Connect with us

Marknadsnyheter

VGR stöttar näringslivet i Västsverige

Published

on

En snabb inbromsning i ekonomin slår extra hårt mot Västsverige. Västra Götalandsregionen (VGR) har det samordnande ansvaret för den regionala näringslivspolitiken och kulturpolitiken och arbetar nu för att dämpa de ekonomiska effekterna av virusutbrottet för Västsveriges företag.

I Västra Götaland finns tusentals människor som är beroende av exempelvis tillverkningsindustri och besöksnäring. Beskeden från regering och riksdag om åtgärder för att lindra de akuta svårigheterna är angelägna och avgörande för att undvika konkurser och stora varsel.

Anslag på 10 miljoner till Almi Väst

Idag beslutade VGR om ett extra anslag på 10 miljoner kronor till Almi Företagspartner Väst. Regeringen har gett Almi utökade möjligheter att bevilja lån och krediter till företag som på grund av den rådande pandemin har svårt att upprätthålla sina verksamheter och riskerar uppsägningar och konkurser. Västra Götalandsregionen, som äger Almi Företagspartner Väst tillsammans med staten och Business Region Göteborg, vill bidra till att stärka upp organisation så att så många företag som möjligt kan få rådgivning, uppskov med befintliga lån och nya lån.

– Att stärka upp Almi Väst var den första viktiga insatsen i det nya ekonomiska läget men det kommer fler insatser från oss, säger Kristina Jonäng (C), ordförande i regionutvecklingsnämnden i VGR.

– VGR för pågående samtal med representanter för arbetsmarknadens parter, stora och små företag, branschorganisationer samt övriga relevanta aktörer om vad vi tillsammans kan göra för att behålla jobben och stötta företagen i en svår tid. Sammantaget vill vi ta tillvara kraften i näringslivet i Västra Götaland för att både klara krisen på kort sikt och säkra upp den långsiktigt hållbara ekonomin, säger Kristina Jonäng. 

8 miljoner till kulturella och kreativa näringar

Flera av de rådgivande organisationer som VGR finansierar riktar nu sina erbjudanden till mer akut hjälp till företag. Regionens företagscheckar, som vanligtvis kan sökas för tillväxt- och utvecklingsinsatser, kommer att riktas till särskilda insatser för att möta den nya ekonomiska verkligheten. Idag dubblerade regionutvecklingsnämnden ramen för pågående utlysning för kulturella och kreativa näringar från 4 till 8 miljoner kronor.

– I samverkan med Västsvenska Turistrådet planerar vi också insatser för besöksnäringen, en bransch som är under extrem press just nu och där vi har verktyg som skulle kunna dämpa de negativa effekterna något, säger Kristina Jonäng.

De ekonomiska effekterna av Coronakrisen slår hårt på kort sikt men det finns också en stor risk att det leder till en längre nedgång i konjunkturen. VGR, industrin och företrädare för kommunsektorn samarbetar också för att erbjuda företag utbildningar inom teknikområden där det finns behov av nya kompetenser för att klara långsiktig konkurrenskraft.

– Elektrifiering, digitalisering och AI är starka tekniktrender som stöper om industrin. I en period av ekonomisk avmattning vill vi bidra till att företagen får möjlighet till kompetensutveckling. Där finns det flera projekt som snabbehandlas just nu för att vi ska kunna ta beslut under våren, avslutar Kristina Jonäng.

Kontakt

Kristina Jonäng (C), ordförande i regionutvecklingsnämnden i VGR
kristina.jonang@vgregion.se
Tel: 070-867 16 21

Om regionutvecklingsnämnden

Västra Götalandsregionens regionutvecklingsnämnd har ansvaret för att finansiera insatser för att främja tillväxt och utveckling i Västra Götaland. Satsningarna görs inom ramen för de olika strategier och program som finns, bland annat Vision Västra Götaland, tillväxtprogrammen och olika EU-program.

I nämndens uppdrag ingår även att hantera en stor del av statens insatser för region- och näringslivsutveckling och för bredbandsutbyggnad.

Regionutvecklingsnämnden ansvarar också för uppdragsbeskrivning och finansiering av olika hel- eller delägda bolag och verksamheter som till exempel Västsvenska Turistrådet, Almi Företagspartner Väst, naturbruksgymnasierna, Film i Väst, Stenebyskolan och Dalslands Kanal.

Handlingar och lista på samtliga beslut i korthet finns på www.vgregion.se/run.

