Connect with us

Marknadsnyheter

”Vi är med och leder branschens omställningsarbete”

Published

on

I november 2022 lanserade Hifab dotterbolaget Hifab Advisory med en grundläggande idé om att samhällsbyggnadsbranschen möter ett ökat förändringstryck som påverkar både verksamhet och affär. Erbjudandet med strategisk rådgivning har tagits emot väl och Hifab Advisory har sedan starten fokuserat på förändringsledning, hållbarhet, energi och digitalisering. Nu, två år senare, har bolaget etablerat sig väl och VD Amanda Tevell förutspår en fortsatt spännande utveckling.

Hifab Advisory lanserades i en tid präglad av förändring, något som hållit i sig och blivit ännu tydligare under 2023 och 2024. Oro i omvärlden tillsammans med de senaste årens ekonomiska utveckling har lett till en inbromsning i antal nybyggnationer och ett minskat antal transaktioner. Samtidigt har omställningen mot en framtidssäkrad bransch tagit fart och gått från teori till omsättning i praktiken. Införandet av CSRD, energiomställningen, hantering av klimatrisker och accelerationen kring digitalisering är bara några av de frågor och områden som snabbt hamnat högst upp på fastighetsbolagens agendor – och med detta kommer både utmaningar och möjligheter.

– När vi lanserade 2022 hade vi en tydlig ambition om att bidra med strategisk rådgivning kring de komplexa frågeställningar som uppstår i den omställning som branschen som helhet befinner sig. Nu är vi i ett läge där jag med stolthet kan säga att vi faktiskt är med och leder branschens omställning tillsammans med våra kunder. Det ständiga förändringstrycket gör att frågor snabbt kan gå från perifera till affärskritiska. Våra strategikonsulters förmåga att se hur olika saker hänger ihop och påverkar varandra tillsammans med en hög flexibilitet och ett starkt kundfokus är alla starkt bidragande faktorer till att vi på dessa två år lyckats etablera oss så väl på den svenska samhällsbyggnadsscenen, säger Amanda Tevell, VD för Hifab Advisory.

Hifab Advisory går nu in i sitt tredje år och Amanda Tevell förutspår ett fortsatt högt fokus på faktisk förflyttning i spåren av CSRD, att framtidsfrågor formar nya hyresgästkoncept och utvecklar transaktionsmarknaden samt att förvaltning, projekt och strategi vävs ännu tydligare samman.  

– Omställningen kommer inte att pausa eller bli klar, den kommer med största sannolikhet bara ändra form och gå in i nya faser i takt med att omvärlden förändras och därigenom skapar nya ramar. Vi har precis startat vår resa och jag ser fram emot att tillsammans med mitt team fortsätta bidra till våra kunders framgångar.

För ytterligare information kontakta:

Emma Johansson
CMO & Kommunikationschef
073-072 37 66
emma.johansson@hifab.se

Hifab är ett konsultbolag inom fastigheter och samhällsbyggnad. Vi erbjuder oberoende rådgivning och ledning där vi hjälper våra kunder med strategi i förändring, ledning i projekt och tekniska tjänster i drift och förvaltning. Hifab grundades 1947, omsätter 300 miljoner och finns representerade över hela Sverige. Läs mer på hifab.se.

Hifab är noterat på Nasdaq First North Growth Market och vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB. Tel: +46 8 5030 1550. E-post: ca@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gjensidige inleder helt nytt samarbete med Svenska Sjö

Published

on

By

Gjensidige har tecknat ett avtal med Svenska Sjö som innebär att Gjensidige blir försäkringsgivare för deras försäkringar för fritidsbåtar och båtklubbar. Samarbetet är ett viktigt steg i Gjensidiges strategi att synliggöra sitt varumärke genom strategiska partnerskap.

Svenska Sjö, som grundades 1967 av Sveriges båtorganisationer, erbjuder försäkringar anpassade för båtägarnas och båtklubbarnas specifika behov. Genom det nya samarbetet kommer Gjensidige att ytterligare stärka sin närvaro på den svenska marknaden.

– Svenska Sjö är ett väldigt välkänt och välrenommerat varumärke inom sitt segment. Det här är ett mycket viktigt avtal för oss på Gjensidige i Sverige och det är ett samarbete med god potential att ytterligare stärka vårt varumärke på den svenska marknaden. Vi ser det här som ett partnerskap där vi vill kroka arm och skapar ett gemensamt erbjudande ut mot marknaden med syfte att stärka varandra. Avtalet med Svenska Sjö innebär också möjligheter att ytterligare stärka vårt erbjudande och därmed också vår distributionskraft på Privat, säger Torbjörn Annerfors, som är chef för Privat.

Även från Svenska Sjö ser man flera fördelar med det nya samarbetet med Gjensidige Sverige.

– Svenska Sjö har gjort två upphandlingar den senaste treårsperioden och fått ett mycket fint gen-svar från marknaden. Gjensidige har båda gångerna stuckit ut med ett mycket fint erbjudande och engagemang. Denna gång var det ännu tydligare att Gjensidige inte bara kom med ett mycket bra erbjudande, men även med ett extra stort engagemang. Vi ser fram emot att börja samarbetet och utveckla affären tillsammans. Vi är mycket glada att Gjensidige valt Svenska Sjö Båtförsäkring som deras försäkringsprodukt för båtar, säger Per Nikolausson, som är vd på Svenska Sjö.

Det nya samarbetet mellan Gjensidige Sverige och Svenska Sjö är något som Gjensidiges Partnerchef Morad Ahassad är mycket stolt över.

– Det här visar att Gjensidige är en attraktiv spelare på den svenska marknaden när det kommer till partnerskap. Jag vill lyfta fram vilket fantastiskt jobb teamet på Partner gjort med att på kort tid sätta samman en riktigt bra offert där det finns ett flexibelt nytänkande kring hur vi kan sätta samman ett gemensamt kunderbjudande. Genom avtalet med Svenska Sjö kan vi öka försäljningen och få fler helkunder i och med att vi nu kommer att kunna erbjuda båtförsäkring. Det visar att vi kan åstadkomma vad som helst tillsammans, säger Morad Ahassad.

En av de som från partnerteamet på Gjensidige som varit involverad i att möjliggöra samarbetet är Karin Söderlind, som är KAM på Partner Privat.

– Jag är otroligt glad och stolt över möjligheten för Gjensidige att inleda ett långsiktigt partnerskap med Svenska Sjö, som är en av de största och mest betydande aktörerna inom båtförsäkring på den svenska försäkringsmarknaden. Gjensidige har ett stort och växande fokus på partnersamarbeten. Att addera Svenska Sjö, med sin långa och gedigna erfarenhet av båtförsäkring, till vår nuvarande partnerportfölj, blir en naturlig del i vår tillväxtresa inom Privat, säger Karin Söderlind.

För mer information välkommen att kontakta:

Tina Halldén, kommunikationschef: tina.hallden@gjensidige.se Tel: 076 855 24 21

Gjensidige Försäkring Sverige är en filial till Gjensidige Forsikkring ASA. Gjensidige är ett ledande nordiskt sakförsäkringsbolag och är noterat på Oslo Börs. I över 200 år har Gjensidige arbetat för att säkra kunders liv, hälsa och egendom. Läs gärna mer på www.gjensidige.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Publication of interim report Q1 2024/2025

Published

on

By

ODI Pharma AB (“ODI” or the “Company”) hereby publishes its interim report for the period July 2024 – September 2024. The report is available as an attached document to this press release and on the Company’s website (www.odipharma.com). Below is a summary of the report.

First quarter (2024-07-01 – 2024-09-30)

The Group’s net sales amounted to SEK 143,793 (528,206).

The Group’s profit after financial items amounted to SEK -1,468,183 (-1,442,544).

Result per share amounted to SEK -0,10 (-0.09).*

The solidity as of 2024-09-30 was 9% (15%).**

* The Company’s result per share: The result for the period divided by the number of shares at the end of the period. The total number of shares as of 30tht of September 2024, amounted to 15,220,000 (15,220,000) shares. The result per share based on the average number of shares of 15,220,000 (15,220,000) amounts to SEK -0.10 (-0.09) for the first three months 2024-07-01 to 2024-09-30.

** Solidity: Equity divided by total capital.

Highlights during the fourth quarter

No significant highlights during the period.

Highlights after the end of the fiscal year

  • On October 30, 2024, the Board of Directors of ODI Pharma resolved to carry out an issue of shares with preferential right for the Company’s existing shareholders. The decision is subject to approval at the Extraordinary General Meeting scheduled to be held on November 19, 2024. The issue volume amounts to a maximum of approximately SEK 4.1 million before transaction related costs. In the case of oversubscription ODI can also decide to utilize an over-allotment (the ”Over-Allotment”) to raise up to approximately additionally SEK 2.0 million through the rights issue. The Company has no obligation to utilize the Over-Allotment. The decision on the Rights Issue is secured via pre-subscription in writing by Volker Wiederrich and the existing shareholder Niclas Kappelin to a total of approximately 49 percent.
  • On October 30, 2024, ODI proposed to elect Malcolm Allan as new member of the Board of Directors of ODI Pharma at the extraordinary general meeting on November 19, 2024.
  • On November 12, 2024, ODI announced the appointment of Jan-Mark Edewaard as the new CEO of ODI as of January 1, 2025. Current CEO, Derek Simmross, will remain in his role until January 1, 2025.
  • On November 19, 2024, an Extraordinary General Meeting was held in ODI Pharma AB ODI. All resolutions were passed with the required majority, including approval of the Board’s resolution on a rights issue of shares, the Board’s proposal for a resolution on authorization to decide on share issues, and the election of Malcolm Allan as a new Board member.

For more information on ODI Pharma, please contact:

Volker Wiederrich, Chairman, ODI Pharma AB

E-mail: info@odipharma.com  

ODI Pharma AB

ODI Pharma, based on its European network, subsidiaries and affiliates, is a producer and representative of finished pharmaceutical cannabis products with a focus on distribution to the medical cannabis market in Europe through its subsidiary ODI Pharma Polska Sp. z o.o. ODI Pharma intends to provide a high-quality product at a competitive price compared to competitors in Poland, thereby becoming the number one provider of medical cannabis in Poland. ODI Pharma also strives to be on the forefront of understanding the medical applications of the product as well as introducing new, innovative products to the European patients in need. The Company will continue to team up with the most knowledgeable and best renown partners in the industry to achieve its goals.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ODI Pharma moves the AGM and postpones the publication of Annual Report 2023/2024

Published

on

By

ODI Pharma AB (“ODI” or the “Company”) hereby hereby announces that the Company, due to administrative reasons, chooses to move the Annual General Meeting to a later date and also postpone the publication of the Annual Report for the financial year 2023/2024.

The Annual General Meeting was originally scheduled to be held on December 13, 2024. Due to administrative reasons, ODI Pharma has chosen to postpone the AGM. The Company will issue a new notice for the AGM no later than four weeks before the new date. This also means that the publication of the annual report for the fiscal year 2023/2024 will be postponed, it will be available three weeks before the AGM.

The meeting will be held in accordance with current legislation and the Company’s articles of association.

For more information on ODI Pharma, please contact:

Volker Wiederrich, Chairman, ODI Pharma AB

E-mail: info@odipharma.com  

ODI Pharma AB

ODI Pharma, based on its European network, subsidiaries and affiliates, is a producer and representative of finished pharmaceutical cannabis products with a focus on distribution to the medical cannabis market in Europe through its subsidiary ODI Pharma Polska Sp. z o.o. ODI Pharma intends to provide a high-quality product at a competitive price compared to competitors in Poland, thereby becoming the number one provider of medical cannabis in Poland. ODI Pharma also strives to be on the forefront of understanding the medical applications of the product as well as introducing new, innovative products to the European patients in need. The Company will continue to team up with the most knowledgeable and best renown partners in the industry to achieve its goals.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.