Connect with us

Marknadsnyheter

Viking Line: Bokslutskommuniké för 2024

Published

on

Viking Line Abp                 BOKSLUTSKOMMUNIKÉ                    14.02.2025, kl. 09.00

Ett år med något svagare efterfrågan

JANUARI-DECEMBER 2024 

(jämfört med januari–december 2023) 

  • Omsättningen uppgick till 480,2 Meur (491,4 Meur). 
  • Övriga rörelseintäkter var 1,4 Meur (9,1 Meur, inklusive Rosellas försäljningsvinst om 8,6 Meur). 
  • Rörelseresultatet uppgick till 26,7 Meur (55,0 Meur, inklusive Rosellas försäljningsvinst om 8,6 Meur). 
  • Finansnettot blev -6,9 Meur (-9,6 Meur). 
  • Resultat före skatter uppgick till 19,8 Meur (45,4 Meur, inklusive Rosellas försäljningsvinst om 8,6 Meur). 
  • Resultatet efter skatter var 15,9 Meur (36,3 Meur, inklusive Rosellas försäljningsvinst om 8,6 Meur).
  • Investeringarna i främst Viking Cinderella och Birka Gotland uppgick till 24,6 Meur (36,9

Meur).

  • Styrelsen föreslår för bolagsstämman att styrelsen bemyndigas att i dividend utbetala högst 1 euro per aktie uppdelad i två rater så att 50 cent betalas i maj och den andra raten planeras att utbetalas under september 2025.

 

Utsikter för hela verksamhetsåret 2025

Styrelsen bedömer att resultatet före skatter för 2025 kommer att vara i nivå med 2024.

En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den ekonomiska nedgången i vårt trafikområde under de senaste åren, vilket har påverkat kundernas konsumtionsmönster negativt. Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna. Denna osäkerhet gör det svårt att förutse den passagerarrelaterade marknadsutvecklingen.

FJÄRDE KVARTALET 2024

(jämfört med fjärde kvartalet 2023)

  • Omsättningen uppgick till 109,5 Meur (112,2 Meur). 
  • Övriga rörelseintäkter var 0,6 Meur (0,3 Meur). 
  • Rörelseresultatet uppgick till 1,5 Meur (2,7 Meur). 
  • Finansnettot blev 2,1 Meur (-0,9 Meur). 
  • Resultat före skatter uppgick till 3,7 Meur (1,8 Meur). 
  • Resultatet efter skatter var 3,5 Meur (1,5 Meur).

VD JAN HANSES KOMMENTERAR

Resultatet för verksamhetsåret 2024 utföll i linje med prognosen som givits till marknaden efter årets tredje kvartal, men svagare än rekordåret 2023. Resultatet före skatt blev 19,8 Meur. Även om resultatet inte når upp till föregående år, uppnås en resultatnivå som är klart bättre än den som var rådande före pandemin.

Verksamheten har fortsättningsvis präglats av en försiktighet bland konsumenterna i vårt trafikområde. Den svaga svenska kronan har fortsatt belasta den svenska marknadens köpkraft. Det geopolitiska läget med krig i våra närområden har inte nämnvärt påverkat resebenägenheten på våra huvudmarknader, men har bidragit till en kontinuerlig osäkerhet avseende energipriserna.

Under årets fjärde kvartal vidtogs aktiva åtgärder för att ytterligare anpassa kostnaderna till höstens tröga marknadsläge. Detta medverkade till att kvartalet utföll i linje med vår prognos.

Passagerarvolymerna för 2024 har varit relativt stabila. Årets fraktvolymer nådde glädjande rekordnivåer. Vår kapacitet på linjen Helsingfors-Mariehamn-Stockholm mer än fördubblades genom insättningen av Viking Cinderella, vilket resulterade i att vår marknadsandel på linjen steg till goda 43 procent.  På linjen Åbo-Mariehamn/Långnäs-Stockholm har vi etablerat en stark marknadsposition med en andel på över 70 procent. När Viking Cinderella återvände till rutten Helsingfors–Mariehamn-Stockholm övergick hon till det finska fartygsregistret. Därmed seglar nu samtliga fem helägda fartyg under finsk flagg. Att prioritera inhemskt är en av våra kärnvärderingar, och att hela vår egen flotta nu seglar under finsk flagg är ett konkret bevis på detta.  I en tid av ökad oro i världen har försörjningsberedskap och säkerhet blivit allt viktigare frågor i samhället.

Introduktionen av trafiken i Gotland Alandia Cruises AB under våren 2024 medförde merkostnader av engångskaraktär, samtidigt som beläggningen på fartyget Birka Gotland under perioden fram till juni inte motsvarade våra förväntningar. Beläggningen förbättrades under sommaren.

Under 2024 omfattades vår trafik av systemet för utsläppshandel. Detta medförde en kostnadsbelastning som vi strävat till att delvis kompensera genom fortsatt arbete med energieffektivitet. Tyvärr existerar inte fossilfria bränslen i den mängd och till ett pris som idag är ekonomiskt försvarbart. Ett införande av ett tidsbestämt ö-undantag från utsläppshandelssystemet för trafiken mellan Finland och Åland var därför välmotiverat då omställningen till fossilfria bränslen inte styrs av kostnaden för utsläppsrätter, utan av tillgången på alternativa fossilfria bränslen. Vi avser inte att minska våra ambitioner att reducera emissionerna från vår trafik utan fortsätter att arbeta i riktning mot en omställning till fossilfria bränslen och ökad energieffektivitet.

Under året firades 50-årsjubileet för fartygslinjen Helsingfors–Stockholm, en linje som sedan sin trafikstart har betjänat 45 miljoner resenärer. Under hösten nådde Viking Line ytterligare en imponerande milstolpe. Sedan trafiken inleddes har en kvarts miljard människor rest med våra fartyg, en fin prestation som har krävt över 60 års verksamhet för att uppnås.

Viking Line fortsätter sitt engagemang för hållbarhetsfrågor. I början av 2024 lanserades de gröna konferenserna till havs på våra Åbo-fartyg, vilket resulterar i en minskning av växthusgasutsläppen från konferensresor med cirka 90 procent. Under våren 2025 kommer denna hållbara möteslösning att erbjudas på samtliga rutter och fartyg. Projekten för gröna korridorer mellan Åbo och Stockholm samt Helsingfors och Tallinn har också fortsatt framåt. Viking Lines resenärer har på linjen Åbo–Stockholm redan i över ett år kunnat köpa biogas motsvarande sin egen reseförbrukning, vilket minskar passagerarutsläppen för den egna resan med upp till 90 procent.

Året har också präglats av en hög nivå vad gäller kundservice och kundupplevelse. Denna goda prestation är i stor utsträckning ett resultat av vår engagerade personals arbete, och jag vill härmed framföra ett stort tack till alla våra anställda för ett utmärkt arbete som bidragit till resultatet. Jag vill också rikta ett varmt tack till våra kunder och samarbetspartners för visat förtroende och ett gott samarbete.

NYCKELTAL SAMMANFATTNING

 

 

2024

2023

2024

2023

MEUR

 

1.10–31.12

1.10–31.12

1.1–31.12

1.1–31.12

 

 

 

 

 

 

Omsättning

 

109,5

112,2

480,2

491,4

Övriga rörelseintäkter

 

0,6

0,3

1,4

9,1

Rörelseresultat

 

1,5

2,7

26,7

55,0

Resultat före skatter

 

3,7

1,8

19,8

45,4

Räkenskapsperiodens resultat

 

3,5

1,5

15,9

36,3

TRAFIK OCH MARKNAD

Koncernen bedrev under året passagerar- och frakttrafik med fem helägda fartyg på norra Östersjön och Finska viken. Den 20 mars inledde fartyget Birka Gotland, som Viking Line äger tillsammans med Gotlandsbolaget, sin kryssningstrafik från Stockholm. Inför trafikstarten genomfördes en större dockning och uppgradering av fartyget.

Viking Cinderella dockades under perioden 1 till 19 januari. Därefter återgick hon till dygnskryssningstrafik mellan Stockholm och Mariehamn fram till den 4 mars för att den 8 mars inleda trafik på linjen Helsingfors–Mariehamn–Stockholm. Viking Cinderella var ur trafik 4 dagar i samband med att hon den 5 mars avfördes ur det svenska fartygsregistret och infördes i det åländska fartygsregistret. Hon för sedan den 5 mars finsk flagg.

Viking Glory dockades under perioden 8 till 17 april. Den 11 till 17 april ersattes hon av Viking Cinderella på linjen Åbo–Mariehamn/Långnäs–Stockholm. Vidare ställde både Viking Grace och Gabriella in varsin avgång på grund av oplanerat tekniskt underhåll.

Under perioden 19 juni till 11 augusti gjorde fartygen Gabriella och Viking Cinderella anlöp via Tallinn under sin ordinarie trafik på linjen Helsingfors–Mariehamn–Stockholm. Dessa fartyg gjorde under sommaren även ett antal destinationskryssningar till Visby från Helsingfors.

Birka Gotland har sedan trafikstarten den 20 mars trafikerat dygnskryssningar mellan Stockholm och Mariehamn. Dessutom har hon seglat mellan Stockholm och Visby via Mariehamn, samt genomfört ett antal charter- och specialkryssningar till Höga Kusten, Riga, Bornholm och Visby/Ystad.

Antalet passagerare på koncernens helägda fartyg uppgick under rapportperioden till 4 646 676 (4 897 494). Koncernen hade en total marknadsandel inom trafikområdet om uppskattningsvis 32,8 % (35,1 %). Antalet passagerare på Birka Gotland har sedan trafikstarten varit 438 743.

Marknadsefterfrågan på resor i hela trafikområdet har ökat under det gångna året. Efterfrågeutvecklingen på resor mellan Helsingfors och Tallinn har varit gynnsam medan efterfrågan på resor mellan Finland och Sverige bäst kan beskrivas som stabil trots ett större avgångsutbud och ökad kapacitet jämfört med föregående år. Vår bedömning är att det allmänna konjunkturläget samt den svaga svenska kronkursen har påverkat hushållens köpkraft och konsumtionsvilja vilket primärt har drabbat långlinjerna i form av begränsad tillväxt. Viking Lines marknadsandelar har stigit såväl i trafiken mellan Finland och Estland som i trafiken mellan Finland och Sverige.

Perioden innehåller jämförelsestörande trafikavbrott i form av dockningar av fartyg både hos Viking Line och konkurrenterna.

Koncernens totala fraktvolymer uppgick till 134 219 fraktenheter (125 269). Koncernens fraktmarknadsandel uppskattades till 17,8 % (16,9 %). Den positiva volymutvecklingen är direkt kopplad till en ökad transportefterfrågan på den internationella transportmarknaden. De ökade fraktvolymerna berodde på förbättrade ekonomiska utsikter bland Finlands viktigaste handelsmarknader i närområdet men också i den globala handeln och är ett direkt resultat av bolagets långsiktiga samarbete med fraktmarknadens aktörer. Viking Line kunde med utökad trafik sedan i början av mars månad på linjen Helsingfors–Mariehamn–Stockholm, märkbart öka fraktvolymerna gentemot året innan.

Marknadsandelen för personbilar uppgick till uppskattningsvis 28,9 % (28,8 %).

OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR JANUARI – DECEMBER 2024

Koncernens omsättning minskade med 2,3 % till 480,2 Meur under perioden 1 januari–31 december 2024 (491,4 Meur 1 januari–31 december 2023). Rörelseresultatet uppgick till 26,7 Meur (55,0 Meur). Koncernens resultat före skatter uppgick till 19,8 Meur (45,4 Meur). I jämförelsesiffrorna ingår realisationsvinsten för försäljningen av Rosella vilken uppgick till 8,6 Meur. Resultat före skatter exklusive Rosellas försäljningsvinst 2023 uppgick till 36,8 Meur.

Den passagerarrelaterade efterfrågan inom vårt trafikområde under perioden har varit svagare än förväntat, vilket i stor utsträckning förklarar omsättningsminskningen och det försämrade resultatet jämfört med samma period föregående år. Vidare har Birka Gotlands inledande trafik samt uppstartkostnader inte levt upp till bolagets förväntningar, vilket resulterat i ett svagt resultat. Viking Glorys oplanerade dockning samt inställda avgångar för Viking Grace och Gabriella har också haft en negativ inverkan på resultatet.

De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 3,3 % till 427,7 Meur (442,5 Meur), medan fraktintäkterna ökade med 8,9 % till 49,7 Meur (45,7 Meur) och övriga intäkter var 2,7 Meur (3,2 Meur). Försäljningsbidraget var 377,7 Meur (377,7 Meur).

Driftskostnaderna ökade med 6,1 % till 323,0 Meur (304,3 Meur), varav kostnaderna för utsläppsrätter var 3,1 Meur. Kostnader för löner och anställningsförmåner ökade med 11,4 % eller 12,4 Meur, där den största delen av ökningen beror på att Viking Line bemannar Birka Gotland med servicepersonal. Övriga rörelsekostnader ökade med 3,2 % eller 6,3 Meur. Trots att resultatet för 2024 är lägre än 2023, är det fortfarande bättre än vad som uppnåddes åren före pandemin. Detta understryker vår förmåga att anpassa oss och förbättra vår operativa effektivitet trots utmanande förhållanden.

OMSÄTTNING OCH RESULTAT FÖR FJÄRDE KVARTALET 2024

Koncernens omsättning minskade med 2,4 % till 109,5 Meur under perioden 1 oktober–31 december 2024 (112,2 Meur 1 oktober–31 december 2023). Rörelseresultatet uppgick till 1,5 Meur (2,7 Meur).

De passagerarrelaterade intäkterna minskade med 3,4 % till 96,1 Meur (99,5 Meur), medan fraktintäkterna ökade med 8,4 % till 12,9 Meur (11,9 Meur) och övriga intäkter var 0,6 Meur (0,8 Meur). Försäljningsbidraget var 86,0 Meur (85,4 Meur).

Driftskostnaderna ökade med 3,2 % till 78,4 Meur (76,0 Meur). Kostnaderna för löner och anställningsförmåner ökade med 11,2 % eller 3,1 Meur medan övriga rörelsekostnader minskade med 1,4 % eller 0,7 Meur. De ökade lönekostnaderna kan härledas till att Viking Line bemannar Birka Gotland med servicepersonal. Det fjärde kvartalet speglar den övergripande trenden för hela verksamhetsåret med en fortsatt svagare efterfrågan som förklarar det försämrade rörelseresultatet jämfört med 2023.

INVESTERING OCH FINANSIERING

Koncernens investeringar uppgick för perioden 1 januari till 31 december 2024 till 24,6 Meur (36,9 Meur). Koncernens totala investeringar utgjorde 5,1 % av omsättningen (7,5 %). Huvuddelen av investeringarna kan tillskrivas dockningen av Viking Cinderella som var omfattande. Investeringen understryker vårt engagemang för att hålla fartyget i trafik och vara en del av vår flotta många år framöver. Den andra delen av de totala investeringarna kan härledas till Birka Gotland och igångsättandet av fartyget. Satsningen på fartyget görs tillsammans med Gotlandsbolaget där respektive part står för 50 % av investeringen. Även Viking Glory dockades under perioden.

Koncernens långfristiga räntebärande skulder uppgick den 31 december 2024 till 122,5 Meur (150,6 Meur). Noteras kan i sammanhanget att koncernens upptagna lån för finansieringen av Viking Grace återbetalades i sin helhet i januari 2025.

Soliditeten var 54,0 % jämfört med 51,4 % föregående år.

Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av december till 55,8 Meur (85,3 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 22,1 Meur (0,1 Meur).

Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till 49,0 Meur (67,1 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var -21,7 Meur (-24,5 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -56,7 Meur (-46,3 Meur).

Koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA.

Den utdelningsbegränsning som finns i ett av koncernens låneavtal gäller framledes ifall koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA överstiger förhållandet 5,0. Koncernens skuldsättning i förhållande till EBITDA understiger förhållandet 5,0, varför inte utdelningsbegränsningen är i kraft.

Viking Lines Abp:s ägarandel i Rederiaktiebolaget Eckerö har sedan 22 november 2023 överskridit 20 %, varför Rederiaktiebolaget Eckerö sedan dess redovisas som ägarintressebolag enligt kapitalandelsmetoden. En initial positiv resultateffekt om 2,5 Meur uppstod vid övergången och påverkade således resultatet för 2023.

RISKER OCH RISKHANTERING

Viking Lines verksamhet är utsatt för risker av olika slag, med varierande omfattning och effekt på verksamheten, ekonomiska resultat samt företagets förmåga att uppfylla vissa sociala och miljömässiga mål. De relevanta riskerna har klassificerats under fyra kategorier: strategiska, operativa, skaderisker och finansiella risker. Under inkommande räkenskapsperiod 2025 arbetar Viking Line med att utöka klassificeringen med en kategori för hållbarhetsrisker.

Strategiska risker

Förändringar i det geopolitiska läget och det skärpta säkerhetspolitiska läget och dess påverkan på energipriser, inflation och resebenägenhet, sjöfartspolitik, regelverk och lagstiftning, klimatrisker samt konkurrenssituationen och marknadsutvecklingen kan ha en negativ och väsentlig effekt på efterfrågan av koncernens produkter och tjänster, koncernens resultat, kassaflöde och finansiella ställning.

Efterfrågan på bolagets tjänster och produkter påverkas också av megatrender, till exempel kan en ökad medvetenhet om klimatförändring och miljöskydd påverka allmänhetens bild av färjetrafiken. Vidare utgör vår verksamhet för merparten av våra passagerare en nöjes- snarare än en nyttoprodukt vilken är substituerbar varför andra alternativ kan väljas av konsumenten. 

Säsongsfluktuationer under året påverkar Viking Lines affärsverksamhet. Resultatet för det tredje kvartalet genererar vanligtvis största delen av årets resultat.

Politiska beslut kan förändra Viking Lines verksamhetsförutsättningar med potentiellt negativa konsekvenser för affärsverksamheten. Ålands skatteundantag, som möjliggör skattefri försäljning i trafik till och från Åland, är dock permanent. EU-kommissionens riktlinjer för främjande av sjöfarten, som möjliggör sjömännens nettolönesystem, gäller tills vidare.

Finsk sjöfart omfattas av miljöregler i den internationella sjöfartsorganisationen IMO:s författningar, EU-direktiv, HELCOM-rekommendationer och nationell lagstiftning. Vi följer aktivt beredningen av miljöbestämmelser, utvecklingen i miljöteknologi och de lösningar som forskningen erbjuder gällande de allt strängare miljöbestämmelserna.

En betydande osäkerhet föreligger som en följd av den ekonomiska nedgången i Finland och Sverige, vilket under de senaste åren påverkat kundernas konsumtionsmönster negativt.

Snabb teknologisk utveckling och ökade cyberhot kan påverka verksamheten negativt. Säkerhetshål kan leda till dataintrång och förlust av känslig information, vilket kan skada företagets rykte och resultat.

Från och med 1 januari 2024 inkluderas sjöfarten i EU:s handelssystem för växthusgaser (ETS). ETS är ett av styrmedlen som EU använder för att nå de egna klimatmålen och internationella åtaganden inom Parisavtalet. En infasning av fartygens växthusgasutsläpp i ETS sker stegvis från år 2024 till 2026, då samtliga utsläpp inkluderas. Viking Line Abp kommer från och med år 2024 att överlämna utsläppsrätter motsvarande 40 % (år 2025 70 % och 2026 100 %) av flottans växthusgasutsläpp till aktuell tillsynsmyndighet, som för Viking Lines del är Energimyndigheten i Finland. Finlands riksdag har godkänt tillämpningen av ett så kallat ö-undantag, som innebär att utsläpp som genereras av trafiken mellan det finska fastlandet och Åland är undantaget kravet på överlämnande av utsläppsrätter. Betydande delar av trafiken på Åbo-Stockholm samt Helsingfors-Stockholm linjerna är därmed undantagna utsläppshandeln. Ö-undantaget tillämpas till och med 31 december 2030. Utsläppsrätternas pris påverkas av många faktorer, bland annat en i handelssystemet inbyggd gradvis minskning av den totala mängden utsläppsrätter på den fria marknaden. Vidare kan priset påverkas av flera omvärldsfaktorer, såsom geopolitiska och energipolitiska beslut.

Från och med 1 januari 2025 tillämpas FuelEU Maritime-förordningen på den europeiska sjöfarten. Förordningen fokuserar på energin fartygen använder och avser att stegvis fasa ut fossil energi, samtidigt som andelen förnyelsebara eller utsläppsfria energibärare fasas in i den europeiska flottans energimix. De fartyg som omfattas av förordningen skall uppnå förutbestämda förbättringar i växthusgasintensitet. Kravställningen höjs vart femte år på en icke-linjär kurva, och medför inledningsvis en minskning om 2 % i växthusgasintensitet för den första femårsperioden i jämförelse med referensår 2020. Från och med 2050 skall fartygens växthusgasintensitet ha minskat med 80 % i jämförelse med referensåret. Vid fall av bristfällig efterlevnad påförs fartygsägaren straffavgifter i förhållande till fartygets miljömässiga underprestation. Straffavgiften höjs för varje år i följd fartyget presterar undermåligt och storleksordningen på straffbeloppen kan ha en betydande påverkan för lönsamheten. Utsläppsfria sjöfartsbränslen eller teknologier som utnyttjar dessa bränslen finns inte tillgängliga per idag. För den europeiska sjöfarten innebär förordningen i praktiken att en blandning av biobaserade eller alternativa bränslen och fossila bränslen kommer att användas. Priset och tillgängligheten på alternativa och förnyelsebara bränslen kommer att vara nyckelfrågor i framtiden.

Operativa risker

Koncernens affärsverksamhet är beroende av fungerande logistik och IT-system för både intern och extern kommunikation och för den dagliga hanteringen av verksamheten. Intrång, funktionsfel och rubbningar kan orsaka avbrott i verksamheten och leda till potentiella påföljder. Cyberattacker är ett växande och föränderligt globalt problem. Störningar i trafiken eller IT-kommunikationen kan ha en negativ inverkan på koncernens resultat. Viking Line strävar till en minimering av risken för längre oplanerade trafikuppehåll genom kontinuerligt underhåll av fartygen, ett välutvecklat säkerhetssystem, utbildning och regelbundna övningar. Riskerna i informationshanteringen minimeras genom utveckling av ändamålsenliga säkerhetssystem och alternativa arbetssätt samt satsningar på datasystemens tillförlitlighet.

Att anställa, behålla och utveckla en kompetent personalstyrka är avgörande för framgång. Förlust av nyckelmedarbetare och oförmåga att attrahera nya medarbetare kan skada koncernens verksamhet.

Störningar i leveranskedjan, såsom förseningar eller brist på kritiska material, kan påverka verksamheten negativt. Detta inkluderar problem med leverantörer, transport och lagerhållning.

Förändringar av lagar och regler kan påverka operativa processer. Att hålla sig uppdaterad och anpassa sig till nya krav är avgörande för att undvika sanktioner och säkerställa kontinuerlig drift.

Naturkatastrofer och extrema väderförhållanden kan påverka verksamheten, särskilt inom sjöfarten. Att ha beredskapsplaner för sådana händelser är viktigt för att minimera avbrott.

Arbetsplatsolyckor och hälsorisker kan påverka personalens välbefinnande och produktivitet. Att upprätthålla höga säkerhetsstandarder och erbjuda regelbunden utbildning är avgörande.

Skaderisker

Sjösäkerheten styrs av vår säkerhetspolicy och har högsta prioritet inom Viking Lines verksamhet. Genom våra ledningssystem ISMC (International Safety Management Code) och ISPS (International Ship & Port Facility Security Code) arbetar vi systematiskt för att identifiera potentiella risksituationer och därmed förhindra olyckor. Vårt mål är att säkerheten hela tiden ska förbättras.

Viking Line har en nollvision när det gäller olika typer av brott, trakasserier och ordningsproblem ombord. Vi arbetar kontinuerligt med att förverkliga denna. En grupp som arbetar med frågorna träffas regelbundet och även extern expertis har anlitats.

Viking Line upprätthåller en krisberedskapsplan för att förebygga och mildra konsekvenserna av avvikande händelser och kriser med allvarliga följder för passagerare, personal, trafik, egendom, miljö, verksamhet och företagets förtroende. Krisberedskapsplanen präglas av ett effektivt alarmeringssystem som snabbt etablerar den centrala krisorganisationen inom koncernen. Vid krissituationer har den centrala krisorganisationen ett nära samarbete med berörda myndigheter.

Olika organisationer, företag och specialister anlitas vid behov som stöd och hjälp i krisarbetet. Kommunikation, information och krisstöd är centrala delar i krisorganisationens arbete. För att vara effektiva och uthålliga trots den fysiska och psykiska pressen utbildas och tränas organisationen kontinuerligt. Målet för krisorganisationens arbete är att rädda människoliv, undvika skador på människor, miljö och egendom samt att räddningsinsatsen är så effektiv att verksamheten kan återgå till normalläge så fort som möjligt utan att skada företagets varumärke.

Miljörisker hanteras genom strikta rutiner för att minimera miljöpåverkan, såsom oljeutsläpp och andra föroreningar. Företaget följer noggrant miljölagstiftning och arbetar aktivt för att minska sin miljöpåverkan.

Regelbundet underhåll och inspektioner av fartygen säkerställer att de är i gott skick och uppfyller säkerhetsstandarder. Detta inkluderar både interna och externa inspektioner.

Personalens utbildning och träning är avgörande för att hantera nödsituationer och säkerhetsrisker. Detta inkluderar brandövningar, evakueringsövningar och annan säkerhetsutbildning.

Företaget samarbetar nära med lokala och internationella myndigheter för att säkerställa att säkerhetsstandarder upprätthålls och att företaget är förberett på att hantera krissituationer.

Koncernens fartyg är bokförda till ett värde om 423,5 Meur (435,3 Meur). Fartygen är kasko- och intresseförsäkrade till ett värde om 724,0 Meur (726,0 Meur). Därutöver är samtliga fartyg strike/delay-, P&I- (Protection and Indemnity) och PLR- (Passenger Liability Regulation) försäkrade.

Finansiella risker

Koncernen är även utsatt för olika finansiella risker, däribland fluktuationer i valutakurser och räntor.

Intäkterna genereras i euro och i svenska kronor. Den större delen av det operativa inflödet och utflödet av likvida medel utgörs av euro. Inköpspriset på försäljningsvaror och bunker påverkas av övriga valutor, företrädesvis den amerikanska dollarn.

Fluktuationerna i bunkerpriserna har en direkt inverkan på koncernens resultat. För att något motverka risken för höjda bunkerpriser har koncernen per 31 december 2024 ingått fastprisavtal avseende delar av MDO förbrukningen för första kvartalet 2025.

Bolagets förmåga att uppfylla de krav som ställs i befintliga finansieringsavtal beror på bolagets förmåga att generera positivt kassaflöde och resultat från sin verksamhet, vilket delvis beror på faktorer som är utom bolagets kontroll.

Bolagets räntebärande skulder uppgick till 151,7 miljoner euro per 31.12.2024, av vilka 87,2 % har en rörlig ränta. Den totala rörliga räntan utgörs av marknadsräntan och en företagsspecifik marginal. Fluktuerande räntenivåer har en effekt på bolagets finansieringskostnader och kan påverka kostnaderna för finansiering i framtiden.

Det pågår en generell efterhandsgranskning av de trafikstöd som passagerarfartygsrederierna, som trafikerade till Finland, erhöll under pandemiåren 2020–2022. Utfallet av granskningen kan medföra en negativ resultateffekt för bolaget i framtiden.

Organisation och personal

Medelantalet anställda i koncernen var 2 403 (2 227), varav i moderbolaget 1 938 (1 682). Landpersonalens antal var 468 (467) och sjöpersonalens 1 935 (1 760). Den 5 mars flaggades Viking Cinderella om från svensk till finsk flagg.

257 personer anställda i ett av Viking Line Abp:s dotterbolag har under perioden varit uthyrda till intressebolaget Gotland Alandia Cruises AB, som bedriver kryssningstrafik med fartyget Birka Gotland. Den personal som hyrts ut av Viking Line har i huvudsak varit servicepersonal.

Under jämförelseperioden bemannades Viking XPRS utöver koncernens egen personal med i medeltal 33 personer anställda av ett bemanningsföretag. Från och med omflaggningen till finsk flagg den 6 mars 2023 bemannas fartyget med endast egen personal.

I slutet av året 2024 hade koncernen totalt 2 583 (2 401) anställda, varav 2 056 personer (1 878) var bosatta i Finland. Antalet bosatta i Sverige var 401 personer (383). I Estland bosatta uppgick till 120 (124) och i övriga länder till 6 personer (16).

Andelen män var 57,9 % (58,3 %) och andelen kvinnor var 42,1 % (41,7 %). Andelen kvinnor i förmansställning var 25,7 % (25,2 %). Personalens genomsnittsålder var 44,0 år (44,8).

 

KONCERNENS RESULTATRÄKNING PER KVARTAL

 

2024

2024

2024

2024

2023

MEUR

Q4

Q3

Q2

Q1

Q4

 

 

 

 

 

 

OMSÄTTNING

109,5

151,5

125,9

93,2

112,2

 

 

 

 

 

 

Övriga rörelseintäkter

0,6

0,2

0,2

0,4

0,3

 

 

 

 

 

 

Kostnader

 

 

 

 

 

Varor och tjänster

23,5

30,2

27,3

21,5

26,7

Kostnader för löner och anställningsförmåner

30,6

30,7

31,6

28,0

27,5

Avskrivningar och nedskrivningar

6,8

7,5

7,6

7,5

7,1

Övriga rörelsekostnader

47,8

53,8

53,5

47,1

48,5

 

108,6

122,2

119,9

104,1

109,8

 

 

 

 

 

 

RÖRELSERESULTAT

1,5

29,4

6,2

-10,4

2,7

 

 

 

 

 

 

Finansiella intäkter

1,2

0,3

0,5

0,9

1,3

Finansiella kostnader

-2,0

-3,0

-2,8

-3,4

-3,3

Andel av resultat efter skatt från intresse- och joint

2,9

1,7

-2,0

-1,2

1,1

venture företag redovisade enligt kapitalandelsmetoden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RESULTAT FÖRE SKATTER

3,7

28,4

1,8

-14,2

1,8

 

 

 

 

 

 

Inkomstskatter

-0,2

-3,5

-0,1

-0,1

-0,3

 

 

 

 

 

 

RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT

3,5

24,9

1,8

-14,3

1,5

 

 

 

 

 

 

Resultat hänförligt till:

 

 

 

 

 

Moderbolagets ägare

3,5

24,9

1,8

-14,3

1,5

 

 

 

 

 

 

Resultat per aktie, euro

0,20

1,44

0,10

-0,82

0,08

 

KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT PER KVARTAL

 

2024

2024

2024

2024

2023

MEUR

Q4

Q3

Q2

Q1

Q4

 

 

 

 

 

 

RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT

3,5

24,9

1,8

-14,3

1,5

 

 

 

 

 

 

Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen

 

 

 

 

 

Omräkningsdifferenser

0,0

0,1

0,3

-0,9

1,0

 

 

 

 

 

 

Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen

 

 

 

 

 

Omvärdering av finansiella tillgångar värderade

 

 

 

 

 

till verkligt värde via övrigt totalresultat

0,0

0,0

0,0

0,0

0,3

 

 

 

 

 

 

Övrigt totalresultat

0,0

0,1

0,3

-0,9

1,3

 

 

 

 

 

 

RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT

3,6

25,1

2,1

-15,1

2,7

 

 

 

 

 

 

Totalresultat hänförligt till:

 

 

 

 

 

Moderbolagets ägare

3,6

25,1

2,1

-15,1

2,7

NYCKELTAL

 

2024

2023

 

1.1–31.12

1.1–31.12

 

 

 

Eget kapital per aktie, euro

18,61

18,71

Soliditet

54,0 %

51,4 %

 

 

 

Investeringar, Meur

24,6

36,9

 – i % av omsättningen

5,1 %

7,5 %

 

 

 

Passagerare

4 646 676

4 897 494

Fraktenheter

134 219

125 269

 

 

 

Antal årsanställda, medeltal

2 403

2 227

Eget kapital per aktie = Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare / Antal aktier

Soliditet, % = (Eget kapital inklusive minoritetsandel) / (Balansomslutning – erhållna förskott).

Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser om +/– 0,1 Meur uppstå.

 

HÅLLBARHETSRAPPORT

Hållbarhetsrapporten för 2024 är en del av styrelsens verksamhetsberättelse och ingår i bokslutet för 2024 som publiceras vecka 14. Information om Viking Lines hållbarhetsarbete finns även tillgänglig på Vikingline.com.

BOLAGSSTYRNINGSRAPPORT

Viking Line tillämpar ”Finsk kod för bolagsstyrning”, som godkänts av Värdepappers-marknadsföreningen och finns tillgänglig på Cgfinland.fi. Viking Line följer koden i dess helhet och eventuella avvikelser förklaras (comply or explain). Bolagsstyrningsrapporten för 2024 publiceras separat. Information om Viking Lines bolagsstyrning finns tillgänglig på Vikingline.com.

HÄNDELSER EFTER BALANSDAGEN

Styrelsen känner inte till några händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka bokslutet.

STYRELSENS FÖRSLAG TILL VINSTDISPOSITION

Enligt Viking Line Abp:s balansräkning per den 31 december 2024 uppgår de utdelningsbara medlen till 121 111 603,95 euro.

Styrelsen föreslår för bolagsstämman att styrelsen bemyndigas att i dividend utbetala högst 1 euro per aktie vilket motsvarar 17 280 000,00 euro uppdelad i två rater så att 50 cent betalas i maj och den andra raten planeras att utbetalas under september 2025.

På grund av verksamhetens säsongsvariationer avser styrelsen framledes föreslå utbetalning av dividend i två rater.

Det har inte inträffat några väsentliga förändringar i bolagets ekonomiska ställning efter räkenskapsperiodens utgång. Styrelsens bedömning är att utdelningen är försvarlig mot bakgrund av de krav som verksamhetens art, omfattning, finansiering och risker ställer på storleken av det egna kapitalet.

BOLAGSSTÄMMA

Ordinarie bolagsstämma i Viking Line Abp hålls torsdagen den 24 april 2025 klockan 12.00 på Alandica Kultur- och Kongress, Strandgatan 33 i Mariehamn.

En elektronisk version av det officiella bokslutet för 2024 samt bolagsstyrnings- och ersättningsrapporten publiceras vecka 14 på bolagets hemsida Vikingline.com.

EKONOMISK INFORMATION 2025

Viking Line Abp ger under verksamhetsåret 2025 ut ekonomiska rapporter för perioderna 1 januari–31 mars, 1 januari–30 juni och 1 januari–30 september. Verksamhetsöversikten för januari–mars publiceras den 24 april, halvårsrapporten för januari–juni den 15 augusti och verksamhetsöversikten för januari–september den 23 oktober. Koncernens bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2025 publiceras den 13 februari 2026.

 

Mariehamn den 13 februari 2025

 

VIKING LINE ABP
Styrelsen

 

Jan Hanses
Verkställande direktör

 

KONCERNENS RESULTATRÄKNING
2024 2023 2024 2023
MEUR Not 1.10–31.12 1.10–31.12 1.1–31.12 1.1–31.12
OMSÄTTNING 4 109,5 112,2 480,2 491,4
Övriga rörelseintäkter 5 0,6 0,3 1,4 9,1
Kostnader
Varor och tjänster 23,5 26,7 102,5 113,7
Kostnader för löner och anställningsförmåner 6 30,6 27,5 120,9 108,5
Avskrivningar och nedskrivningar 7 6,8 7,1 29,3 27,5
Övriga rörelsekostnader 8 47,8 48,5 202,2 195,9
108,6 109,8 454,8 445,5
RÖRELSERESULTAT 1,5 2,7 26,7 55,0
Finansiella intäkter 1,2 1,3 2,9 2,8
Finansiella kostnader 9 -2,0 -3,3 -11,2 -11,8
Andel av resultat efter skatt från intresse- och joint venture 2,9 1,1 1,4 -0,6
företag redovisade enligt kapitalandelsmetoden
RESULTAT FÖRE SKATTER 3,7 1,8 19,8 45,4
Inkomstskatter -0,2 -0,3 -3,8 -9,2
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT 3,5 1,5 15,9 36,3
Resultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare 3,5 1,5 15,9 36,3
Resultat per aktie, euro 0,20 0,08 0,92 2,10
KONCERNENS RAPPORT ÖVER TOTALRESULTAT
2024 2023 2024 2023
MEUR 1.10–31.12 1.10–31.12 1.1–31.12 1.1–31.12
RÄKENSKAPSPERIODENS RESULTAT 3,5 1,5 15,9 36,3
Poster som kan komma att överföras till resultaträkningen
Omräkningsdifferenser 0,0 1,0 -0,4 0,0
Poster som inte kommer att överföras till resultaträkningen
Omvärdering av finansiella tillgångar värderade
till verkligt värde via övrigt totalresultat 0,0 0,3 0,0 1,5
Övrigt totalresultat 0,0 1,3 -0,4 1,5
RÄKENSKAPSPERIODENS TOTALRESULTAT 3,6 2,7 15,6 37,8
Totalresultat hänförligt till:
Moderbolagets ägare 3,6 2,7 15,6 37,8
KONCERNENS BALANSRÄKNING
MEUR Not 31.12.2024 31.12.2023
TILLGÅNGAR
Långfristiga tillgångar
Immateriella tillgångar 8,1 5,4
Markområden 0,5 0,5
Byggnader och konstruktioner 1,6 1,6
Ombyggnadskostnader för hyrda fastigheter 1,5 0,9
Fartyg 423,5 435,3
Maskiner och inventarier 2,6 2,6
Nyttjanderätter 5,2 4,7
Finansiella tillgångar värderade till verkligt värde
via övrigt totalresultat 0,0 0,0
Innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden 12 54,6 49,8
Fordringar 0,6
Långfristiga tillgångar totalt 497,7 501,5
Kortfristiga tillgångar
Varulager 13,4 12,7
Inkomstskattefordringar 0,1 0,1
Kundfordringar och övriga fordringar 13 40,4 40,1
Likvida medel 55,8 85,3
Kortfristiga tillgångar totalt 109,7 138,3
TILLGÅNGAR TOTALT 607,4 639,8
EGET KAPITAL OCH SKULDER
Eget kapital
Aktiekapital 1,8 1,8
Fonder 49,6 49,7
Omräkningsdifferenser -3,6 -3,2
Balanserade vinstmedel 273,6 275,0
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare 321,5 323,2
Eget kapital totalt 321,5 323,2
Långfristiga skulder
Uppskjutna skatteskulder 10 49,0 45,2
Räntebärande skulder 122,5 150,6
Leasingskulder 3,3 4,0
Innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden 12 0,5
Övriga skulder 1,5 2,3
Långfristiga skulder totalt 176,8 202,1
Kortfristiga skulder
Räntebärande skulder 29,2 36,7
Leasingskulder 2,7 2,7
Inkomstskatteskulder 0,0 0,0
Leverantörsskulder och övriga skulder 77,1 75,1
Kortfristiga skulder totalt 109,0 114,5
Skulder totalt 285,9 316,6
EGET KAPITAL OCH SKULDER TOTALT 607,4 639,8
KONCERNENS KASSAFLÖDESANALYS
2024 2023
MEUR 1.1–31.12 1.1–31.12
AFFÄRSVERKSAMHETEN
Räkenskapsperiodens resultat 15,9 36,3
Justeringar
  Avskrivningar och nedskrivningar 29,3 27,5
  Försäljningsvinster/-förluster från långfristiga tillgångar 0,0 -8,9
  Resultatandel från intresseföretag -1,4 0,6
  Övriga poster som inte ingår i kassaflödet -0,1 -0,7
  Räntekostnader och övriga finansiella kostnader 11,1 11,2
  Ränteintäkter och övriga finansiella intäkter -2,4 -2,7
  Dividendintäkter 0,0 0,0
  Inkomstskatter 3,8 9,2
Förändring av rörelsekapital
  Förändring av kundfordringar och övriga fordringar -0,3 -3,4
  Förändring av varulager -0,6 1,3
  Förändring av leverantörsskulder och övriga skulder 1,7 4,3
Erlagda räntor -9,8 -10,0
Erlagda finansiella kostnader -0,7 -0,3
Erhållna räntor 2,4 2,7
Erhållna finansiella intäkter 0,1 0,0
Erlagda skatter 0,0 0,0
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN AFFÄRSVERKSAMHETEN 49,0 67,1
INVESTERINGAR
Investeringar i fartyg -14,4 -28,8
Investeringar i övriga immateriella och materiella tillgångar -5,1 -4,5
Investeringar i innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden -5,0 -3,6
Försäljning av fartyg 11,1
Försäljning av övriga immateriella och materiella tillgångar 0,0 0,2
Förändring av långfristiga fodringar 0,6 -0,6
Erhållna dividender från intresseföretag 2,2 1,7
Erhållna dividender från övriga 0,0 0,0
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN INVESTERINGAR -21,7 -24,5
FINANSIERING
Amortering av lån -36,7 -36,8
Amortering av leasingskulder -2,8 -2,6
Erlagda dividender -17,3 -6,9
NETTOKASSAFLÖDE FRÅN FINANSIERING  -56,7 -46,3
FÖRÄNDRING AV LIKVIDA MEDEL -29,5 -3,7
Likvida medel vid räkenskapsperiodens början 85,3 89,0
LIKVIDA MEDEL VID RÄKENSKAPSPERIODENS SLUT 55,8 85,3
RAPPORT ÖVER FÖRÄNDRINGAR I KONCERNENS EGET KAPITAL
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare
Aktie- Omräknings- Balanserade Eget kapital
MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt
EGET KAPITAL 1.1.2024 1,8 49,7 -3,2 275,0 323,2
Räkenskapsperiodens resultat 15,9 15,9
Omräkningsdifferenser 0,0 -0,4 0,0 -0,4
Försäljning av finansiella tillgångar värderade
till verkligt värde via övrigt totalresultat 0,0 0,0
Omvärdering av finansiella tillgångar värderade
till verkligt värde via övrigt totalresultat 0,0 0,0
Räkenskapsperiodens totalresultat 0,0 -0,4 15,9 15,6
Dividend -17,3 -17,3
Transaktioner med moderbolagets ägare -17,3 -17,3
EGET KAPITAL 31.12.2024 1,8 49,6 -3,6 273,6 321,5
Eget kapital hänförligt till moderbolagets ägare
Aktie- Omräknings- Balanserade Eget kapital
MEUR kapital Fonder differenser vinstmedel totalt
EGET KAPITAL 1.1.2023 1,8 49,7 -3,4 244,3 292,4
Räkenskapsperiodens resultat 36,3 36,3
Omräkningsdifferenser 0,0 0,2 -0,1 0,0
Omvärdering av finansiella tillgångar värderade
till verkligt värde via övrigt totalresultat 0,0 1,5 1,5
Räkenskapsperiodens totalresultat 0,0 0,2 37,6 37,8
Dividend -6,9 -6,9
Transaktioner med moderbolagets ägare -6,9 -6,9
EGET KAPITAL 31.12.2023 1,8 49,7 -3,2 275,0 323,2

NOTER TILL BOKSLUTKOMMUNIKÉ FÖR PERIODEN JANUARI-DECEMBER 2024

1.     Redovisningsprinciper

Denna bokslutskommuniké är upprättad i enlighet med IFRS-redovisningsprinciper och är uppgjord som ett sammandrag av bokslutet för perioden i enlighet med IAS 34.

Bokslutskommunikén är upprättad enligt samma redovisningsprinciper, uppskattningar och värderingar som i det senaste årsbokslutet, om inte annat framgår nedan.

Erhållna offentliga stöd redovisas, beroende av sin natur, antingen under övriga rörelseintäkter, ersättningar till anställda eller som minskning av investeringar.

För likvida medel med en kort löptid anses det redovisade värdet motsvara verkligt värde. Det bokförda värdet för kundfordringar och övriga fordringar samt leverantörsskulder och övriga skulder anses motsvara verkligt värde på grundval av posternas kortfristiga karaktär. Det bokförda värdet för räntebärande skulder motsvarar verkligt värde.

Ett joint venture-bolag och ägarintresseföretag är företag över vilket ägarföretaget har ett betydande inflytande. Innehav i både joint venture-bolag och ägarintresseföretag skall redovisas enligt kapitalandelsmetoden i balansräkningen som innehav redovisade enligt kapitalandelsmetoden. Under jämförelseperioden fick koncernen ett nytt joint-venture bolag, Gotland Alandia Cruises AB och ett ägarintresseföretag, Rederiaktiebolaget Eckerö. Gotland Alandia Cruises AB är ett med Gotlandsbolaget samägt bolag vars syfte är att bedriva kryssningstrafik med Birka Gotland. Investeringen i Rederiaktiebolaget Eckerö omklassificerades under hösten 2023 till ägarintressebolag när bolagets ägarandel översteg 20 %. 

Se not 12.

Bokslutskommunikén är inte reviderad.

Vid avrundningen till miljoner euro kan avrundningsdifferenser på +/- 0,1 Meur uppstå.

2.     Uppskattningar och bedömningar

Vid upprättandet av koncernbokslutet i enlighet med IFRS redovisningsstandarder måste företagsledningen göra bedömningar och uppskattningar om framtiden som påverkar de redovisade beloppen för tillgångar och skulder, intäkter och kostnader samt övrig information. De bedömningar och uppskattningar som bokslutet innehåller bygger på ledningens bästa uppfattning vid tidpunkten för publicering av bokslutet.

En betydande osäkerhet under 2024 har förelegat som en följd av den ekonomiska nedgången i Finland, vilket har påverkat kundernas konsumtionsmönster negativt.  Till osäkerheten bidrar även det rådande geopolitiska läget och dess potentiella inverkan på främst energipriserna.

Det är svårt att bedöma hur osäkerheten kommer att påverka och vilka effekter det får för Viking Lines framtida resultat, finansiella ställning och kassaflöde. Det verkliga utfallet kan avvika från uppgjorda uppskattningar och bedömningar.

Det viktigaste området som innebär bedömningar är värderingen av koncernens fartyg. Marknadsvärderingar görs regelbundet av externa värderare. Fartygens restvärden och beräknade nyttjandeperioder granskas årligen och justeras om de avviker väsentligt från tidigare värden.

Fram till 22 november 2023 ingick innehavet i Rederiaktiebolaget Eckerö bland finansiella tillgångar värderade till verkligt värde via övrigt totalresultat, men därefter gjordes en omklassificering av innehavet och har därefter redovisats som intressebolag enligt kapitalandelsmetoden.

Vid värderingen av koncernens leasingavtal görs bedömningar huruvida koncernen kommer att utnyttja eventuell möjlighet att förlänga avtalets leasingperiod eller att säga upp avtalet. Bedömningar görs även av vilka diskonteringsräntor som ska användas vid nuvärdesberäkningarna av koncernens leasingskuld. Storleken på koncernens leasingskulder och nyttjanderätter, samt även amorteringar av leasingskulderna och avskrivningar av nyttjanderätterna, påverkas av ovanstående bedömningar.

Utifrån ledningens bedömningar föreligger i bokslutet per 31 december 2024 inte något behov av väsentliga nedskrivningar i resultaträkningen.

3.     Likviditet och risker

Koncernens likvida medel uppgick vid utgången av december till 55,8 Meur (85,3 Meur). Beviljade outnyttjade kreditlimiter i koncernen uppgick till 22,1 Meur per 31 december 2024 (0,1 Meur). Affärsverksamhetens nettokassaflöde uppgick till 49,0 Meur (67,1 Meur). Nettokassaflödet från investeringar var -21,7 Meur (-24,5 Meur) och nettokassaflödet från finansiering uppgick till -56,7 Meur (-46,3 Meur).

Under jämförelseperioden bildade Viking Line och Gotlandsbolaget ett gemensamt bolag med uppgift att utveckla och erbjuda kryssningar med Birka Gotland mellan Stockholm-Mariehamn och Stockholm–Mariehamn–Visby. Gotlandsbolaget förvärvade i mars 2023 Birka Stockholm (Birka Gotland) för 38 Meur. I augusti 2023 sålde Gotlandsbolaget 50 procent av fartyget till Viking Line för 19 Meur, vilket finansierades ur Viking Lines kassa.

Koncernens låneavtal innehåller marknadsmässiga lånekovenanter. De finansiella kovenanterna i låneavtalen består av minimikrav på likvida medel och soliditet samt maximal nivå på koncernens totala finansiella nettoskulder i förhållande till EBITDA. Dessa lånekovenanter har under perioden varit inom de ställda kraven.

Bolagets förmåga att uppfylla de krav som ställs i befintliga finansieringsavtal beror på bolagets förmåga att generera kassaflöde från sin verksamhet, vilket delvis beror på faktorer som är utom bolagets kontroll. Det finns en risk, om den ekonomiska nedgången i Finland och det geopolitiska läget förvärras och energipriserna stiger väsentligt att bolaget inte kan generera ett tillräckligt kassaflöde eller erhålla ytterligare finansiering för att uppfylla sina förpliktelser i enlighet med finansieringsavtalen.

För att något motverka risken för höjda bunkerpriser har koncernen per 31 december 2024 ingått fastprisavtal avseende delar av MDO förbrukningen för första kvartalet 2025.

Det pågår en generell efterhandsgranskning av de trafikstöd som passagerarfartygsrederierna, som trafikerade till Finland, erhöll under pandemiåren 2020–2022. Utfallet av granskningen kan medföra en negativ resultateffekt för bolaget i framtiden.

Från och med 1 januari 2024 har sjöfarten inkluderats i EU:s handelssystem för växthusgaser (ETS). ETS är ett av styrmedlen som EU använder för att nå de egna klimatmålen och internationella åtaganden inom Parisavtalet. Viking Line kommer att vara förpliktigat att för utsläppen från med 1 januari 2024 överlämna utsläppsrätter för flottans växthusgasutsläpp till aktuell tillsynsmyndighet. Det första överlämnandet ska ske senast den 30 september 2025. Viking Line har under året köpt utsläppsrätter kontinuerligt för att minska prisrisken. Innehav av utsläppsrätter binder kapital och påverkar likviditeten negativt.

FuelEU Maritime-förordningen träder i kraft från och med 1 januari 2025. Förordningens avsikt är att öka andelen förnybara- och lågutsläppsbränslen i den europeiska flottans energimix, enligt en kravnivå som stiger vart femte år. Finlands regering har beslutat att tillämpa ett liknande ö-undantag för FuelEU som för ETS fram till den 31 december 2029. Påverkan på likviditeten till följd av FuelEU Maritime förväntas vara minimal under den första femårsperioden.

 

Framtida kassaflöden avseende finansiella skulder per 31.12.2024:

MEUR

 

 

 

 

 

Framtida kassaflöden avseende

Leasing-

Leverantörs-

Räntebärande

 

 

finansiella skulder (inkl. finansiella kostnader)

skulder

skulder

skulder

Totalt

 

1.1 2025 – 30.6 2025

1,5

24,1

21,8

47,4

 

1.7 2025 – 31.12 2025

1,5

 

13,9

15,4

 

1.1 2026 – 31.12 2026

1,2

 

35,1

36,2

 

1.1 2027 – 31.12 2027

0,9

 

24,0

24,9

 

1.1 2028 – 31.12 2028

0,7

 

21,4

22,1

 

1.1 2029 – 31.12 2029

0,5

 

15,7

16,1

 

1.1 2030 –

0,4

 

46,0

46,4

 

Totalt

6,7

24,1

177,7

208,6

4.     Segmentuppgifter

Koncernens omsättning minskade med 2,3 % och de passagerarrelaterade intäkterna minskade med 3,3 %.

 

 

2024

2023

MEUR

 

1.1–31.12

1.1–31.12

 

 

 

 

Omsättning

 

 

 

Fartygen

 

474,6

483,3

Ofördelat

 

5,7

8,2

Rörelsesegmenten totalt

 

480,3

491,5

Elimineringar

 

-0,1

-0,1

Koncernens omsättning totalt

 

480,2

491,4

 

 

 

 

Rörelseresultat

 

 

 

Fartygen

 

93,4

116,1

Ofördelat

 

-66,7

-61,1

Koncernens rörelseresultat totalt

 

26,7

55,0

 

 

 

 

OMSÄTTNING

 

 

 

Passagerarrelaterade intäkter

 

427,7

442,5

Fraktintäkter

 

49,7

45,7

Övriga intäkter

 

2,7

3,2

Totalt

 

480,2

491,4

5.     Övriga rörelseintäkter

Under jämförelseperioden såldes Rosella, vilket hade en positiv resultatpåverkan om 8,6 Meur.

