Connect with us

Marknadsnyheter

Veidekke bygger Tellus Skola åt Nystad Stadsutveckling

Published

on

Veidekke har av Nystad Stadsutveckling AB fått i uppdrag att bygga nya Tellus Skola i Liljeholmen/Midsommarkransen i Stockholm. Projektet är en totalentreprenad i samverkan och beräknas vara färdigställd hösten 2024.

Vi är glada för ytterligare en byggstart efter rekordsnabb utvecklingsprocess på 3 år från projektidé till byggstart och vi bidrar därmed återigen till samhällsutvecklingen. Jag är övertygad om att Veidekke kommer att leverera en fantastisk skolbyggnad till vår hyresgäst, säger Per Ronnevik, vd på Nystad Stadsutveckling AB.

I Veidekkes uppdrag ingår nybyggnation av en skola på fastigheten Herbariet 4 i Liljeholmen/Midsommarkransen på ca 11 500m2 BTA. Projektet består av projektering, uppförande och iordningställande av en skolbyggnad för cirka 1000 elever i årskurserna F–9 med tillhörande funktioner, som exempelvis tillagningskök och matsal, slöjdsalar, personalutrymmen, samt mark-och anläggningsarbeten av skolgård, gator, gångvägar och förgårdsmark på omkringliggande områden.

– Vi tackar Nystad för förtroendet som vi kommer att förvalta väl med vårt projektteam av vana skolbyggare, säger Linus Wåhlin, arbetschef Veidekke Bygg Stockholm.

De nya skolbyggnaderna kommer miljöcertifieras enligt Miljöbyggnad Silver, vilket bland annat innebär bra inomhusklimat med god ventilation för alla elever och lärare, användande av sunda byggmaterial och en låg energianvändning.

För mer information kontakta:

Linus Wåhlin, arbetschef Veidekke Bygg Stockholm, tfn 073-314 69 11

Jonas Petersson, regionchef Veidekke Bygg Stockholm, tfn 076-832 91 40

Charlotta Nilsén, verksamhetsområdeschef Veidekke Bygg, tfn 070-600 30 87

Veidekke är en av Skandinaviens ledande entreprenörer och utför alla sorters bygg- och anläggningsuppdrag. Involvering och lokalkunskap kännetecknar verksamheten. Koncernen omsätter ca 38 miljarder NOK och hälften av de 7800 medarbetarna äger aktier i verksamheten. Veidekke är noterat på Oslobörs och har sedan starten 1936 alltid gått med vinst.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt hög kundtillströmning och ett stabilt resultat

Published

on

By

Axfood summerar ett kvartal med en fortsatt positiv kundtillströmning, volymtillväxt och stärkta marknadspositioner. Tillväxten var, trots mycket höga jämförelsetal, återigen högre än marknadens vilket genererade en stabil resultatutveckling. Dessutom togs ytterligare kliv i koncernens satsningar för att stärka konkurrenskraften över tid.

Vd och koncernchef Klas Balkow kommenterar delårsrapporten för det första kvartalet 2024:

”Med tanke på att vi mötte unikt höga jämförelsetal var inledningen på det nya året stark och tillväxten i detaljhandelsomsättningen uppgick till 6,9 procent. Att vi visar en fin tillväxt i en marknad med låg inflation är ett resultat av betydande volymtillväxt. Det är ett positivt kvitto på att våra kunder uppskattar erbjudandet i våra olika koncept.

Willys har ett konkurrenskraftigt erbjudande med ambitionen att leverera Sveriges billigaste matkasse, och har lockat många nya kunder under lång tid. Under det första kvartalet fortsatte Willys att ta marknadsandelar, om än i en något lägre takt än tidigare, vilket är naturligt med tanke på de exceptionellt höga jämförelsetalen. Jämfört med motsvarande period för två år sedan har Willys vuxit mer än dubbelt så mycket som marknaden.