Följ oss på Facebook www.facebook.com/UtvecklingVastraGotaland

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktie­r i Synsam under den 13 januari, 2025 – 17 januari, 2025 (vecka 3)

Published

on

By

Synsam AB (publ) (LEI-kod: 5493000TMEGW9DHNOQ70) (”Synsam” eller ”Bolaget”) har under den 13 januari 2025 till den 17 januari 2025 återköpt sammanlagt 225 000 egna aktie­r (ISIN-kod: SE0016829709) inom ramen för det återköpsprogram som initierats av Synsams styrelse i syfte att justera Bolagets kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 160 MSEK som Synsam tillkännagav den 19 november 2024 och som löper under perioden 22 november 2024 och fram till dagen för årsstämman 2025. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera Bolagets kapitalstruktur genom att minska aktie­kapitalet.

Aktie­r i Synsam har återköpts enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
2025-01-13 45 000 45,104137  2 029 686
2025-01-14 45 000 45,729894  2 057 845
2025-01-15 45 000 45,558324  2 050 125
2025-01-16 45 000 46,152273  2 076 852
2025-01-17 45 000 46,226756  2 080 204

Samtliga återköp har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Synsams räkning. Efter ovanstående återköp uppgår Synsams innehav av egna aktie­r per den 17 januari 2025 till 3 756 252 aktie­r. Det totala antalet utestående aktie­r i Synsam är 150 000 000.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: www.synsamgroup.com

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,3 miljarder SEK (rullande 12 månader till september 2024) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kommuniké från Nordiskas extra bolagsstämma den 20 januari 2025

Published

on

By

Nordiska Kreditmarknads­aktiebolaget (publ) har idag, den 20 januari 2025, hållit extra bolagsstämma. Nedan sammanfattas de viktigaste besluten från stämman.

Bolagsordning

Vid stämman beslöts att anta framlagd bolagsordning, innefattande bl.a. byte av företagsnamn till Bankaktiebolaget Nordiska (publ) och ny verksamhetsbeskrivning med anledning av beviljad bankverksamhet.

*  *  *  *  *

För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Gellbäck, VD

mikael.gellback@nordiska.se

08-23 28 00

Om Nordiska

Nordiska är en bank som tillhandahåller innovativa finansiella produkter för både företag och konsumenter. Nordiska Embedded är en plattform för inbyggda finansiella tjänster där Nordiska erbjuder sparande, lån eller betalningstjänster, antingen under eget varumärke eller genom partners. Nordiska tillhandahåller även företags- och fastighetsfinansiering samt hållbart sparande med statlig insättningsgaranti.
Mer information finns på Nordiska’s­ webbplats,www.nordiska.com.

20 januari 2025 klockan 18:00

Continue Reading

Marknadsnyheter

Blick Global Group AB tillträder aktierna i Klarna Group Plc.

Published

on

By

Blick Global Group AB (publ) (”Blick” eller ”Bolaget”) meddelar idag, den 20 Januari 2024, att Bolaget har tillträtt aktierna i Klarna Group plc. i enlighet med vad som offentliggjordes i pressmeddelande den 4e November 2024.

Bolaget ingick avtal gällande förvärv av aktier i Klarna den 3e November 2024. Köpeskillingen uppgår till cirka 2 MSEK och har erlagts från befintlig kassa. Klarna har nu godkänt transaktionen och övriga aktieägare i Klarna har i och med Klarnas godkännande avstått från sin förköpsrätt. Bolaget har därmed tillträtt aktierna och affären är klar.

Klarna är ett svenskt fintechbolag som grundades 2005. Företaget ombesörjer betalningar för e-handelsföretag, där köpare får varan först och betalar i efterhand.

“Förvärvet av aktierna i Klarna är ett viktigt steg i vår strategi att stärka Blick Global Group AB position inom fintech-sektorn och skapa långsiktigt värde för våra aktieägare. Klarna är ett välrenommerat bolag med en stark marknadsposition och innovativa lösningar, och vi ser fram emot att följa tillväxten och utvecklingen.”, säger VD Johannes Eriksson.
 

För ytterligare information kontakta:

Johannes Eriksson, VD Blick Global Group AB (publ)
info@blickglobal.com
+46 732-511 186

Blick Global Group AB (publ)
Box 5312
114 34 Stockholm

 

Blick Global Group är ett investmentbolag noterat på Spotlight Stock Market.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.