 

 

2024

2023

MEUR

1.1–31.12

1.1–31.12

 

 

 

 

 

Offentligt stöd

0,3

0,0

 

Fastighetshyror

0,1

0,1

 

Försäljningsvinst

0,0

8,7

 

Försäkringsersättningar, haverier

0,0

0,2

 

Intäkter Joint Venture

0,8

 

Övriga intäkter

0,3

0,2

 

Totalt

1,4

9,1

6.     Ersättningar till anställda

Den 5 mars 2024 flaggades Viking Cinderella om från svensk till finsk flagg.

257 personer anställda i ett av Viking Line Abp:s dotterbolag har under perioden varit uthyrda till intressebolaget Gotland Alandia Cruises AB, som bedriver kryssningstrafik med fartyget Birka Gotland. Personalen som hyrts ut av oss har i huvudsak varit cateringpersonal.

Under jämförelsperioden omflaggades Viking XPRS från estnisk till finsk flagg. Från och med omflaggningen bemannas fartyget med egen personal. När fartyget var under estnisk flagg köptes tjänsterna från ett bemanningsföretag.

 

 

2024

2023

MEUR

1.1–31.12

1.1–31.12

 

 

 

 

 

Löner

129,1

114,2

 

Pensionskostnader, avgiftsbestämda planer

15,7

13,4

 

Övriga lönebikostnader

11,2

12,5

 

 

156,0

140,1

 

Statlig restitution

-35,1

-31,6

 

Totalt

120,9

108,5

 

7.     Avskrivningar

 

 

2024

2023

MEUR

1.1–31.12

1.1–31.12

 

 

 

 

 

Avskrivningar

 

 

 

Immateriella tillgångar

0,7

0,4

 

Byggnader och konstruktioner

0,1

0,1

 

Ombyggnadskostnader för hyrda fastigheter

0,3

0,3

 

Fartyg

25,4

23,1

 

Maskiner och inventarier

0,6

0,7

 

Nyttjanderätter

2,1

2,9

 

Totalt

29,3

27,5

  1. Övriga rörelsekostnader

 

 

2024

2023

MEUR

1.1–31.12

1.1–31.12

 

 

 

 

 

Försäljnings- och marknadsföringskostnader

20,2

19,5

 

Tvätt- och städkostnader

22,2

22,9

 

Reparationer och underhåll

15,6

13,5

 

Offentliga hamnkostnader och fartygsavgifter

38,1

35,7

 

Bunkerkostnader

59,5

61,0

 

Utsläppsrätter

3,1

0,1

 

Övriga kostnader

43,4

43,2

 

Totalt

202,2

195,9

9.     Finansiella kostnader

 

 

2024

2023

MEUR

1.1–31.12

1.1–31.12

 

 

 

 

 

Räntekostnader på finansiella skulder värderade till

 

 

 

upplupet anskaffningsvärde

10,1

10,2

 

Räntekostnader på leasingskulder

0,3

0,3

 

Valutakursförluster

0,1

0,6

 

Garantiprovisioner och övriga finansiella kostnader

0,7

0,7

 

Finansiella kostnader totalt

11,2

11,8

10. Inkomstskatter

Koncernen har per den 31 december 2024 redovisat uppskjutna skatteskulder om netto 49,0 Meur, varav 49,7 Meur avser uppskjutna skatteskulder och 0,7 Meur uppskjutna skattefordringar.

MEUR

 

 

 

 

 

Uppskjutna skatteskulder

Skillnader mellan redovisat och skattemässigt värde avseende materiella anläggningstillgångar

Förluster i beskattning

Övriga temporära skillnader

Totalt

 

 

 

 

 

 

 

1.1.2024

45,1

0,2

45,2

 

Omräkningsdifferenser

-0,1

0,0

0,0

 

Redovisat i resultaträkningen

3,7

0,1

3,8

 

Redovisat direkt i eget kapital

0,0

0,0

 

31.12.2024

48,6

0,3

49,0

11. Nedskrivningsprövning

De redovisade värdena för immateriella och materiella tillgångar prövas regelbundet för att upptäcka eventuella externa eller interna indikationer på nedskrivningsbehov. Om sådana indikationer observeras för någon tillgångspost, fastställs dess återvinningsvärde. Ett av de viktigaste områden som innebär bedömningar är värdering av koncernens fartyg.

Ledningen har även gjort en bedömning att det inte finns nedskrivningsbehov för koncernens övriga långfristiga tillgångar.

12. Placeringar redovisade enligt kapitalandelsmetoden

Viking Line Abp:s placering i Alandia Försäkring Abp samt Alandia Holding Abp har under verksamhetsåret genererat ett resultat om 3,4 Meur. Den under perioden erhållna dividenden från Alandia Försäkring Abp om 1,2 Meur resulterar i enlighet med IAS 28.10 för koncernen endast i ett positivt kassaflöde.

Viking Lines Abp:s ägarandel i Rederiaktiebolaget Eckerö har sedan 22 november 2023 överskridit 20 %, varför Rederiaktiebolaget Eckerö sedan dess redovisas som intressebolag enligt kapitalandels metoden, en initial positiv resultateffekt om 2,5 Meur uppstod vid övergången. Viking Line Abp:s placering i Rederiaktiebolaget Eckerö har under verksamhetsåret genererat ett resultat om 3,0 Meur. Viking Line erhåller siffrorna från Rederiaktiebolaget Eckerö med ett kvartals förskjutning. Den under perioden erhållna dividenden från Rederiaktiebolaget Eckerö om 1,0 Meur resulterar i enlighet med IAS 28.10 för koncernen endast i ett positivt kassaflöde.

Viking Line och Gotlandsbolaget meddelande den 9 augusti 2023 att ett gemensamt bolag Gotland Alandia Cruises AB bildas med uppgiften att utveckla och erbjuda kryssningar med Birka Gotland. Viking Lines ägarandel i det gemensammabolaget uppgår till 50 % varför bolaget redovisas som ett intressebolag. Viking Lines andel av Gotland Alandia Cruises AB:s resultat har för helåret 2024 genererat i ett resultat om -5,0 Meur. För perioden 9 augusti 2023 – 31 december 2023 genererades ett resultat om -1,5 Meur.

13. Kundfordringar och övriga fordringar

Kundfordringar värderas till upplupet anskaffningsvärde i enlighet med IFRS 9. Det bokförda värdet för kundfordringar och övriga fordringar anses motsvara verkligt värde på grundval av posternas kortfristiga karaktär.

14. Givna säkerheter och ansvarsförbindelser

 

 

 

 

MEUR

 

31.12.2024

31.12.2023

 

 

 

 

Ansvarsförbindelser 1)

 

173,9

187,6

Säkerheter, för egen del 2)

 

436,5

413,4

Övriga ansvar som inte upptagits i bokföringen 3)

 

2,6

2,8

1) Gäller lån och limiter för vilka fartygs-, fastighets- och företagsinteckningar givits som säkerhet samt övriga ansvar ej upptagna i balansräkningen täckta med legorätts- och företagsinteckningar.

2) Gäller fartygs- och företagsinteckningar samt inteckningar i legorätt.

3) Alandia Holding Ab har utöver inskjutet kapital tagit ett lån för att finansiera köpet av aktierna i Alandia Försäkring Abp. Till den del Alandia Holding är i behov av likvida medel för betalning av amorteringarna har Viking Line Abp genom aktieägaravtal förbundit sig att enligt ägarandel tillskjuta likvida medel till Alandia Holding Ab.

15. Händelser efter balansdagen

Styrelsen känner inte till några händelser efter balansdagen som skulle kunna påverka bokslutet.

 

 

 

VD Jan Hanses
jan.hanses@vikingline.com
018-270 00

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.