Marknadsnyheter
Veidekke bygger nytt vård- och omsorgsboende åt Telge Fastigheter
Telge Fastigheter har tilldelat Veidekke uppdraget att bygga nytt vård- och omsorgsboende i stadsdelen Lina i Södertälje. Det nya boendet ska ha plats för cirka 80 lägenheter, gemensamhetsutrymmen och ett storkök. Projektet omfattar även installationer och markarbeten. Veidekke får uppdraget, som är en totalentreprenad, efter en offentlig upphandling. Ordervärdet är 256,5 MSEK.
Kommunstyrelsen tog beslut om att bygga det nya vård- och omsorgsboendet i mars 2024 och nu är avtalet alltså påskrivet. Projekteringen inleds i januari i år och projektet ska slutföras vid halvårsskiftet 2027.
– Nu går vi äntligen i gång med nästa fas i utvecklingen av ett det här viktiga projektet för Södertälje. Veidekke har levererat ett anbud som motsvarar de krav vi har haft i vår förfrågan. Vi ser fram emot att jobba tillsammans med Veidekke för att förverkliga detta moderna boende, säger Tobias Stridsberg, projektchef Telge Fastigheter.
Projektet är en del i Södertälje kommuns planer på att stärka Linas befintliga bebyggelse och möta behovet av vård- och omsorgsboende i området.
Det nya boendet byggs vid Kaxbergsvägen och Porslinsvägen, som ligger nära Lina centrum, villaområden och naturen. Byggnaden blir fem våningar hög, inklusive suterrängvåning, och kommer att ha anpassade lägenheter, gemensamhetsutrymmen och gemensamma ytor i trädgården, samt parkering för bil och cykel. Boendet är uppdelad i tre byggnadskroppar som hålls samman av ett centralt trapphus, vilket möjliggör för bra dagsljus i hela huset. Huskropparnas bruttoarea blir 7 800 kvm och byggnaden ska certifieras enligt Miljöbyggnad 3.1 Silver.
– Vi är mycket glada över att ha fått förtroendet att genomföra detta projekt. Vi har stor erfarenhet av att bygga samhällsfastigheter som äldreboenden. Nu ser vi fram emot att bygga moderna bostäder av hög kvalité för Södertäljes äldre utifrån senaste praxis, säger Frida Täcklind, arbetschef på Veidekke.
För mer information kontakta:
Frida Täcklind, arbetschef Veidekke Bygg Stockholm, tfn 073-068 72 26
Jonas Petersson, regionchef Veidekke Bygg Stockholm, tfn 076-832 91 40
Martin Gadd, verksamhetsområdeschef Veidekke Bygg, tfn 070-399 47 79
Visionsbild från White Arkitekter
Veidekke är en av Skandinaviens ledande entreprenörer och utför alla sorters bygg- och anläggningsuppdrag. Involvering och lokalkunskap kännetecknar verksamheten. Koncernen omsätter ca 43 miljarder NOK och hälften av de ca 8000 medarbetarna äger aktier i verksamheten. Veidekke är noterat på Oslobörs och har sedan starten 1936 alltid gått med vinst.
Marknadsnyheter
Parisa Liljestrand närvarar på 60:e Guldbaggegalan
Måndagen den 13 januari närvarar kulturminister Parisa Liljestrand på Guldbaggegalan i Stockholm. Guldbaggen är Sveriges främsta filmpris och har delats ut sedan 1964 för framstående insatser inom den svenska filmen under det gångna året. Årets gala är 60:e i ordningen.
– Guldbaggegalan är en hyllning till svensk film och en bransch som bidrar till såväl kulturupplevelser som näringar runtom i landet. Guldbaggen är också en hyllning till filmen och de olika röster, berättelser, erfarenheter samt gemenskap som film kan förmedla och skapa. Att närvara på den 60:e upplagan av galan i år är en ära, säger kulturminister Parisa Liljestrand.
Guldbaggegalan arrangeras av Svenska Filminstitutet i samarbete med SVT och äger rum på Cirkus i Stockholm den 13 januari 2025. Galan direktsänds i SVT1 kl. 20.00.
Mer information om alla kategorier och nomineringar finns på Guldbaggens webbplats.
Harald Eiken
Pressekreterare åt kulturminister Parisa Liljestrand
Mobil: 076-781 42 09
harald.eiken@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Chatboten som revolutionerar inkassobranschen – Glenn 3.0
coeo inkasso tar ytterligare steg i riktning mot att bli Sveriges ledande inkassobolag. Nu lanserar de, som enda inkassobolag i Sverige, Glenn 3.0 – en AI-tränad chatbot som ska ge lika bra rådgivning och hjälp som en mänsklig kontakt. Glenn 3.0 har tagits fram i samarbete med AI-bolaget Ebbot.
Med den nya, uppgraderade chatboten, Glenn 3.0 får kunderna ännu bättre möjlighet att lösa sina inkassoärenden när de vill under dygnet – i en miljö de själva känner sig bekväma i.
– Fram tills nu har det främsta användningsområdet i vår chatbot varit att kunna ge information samt att hantera standardiserade processer som exempelvis bestridanden. Chatboten har då snabbt kunnat ta fram relevanta uppgifter och svara på frågor om i vilket skede en konsument riskerar en betalningsanmärkning eller vad som gäller när en vara returnerats. Nyheten nu är att ”Glenn” tar sig an rollen som rådgivare fullt ut, förklarar Pernilla Almström, vd på coeo.
Omfattande träning
För att råden ska bli tillförlitliga har ett stort antal inkassoexperter från coeo försett chatboten med gedigna kunskapsunderlag. Dels har man säkerställt att ”Glenn” är införstådd med de lagar och förordningar som gäller vid inkassohantering, dels har coeo ställt sin chatbot inför en rad olika scenarier och säkerställt att ”Glenn” står redo att ge bästa möjliga råd. Utöver rådgivning får ”Glenn” kapacitet att implementera och genomföra det som avtalats, samt skicka en bekräftelse till kunden.
”Glenns” framsteg har tagits i nära samarbete med AI-bolaget Ebbot, som genom djupgående AI-kompetens varit med och bidragit till att ”Glenn” har ett ödmjukt, vänligt och konstruktivt förhållningssätt.
Pernilla Almström är fast förvissad om att kvalitén på ”Glenns” rådgivning kommer att hålla minst lika god nivå som de råd hans mänskliga kollegor ger.
– Självklart är vi noga med att lära upp nya medarbetare, och med att säkerställa att alla vidareutbildas kontinuerligt men så mycket noggrann och systematisk träning som ”Glenn” fått skulle vara svårt att genomföra med en mänsklig kollega. Vi människor kan ju dessutom ha en dålig dag på jobbet av olika skäl. ”Glenn” som trots allt är en chatbot står för en maskinell jämnhet och kommer bara att bli bättre ju fler ärenden han löser.
En möjlighet – inte ett krav
För en del människor kan ett inkassokrav vara känslomässigt jobbigt. Feedbacken coeo fått är att många kunder uppskattar möjligheten att få lösa sitt ärende utan kontakt med en annan människa. Att de dessutom kan få ärendet ur världen när som helst på dygnet är ofta uppskattat. Sen finns det såklart de som hellre pratar med en annan människa än en chatbot.
– Vi har också ett team med empatiska och kompetenta rådgivare. Våra tekniska framsteg är en möjlighet för de som uppskattar smidigheten det innebär. De som hellre vill prata med en människa är mer än välkomna att göra det, klargör Pernilla Almström.
För mer info:
Pernilla Almström, vd coeo inkasso
E-post: pernilla.almstrom@coeo-inkasso.se
Om coeo inkasso
coeo Inkasso finns i 7 länder och är ett av Europas snabbast växande inkassobolag. Vi kombinerar de mest moderna lösningarna med en gedigen kunskap om inkasso.
Tillsammans med våra medarbetares expertis och det senaste inom AI levererar vi effektiv och kundfokuserad inkasso. Är kunden viktigast för dig ska du samarbeta med oss – vi stärker relationen mellan dig och din kund.
Taggar:
Marknadsnyheter
BioStock: SynAct Pharmas emission övertecknades
I december genomförde SynAct Pharma framgångsrikt riktade emissioner som inbringade 45 Mkr, och nu har även en företrädesemission om cirka 20 Mkr genomförts genom en övertecknad transaktion till en premie. Teckningsgraden uppgick till 161,8 procent, vilket eliminerar behovet av att aktivera garantiåtaganden och visar på ett starkt stöd från aktieägarna.
Läs hela artikeln på biostock.se:
https://www.biostock.se/2025/01/synact-pharmas-emission-overtecknades/
Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capital. https://www.biostock.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke