Connect with us

Marknadsnyheter

Verkstadskoncernen SEGULA Technologies Sweden utser Lennart Hasselqvist till ny VD

Published

on

 

PRESSMEDDELANDE

15 januari 2025

 

 

UTNÄMNING

 

  • Den globala verkstadskoncernen SEGULA Technologies inleder ett nytt kapitel i sin historia i Sverige: företaget inleder en ambitiös omvandling med fokus på att öka den projektbaserade verksamheten, diversifiera verksamheten och fördubbla personalstyrkan under de kommande tre åren.
  • För att uppnå denna djärva förnyelse har SEGULA Sverige just utsett en ny verkställande direktör och inrättat en rådgivande kommitté.

 

 

Une image contenant Visage humain, personne, habits, sourire Description générée automatiquementLennart Hasselqvist har just utsetts till verkställande direktör för SEGULA Technologies Sweden. I en utmanande miljö kommer hans huvudansvar i den nya rollen att vara att utveckla koncernens verksamhet på den svenska marknaden genom att förändra affärsmodellen och diversifiera verksamhetsområdena, samtidigt som personalstyrkan ska fördubblas under de kommande tre åren.

 

Lennart Hasselqvist har över 30 års omfattande erfarenhet från fordons- och verkstadsindustrin. Han är utbildad vid Högskolan Väst och har haft flera ledande roller inom avancerad teknik och forskning och utveckling på Saab Automobile Powertrain, General Motors Powertrain Europe, AAM och nu senast på AFRY.

Jag är mycket glad över att få börja på SEGULA Technologies vid en  tid för stora förändringar”, säger Lennart Hasselqvist. ” Vi planerar att utveckla fler leveransbaserade lösningar i våra egna kontor, diversifiera vår portfölj och öka värdet på våra erbjudanden. Genom att bygga vidare på våra styrkor inom fordonsindustrin vill vi attrahera lokala aktörer från energi-, försvars- och järnvägssektorn. Det finns outnyttjade synergier mellan dessa branscher och SEGULA Sverige är väl positionerat för att dra nytta av dem.”

 

För att utföra sitt uppdrag kommer Lennart att dra nytta av koncernens kapacitet. Med 15.000 anställda och global närvaro i mer än 30 länder i världen är SEGULA Technologies en väletablerad ingenjörskoncern som tillhandahåller tekniska lösningar till stora industriella aktörer inom olika sektorer som fordons-, järnvägs-, energi-, flyg-, marin- och försvarsindustrin…

 

I Sverige är SEGULA Technologies främst verksamt inom fordons- och tunga fordonssektorerna och stödjer nationella och internationella OEM-företag i deras övergång till elfordon med experter inom fordonsdesign, mjukvara och inbyggda elektriska/elektroniska system, integration av batteripaket och avancerade förarassistanssystem (ADAS). Som en del av sin tillväxtstrategi siktar SEGULA Technologies Sweden på att utöka sina tjänster till energi-, järnvägs- och försvarsindustrin, genom att dra nytta av gemensamma tekniska möjligheter.

 

Tillsammans med dotterbolaget Technicon Design har SEGULA Technologies Sweden idag närmare 200 medarbetare knutna till två kontor i Göteborg och Stockholm och planerar att rekrytera 50 ingenjörer i Sverige fram till årsskiftet, främst specialiserade inom inbyggd programvara, maskinteknik och IT.

 

SEGULA Technologies Sweden lanserar också en rådgivande kommitté för att ge vägledning i sina strategiska beslut. De första medlemmarna i advisory board kommer att tillkännages under de kommande veckorna.

 

 

BILDER

 

Klicka här för att ladda ner Lennart Hasselqvists porträtt i högupplöst format.

 

 

Om SEGULA Technologies

SEGULA Technologies är en global ingenjörskoncern som bidrar till konkurrenskraften inom alla större industrisektorer: fordons-, flyg-, energi-, järnvägs-, marin-, biovetenskaps- och telekommunikationsindustrin. Med närvaro i mer än 30 länder och 140 kontor över hela världen strävar koncernen efter att bygga nära relationer med sina kunder tack vare kompetensen hos sina 15 000 anställda. SEGULA Technologies är ett ledande ingenjörsföretag som sätter innovation i centrum för sin strategi och som genomför storskaliga projekt, från forskning till industrialisering och produktion.

För mer information:

Följ SEGULA Technologies på LinkedIn

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningens förslag rörande styrelse för Humana inför årsstämman 2025

Published

on

By

Valberedningen föreslår att styrelsen, för tiden till slutet av nästa årsstämma, ska bestå av sju stämmovalda ledamöter utan suppleanter.

Humanas valberedning inför årsstämman 2025 utgörs av Fredrik Strömholm, representant för Impilo Care AB (valberedningens ordförande), Alexander Kopp, representant för Incentive AS, Richard Torgerson, representant för Nordea Funds, Anette Andersson, representant för SEB Asset Management AB och Anders Nyberg, Humanas styrelseordförande.

Valberedningen har arbetat sedan hösten 2024 för att utvärdera styrelsens arbete och sammansättning.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Grethe Aasved, Carolina Oscarius Dahl, Monica Lingegård, Leena Munter, Anders Nyberg, Ralph Riber och Fredrik Strömholm. Valberedningen föreslår att Anders Nyberg väljs till styrelsens ordförande.

”Under 2023 rekryterades flera starka nya ledamöter till Humanas styrelse, och vi ser ett stort värde att ha kontinuitet i styrelsen för att stötta Humanas fortsatta utveckling inom flera områden, inte minst givet att bolaget har nya ledande befattningshavare på flera positioner”, säger Fredrik Strömholm, ordförande i Valberedningen.

Valberedningens övriga förslag inför årsstämman den 6 maj 2025 och motiverade yttrande beträffande den föreslagna styrelsen kommer att återfinnas på bolagets webbplats http://www.humanagroup.se i samband med att kallelsen offentliggörs.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Strömholm, ledamot och valberedningens ordförande, 076-115 1065, fredrik.stromholm@impilo.se

Ewelina Pettersson, chef för Investor Relations, 073-074 79 12, ewelina.Pettersson@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 22 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 10 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2023 uppgick nettoomsättningen till 9 638 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningens förslag rörande styrelse för Humana inför årsstämman 2025

Published

on

By

Valberedningen föreslår att styrelsen, för tiden till slutet av nästa årsstämma, ska bestå av sju stämmovalda ledamöter utan suppleanter.

Humanas valberedning inför årsstämman 2025 utgörs av Fredrik Strömholm, representant för Impilo Care AB (valberedningens ordförande), Alexander Kopp, representant för Incentive AS, Richard Torgerson, representant för Nordea Funds, Anette Andersson, representant för SEB Asset Management AB och Anders Nyberg, Humanas styrelseordförande.

Valberedningen har arbetat sedan hösten 2024 för att utvärdera styrelsens arbete och sammansättning.

Valberedningen föreslår omval av styrelseledamöterna Grethe Aasved, Carolina Oscarius Dahl, Monica Lingegård, Leena Munter, Anders Nyberg, Ralph Riber och Fredrik Strömholm. Valberedningen föreslår att Anders Nyberg väljs till styrelsens ordförande.

”Under 2023 rekryterades flera starka nya ledamöter till Humanas styrelse, och vi ser ett stort värde att ha kontinuitet i styrelsen för att stötta Humanas fortsatta utveckling inom flera områden, inte minst givet att bolaget har nya ledande befattningshavare på flera positioner”, säger Fredrik Strömholm, ordförande i Valberedningen.

Valberedningens övriga förslag inför årsstämman den 6 maj 2025 och motiverade yttrande beträffande den föreslagna styrelsen kommer att återfinnas på bolagets webbplats http://www.humanagroup.se i samband med att kallelsen offentliggörs.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Strömholm, ledamot och valberedningens ordförande, 076-115 1065, fredrik.stromholm@impilo.se

Ewelina Pettersson, chef för Investor Relations, 073-074 79 12, ewelina.Pettersson@humana.se

Humana är ett ledande nordiskt omsorgsföretag som erbjuder tjänster inom individ- och familjeomsorg, personlig assistans, äldreomsorg och bostäder med särskild service enligt LSS. Humana har 22 000 engagerade medarbetare i Sverige, Norge, Finland och Danmark som utför omsorgstjänster till 10 000 människor. Vi arbetar efter visionen ”Alla har rätt till ett bra liv”. 2023 uppgick nettoomsättningen till 9 638 Mkr. Humana är börsnoterat på Nasdaq Stockholm och har huvudkontor i Stockholm. Läs mer om Humana på https://www.humanagroup.se/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Resqunit AB Appoints New CFO, Effective February 1, 2025

Published

on

By

Sandnes, 16 januari 2025 – Resqunit AB (publ) (”Bolaget” eller ”Resqunit”) (Nasdaq First North GM: RESQ) meddelade idag att Philip Mayer kommer att bli Bolagets nya CFO. 

Resqunit meddelade idag att Philip Mayer kommer att bli Bolagets nya CFO från och med den 1. februari och ersätter Henning Johannessen, som har varit Bolagets CFO sedan mars 2022.Henning Johannessen tillträdde som CFO i mars 2022 och har spelat en avgörande roll i administrationen.

Philip Mayer har varit bolagets redovisningskonsult sedan uppstarten. Han tog en kandidatexamen vid Stockholms universitet 2010. Mayer är redovisningskonsult, och har lång erfarenhet av att arbeta som både bokförare och CFO.

Mayer tillträder rollen som Bolagets CFO från och med den 1. februari på ett management for hire-kontrakt genom sitt bolag Bright Accounting Sweden AB.
 
”I och med övergången till en helsvensk operativ struktur efter avvecklingen av det norska dotterbolaget blev det viktigt att ha en CFO med omfattande kompetens inom svensk redovisningspraxis. Efter ett nära samarbete med Philip under många år är vi övertygade om att hans kunskap och erfarenhet kommer att vara till stor nytta för Resqunit AB’s finansiella verksamhet”, säger Helge Trettø Olsen, VD för Resqunit AB

Certified Advisor 

Corpura Fondkommission AB

For more information, please contact: 

Helge Trettø Olsen, CEO, Resqunit AB 
Email: helge@resqunit.com 
Telefon: +47 901 68 908 

RESQUNIT AB is a holding company that financed its subsidiary by raising capital and providing financial support for its operations, which focused on developing innovative equipment for the fishing industry. The subsidiary prior to its bankruptcy worked to reduce marine plastic pollution and ghost fishing – issues that critically affected all fishing nations. 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.