i positionering, distribution och kommunikation. Insikter som ger en bättre förmåga att snabbare och mer effektivt växla upp med distributions- och licenspartners i nya marknader. Vad som redan står klart är att vi behöver vara klokare i hur vi satsar ibland annat marknadsföring för att få bäst utväxling för varje investerad krona.
Affärsmodellen kring licensiering av patent och ”know-how” är den modell som bäst möjliggör en global approach till expansion. Den nyligen signerade avsiktsförklaringen med erfarna regionala aktörer i Thailand och Vietnam är ett bra exempel på hur vi på ett relativt snabbt och kostnadseffektivt sätt kan etablera våra produkter på marknader som i närtid annars skulle vara svåra att adressera. Vi ser framemot att lansera i dessa marknader under 2023.
För närliggande marknader, främst i delar av Europa, kommer vi att använda en kombination av vår modell i Sverige och Storbritannien med licenssamarbeten. Det innebär att Veg of Lund ansvarar för produktion och nationella distributörer svarar för implementering i butiksled och livsmedelsindustrin.
Kontinuerlig utveckling av patent- och produktportföljen fortsätter
Att fortsätta fokusera på vår unika produktlösning är även det ett viktigt strategiskt val. Vår styrka är att vi förstår, som ingen annan, hur man utvecklar och producerar olika former av livsmedel baserat på potatis och rapsolja. Samtliga delar av vår produkt- och patentportfölj bygger på just detta och det kommer vara vårt fokus i en överskådlig framtid.
Under året har DUG potatisdryck börjat få en hängiven skara konsumenter som uppskattar dess smak, konsistens och innehåll. Men det är också klart att en betydande skara i målgruppen inte har imponerats. Upplevelsen av produkten har inte lyckats leva upp till de förväntningar gruppen haft på konceptet och varumärket. Vi ser därför framemot att ta ett uppdaterat recept av samtliga tre varianter (Original, Barista och Unsweetened) till marknaden i januari 2023. Resultatet av hårt arbete de senaste sex månaderna är en betydligt bättre smakupplevelse av DUG i kaffet, till frukostflingorna och matlagningen. Färre tillsatta ingredienser, mer mjölkliknande utseende och smak och ännu bättre giftermål i kaffet utan att förlora de fördelar som DUG alltid haft. Miljömässigt hållbar, fri från de 14 vanligaste allergenerna, källa för omega 3 och folsyra för att nämna några.
Vi har nu i november även lanserat DUG Smoothie i Sverige. Tidigare uppskattade My Foodie har blivit införlivad i DUG varumärket och möter en efterfrågan på ett växtbaserat, allergenfritt mellanmål med marknadens lägsta fruktsockerhalt. En position som vi ser framemot att börja ta i Sverige och sen vidare internationellt under 2023.
Vi kommer fortsätta addera produktkategorier löpande, vilket kommer att inkludera fler växtbaserade mejeriprodukter som glass, där vi för diskussioner med kommersiella partners för smaksättning samt kommersiell utrullning. Det långt gångna projektet för vegetabiliskt kött har lämnat forskningsstadiet och gått in i en produktutvecklingsfas i samarbete med Scandi Standard. Responsen från de som redan arbetat med vår produkt är positiv. Det som imponerat främst är den köttliknande struktur vi har fått fram som många framtida konkurrenter har svårt att uppnå.
Förvandla löfte till resultat
Sedan lansering av DUG mjölkalternativ har ledande butikskedjor tagit in det i sitt sortiment. Waitrose, Holland & Barret och OCADO för att nämna några i England. I Sverige återfinns DUG hos ICA, Hemköp och Mathem bland andra.
Alla delar de vår syn på den stora potential konceptet har. Platserna på hyllorna i butik, uppmärksamhet i media och konsumenters nyfikenhet har inte i tillräcklig hög grad konverterats till löpande försäljning. Resultatet i tredje kvartalet 2022 är ett tecken på just det.
Erfarenheterna som det senaste året gett oss är nu grogrund för att kunna konvertera våra högt ställda förväntningar till resultat framöver. Den uppdaterade strategin är på plats. Expansion och förbättring av existerande produktportfölj likaså. Kompletterande av befintlig produktion närmare marknaden i Europa är ytterligare en viktig komponent som är uppe och kör i Q1 2023. Vi kommer även stärka organisationen inom strategiskt viktiga områden så som produktutveckling och internationell försäljning och licenspartnerskap.
Rustning för fortsatt produktutveckling och implementering av strategi
Den företrädesemissionen som idag kommunicerats kommer ge verktygen till att realisera de planer och ambitioner vi har framöver. Organisationen kommer stärkas på strategiskt viktiga områden för att implementera de initiativ vi har i marknadsbearbetning i existerande och nya marknader. Både med existerande DUG produkter och nya framtida produkter. Det kommer göra det möjligt att få ett 2023 som är väsentligt annorlunda mot 2022.
Personligen är jag inspirerad av utmaningen framför oss. Det är inte alltid man har förmånen att leda utvecklingen av ett bolag med så betydande potential. Ett bolag som har så många ingredienser för framgång på plats. Ett unikt produktkoncept, en organisation med kompetenta och hängivna medarbetare under styrning av en erfaren styrelse. Jag ser framemot att länka allt detta samman på ett sätt som löpande bygger bolaget och våra resultat kvartal för kvartal framöver.
Fredrik Carling,
vd
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Carling,
verkställande direktör.
Tel: 0703 121 942
E-post: fredrik.carling@vegoflund.se
Malmö den 9 november 2022
Veg of Lund AB
Styrelsen
Om Veg of Lund
Veg of Lund utvecklar unika växtbaserade livsmedel som möter konsumenternas krav på smak och hållbarhet. Bolaget har rötter i forskning vid Lunds universitet och äger patenterade metoder för att utveckla nya matkategorier inom den snabbväxande marknaden för växtbaserade livsmedel. Veg of Lunds klimatsmarta och smakrika produkter säljs i Europa och Asien under varumärket DUG®. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market under ticker VOLAB. Läs mer på ir.vegoflund.se. Mangold Fondkommission AB är bolagets Certified Adviser och kan kontaktas via telefon: 08-5030 15 50 eller e-post: ca@mangold.se.
Denna information är sådan som Veg of Lund är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2022-11-09 08:58 CET.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke