Connect with us

Marknadsnyheter

Viktigt att sålla bland investeringstipsen på sociala medier

Published

on

Sociala medier är en bidragande faktor till att fler blir intresserade av investering. Med Instagraminlägg, Facebookgrupper och Twitterkonton har det blivit enklare att dela erfarenheter och ge varandra tips. Det har till och med kommit fram f-influencers, det vill säga finansinfluencers.

Den här utvecklingen har flera fördelar men också nackdelar. Hur vet man om f-influencers faktiskt vet vad de pratar om och vad ska man tänka på när man hittar ett lovande aktietips?

Källa: Unsplash

Var försiktig på sociala medier

Fördelarna med sociala medier är många. Det är ett sätt att komma i kontakt med familj och vänner samt hitta nya kontakter. Det är ett sätt att låta sig inspireras, lära sig nya saker och bli en del av ett nätverk. De som är intresserade av investering kan hitta hundratals personer att följa på såväl TikTok, Instagram eller Twitter. Du kan snabbt börja följa deras flöden och få direktkontakt med dem och deras följare.

Det gäller däremot att använda sociala medier med försiktighet. Det är lätt att avslöja mer än om sig själv än vad man först hade tänkt. För att öka integriteten har ExpressVPN skapat en infografik med flera bra tips. Dessa bidrar med att öka säkerheten och skydda sig mot saker om stalkning och cybermobbning. Några av de praktiska tipsen innebär att dölja personlig data, såsom platsdata. Man ska komma ihåg att det går att stänga av kommentarer och att du kan välja vilka som följer dig. Tänk också på vilka du väljer att följa.

Experter eller amatörer

Hur vet man om personerna som ger investeringstips på nätet faktiskt vet vad de pratar om? Här gäller det att vara uppmärksam. Det är viktigt att ta reda på om personen faktiskt är den de utger sig för. Om de hävdar att de har varit eller är anställda på investmentbolag eller banker kan man kontrollera det genom att kontakta företagen. Om det är en annan småsparare som ger tips är det viktigt att ha det i åtanke. Även om de kanske har mer erfarenhet än dig räknas de inte som börsexperter.

Det finns samtidigt personer som endast ger tips för sin egen vinning. SVT Nyheter rapporterade 2021 om f-influencers som förespråkade undervärderade aktier. När deras följare började köpa de rekommenderade aktierna steg aktiernas värde. F-influencern kunde då sälja sitt innehav till ett högre pris.

Continue Reading

Marknadsnyheter

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Published

on

By

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Baud
Baud är en ny generation av hörlur som kombinerar hög kvalitet med avancerad teknik, anpassade för både musik och spel. Vi identifierade en lucka i marknaden för en hörlur med dessa specifika egenskaper, eftersom traditionella musikhörlurar ofta saknar optimering för spelupplevelser. Samtidigt som vanliga spelhörlurar ofta saknar aktiv brusreducering och estetisk mångsidighet utanför spelmiljöer. Detta är något som Baud med sina hörlurar löser.

Hörluren har utvecklats av Mathias Pantzar, en prisbelönt profil inom audioindustrin och ett team med mer än 20 års erfarenhet inom hörlur- och högtalarbranchen.

Ingått avtal med E1 Series
Baud har undertecknat ett treårigt partnerskapsavtal som officiell hörlurspartner för E1 Series, UIM E1 World Championship, världsmästerskapet i elektrisk båtracing som startade 2024. E1 Series kommer att inkludera tävlingar i städer som Jeddah, Venedig, Monaco, Genève, Rotterdam och Hongkong under 2024.

Under evenemangen kommer alla team och ägarna av teamen att använda Bauds hörlurar för kommunikation både med förare och inom teamen. Även alla medarbetare i E1-organisationen kommer att använda hörlurarna under evenemangen.

Ägarna till teamen är internationella celebriteter som Tom Brady, Virat Kohli, Will Smith, Steve Aoki, Marc Anthony, Didier Drogba, Rafael Nadal och Sergio Perez med flera. Sammanlagt har dessa 418 miljoner följare på Instagram.

Strategiska initiativ hos World TOURN ASA
World TOURN ASAs strategi inkluderar att etablera och utveckla starka varumärken genom att dra nytta av samarbeten med internationella talanger. E1 Series är en del av denna strategi, Baud planerar att offentliggöra ytterligare samarbeten inom kort.

E1 Series
https://www.e1series.com

Bauds Hemsida
https://baud.audio

/
Robin Stenman
VD, TOURN International AB(publ)
ir(at)tourn.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse: Ecorub AB (publ) publicerar härmed sin årsredovisning med revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Published

on

By

Rättelsen avser avsaknad av revisionsberättelse i tidigare version för räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns från och med idag även tillgänglig på vår webbplats.

För ytterliggare information, kontakta Anders Färnlöf, på telefon +46 76 147 7458 eller e-post anders.farnlof@ecorub.se

Info om Ecorub
Är ett greentech-bolag som producerar återvunnet gummi- och plastmaterial för formsprutning, strängsprutning och 3D-printning. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Ecorub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ), Hökmark 114, 932 93  Lövånger 

Hemsida: www.ecorub.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ZINZINO AB (PUBL): Zinzino förvärvar inkråm i Xeliss – strategisk förstärkning i södra Europa och inom mikroalgen spirulina

Published

on

By

Zinzino, det globala varumärket för hälsa och välmående från Skandinavien, har via ett inkråmsförvärv övertagit rättigheterna till det luxemburgsbaserade direktförsäljningsbolaget Xellis distributörsdatabas och tillhörande kundregister, varulager och IP-rättigheter. Detta är ytterligare ett strategiskt viktigt steg i Zinzinos tillväxtplaner med fokus på att förbättra personlig hälsa och välbefinnande på global nivå med nyskapande bioteknik och en banbrytande produktportfölj som marknadsförs genom direktförsäljning.

Xelliss är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Luxenburg. Varumärkesportföljen erbjuder en rad naturliga och innovativa produkter inom välbefinnande, näring och kosmetika, baserade på mikroalgen spirulina från egen produktion.

Ett visionärt tänkesätt, tech first-perspektiv, testbaserad kost med näring på cellnivå samt en stark position för att dra nytta av nuvarande trender kommer att forma grunden för partnerskapet med Xellis. Sedan förvärvet av VMA Life 2020, Enhanzz 2022 och det strategiska samarbetet med ACN under ingången av 2024 har Zinzino letat efter ytterligare kraftfulla investeringar för att behålla sin hållbara, lönsamma tillväxt, stärka sin distributionskraft, expandera till nya marknader och utnyttja produktportföljen inom nya konsumentområden.

– Individuell rådgivining och skräddarsydda lösningar är framtiden, och inte bara inom hälsa och friskvård, säger Dag Bergheim Pettersen, VD på Zinzino och Jean-Michel Larré, VD och grundare Xellis. Tillsammans har vi mångårig kombinerad branscherfarenhet och allt som krävs för att driva den moderna, personliga shoppingupplevelsen genom direktförsäljning.

Zinzino förvärvar Xelliss distributörsorganisation samt varulager och IP-rättigheter till produktlinjerna. Verksamheten som under föregående år omsatt ca 8 mEUR förväntas kunna skapa stark tillväxt genom de synergier som uppstår i de gemensamma nätverken. Bruttomarginalerna i verksamheten är goda och lönsamheten kommer därmed kunna utvecklas mycket väl genom utnyttjande av ZInzinoz befintlliga tekniska plattform och organisation.

Zinzino skall vid tillträdet betala en fast köpeskilling om 2 mEUR fördelat på 50% kontant och 50% nyemitterade Zinzino-aktier. Dessutom tillkommer villkorade tilläggsköpeskillingar baserat på försäljningsutvecklingen genererat av den förvärvade distributörsorganisationen under perioden 2024–2029. De totala tilläggsköpeskillingarna beräknas uppgå till 4,0 mEUR men kan vid maximalt utfall uppgå till 8,0mEUR och skall till 100% regleras med nyemitterade Zinzino-aktier. Den kontanta delen av köpeskillingen finansieras med egen kassa.

För mer information, vänligen kontakta:
Dag Bergheim Pettersen CEO Zinzino +47 (0) 932 25 700, zinzino.com
Fredrik Nielsen CFO Zinzino +46 707 900 174, fredrik.nielsen@zinzino.com

Bilder för fri publicering:
marketing@zinzino.com
Certified Adviser: Carnegie Investment Bank AB (publ)

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.  Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 13.00 den 12 maj 2024.

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserat sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett aktiebolag med aktier noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska biotekniska hudvårdsvarumärket HANZZ+HEIDII samt de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företagets huvudkontor ligger i Sverige, i Göteborg, med ytterligare kontor i Europa, Asien, USA och Australien.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.