Hemköp uppvisade återigen en fin prestation under det första kvartalet med en jämförbar tillväxt om 7,0 procent. Med fokus på prisvärde och butiksmoderniseringar attraheras alltfler konsumenter till Hemköps koncept. På café- och restaurangmarknaden blev inledningen på året svag, vilken också har påverkats av en negativ påskeffekt. Det återspeglas i Snabbgross utveckling även om Snabbgross återigen tog marknadsandelar i kvartalet.

Med fortsatt volymtillväxt och positiv kundtillströmning uppvisade Axfood en stabil resultatutveckling under det första kvartalet.

I bakomliggande led etablerar vi en ny logistikstruktur och är fortfarande i en upprampningsfas av det nya logistikcentret i Bålsta. Driftsättningen av automation och lagerläggning för torrt och kylt är nu färdigställd, och nyligen initierades även driften inom det frysta sortimentet i linje med plan. Vi räknar fortsatt med att se effektivitetsförbättringar från andra halvåret av innevarande år. I kvartalet har vi dessutom driftsatt automationen i vårt frukt- och gröntlager i Landskrona.

Inom Axfood arbetar vi brett med hållbarhet och tar kontinuerligt steg inom många områden. Just nu accelererar vi omställningen till förnyelsebara drivmedel i våra transporter från lager till butik, vilket gör att vi ser en betydande minskning i klimatpåverkan per transporterat ton gods i kvartalet. Dessutom utökar vi mängden egenproducerad solcellsenergi och fortsätter att utveckla sortimentet av hållbara och hälsosamma produkter.

Vi summerar en positiv inledning på året där vi fortsätter att attrahera nya kunder och ta marknadsandelar, i en alltmer konkurrensutsatt marknad. Med en ambitiös agenda för fortsatt utveckling har vi goda förutsättningar för att ta ytterligare kliv mot att vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat.”

Sammanfattning av första kvartalet

  • Nettoomsättningen uppgick till 20 252 Mkr (19 252), en ökning med 5,2 procent.
  • Detaljhandelsomsättningen uppgick till 16 281 Mkr (15 225), en ökning med 6,9 procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 817 Mkr (695) inklusive jämförelsestörande poster om — Mkr (-55). Rörelsemarginalen uppgick till 4,0 procent (3,6).
  • Det justerade rörelseresultatet uppgick till 817 Mkr (750), en ökning med 9,0 procent. Den justerade rörelsemarginalen uppgick till 4,0 procent (3,9).
  • Periodens resultat uppgick till 560 Mkr (472) och resultatet per aktie före utspädning till 2,60 kr (2,20).
  • Årsstämman den 20 mars beslutade om en utdelning till aktieägarna om 8,50 kr (8,15) per aktie. Utdelningsbeloppet delas upp i två lika stora utbetalningar om vardera 4,25 kr där den första utbetalningen skedde i mars och den andra utbetalningen sker i september. Vidare valdes Thomas Ekman in som ny styrelseordförande och styrelsen beslutade om återköp av högst 385 000 aktier kopplat till det långsiktiga aktiebaserade incitamentsprogrammet LTIP 2024.
  • Den 6 februari tillkännagavs att Klas Balkow väljer att lämna sin roll som vd och koncernchef för Axfood senast vid utgången av 2024.

Väsentliga händelser efter balansdagen

  • Den 17 april tillkännagavs att Axfoods styrelse har utsett Hemköpskedjans nuvarande vd Simone Margulies till ny vd och koncernchef för Axfood med start den 15 augusti 2024.
     

Axfood presenterar delårsrapporten för första kvartalet 2024 i en webbsändning kl 9:30 idag den 25 april 2024. Rapporten presenteras av vd och koncernchef Klas Balkow och ekonomi- och finansdirektör Anders Lexmon. Länk till webbsändningen finns tillgänglig på axfood.se. Länk till registrering för att delta via telefonkonferens finns också tillgänglig på axfood.se. Efter registrering ges telefonnummer och konferens-ID för att kunna delta i telefonkonferensen.

För ytterligare information, kontakta:
Alexander Bergendorf, Head of Investor Relations, Axfood AB, tel +46 73 049 18 44

Denna information är sådan information som Axfood AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 april 2024 kl 07:00.

Axfood ska vara ledande inom prisvärd, bra och hållbar mat. I vår bolagsfamilj ingår butikskedjorna Willys och Hemköp, liksom Tempo, Handlar ́n och Matöppet. Grossistförsäljning sker genom Snabbgross och vårt supportbolag Dagab ansvarar för koncernens produktutveckling, inköp och logistik. I Axfoodfamiljen ingår även Middagsfrid och Urban Deli samt delägda Apohem, Eurocash och City Gross. Tillsammans har koncernen ungefär 13 000 medarbetare och en omsättning om drygt 80 miljarder kronor. Axfoods aktie är sedan år 1997 noterad på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svenskars förtroende för EU:s hållbarhetsarbete sviktar inför EU-valet

Published

on

By

En undersökning visar att endast 36% av svenskarna anser att EU tar tillräckligt stort ansvar för hållbar utveckling, vilket kan påverka valdeltagandet i det kommande EU-valet.

Med mindre än två månader kvar till EU-valet den 9 juni ger en undersökning insikt i hur svenskarna uppfattar Europeiska unionens (EU) arbete med hållbarhet. Endast 36% av de tillfrågade menar att EU gör tillräckligt för att driva på en hållbar utveckling. Denna siffra är jämförbar med de låga förtroendesiffrorna för både regeringen och oppositionen i Sverige, där 29% respektive 25% anser att dessa tar tillräckligt stort ansvar.

”Det är tydligt att många svenskar verkar förvänta sig mer från EU när det kommer till hållbarhetsfrågor,” säger Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight som ligger bakom studien. ”Denna brist på förtroende kan leda till ökat politiskt engagemang eller apati inför valet, beroende på om väljarna tror att deras röster kan påverka EU:s framtida riktning.”

Resultaten tyder på en potential för politiska partier och kandidater att tydligare kommunicera sina hållbarhetsagendor och hur de avser att påverka EU:s politik. Jämförelsen med nationella aktörer visar även på ett mönster där medborgarna känner en allmän besvikelse över ansvarstagandet för miljö och hållbarhet på flera nivåer.

”Med tanke på att klimatförändringarna är bland de mest brådskande frågorna idag, även för konsumenterna, är det viktigt för EU att återupprätta förtroendet bland väljarna” tillägger Erik Elvingsson Hedén.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Respondenterna kommer från Norstats Sverige-panel. 

Erik Elvingsson Hedén
CEO, SB Insight
erik.heden@sb-insight.com
+46 70 865 13 97

SB Insight är en insiktsbyrå med fokus på hållbarhet och hur det påverkar varumärken, kommunikation och affärsutveckling. Vi förser stora företag och organisationer med beslutsunderlag i deras hållbara transformation. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

DELÅRSRAPPORT FÖR FÖRSTA KVARTALET 2024 NEW WAVE GROUP AB

Published

on

By

PERIODEN 1 JANUARI – 31 MARS 2024

  • Nettoomsättningen minskade med 7% (samma i lokal valuta) och uppgick till 1 995,2 MSEK (2 135,5MSEK). Förvärvad verksamhet bidrog med 1%.
  • Rörelseresultat uppgick till 185,5 (313,5) MSEK.
  • Periodens resultat uppgick till 121,1 (222,2) MSEK.
  • Resultat per aktie uppgick till 0,91 (1,67) SEK.*
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 203,7 (-193,1) MSEK.
  • Soliditeten uppgick till 63,2 (56,3) %.
  • Nettoskuldsättningsgrad uppgick till 29,5 (42,0) %.

*Före och efter utspädning, omräknad med hänsyn till den split 2:1 som genomfördes i juni 2023.

