Connect with us

Marknadsnyheter

Viktiga beslut och signaler från marknaden under december

Published

on

Efter december månad ser vi en försiktigt nettoökning i pipeline. December är generellt en månad med mindre aktivitet än andra månaden, men december 2022 var något annorlunda med både mer aktivitet än tidigare och viktig information avseende MDR. Ökningen för perioden beror fortsatt på att företag inom Medtech visar en ökad efterfrågan på att investera i verktyg som effektiviserar deras arbete med att bevaka och hämta in information / data, både avseende områden kopplade till PMS (Post Market Surveillance) men öven för att hålla sig ajour i allmänhet kring områden så som standards, regelverk och vetenskapliga artiklar. Efter perioden så sammanställs nettoökningen till ca 2% för Life Science.

För att ta del av tillhörande grafer så rekommenderas ni att ladda ned bifogad pdf eller besöka https://www.hoodin.com/ir-news.

För att på ett tydligt sätt beskriva affärsläget och potentialen i Hoodins affär, väljer bolaget att månadsvis kommunicera förändringar i sin pipeline avseende antalet företag som förväntas använda Hoodin. Hoodins marknadsstrategi bygger på en kombination av försäljning av licenser direkt till kund samt försäljning genom partners.

December 2022 – Life Science (Ackumulerat )

Under perioden var nettoändringen av antalet licenser som förväntas användas de kommande 12 månaderna cirka 2 procent mer jämfört med november och ökade från 1723 till 1757. Under perioden bearbetades främst företag där det finns etablerade dialoger men även en ökande inflöde av nya dialoger jämfört med månaden innan.

December – Övriga industrier (Ackumulerat )

Inom övriga industrier noteras ingen förändring för perioden och står kvar på 129.  Lösningar från Hoodin som riktas gentemot övriga industrier är lösningar för Software, Public Sector, Finance och Tourism.  Vi har under perioden lagt mest focus på life science vilket resulterar i mindre rörelser i pipeline.

”December var mycket intressant för oss i flera avseenden. Dels har vi fått mycket dragkraft från affärer med referenskunder som Mölnlycke med flera, dels har vi genomfört aktiviteter tillsammans med partners som fått god resultat i både leads och positiv spridning av varumärket. Viktigast under perioden var den information som kom avseende förändringar i MDR (Medical Device Regulation). Budskapet från EU kan sammanfattas som att förtag inom Medtech kommer få lättnader i vissa avseenden med t ex längre tid för att implementera vissa förändringar, men även en del mycket intressanta förtydliganden*. Den del av MDR som Hoodin fokuserar på, PMS (Post Market Surveillance), kom att förtydligas genom ordet ”proaktivitet” införts i beskrivningen av regelverket på ett tydligare sätt vilket har en stor betydelse för oss.

Det innebär att företag inom Medtech inte längre kan förlita sig på att manuellt bevaka sina produkter med punktinsatser under året. De behöver vara proaktiva och ta till sig information när den publiceras. För att klara det utan att avsätta väldigt mycket tid så kommer företag behöva använda sig av verktyg och där är vi med Hoodin mycket väl positionerade och redo.”  Marcus Emne, VD Hoodin

*https://health.ec.europa.eu/latest-updates/mdcg-2022-21-guidance-periodic-safety-update-report-psur-according-regulation-eu-2017745-december-2022-12-16_en

Definition – Pipeline av företag som förväntas använda Hoodin

Hoodin definierar Pipeline genom antalet företag som förväntas teckna minst en licens av Hoodins lösningar enligt följande:

Summan av de företag som genom partners beräknas använda Hoodin under de kommande 12 månaderna och de direktkunder som meddelat att de har för avsikt att använda bolagets produkter inom de kommande 12 månaderna.

Ovanstående antal företag skall ej tolkas som att företaget ingått ett licensavtal för användning av Hoodin. Med förväntat användande så har ett företag testat och utvärderat Hoodins lösning och anmält att de anser sig komma att använda densamma. Dessa projekt och licenser är förberedda för att partner eller kund kan påbörja användande vid den tidpunkt de avser starta sitt interna projekt relaterat till behovet av att automatisera bevakning av digitalt innehåll.

Hoodin kan inte ge garantier att samtliga dessa företag kommer licensiera bolagets lösningar, men siffrorna visar en positiv trend gällande intresset från marknaden för Hoodins lösningar.

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Emne, verkställande direktör, Hoodin AB (publ)
Tfn: +46 79-335 76 58
E-post: marcus@hoodin.com

Hemsida: www.hoodin.com

Om Hoodin AB

Hoodin AB utvecklar och säljer en unik tjänst (SaaS) som kan utföra bevakning och inhämtning av digital information. Tjänsten bevakar och hämtar digital information från de källor kunden anser mest relevanta och viktiga för dem. Den automatiska hanteringen gör att Hoodins kunder får full kontroll över den information som kontinuerligt skapas på internet, samtidigt som tjänsten medför stora arbetstids- och kostnadsbesparingar.

