Connect with us

Marknadsnyheter

Vintrenden som gör skillnad – Succédonationen på en miljon räddade Hundhjälpen

Published

on

– Nu lanseras Happy Dog Sparkling Non Alcoholic & Happy Dog Tempranillo.

Sveriges första välgörenhetsvin för djur har nu på mindre än ett år samlat in en miljon kronor till Hundhjälpen. Insamlingsmodellen räddar organisationen när antalet bidrag störtdök under förra året. 

Sedan 2017 har Lenita Nylund och Pierre Kambouris byggt varumärken som tagit sig genom bruset på den svenska vinmarknaden. Duon, med sammanlagt 48 års branscherfarenhet och otaliga vinsläpp genom åren, är skickliga observatörer av vinbranschens förändringar och vana vid att ständigt ta kreativa omtag för att anpassa produktportföljen till rådande trender. Erfarenheten av att hitta koncept som fungerar, kan antas vara nyckeln till att också hjärteprojektet Happy Dog Wines, blev ett initiativ som kunde göra stor skillnad och nytta. I slutet av februari 2023 startade duon vinserien till förmån för människans bästa vän, eftersom de båda har en stor passion för hundar och hade uppfattat att trenden växte i USA. Viner som skänker 5 kr per såld flaska till välgörenhet för djur visade sig vara en idé som kom i helt rätt tid. 

När svenska hushåll brottades med räntechocker, inflation och lågkonjunktur, sjönk bidragen till Hundhjälpen med hela 36% jämfört med föregående år. Happy Dog Wines fungerar numera som den enskilt största bidragskällan för organisationen. Pierre och Lenita hoppas att kunna inspirera fler att baka in insamlingskoncept i sina affärsmodeller, då problemet med sinande bidrag är ett mer utbrett än endast ett problem som Hundhjälpen erfar. Redan i november 2022 uttryckte branschorganisation Giva Sverige, som samlar 180 ideella organisationer, en oro för lågkonjunkturen och inflationen då trenden är att hushåll som erfar sämre ekonomi och som vanligtvis skänkt lägre belopp helt slutar ge i svårare tider. 

”Få tänker på att ekonomiska svängningar även påverkar människors vilja att donera pengar. Samarbetet med vinerna är en livräddare – bokstavligen. Happy Dog Wines-pengarna har möjliggjort omfattande insatser för krigets hundar i Ukraina – tack vare dessa pengar har närmare 100 000 fyllda matskålar kunnat ställas fram – som annars hade uteblivit. Tusentals liv har kunnat räddas. På hemmaplan i södra Rumänien har pengarna bidragit till att man kunnat upprätthålla den höga kvaliteten på vården för de omhändertagna hemlösa hundarna – såväl rent medicinskt som vad gäller omsorgen.” Säger Linda West, grundare av Hundhjälpen.

”Vi har samlat in över en miljon kronor till Hundhjälpen sedan vinerna sattes i sortimentet på Systembolaget i februari förra året. Våra viner, och alla som uppskattar dem, gör att organisationen, trots bidragstapp, kan fortsätta sitt arbete för att rädda hemlösa hundar. Det värmer hjärtat att många bäckar små kan göra stor skillnad och rädda liv.” Säger Lenita Nylund, Happy Dog Wines.

För mer information, bilder, produktprover eller intervjuer, vänligen kontakta:
Marilyn Roseneld, presskontakt på Happy Dog Wines kommunikationsbyrå Shomei
marilyn.r@shomei.se Tel: +46 793 132 073

Viner i serien Happy Dog Wines

NYHET! Happy Dog Sparkling Non Alcoholic, Spanien, 750 ml, 0,2 % vol. 
Produktnummer: Nr 1991, 69:- 

Mycket fruktig, ungdomlig smak med sötma, inslag av gula äpplen, päron, persika, honungsmelon och mandarin. Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck, till sallader eller till rätter av fisk eller skaldjur, gärna med kryddstark smaksättning.

NYHET! Happy Dog Tempranillo, 2022, Spanien, Flaska, 750 ml, 13,5 % vol.
Produktnummer: Nr 52859, 101:-

Bärig, ungdomlig smak med inslag av mörka körsbär, viol, skogshallon, färska örter och blåbär. Serveras vid cirka 16°C till vegetariskt eller till rätter av ljust kött, gärna kallskuret eller småplock.

Happy Dog Cava, Spanien, Flaska, 750 ml, 11,5 % vol.
Produktnummer: Nr 59093, 101:-

Fruktig, ungdomlig smak med inslag av päron, honung, mandelblommor och grapefrukt. Serveras vid 8-10°C som sällskapsdryck eller till rätter av fisk eller kyckling, gärna sallader.

Om Happy Dog Wines
Duon Pierre Kambouris och Lenita Nylund ville ha ett hjärteprojekt att jobba med. Idén föll på att ta fram viner som också kunde ge tillbaka. Happy Dog Wines blev resultatet. En serie viner som ger möjligheten att njuta av god dryck och samtidigt stötta utsatta hundar via Hundhjälpen. Namnet Happy Dog föll naturligt då alla hundar ska få vara just ”happy”. Priset för en flaska är 69-101 kronor, varav fem kronor går till Hundhjälpens arbete. Fem kronor är tillräckligt för att mätta en hund i Ukraina, tjugo kronor räcker till en rabiesvaccination. https://happydogwine.se/ 
 

Om Hundhjälpen
Hundhjälpen är en ideell förening som är politiskt och religiöst obunden. De arbetar för att hjälpa nödställda hundar i utsatta länder i Europa, bland annat genom att hjälpa hundar på plats och driva utbildning inom djurskötsel. En betydande del av organisationens arbete är att ge före detta gatuhundar och katter egna, permanenta hem i Sverige. De väljer ut hundar och katter lämpliga för adoption, intervjuar och väljer ut de nya hemmen. Vidare ombesörjer de transport av de adopterade hundarna/katterna till Sverige samt följer upp hur det går för dem i deras nya hem. De hitresta hundarna och katterna ges chansen till ett gott hund- eller kattliv, med allt vad detta innebär, något som de aldrig skulle kunna få i sitt hemland. Hittills har Hundhjälpen gett 2 500 hundar och katter ett nya hem i Sverige, och 10 000-tals har fått hjälp på plats med mat och veterinärvård.
 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.