VD HAR ORDET

Bra kassaflöde och stabil bruttomarginal                           

Nettoomsättning

Vi fick en ganska tuff inledning på 2024 med en något sämre försäljning än föregående år. Första kvartalet är och har alltid varit det för oss minsta kvartalet på året och är ofta ojämnt både vad gäller försäljning och resultat beroende på marknadsföringsinsatser, införsäljningsaktiviteter, förskjutningar mellan kvartalen m.m. Nettoomsättningen minskade med 140,3 MSEK från 2 135,5 MSEK till 1 995,2 MSEK, en minskning med 7%. Av våra två försäljningskanaler så minskade profil med 6% och detaljhandeln med 8%. Inom profilen beror den minskade nettoomsättningen delvis på påsken, som medförde 2 – 3 färre arbetsdagar i mars jämfört med 2023. Minskningen inom detaljhandeln är främst hänförlig till en lägre försäljning till sportfackhandeln, där vi även ser en trolig förskjutning av försäljningen in i andra kvartalet. Trots försäljningsminskningen ser vi att vi fortsatt tar marknadsandelar med ett betydligt bättre utfall än många av våra konkurrenter, som på grund av bland annat förändringar i marknaden tappar mer än vi.

Vi såg under första kvartalet att prispressen inom profilen ökade något, men trots detta lyckas vi fortsatt hålla marginalen på en hög nivå 49,7 %.

Vi har en fortsatt god kostnadskontroll och vi har planenligt ökat kostnaderna för marknadsföring och införsäljning, vilket kommer bidra positivt till försäljningen de kommande kvartalen.

Lagret är på en bra nivå och vi har, trots fördröjningarna av sjöfrakt på grund av situationen vid Röda Havet, få förseningar på inkommande leveranser, vilket ger oss bättre förutsättningar på marknaden kommande period jämfört med många av våra konkurrenter.

Regionmässigt presterade Centraleuropa, följt av USA, försäljningsmässigt bäst vid en jämförelse med första kvartalet ifjol.

Nettoresultattappet om 101,1 MSEK är en följd av den lägre nettoomsättningen samt de ökade kostnaderna för marknadsföring och införsäljning.

Rullande helår

På rullande helår uppgår nu omsättningen till närmare 9 372,6 MSEK med ett rörelseresultat om 1 449,2 MSEK, vilket ger en rörelsemarginal på 15,5%.

Kassaflöde & Balansräkning

Vi har en fortsatt mycket stark balansräkning med ett eget kapital om 6 827,3 MSEK och en soliditet på 63,2%.

Det operativa kassaflödet var bra och uppgick till 203,7 MSEK under kvartalet, vilket är en förbättring med nästan 400 MSEK.

Framtiden

Utvecklingen på kort sikt är alltid svår att bedöma, särskilt under rådande konjunkturförhållanden och den fortsatta oron i vår omvärld, men jag vet att vi står väldigt starka inom alla våra verksamhetsområden och jag är övertygad om att våra satsningar och investeringar kommer att ge oss framgångar. Vi är väl rustade för tillväxt, inte minst mot bakgrund av de investeringar som vi gjort inom produktutveckling, marknadsföring och införsäljning den senaste tiden.

Sport & Fritid har exceptionellt goda tillväxtmöjligheter framåt med Crafts satsningar på bland annat skor och teamwear, Cutter & Bucks satsningar på e-handel och produktutveckling samt det senaste förvärvets, Tenson, omstrukturering och nya distributionsnät.

Även Företagssegmentet står väl rustat för tillväxt med bra lager, hög servicenivå och satsningar på produkter, marknadsföring och säljorganisationer.

Inom Gåvor & Heminredning ser vi att avmattningen i det närmaste upphört och att en tillväxt står för dörren.

Sammantaget så ser jag och mina medarbetare ljust på framtiden med en stark, långsiktig och lönsam tillväxt.

Tack till alla anställda och kunder!

Torsten Jansson, VD och koncernchef

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

VD och koncernchef
Torsten Jansson
Telefon: +46 31–712 89 01
E-post:
torsten.jansson@nwg.se

Vice koncernchef
Göran Härstedt
Telefon: 070–362 56 11
E-post:
goran.harstedt@nwg.se

Ekonomi- och finanschef
Lars Jönsson
Telefon: +46 31–712 89 12
E-post:
lars.jonsson@nwg.se

Denna information är sådan information som New Wave Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 25 April 2024 kl 07:00.

Om du intresserad av att anmäla eller avanmäla dig för framtida utskick från New Wave Group, skicka ett mail till info@nwg.se.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.