 

Om Hoodins affärsmodell – Hoodins affärsmodell baseras på att partners och kunder betalar en månadslicens. Storleken på månadslicensen är variabel beroende på vilka funktioner som valts för det aktuella projektet samt hur många bevakningar och användarkonton som används. Betalning för licensen sker i förskott om tre månader och Hoodin gör en bedömning att varje projekt inbringar licensintäkter över tre år. En grundlicens har ett månadspris om minst 1250kr. 
 

Om Hoodins partnerprogram – Hoodin når slutkunder och nya användare genom ett nätverk av partners. En partner kan vara verksam inom en viss bransch eller tillhandahålla egen mjukvara där Hoodin ingår som del för att automatisera bevakning och inhämtning av digital innehåll. I och med ingått partnerskap mellan Hoodin och partners, ges partner rätt att sälja och implementera Hoodin hos kund. Affärer med slutkund kan ske omgående efter att partnerskap ingåtts, men utbildning och certifiering av partners anställda sker i regel före de första affärerna registreras. Partners kan utveckla egna erbjudanden baserat på Hoodins plattform, allt från att de driftar och sköter ett projekt åt slutkund, till att de bistår i utbildning och implementering av ett projekt. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Spermosens utser Tore Duvold till ny VD

Published

on

By

Spermosens meddelar idag att Tore Duvold tillträder som ny VD för Spermosens från och med den 1 maj 2024.

Tore Duvold tillträder som ny VD för Spermosens från och med den 1 maj 2024. Med en imponerande bakgrund inom life science-sektorn och mer än 25 års erfarenhet av ledarskap och innovation kommer Tore att bidra med värdefull expertis till Spermosens fortsatta resa. Tore har en doktorsexamen i bioorganisk kemi från Université Louis Pasteur i Frankrike och har genomgått ledarskapsutbildningar vid INSEAD och IMD. Tore har innehaft ledande befattningar som SVP på LEO Pharma AS och som VD för företag som Edvince AB, Coegin Pharma AB, Innovation Fund Denmark och Aker BioPharma AS. Hans meritlista inkluderar en gedigen erfarenhet av att etablera nya företag, säkra finansiering och bygga betydelsefulla internationella partnerskap. Vi ser fram emot att samarbeta med Tore och dra nytta av hans omfattande erfarenhet för att utveckla och kommersialisera Spermosens unika lösningar till förmån för miljontals människor med behov av fertilitetsbehandling.

 

Ulrik Nilsson, nuvarande interim VD och CFO, kommer att fortsätta i sin roll som CFO.

 

 Det är med stor glädje och ödmjukhet som jag tillträder som VD för Spermosens. Jag ser fram emot att leda företaget och bidra till att utveckla och förbättra våra unika lösningar inom fertilitetsbehandling. Tillsammans med det engagerade teamet ser jag fram emot att skapa positiva resultat och göra en skillnad för våra framtida kunder och miljontals människor över hela världen som behöver vår hjälp, ” säger Tore Duvold.

 

Jag är mycket glad att Tore tackat ja till rollen som VD för Spermosens. Med Tores breda och gedigna erfarenhet från tillväxtbolag inom life science och den fas som Spermosens befinner sig i kommer vara viktig för bolagets fortsatta utveckling mot kommersialisering.”, säger Eva Nilsagård, styrelseordförande i Spermosens.

 

 ”Jag vill också passa på att tacka Ulrik Nilsson för ett mycket värdefullt arbete under den tid som han upprätthållit rollen som interim VD. Han har på ett systematiskt sätt byggt upp en stabil grund för bolaget, etablerat flera viktiga partnerskap och banat väg framåt mot kommersialisering”, säger Eva Nilsagård, styrelseordförande i Spermosens.

 

 

För mer information vänligen kontakta:

info@spermosens.com

Eva Nilsagård, styrelseordförande

 

 

 

Spermosens AB (publ)

Spermosens mål är att förbättra manlig fertilitetsdiagnostik och behandling genom introduktion av banbrytande produkter. Spermosens första patenterade produkt JUNO-Checked mäter bindningsförmågan mellan spermie och äggcell, vilket är en förutsättning för naturlig befruktning. Resultaten bedöms kunna hjälpa läkare att välja lämplig behandlingsmetod, vilket bidrar till fler lyckade IVF-behandlingar, minskat lidande och ökad livskvalitet. WHO uppskattar att mer än 48 miljoner par är drabbade av infertilitet, varav hälften helt eller delvis orsakas av en manlig faktor. Bolagets aktier är noterade på Spotlight Stockmarket. Aktierna har ISIN-kod SE0015346424 och handlas under kortnamnet SPERM. För mer information, se www.spermosens.com

 

 

Denna information är sådan som Spermosens är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-23 19:57 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

God säkerhet och förbättrad erektionsförmåga rapporteras från Dicots fas 1-studie

Published

on

By

Pressmeddelande: Uppsala, 23 april 2024.  Dicots avslutade kliniska fas 1-studie visar att bolagets läkemedelskandidat LIB-01 har en mycket god säkerhetsprofil vilket var studiens primära syfte. Utöver detta kan bolaget utläsa en effektsignal från studien där deltagare rapporterat en förbättrad erektionsförmåga som i vissa fall kvarstod 28 dagar efter första dos.

Det primära syftet med Dicots fas 1-studie har varit att studera erektionsläkemedelskandidaten LIB-01s säkerhetsprofil i människa. I januari meddelande Dicot om goda resultat från den första delen där deltagarna fått singeldosering (en s.k. SAD-studie). Dicot har nu låst databasen för studiens avslutande del där deltagarna givits upprepad dosering (en s.k. MAD-studie).

Utifrån dagens utläsning av data kan bolaget nu meddela att LIB-01 sammantaget uppvisade en mycket god säkerhetsprofil. Inga allvarliga biverkningar förekom och ingen deltagare avbröt studien p.g.a. biverkningar. Endast enstaka och milda biverkningar sågs hos de deltagare som fått LIB-01.

Dicot kan också utläsa en effektsignal från MAD-delen, där 24 stycken i övrigt friska män med erektionssvikt deltog och blev doserade under tre dagar. En förbättrad erektionsförmåga har rapporterats, vilket fångats upp genom självskattningsformulär och stöds av objektiva mätningar med hjälp av en RigiScan®-enhet. Deltagare har också uppgett att den förbättrade erektionsförmågan varit långvarig. I vissa fall kvarstod effekten vid studiens slut, d.v.s. 28 dagar efter första dosering.

Senare under andra kvartalet kommer Dicot att kunna ge en fördjupad resultatsammanfattning där ovanstående resultat presenteras mer i detalj.

De explorativa effektmätningarna kommer ge betydelsefullt underlag inför utformningen av bolagets planerade fas 2a-studie. Den effektsignal Dicot noterat behöver verifieras i en klinisk fas 2a-studie där en större grupp deltar, för att ge statistiskt säkerställda resultat. Studien är planerad att starta under andra halvan av 2024.

Jag är mycket imponerad av Dicots fas 1-resultat. Säkerhetsdata för LIB-01 ser mycket bra ut, vilket är avgörande för ett läkemedel mot erektil dysfunktion (ED). Och det faktum att effekten i vissa fall kvarstod i minst fyra veckor efter en 3-dagars behandling är unikt och har aldrig rapporterats för ett ED-läkemedel”, kommenterar Professor François Giuliano, urolog och specialist inom manlig sexuell hälsa samt tidigare ordförande för European Society of Sexual Medicine.

Det har gått 26 år sedan en ny klass av orala läkemedel mot erektil dysfunktion godkändes. LIB-01 tycks ha potential att positionera sig som ett nytt förstahandsval vid behandling av erektionssvikt. Resultaten visar på utmärkt säkerhet och ger tidiga indikationer på lång verkningstid och återställd erektil funktion”, kommenterar Harin Padma-Nathan, MD, tidigare professor i urologi, University of Southern California, ansvarig studieläkare för Viagra och Cialis.

Vårt mål har hela tiden varit att utveckla en helt ny generation långtidsverkande erektionsläkemedel som inte ger några störande biverkningar. Dessa resultat demonstrerar tydligt och klart att vi är på väg mot det målet vilket skulle göra stor skillnad för drabbade män och par. Det här är en mycket stor dag för Dicot”, kommenterar Dicots vd Elin Trampe.

Denna information är sådan som Dicot AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-04-23 18:10 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Elin Trampe, vd
Telefon: +46 72 502 10 10
E-post: elin.trampe@dicot.se

Om Dicot AB

Dicot utvecklar läkemedelskandidaten LIB-01 vilket förväntas bli ett potensläkemedel för att bättre behandla erektionssvikt och tidig utlösning. Ambitionen är att skapa ett läkemedel med betydligt längre verkningstid och långt färre biverkningar, jämfört med de läkemedel som nu finns på marknaden. Idag lider över 500 miljoner män av dessa sexuella dysfunktioner och marknaden är värderad till cirka 80 miljarder SEK. Dicots huvudstrategi är att utveckla LIB-01 i egen regi till och med klinisk fas 2a-studie och därefter i partnerskap med större etablerade läkemedelsföretag finansiera och utveckla LIB-01 vidare till ett registrerat läkemedel för världsmarknaden.

Dicot är listat på Spotlight Stock Market och har cirka 5 500 aktieägare. För mer information se www.dicot.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Legres AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Legres årsredovisning, som även innehåller en hållbarhetsredovisning, finns nu tillgänglig på sergel.com.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Legres AB (publ) ska offentliggöra
enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnas för offentliggörande den 23 april kl. 18.00.

Fakta om Legres AB (publ)
Legres AB (publ) är moderbolag för Sergelbolagen i Norden. Koncernen har 281 medarbetare och består av Sergel Kredittjänster AB i Sverige, Sergel Oy i Finland, Sergel Norge AS och Sergel A/S i Danmark. Sergel erbjuder kredit-, inkasso- och reskontratjänster samt betal- och meddelandetjänster.

För ytterligare information kontakta:
Klaus Reimer vd, +45 40 99 55 25, klaus.reimer@sergel.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.