Vinnare av Årets Ölutvecklare 2020: Great Swedish Beer Festival

| 7 april, 2021 | 0 kommentarer

Great Swedish Beer Festival har utsetts till Årets Ölutvecklare 2020. Priset, som instiftades av Carlsberg Sverige för tio år sedan, kommer att delas ut på Nöjesguidens ölmässa den 28 augusti.

Årets Ölutvecklare är priset som sätter strålkastarljuset på den svenska ölscenen. Syftet är att uppmärksamma och främja personer, företag eller organisationer som, på ett inspirerande och engagerande sätt, aktivt arbetar för att utveckla den svenska ölkulturen.

Årets vinnare blev Great Swedish Beer Festival i Malmö – ölfestivalen som fokuserar helt på hantverksöl. Great Swedish Beer Festival vann priset i hård konkurrens med Haket i Göteborg och Zum Franziskaner i Stockholm.

– Det blev tillslut Great Swedish Beer Festival som drog det längsta strået. De visade var skåpet skulle stå redan 2019 då Sverige fick en helt ny ölfestival och förra året lyckades de anpassa festivalen efter nya förutsättningar, säger Henric Byström, Kommunikationschef på Carlsberg Sverige och juryns ordförande.

Papporna till Great Swedish Beer Festival är ölnördarna Glenn Pålsson och Erik Frithiof som träffades första gången 2019. Båda tyckte att det saknades en ölmässa som var helt fokuserad på svenskt hantverksöl. Planerna blev verklighet redan samma år då Great Swedish Beer Festival såg dagens ljus i Slagthuset i Malmö. Med 100 bryggerier på plats och 5 000 besökare var succén ett faktum.

Förra året skulle succén upprepas, men förhoppningarna grusades av coronapandemin. Glenn och Erik tvingades tänka om och tänka nytt och lyckades genomföra en coronaanpassad festival, uppdelad i olika pass, med förbokningar och sittande bord. Den handlingskraften föll juryn på läppen som har utsett Great Swedish Beer Festival till Årets Ölutvecklare.

– Det har varit ett tufft år, inte minst för besöksnäringen, men den svenska ölscenen bubblar fortfarande av initiativkraft och uppfinningsrikedom, det är Great Swedish Beer Festival ett lysande exempel på. Vi i juryn lyfter på hatten för den nya svenska ölfestivalen som redan känns som en tradition, säger Henric Byström. 

Det prestigefulla priset för Årets Ölutvecklare kommer att delas ut under Nöjesguidens ölmässa som går av stapeln den 28 augusti.  Dessutom kommer tioårsjubileet för Årets Ölutvecklare att firas på Nya Carnegiebryggeriet i Hammarby Sjöstad i Stockholm i slutet av augusti, eller när restriktionerna tillåter,

De områden som juryn bedömer för att utse Årets Ölutvecklare är: nytänkande, kunskap, utbildning, passion, kommunikation, smak och kvalité. Priset, förutom äran, är en statyett och ett inspirationsstipendium. Juryns motivering löd:

Årets vinnare har lyckats med konststycket att etablera sig på kort tid och sticka ut bland alla Sveriges ölfestivaler. Great Swedish Beer Festival är ölfestivalen som fokuserar helt på hantverksöl och håller till i ett spektakulärt gammalt slakthus i Malmö. Under 2020 genomfördes festivalen i ny tappning, på ett coronasäkert sätt, för att fortsätta lyfta och visa på utvecklingen och bredden av svenskt hantverksöl. Arrangörerna Erik Frithiof och Glenn Pålsson ställde om och har visat på en passion för ölsverige som både utbildar och inspirerar bryggare och ölnoviser.

Juryn för Årets Ölutvecklare består av:

  • Josefine Törnqvist – initiativtagare till Ölgäris och Årets Ölutvecklare 2018
  • Pelle Tamleht – chefredaktör och vice vd Nöjesguiden
  • Sanna Lindberg – dryckesskribent Dagens Nyheter och redaktör White Guide
  • Jörgen Hasselqvist – ölexpert, delägare på OT och ölskribent
  • Ronny Karlsson – journalist och grundare av Beernews.se
  • Joel Linderoth – Ölskribent och chefredaktör för Land
  • Henric Byström – kommunikationschef Carlsberg Sverige

För mer information, kontakta:
Henric Byström, Kommunikationschef Carlsberg Sverige
Tel: 070-483 05 48, E-mail:
[email protected]

Carlsberg Sverige
We are Brewing for a Better Today & Tomorrow
Carlsberg Sverige är, med fler än 50 starka varumärken, Sveriges ledande dryckesföretag. Vi utvecklar, tillverkar, distribuerar, marknadsför och säljer öl, cider, mineralvatten och läsk. Några av våra välkända och folkkära varumärken är Falcon, Carlsberg, Eriksberg, Ramlösa, Somersby och Pepsi. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hållbart företagande som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Genom att vara innovativa driver vi utvecklingen av svensk dryckeskultur, samtidigt som vi värnar om tradition, hantverk, hög kvalitet och hållbarhet. Läs mer om Carlsberg Sverige och vårt hållbarhetsarbete Together Towards Zero.

Kategori: Marknadsnyheter

Om skribenten ()

Tanalys är en sajt för investerare som med teknisk analys vill förbättra sin trading. Tanalys erbjuder teknisk analys från flera ledande analytiker, samt nyheter och utbildningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *